BMW R 850 R vaihdelaatikon öljynvaihto. Vaihdetaanko laatikon öljy pumpulla samasta reijästä kun uusi tilalle? Onko määrä litra vai vähemmän? Mikähän on laturin hihnan suositeltu vaihtoväli?
Onko konstia millä bensatankissa olevan pumpun ja suodattimen "luukussa" olevan O-renkaan saa pysymään paikoillaan kun laittaa luukkua kiinni? Saako sen liimata sieltä täältä vai vaseliinillä vai millä?
Onko perän öljy samaa kuin laatikon ja mikä on määrä?
BMW R 850 R vaihdelaatikon öljynvaihto
Re: BMW R 850 R vaihdelaatikon öljynvaihto
Kyllä laatikon pohjassa on proppu jonka alumiini-tai kuparitiivisterengas kannattaa vaihtaa
saman tien. 1150een öljyntäyttömäärä laatikkoon on 0,8l ja perään 0,23l, liekö saman verran
kasiviiskymppisessä? O-renkaan saat parhaiten pysymään paikoillaan vaihtamalla se uuteen,
puristuksessa rengas tahtoo "laajeta" eikä sovi enää uudelleen asennettavaksi. Muista myös
kiristää mutterit(6) ristiin.( 5Nm ). Hihnan vaihtoväli vaihtelee mallista riippuen 40-60tkm:iin.
saman tien. 1150een öljyntäyttömäärä laatikkoon on 0,8l ja perään 0,23l, liekö saman verran
kasiviiskymppisessä? O-renkaan saat parhaiten pysymään paikoillaan vaihtamalla se uuteen,
puristuksessa rengas tahtoo "laajeta" eikä sovi enää uudelleen asennettavaksi. Muista myös
kiristää mutterit(6) ristiin.( 5Nm ). Hihnan vaihtoväli vaihtelee mallista riippuen 40-60tkm:iin.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW R 850 R vaihdelaatikon öljynvaihto
Ei sieltä täyttöreiästä saa mitenkään pumpun letkua menemään sinne öljypohjaan.
Siis proppu auki moottorin alla.
Määrä on 3.75 litraa. Ja 20W-50 öljyä moottoriin. API SG laatua ja mineraaliöljy on paras ja halvin.
Siinä ei pidä käyttää mitään kalliita moottoripyöräöljyjä, kun on kuiva kytkin.
Sehän on kuin kuplavolkkarin moottori. Siis samaa öljyä sinnekin, kuin vanhoihin autoihin.
Säädä se öljymäärä tarkistusikkunan puoleen väliin, kun olet ensin käyttänyt pyörää hieman, jotta uusi öljy menee öljynjäähdyttimeen yms.
Liian suuri öljymäärä on pahasta.
Hihnan vaihto vähintään 60.000 km välein. Kuntoa kannattaa myös seurata. Jos rispaantuu reunasta, niin sitten vaihto oitis huollossa. Muuten voi Hall-anturit hajota, kun hihnasta repeää paloja, jotka hakkaavat anturit hajalle. Olen senkin nähnyt.
Motonetistä saa siihen hihnan ja suodattimet edullisesti
Bensatankin pumppukannen ison O-renkaan olen liimaillut paikalleen pikku vaseliinilla. Ei se mitään haittaa.
Laatikkoon öljyä 0.8 litraa ja perään 0.2 litraa. Sitten, kun tulee täyttöreiästä ulos, niin on liikaa.
Laatu on 80W-90 ja pitää olla GL 5 laatua ( korkeanopeuksiseen laatikkoon). Sama öljy molempiin.
Toi GL-5 ei vaahtoa kovissakaan nopeuksissa. Siinähän vaihdelaatikon ensiöakseli pyörii samaa huimaa vauhtia kampiakselin kanssa, kun on suoraan kytkimen perässä.
Osta multa huoltoromppu niin hoituu venttiilin säädöt yms. jutut kanssa.
Vaikka perälaakerin vaihto.
Hinta 10.- euroa toimitettuna.
Mulle voi soittaakin, jos haluaa jotain huoltoneuvoja, puh 050 5768 480
Pekka
Siis proppu auki moottorin alla.
Määrä on 3.75 litraa. Ja 20W-50 öljyä moottoriin. API SG laatua ja mineraaliöljy on paras ja halvin.
Siinä ei pidä käyttää mitään kalliita moottoripyöräöljyjä, kun on kuiva kytkin.
Sehän on kuin kuplavolkkarin moottori. Siis samaa öljyä sinnekin, kuin vanhoihin autoihin.
Säädä se öljymäärä tarkistusikkunan puoleen väliin, kun olet ensin käyttänyt pyörää hieman, jotta uusi öljy menee öljynjäähdyttimeen yms.
Liian suuri öljymäärä on pahasta.
Hihnan vaihto vähintään 60.000 km välein. Kuntoa kannattaa myös seurata. Jos rispaantuu reunasta, niin sitten vaihto oitis huollossa. Muuten voi Hall-anturit hajota, kun hihnasta repeää paloja, jotka hakkaavat anturit hajalle. Olen senkin nähnyt.
Motonetistä saa siihen hihnan ja suodattimet edullisesti
Bensatankin pumppukannen ison O-renkaan olen liimaillut paikalleen pikku vaseliinilla. Ei se mitään haittaa.
Laatikkoon öljyä 0.8 litraa ja perään 0.2 litraa. Sitten, kun tulee täyttöreiästä ulos, niin on liikaa.
Laatu on 80W-90 ja pitää olla GL 5 laatua ( korkeanopeuksiseen laatikkoon). Sama öljy molempiin.
Toi GL-5 ei vaahtoa kovissakaan nopeuksissa. Siinähän vaihdelaatikon ensiöakseli pyörii samaa huimaa vauhtia kampiakselin kanssa, kun on suoraan kytkimen perässä.
Osta multa huoltoromppu niin hoituu venttiilin säädöt yms. jutut kanssa.
Vaikka perälaakerin vaihto.
Hinta 10.- euroa toimitettuna.
Mulle voi soittaakin, jos haluaa jotain huoltoneuvoja, puh 050 5768 480
Pekka
Re: BMW R 850 R vaihdelaatikon öljynvaihto
Kiitos Pekka asiallisesta vastauksesta. Taisit kuitenkin sekoittaa koneen ja vaihdelaatikon öljyt? Itse tarkoitin vaihdelaatikon öljyä. Tarkemmin en vielä ole laatikon pahjaa tutkinut kun pakoputkisto edessä mutta jos sieltä pohjaproppu laatikolle löytyy niin hyvä niin.
Odottelen jos ja kun keväällä pidät huoltokurssin niin tuun sinne
Odottelen jos ja kun keväällä pidät huoltokurssin niin tuun sinne
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW R 850 R vaihdelaatikon öljynvaihto
No persketti. Niinhän se olikin, että kyselit laatikon öljyn vaihtoa.Grandy kirjoitti:Kiitos Pekka asiallisesta vastauksesta. Taisit kuitenkin sekoittaa koneen ja vaihdelaatikon öljyt? Itse tarkoitin vaihdelaatikon öljyä. Tarkemmin en vielä ole laatikon pahjaa tutkinut kun pakoputkisto edessä mutta jos sieltä pohjaproppu laatikolle löytyy niin hyvä niin.
Odottelen jos ja kun keväällä pidät huoltokurssin niin tuun sinne
Sorry. Olin vähän hätäinen vastauksessani.
No se vaihdelaatikon öljyn poistoproppu on siinä oikeassa kyljessä noin 15 cm sen täyttöpropun alla.
Öljyä menee noin 0.8 litraa ja pitää olla se GL5 laatu, korkeanopeuksiseen laatikkoon, kun laatikon ensiöakseli pyörii samaa huimaa vauhtia kuin kampiakseli.
Siinä kun on jotain vaahtoamisen estoaineita.
Pekka