BMW R ja K pyörien perälaakeriasiaa. Vuodesta 1980 lähtien
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
BMW R ja K pyörien perälaakeriasiaa. Vuodesta 1980 lähtien
Huomasin tuossa, että Kentso Oy on ottanut BMW R pyörien perälaakerin hyllyynsä.
Niitä löytyy oitis hintaan 73.- euroa, joka on erinomainen hinta ko. isosta laakerista.
Tuo sopii yli sataan eri BMW malliin.
Ensimmäistä kertaa se oli R80GS pyörässä vuonna 1980.
Ko. laakeri sopii kaikkiin noihin pyöriin:
Iso perälaakeri näihin pyöriin
Tuolta se laakeri 61917C3 löytyy:
61917C3
Toi C3 tarkoittaa väljempää toleranssiluokkaa, jollainen tarvitaan korkeanopeus ja lämpenevissä käyttökohteissa, jollainen tuokin perä on.
Alkuperäinen laakeri on FAG merkinen.
Tuo Kentson laakeri on NKE merkkinen. NKE on itävaltalainen laadukas laakerivalmistaja.
Tuo kannattaa vaihtaa joka pyörään ainakin 100.000 km välein niin ei tule murheita matkalla.
No LT möhköt kyllä kuluttaa noita ehkä puolet nopeammin.
Nyt talvellahan on aikaa tehdä tuo homma, niin ensi kesän ajelut on varmistettu ilman perämurheita.
Perälaakerin vaihtoon löytyy hyvä video tuolta ( HUOM. koko jotain 380 Megaa, kestää tovin ladata )
Perälaakerin vaihto
Ja sanallisia ohjeita tuolta
Laakerin vaihto
Homma on helppo tehdä itse.
Itse vaihdoin laakerin omaan pyörääni 100k km kohdalla ja hyvin pyörii vielä 150k km kohdalla.
Ei se ollut vielä ihan loppu kuitenkaan, mutta tulipa vaihdettua. Parempi niin, niin ei tarvitse tehdä hommaa reissulla eikä tule siitä sitten kaikenlaisia murheita ja lisäkuluja.
Hommaan tarvittava stefa löytyy Tiivistekeskuksesta tuotenumerolla 80611060500 hintaan 12.- euroa tai jotain.
Tuo on kyllä yksihuulinen, mutta toimii erinomaisesti ja kestää hyvin.
Pekka
Niitä löytyy oitis hintaan 73.- euroa, joka on erinomainen hinta ko. isosta laakerista.
Tuo sopii yli sataan eri BMW malliin.
Ensimmäistä kertaa se oli R80GS pyörässä vuonna 1980.
Ko. laakeri sopii kaikkiin noihin pyöriin:
Iso perälaakeri näihin pyöriin
Tuolta se laakeri 61917C3 löytyy:
61917C3
Toi C3 tarkoittaa väljempää toleranssiluokkaa, jollainen tarvitaan korkeanopeus ja lämpenevissä käyttökohteissa, jollainen tuokin perä on.
Alkuperäinen laakeri on FAG merkinen.
Tuo Kentson laakeri on NKE merkkinen. NKE on itävaltalainen laadukas laakerivalmistaja.
Tuo kannattaa vaihtaa joka pyörään ainakin 100.000 km välein niin ei tule murheita matkalla.
No LT möhköt kyllä kuluttaa noita ehkä puolet nopeammin.
Nyt talvellahan on aikaa tehdä tuo homma, niin ensi kesän ajelut on varmistettu ilman perämurheita.
Perälaakerin vaihtoon löytyy hyvä video tuolta ( HUOM. koko jotain 380 Megaa, kestää tovin ladata )
Perälaakerin vaihto
Ja sanallisia ohjeita tuolta
Laakerin vaihto
Homma on helppo tehdä itse.
Itse vaihdoin laakerin omaan pyörääni 100k km kohdalla ja hyvin pyörii vielä 150k km kohdalla.
Ei se ollut vielä ihan loppu kuitenkaan, mutta tulipa vaihdettua. Parempi niin, niin ei tarvitse tehdä hommaa reissulla eikä tule siitä sitten kaikenlaisia murheita ja lisäkuluja.
Hommaan tarvittava stefa löytyy Tiivistekeskuksesta tuotenumerolla 80611060500 hintaan 12.- euroa tai jotain.
Tuo on kyllä yksihuulinen, mutta toimii erinomaisesti ja kestää hyvin.
Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, 27 Marras 2015 18:41. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Kiitos Pekka!
Jälleen hienoa toimintaa sinulta toisille kerholaisille.
Tämä laakeri on Kentsolla jo sen hintainen, että kannattaa
ostaa matkalle mukaan stefan kera, varsinkin jos matkustaa
hieman eksoottisimmissa maissa. Korjaamoja yleensä löytyy
tuollaisen vaihtamaan ja sitten on helpompi kun on osat
valmiina.
Jälleen hienoa toimintaa sinulta toisille kerholaisille.
Tämä laakeri on Kentsolla jo sen hintainen, että kannattaa
ostaa matkalle mukaan stefan kera, varsinkin jos matkustaa
hieman eksoottisimmissa maissa. Korjaamoja yleensä löytyy
tuollaisen vaihtamaan ja sitten on helpompi kun on osat
valmiina.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Kiitos hyvinkin rahanarvoisesta vinkistä!
- kamale
- Viestit: 234
- Liittynyt: 02 Touko 2006 20:25
- Moottoripyörän malli: BMW R 1200 CL
- Paikkakunta: ESPOO
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Joo, kovasti kiitoksia!
Kari
A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
A niin kuin Alfa Romeo, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL + Canon
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Joo, jotkut valittaa, kun perät hajoaa. Ja Bemareita haukutaan, että ei niiden perät kestä.pertsa kirjoitti:Kiitos Pekka!
Jälleen hienoa toimintaa sinulta toisille kerholaisille.
Tämä laakeri on Kentsolla jo sen hintainen, että kannattaa
ostaa matkalle mukaan stefan kera, varsinkin jos matkustaa
hieman eksoottisimmissa maissa. Korjaamoja yleensä löytyy
tuollaisen vaihtamaan ja sitten on helpompi kun on osat
valmiina.
No mitä noi ketjuvetoiset tekee. Ne vaihtavat ketjut ja rattaat 30.000 km välein ja maksavat siitä hommasta 100.- euroa joka kerta osina. Plus työt päälle jos eivät itse osaa tehdä.
Bemariin kun vaihtaa perän ison laakerin 100k km kohdalla niin ei ole mitään ongelmia.
Ja se maksaa sen vajaa 100.- euroa stefan kanssa riippuen mistä osat ostat.
Ja vaihto on helppo tehdä itse.
Pekka
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Kyllä Pekka on oikeassa, ketjuveto kuluu kategoriaan moottorisahat, vai onko joku kuullut
kardaanivetoisesta sellaisesta ( yksi naurava pää )? Motorworksista uk. saa myös tuota
laakeria hintaan 63,80e, ( sisältää rahdin ) valmistajasta ei mainintaa.
kardaanivetoisesta sellaisesta ( yksi naurava pää )? Motorworksista uk. saa myös tuota
laakeria hintaan 63,80e, ( sisältää rahdin ) valmistajasta ei mainintaa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Esimerkillistä toimintaa Pekalta!
Mutta itse asiaan. Miksi uudempien bemareiden perien hajoaminen on oletusarvoltaan 20-100000km? Ennenhän perä oli viimeinen niitti mikä hajosi! Miksi nykyään ei viitsitä/kannata/osata tehdä perää mikä kestäisi? Turha muuten viitata nousseisiin tehoihin ja painoihin, sillä perän voi myös mitoittaa niiden mukaan.
Mutta itse asiaan. Miksi uudempien bemareiden perien hajoaminen on oletusarvoltaan 20-100000km? Ennenhän perä oli viimeinen niitti mikä hajosi! Miksi nykyään ei viitsitä/kannata/osata tehdä perää mikä kestäisi? Turha muuten viitata nousseisiin tehoihin ja painoihin, sillä perän voi myös mitoittaa niiden mukaan.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Luulisin kaiken takana olevan koko ajan kiristyvä kilpailu.Miksi nykyään ei viitsitä/kannata/osata tehdä perää mikä kestäisi?
Siis jokaisen osan täytyisi kestää vain määrätty aika, esim 150.000km, ei siis 500,000 km!
Jokainen komponetti, joka on "ylilaatua" vie valmistajan katetta lähemmäksi nollaa, tai jopa negatiiviseksi.
Siis valmistajan olisi optimoitava jokaisen osan elinikä tavoiteltuun käyttömäärään.
Näin mitään "turvamarginaalia" ei enää ole.
Kun vielä vaaditaan joka vuosi uusia malleja, jää niiden testiajatkin liian lyhyiksi.
Sitten, jos/kun jossain tapahtuu pieni valmistuvirhe, näkyy se ko osan ennenaikaisena hajoamisena. Ja ajoneuvojen vetona sarjakorjauksiin.
Näin uutta ja aina edullisempaa vaativat markkinavoimat (me) pakottavat valmistajat ottamaan entistä suurempia riskejä.
Siis: juokse tai kuole!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Jep. Esimerkkimme laakeri on ollut BMW:llä käytössä 25 vuotta ja yli sadassa mallissa. Mitä uutta ja edullisempaa siinä on?? Kun samaa laakeria käytetään perässä kaksi kertaa painavammassa ja kolme kertaa tehokkaammassa pyörässä se on täydellistä asiakkaan halveksintaa, ei mitään muuta!!JKU kirjoitti: Näin uutta ja aina edullisempaa vaativat markkinavoimat (me) pakottavat valmistajat ottamaan entistä suurempia riskejä.
Perän kuorien mallikin on kerinnyt vaihtumaan ja suunniteltu useaan kertaan, mutta silti laakeria ei ole voitu vaihtaa tukevampaan. Se ei voi olla kustannuskysymys, vaan tahallista laatutason alasajoa nopeamman laitevaihtuvuuden toivossa.
Mutta eihän BMW:tä nykyään tehdä asiakkaan ehdoilla, vaan tehtaan osakkeenomistajien!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Ismo, taidatpa taas provoisoida tuolla kuluneella populistisella toteamalla.Mutta eihän BMW:tä nykyään tehdä asiakkaan ehdoilla, vaan tehtaan osakkeenomistajien!
Ei se Bokserihuoltokaan kauaa tekisi hommia, jos kassalippaassa pohja paistaisi.
Toisaalta kilpailussa ei pärjää, jos huoltotunnin hinta olisi 500E.
Joten kyllä omistajan etu on tyytyväinen asiakas.
Ja asiakkaan etu on voittoa tuottava firma.
Ei taida hääviä olla nyt saabisti; varaosia ei saa ja käytettyjen autojen hinnat pudonneet!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Ilmeisesti hajoaviin periin ollaan tyytyväisiä? Välinpitämätön asiakas on osakkeenomistajan etu. Olen sanaton.JKU kirjoitti:Joten kyllä omistajan etu on tyytyväinen asiakas.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Joo mutta Bemarillahan on pitkät perinteet heikosta voimansiirrosta joten asiakkaille se on tuttu juttu.
Nimim. Paralverin vaihdelaatikon ja kardaanin rempannut alle 150tkm.
Nimim. Paralverin vaihdelaatikon ja kardaanin rempannut alle 150tkm.
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Onko kukaan muuten tutkinut, että saisiko noihin uudempiin/raskaampiin sovitettua lujemman laakerin sen 30vuotta sitten mitoitetun paikalle? Riittääkö kuorissa ja sisuskaluissa koneistusvaraa vaikkapa kaksiriviselle vastaavalle? Katastelin tuossa vanhaa FAG:n ja SKF:n laakerikataloogia ja ei se minusta mitään utopiaa saattaisi olla.
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
En tiedä kuinka suuri ongelma tuo perän laakerin hajoaminen on, mutta jos se on prosenttuaalisesti merkittävä, on tehtaan reagoitava siihen jotenkin.Ilmeisesti hajoaviin periin ollaan tyytyväisiä? Välinpitämätön asiakas on osakkeenomistajan etu. Olen sanaton.
Muuten menee maine j amarkkinosuudet alkavat putoamaan!
Itselläni on 1150 GS, ajettu vasta 50.00km eikä siinä ole ongelmaa (vielä).
Lankomiehellä samanikäinen ja laakeri hajosi 60.000km paikkeilla.
Nähdään sitten ensi kesänä, miten käy.
Joten mielipiteeni perustuu vain yleiseen liikkeenjohtoajatukseen.
Onneksi sain sentään Ismon sanattomaksi, saavutus sekin.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta edullisesti
Väitän, että (ilmiön)vaikutus on ainakin negatiivinen.JKU kirjoitti:En tiedä kuinka suuri ongelma tuo perän laakerin hajoaminen on, mutta jos se on prosenttuaalisesti merkittävä, on tehtaan reagoitava siihen jotenkin.Ilmeisesti hajoaviin periin ollaan tyytyväisiä? Välinpitämätön asiakas on osakkeenomistajan etu. Olen sanaton.
Muuten menee maine j amarkkinosuudet alkavat putoamaan!
Itselläni on 1150 GS, ajettu vasta 50.00km eikä siinä ole ongelmaa (vielä).
Lankomiehellä samanikäinen ja laakeri hajosi 60.000km paikkeilla.
Nähdään sitten ensi kesänä, miten käy.
Joten mielipiteeni perustuu vain yleiseen liikkeenjohtoajatukseen.
Onneksi sain sentään Ismon sanattomaksi, saavutus sekin.
Joka ikisellä mp-palstalla jaksetaan jo nälviä; "onko se perä kunnossa" tyyliin.
Muttamutta, BMW onkin jo siirtymässä enemmässä määrin JAPSIEN PERÄSSÄ nöyrästi ketjuvetoon, "väärinpäin" moottoriin, märkäkytkimeen, teleskooppikeulaan(öljyvaimennettu teleskooppietupää on BMW:n keksintö, R66 keulaan -38, ekan kerran kisakäytössä -33 sixdays) ... ym. koska se tuottaa lihavamman lompakon sijoittajille.
BMW:itä ostaa nykyään enevässä määrin suuri yleisö, eikä tekniikkaa tuntevat. Elektroniikka korvaa kestävyyden ja pakkohuollot huoltohelppouden.
PS: JKU, mikä on NYKYÄÄN yleinen liikkeenjohtoajatus? Mielestäni se on: "tuotetaan mahdollisimman paljon hyötyä osakkeenomistajille, sillä hehän ovat rahansa meihin sijoittaneet ja siten pystyneet jatkamaan toimintaamme".
Saab menee konkurssiin koska sijoittajat kaikkoavat. En usko, että Saab on maailman huonoin auto.
Tuotteesta ei ole enää nykyään väliä, vaan niiden markkinoille tähdätystä OLETUSARVOSTA sijoittajille.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-