2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Morjens.
Uuusi ilmiö: vaihdoin eilen öljyt koneeseen. Aamulla töihin ja perillä tyhjäkäynnillä öljynpainevalo syttyi palamaan. Öljynpinta ok, ei ulkoisia vuotoja. Kesän ajoin 20w50 öljyillä, nyt laitoin sisään 10w30 öljyt talvea varten. Loppukesästä kone tupsautti melko voimakkaasti savua, jos pyörä oli parkattu sivuseisontatuelle mutta öljyä kone ei syönyt normaalia enempää. Miten jatketaan?
Terv.Ile
Uuusi ilmiö: vaihdoin eilen öljyt koneeseen. Aamulla töihin ja perillä tyhjäkäynnillä öljynpainevalo syttyi palamaan. Öljynpinta ok, ei ulkoisia vuotoja. Kesän ajoin 20w50 öljyillä, nyt laitoin sisään 10w30 öljyt talvea varten. Loppukesästä kone tupsautti melko voimakkaasti savua, jos pyörä oli parkattu sivuseisontatuelle mutta öljyä kone ei syönyt normaalia enempää. Miten jatketaan?
Terv.Ile
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Vaihtaisin ensin öljynpaineanturin, joka on melko todennäköinen
syy. Se pöllähdys kun on ollut sivuseisontatuella on ominaisuus, ei vika.
Eli öljyä valahtaa sinne vasempaan palotilaan tuossa tapauksessa.
pertsa
syy. Se pöllähdys kun on ollut sivuseisontatuella on ominaisuus, ei vika.
Eli öljyä valahtaa sinne vasempaan palotilaan tuossa tapauksessa.
pertsa
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Vaihdatko myös öljytikun pidemmäksi jollei se kastu?pertsa kirjoitti:Vaihtaisin ensin öljynpaineanturin, joka on melko todennäköinen
syy.
Elikkäs jos öljyn vaihtaa notkeammaksi ja öljyvalo alkaa vilkkua, se ei ole anturin vika, vaan mekaaninen. Syy on joko pumppuun tulleet naarmut tai paineen muodostukseen vaikuttavat osat; laakerointi, paineventtiili.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Öljynpaineet varmaan kannattaa mitata ennen kuin tekee mitään muuta, siihen anturin reikään varmaan saa mittarin. Paljonko paineen kuuluu olla tyhjäkäynnillä/kierroksilla? Ja voiko tuo paineventtiilin toiminta häiriintyä notkeamman öljyn takia?
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Mutta ihan ensimmäisenä ekana minä tarkistaisin sen anturilta lähtevän johdon kontaktin. Hitusen löysä ja öljyp****ssa oleva liitin osaa järjestää täysin sattumanvaraista valoshowta mittaristoon.
Kone avataan vasta kun virrankulun on todettu olevan kunnossa.
§
Kone avataan vasta kun virrankulun on todettu olevan kunnossa.
§
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Sen verran vielä, että öljysuodattimen kannen paperitiiviste meni rikki. Tein uuden tiivisteen 0.5mm paperista, kun vanhakin oli 0.5mm paksu. Noista filttereitten O-renkaista ollut joskus puhetta mutta mitä? Pohjalle pikku o-rengas ja ulkopuolelle se kanttinen o-rengas-tiiviste, shimmilevy ja paperitiiviste. Eikö? Ja kyseessä lauhduttimella oleva pyörä.
T.Ile
T.Ile
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Ja taas voi onnitella itseään. Ilmeisesti siinä kannessa kuuluu olla O-rengas 44x4mm. Todennäköisesti tippunut johonkin, kun irrotin kannen enkä tajunnut sen puuttumista asennusvaiheessa. Öljynvaihdon olen tehnyt varmaan kymmenen kertaa pyörään ja nyt kävi näin.
"Aina ei voi voittaa..."
T.Ile
"Aina ei voi voittaa..."
T.Ile
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Tyhjäkäynnillä paineen pitäisi olla n. yhden bar:in luokkaa.
http://www.omnilex.com/public/bmw78/boxloob.pdf
Tuolla suosittelevat n. 18 Celsius asteen ulkoilman lämpötilaan,kun ajetaan pidempää matkaa, SAE 40 öljyä.
Jos ilman lämpö käy 32F (0 Celsius) suositus 20W/50 ja jos lämpö on pakkasen puolella 10W/40 tai 10W/50 öljyä.
Erittäin kylmiin olosuhteisiin jopa 10W/30 öljyt.
Jos öljynpaineet on tippuneet niin että tyhjäkäynnillä valo vilkkuu niin tuo on ehkä merkki alkavasta moottorin laakeriviasta (kiertokangen tai runkolaakeri), kuten Ismokin arveli.Jäykemmillä öljyillä pääsee vähän pidemmälle.
http://www.omnilex.com/public/bmw78/boxloob.pdf
Tuolla suosittelevat n. 18 Celsius asteen ulkoilman lämpötilaan,kun ajetaan pidempää matkaa, SAE 40 öljyä.
Jos ilman lämpö käy 32F (0 Celsius) suositus 20W/50 ja jos lämpö on pakkasen puolella 10W/40 tai 10W/50 öljyä.
Erittäin kylmiin olosuhteisiin jopa 10W/30 öljyt.
Jos öljynpaineet on tippuneet niin että tyhjäkäynnillä valo vilkkuu niin tuo on ehkä merkki alkavasta moottorin laakeriviasta (kiertokangen tai runkolaakeri), kuten Ismokin arveli.Jäykemmillä öljyillä pääsee vähän pidemmälle.
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
No niin, tragedia selvisi. Jätin pyörän työpaikalle ja tulin kaverin kyytillä kotio. Kaivoin vanhan filtterin roskiksesta ja sen ympärillä oli kadonnut O-rengas. No huomenna O-rengas paikalleen parkkipaikalla, saa siinä sitten selitellä työkavereille mistä kysymys....
Tuo öljynvaihto tuohon lauhdutinmalliin on kyllä aika saastainen homma, öljyä valuu letkuista ja sieltä filtterin pesästä. Yhtään kertaa en ole onnistunut vaihtamaan öljyä ilman pahaa siivoa. Onko keinoja?
Tuo öljynvaihto tuohon lauhdutinmalliin on kyllä aika saastainen homma, öljyä valuu letkuista ja sieltä filtterin pesästä. Yhtään kertaa en ole onnistunut vaihtamaan öljyä ilman pahaa siivoa. Onko keinoja?
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Kone lienee kunnossa,jos et ajanut liian pitkään öljynvaihdon jälkeen. Tuon o-renkaan puuttuminen
nimittäin hävittää öljynpaineet lähes kokonaan (sama koskee sitä metallirengasta niissä malleissa missä sen kuuluu olla)
Valuta äkkiä ne litkut pois koneesta, jos sähkö- ja starttipuoli on kunnossa, toimii Gessu 20W50-
öljyllä mainiosti talvellakin. Jos kylmä alkaa ahdistaa, niin 5W50
Sotkua tulee aina öljynvaihdossa, mutta vähenee hieman, jos irroitat öljynsyylärin ja lasket sen
lattialle, ei valu niin paljoa ulos.
cake
P.S. Se kannen paperitiiviste on täysin turha, jopa haitaksi. Vähentää, nimittäin, puristusta o-renkaille ja sitä kautta oljynpainetta.
nimittäin hävittää öljynpaineet lähes kokonaan (sama koskee sitä metallirengasta niissä malleissa missä sen kuuluu olla)
Valuta äkkiä ne litkut pois koneesta, jos sähkö- ja starttipuoli on kunnossa, toimii Gessu 20W50-
öljyllä mainiosti talvellakin. Jos kylmä alkaa ahdistaa, niin 5W50
Sotkua tulee aina öljynvaihdossa, mutta vähenee hieman, jos irroitat öljynsyylärin ja lasket sen
lattialle, ei valu niin paljoa ulos.
cake
P.S. Se kannen paperitiiviste on täysin turha, jopa haitaksi. Vähentää, nimittäin, puristusta o-renkaille ja sitä kautta oljynpainetta.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Eikös jo ekoissa gessuissa ollut jo tuo öljynsuodatinaseman ulompi teräsputki tiivistetty moottorinlohkoon, joten tiivistevuodoista ei pääse öljynpaineet laskemaan?cake kirjoitti:Kone lienee kunnossa,jos et ajanut liian pitkään öljynvaihdon jälkeen. Tuon o-renkaan puuttuminen
nimittäin hävittää öljynpaineet lähes kokonaan (sama koskee sitä metallirengasta niissä malleissa missä sen kuuluu olla)
Valuta äkkiä ne litkut pois koneesta, jos sähkö- ja starttipuoli on kunnossa, toimii Gessu 20W50-
öljyllä mainiosti talvellakin. Jos kylmä alkaa ahdistaa, niin 5W50
Sotkua tulee aina öljynvaihdossa, mutta vähenee hieman, jos irroitat öljynsyylärin ja lasket sen
lattialle, ei valu niin paljoa ulos.
cake
P.S. Se kannen paperitiiviste on täysin turha, jopa haitaksi. Vähentää, nimittäin, puristusta o-renkaille ja sitä kautta oljynpainetta.
Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Kaikissa muissakin -82-malleissa ja siitä eteenpäin näin oli. Tämän tiedon varmistin kirjoista.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
http://www.largiader.com/tech/filters/canister.html
Siellä ko. asiaa. Ja tosiaankin sen paperitiivisteen jätin pois.
Ja sitten klassiseen öljykeskusteluun/väittelyyn. En aio valuttaa litkuja pois. Öljytietoisuus itsellä on aika vähäistä joten vetoan BMW-käyttäjän käsikirjaan: 10w-30 öljy -20C...0C. 20w-50 öljy taasen -10C...+40C. Vetoan myös Haynesin kirjaseen joka neuvoo käyttämään mieluummin "kapean" viskositeetin öljyjä. Töissä en pysty lämmittämään konetta, pahimman kylmästartin olen tehnyt -18 asteessa ja kankealta tuntui noilla 10w30 öljyilläkin.
Mutta jos jollain on perustelut tuohon 20w-50 öljyn käyttöön talvella niin luen mielelläni!
Ja jos tästä nyt talvea edes tulee...
T.Ile
Siellä ko. asiaa. Ja tosiaankin sen paperitiivisteen jätin pois.
Ja sitten klassiseen öljykeskusteluun/väittelyyn. En aio valuttaa litkuja pois. Öljytietoisuus itsellä on aika vähäistä joten vetoan BMW-käyttäjän käsikirjaan: 10w-30 öljy -20C...0C. 20w-50 öljy taasen -10C...+40C. Vetoan myös Haynesin kirjaseen joka neuvoo käyttämään mieluummin "kapean" viskositeetin öljyjä. Töissä en pysty lämmittämään konetta, pahimman kylmästartin olen tehnyt -18 asteessa ja kankealta tuntui noilla 10w30 öljyilläkin.
Mutta jos jollain on perustelut tuohon 20w-50 öljyn käyttöön talvella niin luen mielelläni!
Ja jos tästä nyt talvea edes tulee...
T.Ile
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Löytämästäsi linkistä; asiaa.
Jos pelaat varman päälle, niin mittaa tuon ulkoputken ja lohkon tiivistepinnan väli max 3,8mm.
näin valkoinen o-rengas kiristyy tarpeeksi.
Ismo: valitan, olet väärässä: ulkoputkea EI ole tiivistetty lohkoon missään mallissa, ainoastaan sen
pää on tasattu, ettei tarvittaisi metallirengasta valkoisen o-renkaan alle.
Vanhoissa malleissa, jos metallirengas unohtuu, terävä putken pää leikkaa o-renkaan ja tulos on kallis
Öljyihin, 10W30 > -20-0 astetta C, Paljonko oli pakkasta kun ajelit?
Kone kun ajaessa tuppaa lämpenemään ja sillöin tuo SAE30 kuumapää on liian ohutta, siitä se
öljynpainevalon vilkkuminen
Haynesin ohje perustuu siihen, että leveän lämpöskaalan öljyt "kuluu" nopeammin, eikä kyseisessä opuksessa ole uusienkaan painosten myötä päivitetty kaikkea. Öljyt esim. ovat kehittyneet paljon lyhyessä ajassa.
Vanhat Boxerit vaan toimii paremmin, mitä paksumpi öljy. jos 20W50:llä ei jaksa pyörittää, niin
10W50 tai syntikka 5W50 toimii niin kylmässä kun tarkenee ajella.
Talvea varten akun tarkistus ja startin huolto ei ole ollenkaan huonoja toimia
cake
Jos pelaat varman päälle, niin mittaa tuon ulkoputken ja lohkon tiivistepinnan väli max 3,8mm.
näin valkoinen o-rengas kiristyy tarpeeksi.
Ismo: valitan, olet väärässä: ulkoputkea EI ole tiivistetty lohkoon missään mallissa, ainoastaan sen
pää on tasattu, ettei tarvittaisi metallirengasta valkoisen o-renkaan alle.
Vanhoissa malleissa, jos metallirengas unohtuu, terävä putken pää leikkaa o-renkaan ja tulos on kallis
Öljyihin, 10W30 > -20-0 astetta C, Paljonko oli pakkasta kun ajelit?
Kone kun ajaessa tuppaa lämpenemään ja sillöin tuo SAE30 kuumapää on liian ohutta, siitä se
öljynpainevalon vilkkuminen
Haynesin ohje perustuu siihen, että leveän lämpöskaalan öljyt "kuluu" nopeammin, eikä kyseisessä opuksessa ole uusienkaan painosten myötä päivitetty kaikkea. Öljyt esim. ovat kehittyneet paljon lyhyessä ajassa.
Vanhat Boxerit vaan toimii paremmin, mitä paksumpi öljy. jos 20W50:llä ei jaksa pyörittää, niin
10W50 tai syntikka 5W50 toimii niin kylmässä kun tarkenee ajella.
Talvea varten akun tarkistus ja startin huolto ei ole ollenkaan huonoja toimia
cake
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Morjens ja anteeksi epäselvistä vastauksistani aiemmin.cake kirjoitti:Öljyihin, 10W30 > -20-0 astetta C, Paljonko oli pakkasta kun ajelit?
Kone kun ajaessa tuppaa lämpenemään ja sillöin tuo SAE30 kuumapää on liian ohutta, siitä se
öljynpainevalon vilkkuminen cake
Eli ensin vastaus kysymykseen. +5 astetta, kun tuo oire esiintyi. Ja luulisin ettei johtunut öljylaadusta vaan siitä hukkuneesta O-renkaasta. Mitä olen erehtynyt ajelemaan syksymmällä jopa +10C lämpötiloissa ei valo ole syttynyt sen jälkeen, kun asensin tuon O-renkaan paikalleen. Eikös tuo -20...0C ole kuitenkin ihan asiaa tammi-maaliskuussa, kun elohopea harvemmin nousee plussan puolelle. Marras-joulukuussa en yleensä ajele ollenkaan, jos ei ole aivan pakko.
Ja vielä nuo täyssynteettiset??? Tavallaan olisin kiinnostunut täyssynteettisetä öljystä talvisin mutta sen käyttämisestä liikkuu niin paljon ristiriitaista tietoa, että vielä en ole siihen lähtenyt. Paljonko Cake olet ajanut täyssynteettisillä öljyillä 2v-bemuilla?
T.Ile
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.
Olin 2v-kursseilla yhtenä opettajana. Kaikki muutkin opettajat olivat samaa mieltä siitä, että 2v-boxereissa on paras käyttää yksiasteista diesel mineraalia. Moniastekin käy hyvin. Synteettisistä on syytä pysyä kaukana.
Perustelut löytyvät muista öljyä sivunneista ketjuista.
Omakohtaisena kokemuksena; olen kerran pilannut uuden 2v-gessun tiivisteet synteettisellä.
Perustelut löytyvät muista öljyä sivunneista ketjuista.
Omakohtaisena kokemuksena; olen kerran pilannut uuden 2v-gessun tiivisteet synteettisellä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-