SAABismi on sairautta..

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

...luki vuoden -66 Datsun Bluebirdin takalasissa, kun ostin ensimmäisen autoni "mustalaisilta" Orimattilassa vuonna -79.
En ole koskaan omistanut ensimmäistäkään SAABia, vaikka tiedän autotehtaan olevan "innovaatioiden Mekka!".

Kysymys kuuluukin: Mitkä ovat Teidän mielestänne BMW-tehtaan parhaat innovaatiot kautt'aikain, moottoripyörämalleissa? 8)

PS: Luupään kori oli täysin upottamalla sinkitty ja siten lähes ruostumaton!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Tjaa, eihän noita innovaatioita tiedä, kun oma harrastus bemareitten osalta kulminoituu tuohon 2v gessuun. No gessuhan oli aikanaan matkaenduroitten esi-isä.

Mutta sanotaan poikittainen nelisylinterinen moottori, ketjuveto ja raakasti hevosvoimia, siinähän on innovaatiota kerrakseen! Tosin japsit teki tuon jo -70 luvulla....
PekkaR
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Tammi 2011 09:39
Paikkakunta: Naantali

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja PekkaR »

ABS-jarrut nyt ensin tulee mieleen..
1988 taisi olla vuosi!
HeikkiLukkari
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja HeikkiLukkari »

- R100RS ja ensimmäinen kunnollasuunniteltu kokokate. RT:ssä matkakate ennen Wingiä.
- Matkaendurokategoria R80G/S:n kera (sekä pinnalliset tubeless-vanteet myöhemmissä Gessuissa).
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Kerran matka keskeytyi noiden tubelles-vanteiden takia. Takarengas irtorsi vanteelta kunnon töyssyssä. Sen jälkeen AINA sisukumit gessussa.

Innovaatiopiste myös kummalliselle virta-avaimelle jossa on taittuva pää. Mikä tarkoitus sillä on?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Maaiman ensimmäinen nestevaimennettu teleskoppihaarukka on mielestäni paras BMW-innovaatio kautta aikain. Tämä siis jo -30 luvulla! 8)
ilmari kirjoitti:Kerran matka keskeytyi noiden tubelles-vanteiden takia. Takarengas irtorsi vanteelta kunnon töyssyssä. Sen jälkeen AINA sisukumit gessussa.

Innovaatiopiste myös kummalliselle virta-avaimelle jossa on taittuva pää. Mikä tarkoitus sillä on?
Tubeless vanteet ovat ENDUROreissuissa pelkkä haitta. Miten vaihdat ulkorenkaan luotettavasti erämaassa? ja saat sen vielä pitämään, ilman suuritehoista kompuraa! Jos pystyt, hyvä!
Ja on se jousittamaton paino, mikä on BMW:n ristipinnavanrteissa, huhhuh!

Taittuva avaimenpää oli muistaakseni turvallisuustuote, ettei törmäystilanteessa revitä rintakehää virta-avaimeen.
-Sama homma oli jarrunestesäiliön piilottamiselle tankin alle levyjarruissa 70-luvulla. :roll:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Enpä ole ikinä ajatellut, että gessun vanne on painava? Ainakin etunapa on kyllä melkoinen jööti verrattuna muihin "enduroihin". Kehähän siinä on kuitenkin alumiinia. Onko pinnoja sitten enempi?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

GS:n ristipinnattu pyörä on siksi painava, että pinnojen kiinnitys vanteen reunoista vaatii paksun ja painavan vannekehän. Ero G/S:n vanteeseen on huomattava.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Sopiiko G/S:n vanne suoraan GS:n?
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja Raffe »

ilmari kirjoitti:Sopiiko G/S:n vanne suoraan GS:n?
Ei sovi, suoraan.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Hinttipulkka, Homopulkka, Kajakki, Kajakkikaksikko, Kuurakyttyrä, Kuplasaabi, Kyrpäjyrä, Monse, Mutakiila, Ojahauki, Peräpuikko, Porkkanasorvi, Pyhäkenkä,Päkätti, Päärynänpuolikas, Rynnäkkösämpylä, Sukellusvene, Syöksysämpylä, U96,
Vauhtisämpylä, Viidakkorumpu, Ysikuukka,Ysikuuppa

Tämän lisäksi meilläpäin käytettiin nimityksiä susikuutonen, kutari, hurrivatkain, mateenpää ja puukenkä.

Saabbi tehtaana kuoli, 96 elää vieläkin!

Kellä foorumilaisista oli aikanaan 96:n? Sehän oli aikanaan todella yleinen auto.

T.Ile
jarvensi
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2010 12:07

Re: SAABismi on sairautta..

Viesti Kirjoittaja jarvensi »

Oli vm. 74 96 postivärinen ja pyöränä Ducati Desmo 450. Tuo 96 oli samanlainen raketti kuin tämä bokserini R1150RS.
Vastaa Viestiin