Niin minustakin£$€Raffe kirjoitti:Minusta on oikein mukavaa kun välillä jotain hajoaa.
BMW laatu
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW laatu
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW laatu
Aikuisten oikeasti. Kannattaa lukea Robert M. Pirsigin; "Zen ja moottoripyörän kunnossapito".
Kirjassa käsitellään filosofisesti laadun käsitettä, omalla, moottoripyräilijälle käsitettävällä tasolla(laadun käsitteet kyseenalaistetaan monesti moottoripyöräilyn kautta).
Olen lukenut neljä kertaa... pitäisi kai taas aloittaa...
PS: Onhan siellä myös se BMW-aspekti... kannattaa lukea!
PPS: Tuo allaoleva teksti on muuten kyseisestä kirjasta!
Kirjassa käsitellään filosofisesti laadun käsitettä, omalla, moottoripyräilijälle käsitettävällä tasolla(laadun käsitteet kyseenalaistetaan monesti moottoripyöräilyn kautta).
Olen lukenut neljä kertaa... pitäisi kai taas aloittaa...
PS: Onhan siellä myös se BMW-aspekti... kannattaa lukea!
PPS: Tuo allaoleva teksti on muuten kyseisestä kirjasta!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: BMW laatu
ainakin yksi japanilainen !
tietää kk
tietää kk
Viimeksi muokannut kk, 30 Tammi 2012 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: BMW laatu
Japanissa mp-tuotanto oli vissiin aika vähäistä vielä -30 luvulla? Ymmärtääkseni Kawa, Yamaha ja Honda alkoi tekeen prätkiä vasta sotien jälkeen. Varmaan jotain oudompia merkkejä ollut ennen noita?
T.Ile
T.Ile
Re: BMW laatu
MP-messut alkavat ensi viikolla, onko BMWltä tulossa jotain aivan uutta?
Olin aikaisemmin (syksyllä?) näkevinäni kuvia 1250 GS:stä, esitelläänkö sellainen tänä keväänä?
Olin aikaisemmin (syksyllä?) näkevinäni kuvia 1250 GS:stä, esitelläänkö sellainen tänä keväänä?
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: BMW laatu
Taisi 30-luvun Japoniassa tosiaan olla tuotanto vähäisempää. H-D lisenssiä siellä kyllä tehtiin ennen sotia ja taitaa se Suomessa oleva pyörä olla juuri sellainen. Taitaa muuten Japonialaiset pyörät olla suurin ryhmä museorekisteröidyissä pyörissä, jos en aivan väärin muista. No ei kai noita Japonialaisia voi hirveän huonoksikkaan sanoa, vai?
BMW pyörien laatuun on vaikea sanoa mitään, kun kokemusta on vasta vajaa 40 km. Toivottavasti ensi kesänä ainakin pari nollaa lisää. Noita BMW autoja on taas ollut useampia, niin kyllähän niissä laadun näkee ja tuntee, mutta luotettavuusongelmia Bemareissa on ollut ainakin 90-luvun alusta näihin päiviin saakka. Ja ne ongelmat yleensä rasittaa omistajan lompakkoa 5000 € molemmin puolin. Vielä ei ole onneksi sattunut omalle kohdalle yhtään.
BMW Briteissä ja Irlannissa = Black Man Wheels
BMW pyörien laatuun on vaikea sanoa mitään, kun kokemusta on vasta vajaa 40 km. Toivottavasti ensi kesänä ainakin pari nollaa lisää. Noita BMW autoja on taas ollut useampia, niin kyllähän niissä laadun näkee ja tuntee, mutta luotettavuusongelmia Bemareissa on ollut ainakin 90-luvun alusta näihin päiviin saakka. Ja ne ongelmat yleensä rasittaa omistajan lompakkoa 5000 € molemmin puolin. Vielä ei ole onneksi sattunut omalle kohdalle yhtään.
BMW Briteissä ja Irlannissa = Black Man Wheels
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW laatu
Japanilaisia pyöriä on museorekisterissä paljon sen vuoksi, että niitä oli aikanaan paljon. Laatu ei monesti ollut kummoinen, mutta hinta-laatu suhde oli!
Suurin osa museobemareista on jälkituontia, johtuen takavuosien hintatasosta.
Suurin osa museobemareista on jälkituontia, johtuen takavuosien hintatasosta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: BMW laatu
Kylähän niitä Japonialaisia pyöriä myytin 70-luvun alkupuolella varmaan aivan eri määriä, kuin Bemareita tai muitakaan euroopassa valmistettuja pyöriä. 70-luvun puolivälissä on tainnut kaikkien isojen pyörien myynti pysähtyä lähes täysin tappoveron ansiosta. Oma -75 mallin jytäri on myyty ylivuotisena ja sitä mallia on myyty ainoastaan 10 kpl Suomeen. Kyllä tuo jytärin moottori on ainakin suunniteltu aikalailla varman päälle ja koneethan noissa onkin aika lujia. No kaikki muu siitä ympäriltä sitten tärisee rikki, johtuen peri-Brittiläisestä paralleltwin rakenteesta.
On hieman tehnyt mieli käydä kokeilemassa tuota Bemarin 800 kuutioista F-sarjaa, jossa on myös paralleltwin kone, kun sitä on moitittu värinöistä monellakin foorumilla. Mulla on vähän sellainen tunne, että se käy kuin ompelukone verrattuna tuohon Jammun genitaalihieromakoneeseen. Niitä boxerin väitettyjä värinöitä en omasta Bemarista vielä ainakaan löytänyt.
Mutta mitä se laatu on? Ennen pidin joka asiassa varmuutta ensimmäisenä valintakriteerinä ja laadun mittarina. Nyttemin on mieli muuttunut ja ensimmäisenä tulee mukavuus ja toiminnallisuus. Tuon Bemarinkin ostin sen vuoksi, että ajoasento ja tuulensuoja on hyvä. Lisäksi Bemarin omat laukut ovat omasta mielestä hyvät ja toimivat. Joo, ja bokseri moottori, mutta se onkin sitten aivan toinen juttu...
On hieman tehnyt mieli käydä kokeilemassa tuota Bemarin 800 kuutioista F-sarjaa, jossa on myös paralleltwin kone, kun sitä on moitittu värinöistä monellakin foorumilla. Mulla on vähän sellainen tunne, että se käy kuin ompelukone verrattuna tuohon Jammun genitaalihieromakoneeseen. Niitä boxerin väitettyjä värinöitä en omasta Bemarista vielä ainakaan löytänyt.
Mutta mitä se laatu on? Ennen pidin joka asiassa varmuutta ensimmäisenä valintakriteerinä ja laadun mittarina. Nyttemin on mieli muuttunut ja ensimmäisenä tulee mukavuus ja toiminnallisuus. Tuon Bemarinkin ostin sen vuoksi, että ajoasento ja tuulensuoja on hyvä. Lisäksi Bemarin omat laukut ovat omasta mielestä hyvät ja toimivat. Joo, ja bokseri moottori, mutta se onkin sitten aivan toinen juttu...
Re: BMW laatu
Viime vuoden TM/22:ssa oli juttu Milanon(?) näyttelystä. Ei ollut BMW:llä mitään mainittavaa mp-rintamalla, kaksi isoa 600cc. skootteria taisi olla tulevan kevään uutuussaldo?Raffe kirjoitti:MP-messut alkavat ensi viikolla, onko BMWltä tulossa jotain aivan uutta?
Olin aikaisemmin (syksyllä?) näkevinäni kuvia 1250 GS:stä, esitelläänkö sellainen tänä keväänä?
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 31 Elo 2011 19:59
- Moottoripyörän malli: F 800 gs
- Paikkakunta: Somero
Re: BMW laatu
Raffe kirjoitti:Viime vuoden TM/22:ssa oli juttu Milanon(?) näyttelystä. Ei ollut BMW:llä mitään mainittavaa mp-rintamalla, kaksi isoa 600cc. skootteria taisi olla tulevan kevään uutuussaldo?Raffe kirjoitti:MP-messut alkavat ensi viikolla, onko BMWltä tulossa jotain aivan uutta?
Olin aikaisemmin (syksyllä?) näkevinäni kuvia 1250 GS:stä, esitelläänkö sellainen tänä keväänä?
Lueskelin tuossa juuri MotorCyclist lehteä, siinä oli kuvia ja juttua uudesta Gessusta. "The water-cooled Boxer`s cylider heads have been rotated 90 degrees.The intakes are now located above the combstion chambers while the exhaust are below" Kuvista näkyi ja jutusta selvisi, että kardaani on siitynyt toiselle puolelle, myös pakoputki. Että jotain uutta näyttäs olevan tulossa?
Re: BMW laatu
[quote="Ossi Viita-aho"]Kylähän niitä Japonialaisia pyöriä myytin 70-luvun alkupuolella varmaan aivan eri määriä, kuin Bemareita tai muitakaan euroopassa valmistettuja pyöriä. 70-luvun puolivälissä on tainnut kaikkien isojen pyörien myynti pysähtyä lähes täysin tappoveron ansiosta. Oma -75 mallin jytäri on myyty ylivuotisena ja sitä mallia on myyty ainoastaan 10 kpl Suomeen. Kyllä tuo jytärin moottori on ainakin suunniteltu aikalailla varman päälle ja koneethan noissa onkin aika lujia. No kaikki muu siitä ympäriltä sitten tärisee rikki, johtuen peri-Brittiläisestä paralleltwin rakenteesta.
Kun jätti Jytä-jammun autotalliin betonilattialle keskiseisontatuelle lämpiämään tyhjäkäynnillä, ja käväisi vaikka sisällä, niin hetken päästä Jammu oli hieronut itsensä autotallin nurkkaan...kone sanoi:" tietä, tietä, tietä, tietä", ja tutina oli valtavaa. Eturengaskin näkyi kahtena!
Kun jätti Jytä-jammun autotalliin betonilattialle keskiseisontatuelle lämpiämään tyhjäkäynnillä, ja käväisi vaikka sisällä, niin hetken päästä Jammu oli hieronut itsensä autotallin nurkkaan...kone sanoi:" tietä, tietä, tietä, tietä", ja tutina oli valtavaa. Eturengaskin näkyi kahtena!
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: BMW laatu
Kuulemma oli 70-luvulla ainoa pyörä missä oli pakki, mutta se toimi ainoastaan pyörän ollessa keskituella. On aika vaikuttavaa olla samassa tallissa, kun joku potkaisee Jammun käyntiin. Styroxin päälle valettu betonilattia hyppii koneen tahdissa.kaliffi kirjoitti:Ossi Viita-aho kirjoitti:Kylähän niitä Japonialaisia pyöriä myytin 70-luvun alkupuolella varmaan aivan eri määriä, kuin Bemareita tai muitakaan euroopassa valmistettuja pyöriä. 70-luvun puolivälissä on tainnut kaikkien isojen pyörien myynti pysähtyä lähes täysin tappoveron ansiosta. Oma -75 mallin jytäri on myyty ylivuotisena ja sitä mallia on myyty ainoastaan 10 kpl Suomeen. Kyllä tuo jytärin moottori on ainakin suunniteltu aikalailla varman päälle ja koneethan noissa onkin aika lujia. No kaikki muu siitä ympäriltä sitten tärisee rikki, johtuen peri-Brittiläisestä paralleltwin rakenteesta.
Kun jätti Jytä-jammun autotalliin betonilattialle keskiseisontatuelle lämpiämään tyhjäkäynnillä, ja käväisi vaikka sisällä, niin hetken päästä Jammu oli hieronut itsensä autotallin nurkkaan...kone sanoi:" tietä, tietä, tietä, tietä", ja tutina oli valtavaa. Eturengaskin näkyi kahtena!
Re: BMW laatu
Kun keväällä otan oman uuden pyörän alle, niin taidankin ottaa ja tehdä siitä ajopäiväkirjaa vikoineen puutteineen ja nautintoineen. Laitan ylös kaikki kulutukset, vitutukset, vilkutukset, nilkutukset, kilkutukset ja akkaväen nalkutukset. Sekä miten huolto pelaa, jos pelaa ja missä pelaa. On ainakin jotakin konkreettista esittää puolesta ja vastaan, kun on noita huutelijoita, joilla on jotain bemareita vastaan tai sitten ihan mitä vaan pyöriä ja pyörämerkkejä.
Itse kun en oikein korjaile mitään, paitsi toisten jälkiä, niin sen olen huomannut, ettei aina voi syyttää konetta siitä, että se hajoaa, kuten ei kumia siitä, että se kuluu vaan on aika suurella todennäköisyydellä katsottava näissä asioissa peiliin, kun huoltojenkin laiminlyönti yms tekee armotonta työtänsä.
Omistin aikoinani Audi 100 merkkisen henkilöauton, jonka mittarissa oli lukemana 680 000 ja kone hurisi kuin uusi olisi ollut. Kaverilla oli samanlainen, jonka mittarissa oli lukema 300 000 ja sen kone ropsutti viimeisiään. Miksi näin? Omaani oli vaidettu öljyt ja suodatin 5000 välein ja kaverin aina silloin kun muisti ja sekin sitä halvinta plaatua eikä aina sitä suodatinta. No esimerkki oli nyt autoista, mutta kaipa tuo käy myös kaksipyöräisiin peleihin.
Ja tässä tulikin mieleeni eräs tapahtuma viime kesästä, kun erään kerran huristelin nopeusrajoitusten mukaisesti eräässä Suomen kaupungissa, niin sattui siihen vierelle joku kiireinen viikari, jonka kumi kärysi valoista lähtiessä, mutta eipä tarvinnut kauas katsella ja kumia haistella, kun seuraavassa jyrkässä mutkassa lähti poijaalta ketjut päältä. En jäänyt siihen auttamaan, kun tuntui siltä, että olisi saattanut ottaa sen vittuiluna, eikä ollut oikein aikaakaan.
Oliko tuo sen HD pyörän vika, kun sillä tavalla jätti poijaan ihmettelemään, että mitä nyt!!?. Ei minusta, vaan taas tullaan siihen miten pidät pyörästäsi huolta. Lyö laimin akka, pyörä ja työsi, niin ei hyvin mene. Perät ne huutaa ja valuttaa, kuten akatkin, mutta hoida ainakin pyöräsi hyvin, jos akkaasi et osaa, sillä akka se löytää jonkun, joka osaa, näin ainakin se pyörä murhe on pois päiväjärjestyksestä.
Meni hieman asian vierestä, mutta lyhyesti vielä; Kaikki on mahdollista, mutta pääsääntöisesti huonosti kohdeltu pyörä hajoaa/jättää varmemmin.
Ps. Muistan lapsuudessa yhtä ihmetystä, kun isäukko "hajotti" aika-ajoin tunturi moponsa tuvan lattialle, pesten, puunaten ja kooten sitten sen taas. Jälkikäteen ymmärsin miksi, mutta silloin se vaikutti jotenkin hoopolta. Varmaan siksi myös ne hänen moponsa oli sellaista haluttua riistaa, kun olivat kondiksessa, vaikka niille tuli kilometrejä enemmän kuin monelle nykyajan autoille.
Eikun hyvää kevään odotusta poijiille ja tyttölöille.
Itse kun en oikein korjaile mitään, paitsi toisten jälkiä, niin sen olen huomannut, ettei aina voi syyttää konetta siitä, että se hajoaa, kuten ei kumia siitä, että se kuluu vaan on aika suurella todennäköisyydellä katsottava näissä asioissa peiliin, kun huoltojenkin laiminlyönti yms tekee armotonta työtänsä.
Omistin aikoinani Audi 100 merkkisen henkilöauton, jonka mittarissa oli lukemana 680 000 ja kone hurisi kuin uusi olisi ollut. Kaverilla oli samanlainen, jonka mittarissa oli lukema 300 000 ja sen kone ropsutti viimeisiään. Miksi näin? Omaani oli vaidettu öljyt ja suodatin 5000 välein ja kaverin aina silloin kun muisti ja sekin sitä halvinta plaatua eikä aina sitä suodatinta. No esimerkki oli nyt autoista, mutta kaipa tuo käy myös kaksipyöräisiin peleihin.
Ja tässä tulikin mieleeni eräs tapahtuma viime kesästä, kun erään kerran huristelin nopeusrajoitusten mukaisesti eräässä Suomen kaupungissa, niin sattui siihen vierelle joku kiireinen viikari, jonka kumi kärysi valoista lähtiessä, mutta eipä tarvinnut kauas katsella ja kumia haistella, kun seuraavassa jyrkässä mutkassa lähti poijaalta ketjut päältä. En jäänyt siihen auttamaan, kun tuntui siltä, että olisi saattanut ottaa sen vittuiluna, eikä ollut oikein aikaakaan.
Oliko tuo sen HD pyörän vika, kun sillä tavalla jätti poijaan ihmettelemään, että mitä nyt!!?. Ei minusta, vaan taas tullaan siihen miten pidät pyörästäsi huolta. Lyö laimin akka, pyörä ja työsi, niin ei hyvin mene. Perät ne huutaa ja valuttaa, kuten akatkin, mutta hoida ainakin pyöräsi hyvin, jos akkaasi et osaa, sillä akka se löytää jonkun, joka osaa, näin ainakin se pyörä murhe on pois päiväjärjestyksestä.
Meni hieman asian vierestä, mutta lyhyesti vielä; Kaikki on mahdollista, mutta pääsääntöisesti huonosti kohdeltu pyörä hajoaa/jättää varmemmin.
Ps. Muistan lapsuudessa yhtä ihmetystä, kun isäukko "hajotti" aika-ajoin tunturi moponsa tuvan lattialle, pesten, puunaten ja kooten sitten sen taas. Jälkikäteen ymmärsin miksi, mutta silloin se vaikutti jotenkin hoopolta. Varmaan siksi myös ne hänen moponsa oli sellaista haluttua riistaa, kun olivat kondiksessa, vaikka niille tuli kilometrejä enemmän kuin monelle nykyajan autoille.
Eikun hyvää kevään odotusta poijiille ja tyttölöille.