Pakosarjan yhdysputki.

R-sarjan pyörät
karabe
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Loka 2011 09:26

Pakosarjan yhdysputki.

Viesti Kirjoittaja karabe »

Sattuuko kellään olemaan tietoa, että miten suuri merkitys on boxerin pakosarjassa olevalla/olevilla
yhdysputkilla. Eli mitä tapahtuu jos korvaa putket putkilla ilman yhdysputkia?
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Pakosarjan yhdysputki.

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Ei tietoa, mutta mulla on toisessa GS:ssä englantilainen tarvikeputki ja siinä ei kyseistä yhrysputkea ole. eli joku on sen nähnyt tarpeettomaksi: http://www.keihan.co.uk/catalogue.html#
karabe
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Loka 2011 09:26

Re: Pakosarjan yhdysputki.

Viesti Kirjoittaja karabe »

Kiitos tiedosta. Niin vähän ajattelinkin, jos niiden puuttuminen vähän mahdollisesti virtauksia
sotkeekin, niin vaikutus kuitenkin suht vähäinen.
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: Pakosarjan yhdysputki.

Viesti Kirjoittaja Raffe »

Tuo " crossover "- putki on alkujaan englantilainen keksintö joka on sovitettu joihinkin
bemarimalleihin 70-80-luvulla. Ainakin kaikissa uudemmissakin RGS-malleissa on
tämä jossain määrin tehoa ja vääntöä parantava paineentasausputki.
Avatar
ollka
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2010 16:01

Re: Pakosarjan yhdysputki.

Viesti Kirjoittaja ollka »

Yhdysputki vaikuttaa merkittävästi alakierrosvääntöön, eli arkivoimaa parantava.
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Pakosarjan yhdysputki.

Viesti Kirjoittaja cake »

2-2 putkistossa eron huomaa kyllä, näissähän on jopa kaksi yhdysputkea joissain.
Jos halutaan huipputehoja ne yleensä poistetaan, haittaa virtauksia sen verran.
2-1 viriputkissa ei näitä juurikaan käytetä, esim. 4v Gessuissa taas käytetään.
Yksiselitteistä vastausta ei ole, putkissa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
cake
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Pakosarjan yhdysputki.

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Joka jannuhan muista HPN:n? Ai ei vai.. http://www.hpn.de moninkertainen Paris-Dakar voittajapyörien valmistaja BMW tehtaan kilpatalliin ja myös siviileille.

Belgialainen kaverini valmistutti pyöränsä käsityönä HPN:llä. Hän on monesti käynyt verstaalla insinöörejä jututtamassa ja on jo tuttu heille. Puhetta oli tullut parhaasta pakoputkistosta...

HPN:n testien mukaan R80-100 GS keskipönttö vuosimalleista -88.., on parasta mitä voi saada. Ainoastaan huipputehoihin pyrkivät kompromissittomat putkistot vaativat jotain muuta.

Myös omat kokemukseni tukevat tätä. Suora rööri keskipöntöstä, ei oo paha(?) ääni, mutta johan kulkee! Toki vuosikatsastusten maissa ei ole laillinen, siksi HPN myy omaa änkkäriään myös.

En ole nähnyt ikinä niin montaa saksalaista kuvaamassa(puuttuvaa takarunkoa) selällään jäisessä maassa, kuin vuoden -94 Talvirallissa. R100 GS.ssä oli 45 litran Acerbis tankki tungettu vakiokatteen alle, 300/400 nastaa ja satula/valot/vilkut, kokonaan ilman takarunkoa ja änkkäriä(suora kromiputki), Öhlärillä höystettynä.
Painon säästö 20kg!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin