keinuhaarukka
keinuhaarukka
Miksi sivuvaunulla varustettu pyörä usein on varustettu keinuhaarukalla?
Suht uusiinkin tehtaalta teleskoopein varustettuihin pyöriin vaihdetaan keinuhaarukka
kun niihin asennetaan sivuvaunu. Vaikuttaako vaimentimen erikoinen kiinnityskohta
( eri kuin pyörän napa ) ajettavuuteen tai jarrutukseen?
Suht uusiinkin tehtaalta teleskoopein varustettuihin pyöriin vaihdetaan keinuhaarukka
kun niihin asennetaan sivuvaunu. Vaikuttaako vaimentimen erikoinen kiinnityskohta
( eri kuin pyörän napa ) ajettavuuteen tai jarrutukseen?
Re: keinuhaarukka
Liittyy kai teleskooppijousituksen "niiamiseen"!?
Luullakseni sivuvaunun kanssa tämä muuttaa ajosuuntaa.
Keinuhaarukan kanssa niiaminen on hyvin vähäistä ja huomioni mukaan jarrutuksessa etuää jopa nousee ylöspäin.
Löytyisiköhän tuosta jostain netistä graafista esitystä?
Luullakseni sivuvaunun kanssa tämä muuttaa ajosuuntaa.
Keinuhaarukan kanssa niiaminen on hyvin vähäistä ja huomioni mukaan jarrutuksessa etuää jopa nousee ylöspäin.
Löytyisiköhän tuosta jostain netistä graafista esitystä?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: keinuhaarukka
Nouseeko etupää myös etupyörän jarrulla jarruttaessa? Koetin googlata jotain keinuharukkaanJKU kirjoitti:Liittyy kai teleskooppijousituksen "niiamiseen"!?
Luullakseni sivuvaunun kanssa tämä muuttaa ajosuuntaa.
Keinuhaarukan kanssa niiaminen on hyvin vähäistä ja huomioni mukaan jarrutuksessa etuää jopa nousee ylöspäin.
Löytyisiköhän tuosta jostain netistä graafista esitystä?
ja sivuvaunuun liittyvää mutta ei vielä osunut silmään. Tänään oli muuten Blocketissa myytävänä
tuollainen R69s ( josta Jouni kirjoitti jutta Rikastimeen pari vuotta sitten ) + kaunis Steib 50-
luvun sivuvaunu, 24v liikenteestä poistettu. Siinä olisi projekti osaavalle. Hp. 36000Sek.
Re: keinuhaarukka
Kokeilin tuota kerran R 60/2:llani:
nousevan se näyttää myös jarrutuksessa.
Lulisin tähän löytyvän tietoa jostain MMAF:n porukoista.
Siellä on pakko osata nuo etupään jättö-yms kulmat.
Joutuvat näet laskemaan ne, kun tekevät muutoksia ja katsastavat ne.
Luulisin että Teemu S Lindforskin osaa ( vaikka luullakseni onkin juristi).
Tuolla linkissä on ainakin jotain jättämästä :
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Ja ajodynamiikasta:
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilak ... ria101.pdf
Ratkaisu "telever" lienee puheenaoleva keinuhaarukka?
Lisää samasta aiheesta, kokeiluissa on käytetty Bemareitakin.
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
nousevan se näyttää myös jarrutuksessa.
Lulisin tähän löytyvän tietoa jostain MMAF:n porukoista.
Siellä on pakko osata nuo etupään jättö-yms kulmat.
Joutuvat näet laskemaan ne, kun tekevät muutoksia ja katsastavat ne.
Luulisin että Teemu S Lindforskin osaa ( vaikka luullakseni onkin juristi).
Tuolla linkissä on ainakin jotain jättämästä :
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Ja ajodynamiikasta:
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilak ... ria101.pdf
Ratkaisu "telever" lienee puheenaoleva keinuhaarukka?
Lisää samasta aiheesta, kokeiluissa on käytetty Bemareitakin.
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: keinuhaarukka
Keinuhaarukalla pystytään erottamaan toisistaan jarrutuksen ja "monttujen" aiheuttamat voimat toisistaan. Kaikissa keinuhaarukoissa näin ei ole tehty. Esim. BMW:n omasa -55...-69 valmistetussa etupäässä on jarrukilpi suoraan ankkuroitu keinuun.Tämä aiheuttaa "nostetta" jarrutettaessa. Kehittyneimmissä haarukoissa(esim. EML) on jarrukilpi, tai jarrupuristin, kiinnitetty reaktiotangolla haarukan kiinteään osaan. Tästä on se etu, ettei jarruttaminen vaikuta jousituksen toimintaan. Reaktiotangon kiinnityskohtaa vaihtamalla saadaan myös säädettyä jarrutusvoimia haluttuun suuntaan.
Myös etujätön säätö onnistuu helpommin keinuhaarukalla. Etujättö on tavallaan ohjaustehostin sv-prätkässä. Em. BMW:n haarukassa on eri kiinnityspisteet ajettaessa sivuvaunulla tai ilman. Parhaissa haarukoissa on jopa portaaton saatö etujättöön.
Myös etujätön säätö onnistuu helpommin keinuhaarukalla. Etujättö on tavallaan ohjaustehostin sv-prätkässä. Em. BMW:n haarukassa on eri kiinnityspisteet ajettaessa sivuvaunulla tai ilman. Parhaissa haarukoissa on jopa portaaton saatö etujättöön.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: keinuhaarukka
Onko eduksi sivuvaunulla ajettaessa että etupää ei "niiaa"? Jos sivuvaunu onIsmo Vaara kirjoitti:Keinuhaarukalla pystytään erottamaan toisistaan jarrutuksen ja "monttujen" aiheuttamat voimat toisistaan. Kaikissa keinuhaarukoissa näin ei ole tehty. Esim. BMW:n omasa -55...-69 valmistetussa etupäässä on jarrukilpi suoraan ankkuroitu keinuun.Tämä aiheuttaa "nostetta" jarrutettaessa. Kehittyneimmissä haarukoissa(esim. EML) on jarrukilpi, tai jarrupuristin, kiinnitetty reaktiotangolla haarukan kiinteään osaan. Tästä on se etu, ettei jarruttaminen vaikuta jousituksen toimintaan. Reaktiotangon kiinnityskohtaa vaihtamalla saadaan myös säädettyä jarrutusvoimia haluttuun suuntaan.
Myös etujätön säätö onnistuu helpommin keinuhaarukalla. Etujättö on tavallaan ohjaustehostin sv-prätkässä. Em. BMW:n haarukassa on eri kiinnityspisteet ajettaessa sivuvaunulla tai ilman. Parhaissa haarukoissa on jopa portaaton saatö etujättöön.
pyörän oikealla puolella ( niinkuin meilläpäin ilmeisesti tulisi olla ) kallistuuko ajoneuvo silloin
jarrutettaessa hiukan vasemmalle ( normaalilla teleskooppiharukalla varustettuna )? Siihen päädyin koska "takapyörät" eivät ole samassa linjassa.
Onko etujättö säädettävissä tavanomaisella teleskooppihaarukalla? (" ..jätön säätö onnistuu
helpommin keinuh..." )?
Re: keinuhaarukka
Tuosta riittää pähkäiltävää, kiitos.JKU kirjoitti:Kokeilin tuota kerran R 60/2:llani:
nousevan se näyttää myös jarrutuksessa.
Lulisin tähän löytyvän tietoa jostain MMAF:n porukoista.
Siellä on pakko osata nuo etupään jättö-yms kulmat.
Joutuvat näet laskemaan ne, kun tekevät muutoksia ja katsastavat ne.
Luulisin että Teemu S Lindforskin osaa ( vaikka luullakseni onkin juristi).
Tuolla linkissä on ainakin jotain jättämästä :
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Ja ajodynamiikasta:
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilak ... ria101.pdf
Ratkaisu "telever" lienee puheenaoleva keinuhaarukka?
Lisää samasta aiheesta, kokeiluissa on käytetty Bemareitakin.
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: keinuhaarukka
On etua, jos jarruttaessa ei niiaa.Raffe kirjoitti:Onko eduksi sivuvaunulla ajettaessa että etupää ei "niiaa"? Jos sivuvaunu on
pyörän oikealla puolella ( niinkuin meilläpäin ilmeisesti tulisi olla ) kallistuuko ajoneuvo silloin
jarrutettaessa hiukan vasemmalle ( normaalilla teleskooppiharukalla varustettuna )? Siihen päädyin koska "takapyörät" eivät ole samassa linjassa.
Onko etujättö säädettävissä tavanomaisella teleskooppihaarukalla? (" ..jätön säätö onnistuu
helpommin keinuh..." )?
Kyllä, kallistuu vasemmalle.
Etujätön säätö ei onnistu tavanomaisella teleskooppihaarukalla, paitsi jos olet ostanut säädettävät "kolmiot". Näitä yleensä käyttävät vain HD-kuskit pitkien etupäiden aiheuttamien haittojen vähentämiseen.
Teleskooppi ei ole koskaan keinuhaarukan veroinen sivarikäytössä, ei edes säädettävillä kolmioilla.
BMW:n Telelever etupää on muuten veikeä yhdistelmä keinu- ja teleskooppihaarukkaa ja on parempi sivarikäytössä kuin perinteinen teleskooppi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: keinuhaarukka
Kiitos hyvistä selvityksistä.
Nyt minullekin selvisi se miksi sivuvaunupyöriin on yleensä vaihdettu semmoinen keinuhaarukka.
Olen sitä joskus ihmetellyt.
Eihän siitä mitään tule, jos kovassa jarrutuksessa pyörä niiaa keulastaan ja lähtee käsistä jonnekin suuntaan oitis.
Pekka
Nyt minullekin selvisi se miksi sivuvaunupyöriin on yleensä vaihdettu semmoinen keinuhaarukka.
Olen sitä joskus ihmetellyt.
Eihän siitä mitään tule, jos kovassa jarrutuksessa pyörä niiaa keulastaan ja lähtee käsistä jonnekin suuntaan oitis.
Pekka
Re: keinuhaarukka
Sivareihin vaihdetaan yleensä swingikeula syystä että:
Teleskoopit on liian huteroita,taipuu mutkiin ajettaessa
Ohjauksen jättöa on vähennettävä (=kevyempi ohjata, oikaisumomentti vähenee) siirtämällä etupyörää eteenpäin. Tämä ei onnistu telekoopilla kuin kolmiot vaihtamalla. Samalla saadan usin käyttöön jätön säätö swingiä (etupyörää) eteen tai taakse siirtämällä, esim. vanhoissa Bemarin keuloissa yleensä 2 kiinnitystä swingin ja varsinaisen haarukan välillä
Jarrutuksessa teleskooppikeulainen niiaa aina syvälle (tai sitten jousitus on mallia kivikova)
swingillä niiaus riippuu jarrun reaktiotangon kiinnityskohdasta, saadaan neutraaliksi tai niiaamaan vähän tai vaikka nousemaan. Ja nämä nomenomaan etujarrulla, takajarrun käyttö ei keulaan paljon
vaikuta
Huhu kertoo, että vanhoissa pyörissä, joissa jarrukilpi on kiinnitetty swingiin, siis nostaa keulaa jarruttaessa, tämä kallistaisi pyörää vaunun puolelle ja vähentäisi vaunun aiheuttamaa vasemmalle kampeamista. Siis kun vaunun pyörässä ei ole jarrua. (never tried, dont know)
cake
Teleskoopit on liian huteroita,taipuu mutkiin ajettaessa
Ohjauksen jättöa on vähennettävä (=kevyempi ohjata, oikaisumomentti vähenee) siirtämällä etupyörää eteenpäin. Tämä ei onnistu telekoopilla kuin kolmiot vaihtamalla. Samalla saadan usin käyttöön jätön säätö swingiä (etupyörää) eteen tai taakse siirtämällä, esim. vanhoissa Bemarin keuloissa yleensä 2 kiinnitystä swingin ja varsinaisen haarukan välillä
Jarrutuksessa teleskooppikeulainen niiaa aina syvälle (tai sitten jousitus on mallia kivikova)
swingillä niiaus riippuu jarrun reaktiotangon kiinnityskohdasta, saadaan neutraaliksi tai niiaamaan vähän tai vaikka nousemaan. Ja nämä nomenomaan etujarrulla, takajarrun käyttö ei keulaan paljon
vaikuta
Huhu kertoo, että vanhoissa pyörissä, joissa jarrukilpi on kiinnitetty swingiin, siis nostaa keulaa jarruttaessa, tämä kallistaisi pyörää vaunun puolelle ja vähentäisi vaunun aiheuttamaa vasemmalle kampeamista. Siis kun vaunun pyörässä ei ole jarrua. (never tried, dont know)
cake
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: keinuhaarukka
Juurikin näin se on, MUTTA. Jarrun ylöspäin nostava voima jäykistää jousitusta ja se ei ole aina hyvä juttu, varsinkaan jarrutettaessa epätasaisella alustalla.cake kirjoitti: Huhu kertoo, että vanhoissa pyörissä, joissa jarrukilpi on kiinnitetty swingiin, siis nostaa keulaa jarruttaessa, tämä kallistaisi pyörää vaunun puolelle ja vähentäisi vaunun aiheuttamaa vasemmalle kampeamista. Siis kun vaunun pyörässä ei ole jarrua. (never tried, dont know)
cake
Nykyaikaisissa swingietupäissä homma on hoidettu reaktiotangoilla ja parhaissa säädettävillä.
Mutta kaikki on vain joutavanpäiväistä höpinää jos sivarisi merkki on Krauser Domani. http://www.michael-krauser.de
Hinnat on kuitenkin käytetyillä samaa luokkaa Ferrari Testarossan kanssa. Jollette usko, niin käykääpä vertailemassa www.mobile.de
Ja Testarossiahan on joka ukolla, Domaneja vain harvalla!
Olin kerran ostamassa Domania, mutta tilaisuus meni liikaan pähkäilyyn!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: keinuhaarukka
Loppuun vielä poliittinen vitsi, kerran täällä nykyään vitsitkin sallitaan!
Kysymys: Kenellä on Suomen kallein testarossa?
Vastaus: Mäyrällä!
Kysymys: Kenellä on Suomen kallein testarossa?
Vastaus: Mäyrällä!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-