Hieman noista akuista ja latureista, meinaan kun oon ennekin näissä hommissa ollut
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
!
Ensiksin laturin (generaattorin) teho.
Sillä tarkoitetaan yleensä laturin antamaa ulostulovirtaa.
Mp:n valmistajat kyllä mitoittavat laturin virran hieman isommaksi, kuin koneen max kuormitus on.
Joten jos ei itse lisäile kuormituslaitteita, ei ole tarvetta lisätä generaattorin tehoa.
Jos lisää, niin sitten pitää hankkia genraattori, joka antaa (kestää) isomman ulostulovirran!
Itse virtaa ei voi lisätä.
Toiseksi mitä tulee akun varaamiseen, se tapahtuu generaattorin ja akun napajännitteen eron aiheuttamalla virralla! Virta rajoittuu generaattorin (vaihtovirtalaturi) oman sisäisen impedanssin kautta.
Nostamalla generaattorin ulsotulojännitettä, voidaan latausaikaa hieman lyhentää. Riskinä on akun kiehuminen (=lisääntynyt vedenkulutus)! Mutta virran suuruus ei tällä tempulla nouse.
Kolmas tekijä on akun lämpötila, joka vaatii lätausjännitteen (ylläpitojännite) muuttamista l-tilan funktiona. Kylmä akku vaatii korkeamman latausjännitteen, kuuma alhaisemman. Muutos on n -2...3 mV/C/kenno. Siis 12 V akulla 10C l-tilan nousu merkitsee max 0,18V jännitteen alentamista. Tai kylmään päi mennessä latausjännitteen nostoa.
Jos siis ajatellaan +20C ja -20C, tulee latausjännittettä nostaa n 0,72V.
Em sillä varauksella, että -20C akku ei kyllä enää lataudu lainkaan!
Tämä näkyy siitä, että nykyautoissa akku sijaitsee takaboksissa, pohjapeltin päällä.
Erinomainen asia kuumisssa maissa (vrt että on konehuoneessa), mutta täällä raukoilla rajoilla erittäin huono: akku tyhjenee pitkillä pakkasjaksoilla!
Noita teholaturin staattoreita lienee myynissä Ismollakin.
Niissä on ulostulovirtaa nostettu.
Jännitesäätimillä taas vaikutetaan latausjänniteeseen (kuma-kylmä akku)
Tähän voi itsekin vaikuttaa lisäämällä latasujänitteen mittauspiiriin esim yhden piidiodin ( vaikutus n 0,6V).
Jos ajelee talvella, voi em diodin ohittaa kesäajossa.