Gummikuhista jämäkämpi?

R-sarjan pyörät
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

Milläs palikoilla saisi '92 Monolever-boxerista jämäkämmän? Toki uudet keulaöljyt menee sisälle talven nimiin, mutta nyt kokemusta / tietoa kaivattaisiin hyviksi koetuista etuvieterimerkeistä + takaiskarista. Joulupukille voisi vielä toivomuslistaa esittää!

Etuvietereitä saa tuohon 38 mm keulaan jos jonkinmerkkistä, mutta onko käytännön eroja?

Takapumppujakin on useita malleja; miksi ei "hinnat alkaen" Hagon tai Wilbers ajaisi asiaansa? RT nyt ei ole mikään hi-tech-raaseri, jossa pitäisi välttämättä olla täysin säädettävä alusta; kunhan nyt saisi vieteriä tiukattua satunnaiseen kaksipäälläajoon.

* * * * * * * * * *

Toki muutkin käytännön paranteluehdotukset kiinnostavat (ei, ei pyöränvaihtojuttuja... :p ). Tähän mennessä laatikon pohjalle tiensä jo löytäneet tolkummat maa- ja startinjohdot, Surefoot-sivutuki ja LED-paneeli takavalopolttimien sijaan.
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Taakse Öhlinssi, maksaa mutta kestää ja voi huoltaa tai siis -llattaa (nimimerkillä kolme (3) alkuperäistä rikkonut).
Eteen löytyy useammaltakin valmistajalta jousia, esim Stormilta ostin joskus Progressiven (USA) 10% alkuperäisiä jäykemmät (n. 100€) ja toisessa mulla on WhitePowerin jouset. Yksin ajettaessa WP:n on paremmat, kaksin Progressiven, varsinkin jos on vielä kotikin mukana.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos jostain löydät K75-100:n keulan kolmioineen sopuhintaan, niin tulee hyvä. Ja taakse se öhläri.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

Ismo Vaara kirjoitti:Jos jostain löydät K75-100:n keulan kolmioineen sopuhintaan, niin tulee hyvä.
Meneeköhän ihan suoraan pulttaamalla paikoilleen? Hydrauliprässi- / hitsailusulkeiset ei oikein himottaisi.

Nimim. "eBay jo kuiskuttelee..." :D
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moron. Mun mielestä ei tarvi olla Öhlinssi, vaikka se varmaan onkin paras. WP on täysin huollettava laatupumppu ja samaten Wilbers. Tuolle Wilbersille myönnetään viiden vuoden takuu edellyttäen, että eka huolto tehdään 2 vuoden sisällä. Wilberssi on noista halvin mutta varmasti riittävän hyvä. Oitracon myy ko. pumppuja ja Totaltek WP:tä.
Parissa Hondassa oli Hagonit, toimivia kamppeita mutta en tiä, voiko niitä sitten avata, vaihtaa osia ja korjata.
Nyt Bemussa takana Wilbers lisäsäiliöllä ja KTM:ssä nuo laadukkaat WhitePowerit sisältyvät pyörän hintaan.

Terv.Ile
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

HeikkiLukkari kirjoitti:
Ismo Vaara kirjoitti:Jos jostain löydät K75-100:n keulan kolmioineen sopuhintaan, niin tulee hyvä.
Meneeköhän ihan suoraan pulttaamalla paikoilleen? Hydrauliprässi- / hitsailusulkeiset ei oikein himottaisi.

Nimim. "eBay jo kuiskuttelee..." :D
Samat emäputkenlaakerit ja samalla etäisyydellä. Etuvanne sama. Jarrulevyistä en nyt muista kumminpäin se oli, pitikö laittaa aluslevyt alle, vai sorvilla lastu pois? Kyllä se taisi olla aluslevyhomma.

Mulla on K-etupää hyllyssä. Voi olla, että toisen sisäputken joutuu vaihtamaan(oikaisua en suosittele).
Ajattelin omaan projektiin, mutta voisin myydäkin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

Ismo Vaara kirjoitti:Samat emäputkenlaakerit ja samalla etäisyydellä. Etuvanne sama. Jarrulevyistä en nyt muista kumminpäin se oli, pitikö laittaa aluslevyt alle, vai sorvilla lastu pois? Kyllä se taisi olla aluslevyhomma.
Eli jos etuvanne sama R vs K, niin K:n jarrulevyillä ei aluslevyjä tarvittaisi (vai onko R:n vanteen keskiö kapeampi)? Jarrusatulat lienevät samat, vaikka R:ssä ovatkin putken toisella puolella (etu vs taka). Tästähän taitaakin kehkeytyä pikkuprojekti talven synkkien iltojen ratoksi... :D
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Etupäänputket ovat K-mallin kolmioissa leveämmällä, siinä syy jarrulevyjen alle tarvittaviin levyihin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja cake »

Wilperi ja WP on hyviä, on kokeiltu. Öhläri lienee paras, mutta myös kallein.
Muista ,että noihin saa huomattavan erivahvuisia jousia, pitää laskea painot jne.

Keulassa K100/75-viritys toimii myös, kaverille laitettin. On kuitenkin yllättävän pehmeä vaikka K-
pyörät on boksereita painavampia. Vakaus tulee lähinnä lisääntyneestä jätöstä. Muistaakseni 92-
malleissa etuakseli on jo haarukan keskellä, eikä etupuolella kuten vanhemmissa, eli muutos tulee kolmioiden offsetistä ja paksummista putkista eikä ole kovin suuri.

Pekistä jousista Wirth on ollut ok (ja taas ne jäykkyydet)

Keulahan tuossa on jo aika hyvä vakiona paitsi pehmeät jouset, niin rakenteluvinkkinä pikittäisjäykkääjät runkoon (moottorin molemmin puolin ) vois olla jotain.

Ja sitten se ikivanha juttu (en muista mitkaä on suositukset tohon malliin) rengaspaineet
minimi eteen 2,5 ja taakse 2,8 bar

cake
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: Gummikuhista jämäkämpi?

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

Kiitokset tietäjille,

eiköhän eteenpäin päästä etuvietereillä ja takaiskarilla (tällä hetkellä Wilbers johtaa). Keulanvaihto taitaisi moiseen matkalehmään (tai no painonsa puolesta toki lähempänä vasikkaa) olla jo yliampuvaa, ja tuossa tosiaan on jo se uudempi keula tolkummin etuputkin ja "akseli oikealla paikalla".

Nuo runkojäykisteet vasta sitten, kun RT:stä aletaan askartelemaan-paskartelemaan cafe raceria... ;)
Vastaa Viestiin