keinuhaarukka

R-sarjan pyörät
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Raffe »

Miksi sivuvaunulla varustettu pyörä usein on varustettu keinuhaarukalla?
Suht uusiinkin tehtaalta teleskoopein varustettuihin pyöriin vaihdetaan keinuhaarukka
kun niihin asennetaan sivuvaunu. Vaikuttaako vaimentimen erikoinen kiinnityskohta
( eri kuin pyörän napa ) ajettavuuteen tai jarrutukseen?
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja JKU »

Liittyy kai teleskooppijousituksen "niiamiseen"!?
Luullakseni sivuvaunun kanssa tämä muuttaa ajosuuntaa.
Keinuhaarukan kanssa niiaminen on hyvin vähäistä ja huomioni mukaan jarrutuksessa etuää jopa nousee ylöspäin.
Löytyisiköhän tuosta jostain netistä graafista esitystä?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Raffe »

JKU kirjoitti:Liittyy kai teleskooppijousituksen "niiamiseen"!?
Luullakseni sivuvaunun kanssa tämä muuttaa ajosuuntaa.
Keinuhaarukan kanssa niiaminen on hyvin vähäistä ja huomioni mukaan jarrutuksessa etuää jopa nousee ylöspäin.
Löytyisiköhän tuosta jostain netistä graafista esitystä?
Nouseeko etupää myös etupyörän jarrulla jarruttaessa? Koetin googlata jotain keinuharukkaan
ja sivuvaunuun liittyvää mutta ei vielä osunut silmään. Tänään oli muuten Blocketissa myytävänä
tuollainen R69s ( josta Jouni kirjoitti jutta Rikastimeen pari vuotta sitten ) + kaunis Steib 50-
luvun sivuvaunu, 24v liikenteestä poistettu. Siinä olisi projekti osaavalle. Hp. 36000Sek.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kokeilin tuota kerran R 60/2:llani:
nousevan se näyttää myös jarrutuksessa.

Lulisin tähän löytyvän tietoa jostain MMAF:n porukoista.
Siellä on pakko osata nuo etupään jättö-yms kulmat.
Joutuvat näet laskemaan ne, kun tekevät muutoksia ja katsastavat ne.
Luulisin että Teemu S Lindforskin osaa ( vaikka luullakseni onkin juristi).
Tuolla linkissä on ainakin jotain jättämästä :
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Ja ajodynamiikasta:
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilak ... ria101.pdf
Ratkaisu "telever" lienee puheenaoleva keinuhaarukka?
Lisää samasta aiheesta, kokeiluissa on käytetty Bemareitakin.
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Keinuhaarukalla pystytään erottamaan toisistaan jarrutuksen ja "monttujen" aiheuttamat voimat toisistaan. Kaikissa keinuhaarukoissa näin ei ole tehty. Esim. BMW:n omasa -55...-69 valmistetussa etupäässä on jarrukilpi suoraan ankkuroitu keinuun.Tämä aiheuttaa "nostetta" jarrutettaessa. Kehittyneimmissä haarukoissa(esim. EML) on jarrukilpi, tai jarrupuristin, kiinnitetty reaktiotangolla haarukan kiinteään osaan. Tästä on se etu, ettei jarruttaminen vaikuta jousituksen toimintaan. Reaktiotangon kiinnityskohtaa vaihtamalla saadaan myös säädettyä jarrutusvoimia haluttuun suuntaan.
Myös etujätön säätö onnistuu helpommin keinuhaarukalla. Etujättö on tavallaan ohjaustehostin sv-prätkässä. Em. BMW:n haarukassa on eri kiinnityspisteet ajettaessa sivuvaunulla tai ilman. Parhaissa haarukoissa on jopa portaaton saatö etujättöön.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Raffe »

Ismo Vaara kirjoitti:Keinuhaarukalla pystytään erottamaan toisistaan jarrutuksen ja "monttujen" aiheuttamat voimat toisistaan. Kaikissa keinuhaarukoissa näin ei ole tehty. Esim. BMW:n omasa -55...-69 valmistetussa etupäässä on jarrukilpi suoraan ankkuroitu keinuun.Tämä aiheuttaa "nostetta" jarrutettaessa. Kehittyneimmissä haarukoissa(esim. EML) on jarrukilpi, tai jarrupuristin, kiinnitetty reaktiotangolla haarukan kiinteään osaan. Tästä on se etu, ettei jarruttaminen vaikuta jousituksen toimintaan. Reaktiotangon kiinnityskohtaa vaihtamalla saadaan myös säädettyä jarrutusvoimia haluttuun suuntaan.
Myös etujätön säätö onnistuu helpommin keinuhaarukalla. Etujättö on tavallaan ohjaustehostin sv-prätkässä. Em. BMW:n haarukassa on eri kiinnityspisteet ajettaessa sivuvaunulla tai ilman. Parhaissa haarukoissa on jopa portaaton saatö etujättöön.
Onko eduksi sivuvaunulla ajettaessa että etupää ei "niiaa"? Jos sivuvaunu on
pyörän oikealla puolella ( niinkuin meilläpäin ilmeisesti tulisi olla ) kallistuuko ajoneuvo silloin
jarrutettaessa hiukan vasemmalle ( normaalilla teleskooppiharukalla varustettuna )? Siihen päädyin koska "takapyörät" eivät ole samassa linjassa.
Onko etujättö säädettävissä tavanomaisella teleskooppihaarukalla? (" ..jätön säätö onnistuu
helpommin keinuh..." )?
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Raffe »

JKU kirjoitti:Kokeilin tuota kerran R 60/2:llani:
nousevan se näyttää myös jarrutuksessa.

Lulisin tähän löytyvän tietoa jostain MMAF:n porukoista.
Siellä on pakko osata nuo etupään jättö-yms kulmat.
Joutuvat näet laskemaan ne, kun tekevät muutoksia ja katsastavat ne.
Luulisin että Teemu S Lindforskin osaa ( vaikka luullakseni onkin juristi).
Tuolla linkissä on ainakin jotain jättämästä :
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Ja ajodynamiikasta:
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilak ... ria101.pdf
Ratkaisu "telever" lienee puheenaoleva keinuhaarukka?
Lisää samasta aiheesta, kokeiluissa on käytetty Bemareitakin.
http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/STEER.htm
Tuosta riittää pähkäiltävää, kiitos.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Raffe kirjoitti:Onko eduksi sivuvaunulla ajettaessa että etupää ei "niiaa"? Jos sivuvaunu on
pyörän oikealla puolella ( niinkuin meilläpäin ilmeisesti tulisi olla ) kallistuuko ajoneuvo silloin
jarrutettaessa hiukan vasemmalle ( normaalilla teleskooppiharukalla varustettuna )? Siihen päädyin koska "takapyörät" eivät ole samassa linjassa.
Onko etujättö säädettävissä tavanomaisella teleskooppihaarukalla? (" ..jätön säätö onnistuu
helpommin keinuh..." )?
On etua, jos jarruttaessa ei niiaa.
Kyllä, kallistuu vasemmalle.
Etujätön säätö ei onnistu tavanomaisella teleskooppihaarukalla, paitsi jos olet ostanut säädettävät "kolmiot". Näitä yleensä käyttävät vain HD-kuskit pitkien etupäiden aiheuttamien haittojen vähentämiseen.
Teleskooppi ei ole koskaan keinuhaarukan veroinen sivarikäytössä, ei edes säädettävillä kolmioilla.
BMW:n Telelever etupää on muuten veikeä yhdistelmä keinu- ja teleskooppihaarukkaa ja on parempi sivarikäytössä kuin perinteinen teleskooppi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kiitos hyvistä selvityksistä.
Nyt minullekin selvisi se miksi sivuvaunupyöriin on yleensä vaihdettu semmoinen keinuhaarukka.
Olen sitä joskus ihmetellyt.

Eihän siitä mitään tule, jos kovassa jarrutuksessa pyörä niiaa keulastaan ja lähtee käsistä jonnekin suuntaan oitis. :? :? :?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja cake »

Sivareihin vaihdetaan yleensä swingikeula syystä että:

Teleskoopit on liian huteroita,taipuu mutkiin ajettaessa

Ohjauksen jättöa on vähennettävä (=kevyempi ohjata, oikaisumomentti vähenee) siirtämällä etupyörää eteenpäin. Tämä ei onnistu telekoopilla kuin kolmiot vaihtamalla. Samalla saadan usin käyttöön jätön säätö swingiä (etupyörää) eteen tai taakse siirtämällä, esim. vanhoissa Bemarin keuloissa yleensä 2 kiinnitystä swingin ja varsinaisen haarukan välillä

Jarrutuksessa teleskooppikeulainen niiaa aina syvälle (tai sitten jousitus on mallia kivikova)
swingillä niiaus riippuu jarrun reaktiotangon kiinnityskohdasta, saadaan neutraaliksi tai niiaamaan vähän tai vaikka nousemaan. Ja nämä nomenomaan etujarrulla, takajarrun käyttö ei keulaan paljon
vaikuta

Huhu kertoo, että vanhoissa pyörissä, joissa jarrukilpi on kiinnitetty swingiin, siis nostaa keulaa jarruttaessa, tämä kallistaisi pyörää vaunun puolelle ja vähentäisi vaunun aiheuttamaa vasemmalle kampeamista. Siis kun vaunun pyörässä ei ole jarrua. (never tried, dont know)

cake
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

cake kirjoitti: Huhu kertoo, että vanhoissa pyörissä, joissa jarrukilpi on kiinnitetty swingiin, siis nostaa keulaa jarruttaessa, tämä kallistaisi pyörää vaunun puolelle ja vähentäisi vaunun aiheuttamaa vasemmalle kampeamista. Siis kun vaunun pyörässä ei ole jarrua. (never tried, dont know)

cake
Juurikin näin se on, MUTTA. Jarrun ylöspäin nostava voima jäykistää jousitusta ja se ei ole aina hyvä juttu, varsinkaan jarrutettaessa epätasaisella alustalla.
Nykyaikaisissa swingietupäissä homma on hoidettu reaktiotangoilla ja parhaissa säädettävillä.

Mutta kaikki on vain joutavanpäiväistä höpinää jos sivarisi merkki on Krauser Domani. http://www.michael-krauser.de
Hinnat on kuitenkin käytetyillä samaa luokkaa Ferrari Testarossan kanssa. Jollette usko, niin käykääpä vertailemassa www.mobile.de
Ja Testarossiahan on joka ukolla, Domaneja vain harvalla!
Olin kerran ostamassa Domania, mutta tilaisuus meni liikaan pähkäilyyn! :cry:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: keinuhaarukka

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Loppuun vielä poliittinen vitsi, kerran täällä nykyään vitsitkin sallitaan!

Kysymys: Kenellä on Suomen kallein testarossa?
Vastaus: Mäyrällä!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin