2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

R-sarjan pyörät
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Morjens.
Uuusi ilmiö: vaihdoin eilen öljyt koneeseen. Aamulla töihin ja perillä tyhjäkäynnillä öljynpainevalo syttyi palamaan. Öljynpinta ok, ei ulkoisia vuotoja. Kesän ajoin 20w50 öljyillä, nyt laitoin sisään 10w30 öljyt talvea varten. Loppukesästä kone tupsautti melko voimakkaasti savua, jos pyörä oli parkattu sivuseisontatuelle mutta öljyä kone ei syönyt normaalia enempää. Miten jatketaan?

Terv.Ile
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Vaihtaisin ensin öljynpaineanturin, joka on melko todennäköinen
syy. Se pöllähdys kun on ollut sivuseisontatuella on ominaisuus, ei vika.
Eli öljyä valahtaa sinne vasempaan palotilaan tuossa tapauksessa.

pertsa
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

pertsa kirjoitti:Vaihtaisin ensin öljynpaineanturin, joka on melko todennäköinen
syy.
Vaihdatko myös öljytikun pidemmäksi jollei se kastu? :lol:
Elikkäs jos öljyn vaihtaa notkeammaksi ja öljyvalo alkaa vilkkua, se ei ole anturin vika, vaan mekaaninen. Syy on joko pumppuun tulleet naarmut tai paineen muodostukseen vaikuttavat osat; laakerointi, paineventtiili.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Öljynpaineet varmaan kannattaa mitata ennen kuin tekee mitään muuta, siihen anturin reikään varmaan saa mittarin. Paljonko paineen kuuluu olla tyhjäkäynnillä/kierroksilla? Ja voiko tuo paineventtiilin toiminta häiriintyä notkeamman öljyn takia?
ssutinen

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Mutta ihan ensimmäisenä ekana minä tarkistaisin sen anturilta lähtevän johdon kontaktin. Hitusen löysä ja öljyp****ssa oleva liitin osaa järjestää täysin sattumanvaraista valoshowta mittaristoon.
Kone avataan vasta kun virrankulun on todettu olevan kunnossa.

§
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Sen verran vielä, että öljysuodattimen kannen paperitiiviste meni rikki. Tein uuden tiivisteen 0.5mm paperista, kun vanhakin oli 0.5mm paksu. Noista filttereitten O-renkaista ollut joskus puhetta mutta mitä? Pohjalle pikku o-rengas ja ulkopuolelle se kanttinen o-rengas-tiiviste, shimmilevy ja paperitiiviste. Eikö? Ja kyseessä lauhduttimella oleva pyörä.

T.Ile
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Ja taas voi onnitella itseään. Ilmeisesti siinä kannessa kuuluu olla O-rengas 44x4mm. Todennäköisesti tippunut johonkin, kun irrotin kannen enkä tajunnut sen puuttumista asennusvaiheessa. Öljynvaihdon olen tehnyt varmaan kymmenen kertaa pyörään ja nyt kävi näin.

"Aina ei voi voittaa..."

T.Ile
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja Pate »

Tyhjäkäynnillä paineen pitäisi olla n. yhden bar:in luokkaa.
http://www.omnilex.com/public/bmw78/boxloob.pdf
Tuolla suosittelevat n. 18 Celsius asteen ulkoilman lämpötilaan,kun ajetaan pidempää matkaa, SAE 40 öljyä.
Jos ilman lämpö käy 32F (0 Celsius) suositus 20W/50 ja jos lämpö on pakkasen puolella 10W/40 tai 10W/50 öljyä.
Erittäin kylmiin olosuhteisiin jopa 10W/30 öljyt.

Jos öljynpaineet on tippuneet niin että tyhjäkäynnillä valo vilkkuu niin tuo on ehkä merkki alkavasta moottorin laakeriviasta (kiertokangen tai runkolaakeri), kuten Ismokin arveli.Jäykemmillä öljyillä pääsee vähän pidemmälle.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

No niin, tragedia selvisi. Jätin pyörän työpaikalle ja tulin kaverin kyytillä kotio. Kaivoin vanhan filtterin roskiksesta ja sen ympärillä oli kadonnut O-rengas. No huomenna O-rengas paikalleen parkkipaikalla, saa siinä sitten selitellä työkavereille mistä kysymys....

Tuo öljynvaihto tuohon lauhdutinmalliin on kyllä aika saastainen homma, öljyä valuu letkuista ja sieltä filtterin pesästä. Yhtään kertaa en ole onnistunut vaihtamaan öljyä ilman pahaa siivoa. Onko keinoja?
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja cake »

Kone lienee kunnossa,jos et ajanut liian pitkään öljynvaihdon jälkeen. Tuon o-renkaan puuttuminen
nimittäin hävittää öljynpaineet lähes kokonaan (sama koskee sitä metallirengasta niissä malleissa missä sen kuuluu olla)
Valuta äkkiä ne litkut pois koneesta, jos sähkö- ja starttipuoli on kunnossa, toimii Gessu 20W50-
öljyllä mainiosti talvellakin. Jos kylmä alkaa ahdistaa, niin 5W50
Sotkua tulee aina öljynvaihdossa, mutta vähenee hieman, jos irroitat öljynsyylärin ja lasket sen
lattialle, ei valu niin paljoa ulos.
cake
P.S. Se kannen paperitiiviste on täysin turha, jopa haitaksi. Vähentää, nimittäin, puristusta o-renkaille ja sitä kautta oljynpainetta.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

cake kirjoitti:Kone lienee kunnossa,jos et ajanut liian pitkään öljynvaihdon jälkeen. Tuon o-renkaan puuttuminen
nimittäin hävittää öljynpaineet lähes kokonaan (sama koskee sitä metallirengasta niissä malleissa missä sen kuuluu olla)
Valuta äkkiä ne litkut pois koneesta, jos sähkö- ja starttipuoli on kunnossa, toimii Gessu 20W50-
öljyllä mainiosti talvellakin. Jos kylmä alkaa ahdistaa, niin 5W50
Sotkua tulee aina öljynvaihdossa, mutta vähenee hieman, jos irroitat öljynsyylärin ja lasket sen
lattialle, ei valu niin paljoa ulos.
cake
P.S. Se kannen paperitiiviste on täysin turha, jopa haitaksi. Vähentää, nimittäin, puristusta o-renkaille ja sitä kautta oljynpainetta.
Eikös jo ekoissa gessuissa ollut jo tuo öljynsuodatinaseman ulompi teräsputki tiivistetty moottorinlohkoon, joten tiivistevuodoista ei pääse öljynpaineet laskemaan?
Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Kaikissa muissakin -82-malleissa ja siitä eteenpäin näin oli. Tämän tiedon varmistin kirjoista.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

http://www.largiader.com/tech/filters/canister.html

Siellä ko. asiaa. Ja tosiaankin sen paperitiivisteen jätin pois.

Ja sitten klassiseen öljykeskusteluun/väittelyyn. En aio valuttaa litkuja pois. Öljytietoisuus itsellä on aika vähäistä joten vetoan BMW-käyttäjän käsikirjaan: 10w-30 öljy -20C...0C. 20w-50 öljy taasen -10C...+40C. Vetoan myös Haynesin kirjaseen joka neuvoo käyttämään mieluummin "kapean" viskositeetin öljyjä. Töissä en pysty lämmittämään konetta, pahimman kylmästartin olen tehnyt -18 asteessa ja kankealta tuntui noilla 10w30 öljyilläkin.

Mutta jos jollain on perustelut tuohon 20w-50 öljyn käyttöön talvella niin luen mielelläni!


Ja jos tästä nyt talvea edes tulee...

T.Ile
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja cake »

Löytämästäsi linkistä; asiaa.
Jos pelaat varman päälle, niin mittaa tuon ulkoputken ja lohkon tiivistepinnan väli max 3,8mm.
näin valkoinen o-rengas kiristyy tarpeeksi.

Ismo: valitan, olet väärässä: ulkoputkea EI ole tiivistetty lohkoon missään mallissa, ainoastaan sen
pää on tasattu, ettei tarvittaisi metallirengasta valkoisen o-renkaan alle.
Vanhoissa malleissa, jos metallirengas unohtuu, terävä putken pää leikkaa o-renkaan ja tulos on kallis

Öljyihin, 10W30 > -20-0 astetta C, Paljonko oli pakkasta kun ajelit?
Kone kun ajaessa tuppaa lämpenemään ja sillöin tuo SAE30 kuumapää on liian ohutta, siitä se
öljynpainevalon vilkkuminen

Haynesin ohje perustuu siihen, että leveän lämpöskaalan öljyt "kuluu" nopeammin, eikä kyseisessä opuksessa ole uusienkaan painosten myötä päivitetty kaikkea. Öljyt esim. ovat kehittyneet paljon lyhyessä ajassa.

Vanhat Boxerit vaan toimii paremmin, mitä paksumpi öljy. jos 20W50:llä ei jaksa pyörittää, niin
10W50 tai syntikka 5W50 toimii niin kylmässä kun tarkenee ajella.

Talvea varten akun tarkistus ja startin huolto ei ole ollenkaan huonoja toimia

cake
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja ilmari »

cake kirjoitti:Öljyihin, 10W30 > -20-0 astetta C, Paljonko oli pakkasta kun ajelit?
Kone kun ajaessa tuppaa lämpenemään ja sillöin tuo SAE30 kuumapää on liian ohutta, siitä se
öljynpainevalon vilkkuminen cake
Morjens ja anteeksi epäselvistä vastauksistani aiemmin.
Eli ensin vastaus kysymykseen. +5 astetta, kun tuo oire esiintyi. Ja luulisin ettei johtunut öljylaadusta vaan siitä hukkuneesta O-renkaasta. Mitä olen erehtynyt ajelemaan syksymmällä jopa +10C lämpötiloissa ei valo ole syttynyt sen jälkeen, kun asensin tuon O-renkaan paikalleen. Eikös tuo -20...0C ole kuitenkin ihan asiaa tammi-maaliskuussa, kun elohopea harvemmin nousee plussan puolelle. Marras-joulukuussa en yleensä ajele ollenkaan, jos ei ole aivan pakko.

Ja vielä nuo täyssynteettiset??? Tavallaan olisin kiinnostunut täyssynteettisetä öljystä talvisin mutta sen käyttämisestä liikkuu niin paljon ristiriitaista tietoa, että vielä en ole siihen lähtenyt. Paljonko Cake olet ajanut täyssynteettisillä öljyillä 2v-bemuilla?

T.Ile
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: 2v-gessun öljynpainevalo vilkkuu.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Olin 2v-kursseilla yhtenä opettajana. Kaikki muutkin opettajat olivat samaa mieltä siitä, että 2v-boxereissa on paras käyttää yksiasteista diesel mineraalia. Moniastekin käy hyvin. Synteettisistä on syytä pysyä kaukana.
Perustelut löytyvät muista öljyä sivunneista ketjuista.

Omakohtaisena kokemuksena; olen kerran pilannut uuden 2v-gessun tiivisteet synteettisellä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin