Tulipas mieleeni, kun viime talvena oli tuo oma K100:n palasina, tuulettimen kunto. Itsellänikin se alkoi jo pitämään ylimääräisiä ääniä ja pyöri melko kankeasti. Purin sen osiksi ja puhdistin hyvin. Pölyä oli melko paljon. Hiilissä oli mittaa hyvin. Laakerit oli kuivat. Tuo on liukulaakeroitu ja kestovoideltu tehtaalla. Tehdasrasvaus vain oli kuivunut siitäkin 26 vuoden aikana. Imeytin laakereihin liuotinpesun jälkeen öljyä tekniikalla pesä täyteen ja sormilla puristus. Nuo ovat sintrattua pronssia ja huokoiset eli öljy täytyy saada puristumaan metallin huokosiin. Rasvasin vielä akselin ennen asennusta. Tuuletin hiljeni käytössä ettei kuulu kuin ilman kohina. Tarpeen olikin viime kesänä kaupunkiajossa.
Purkaminen käy kyllä ihan työstä ja siinä tarvitaan juotoskolvia. Vähemmällä pääsee jos avaa vain päätykopan ja öljyää sitä kautta laakerit. Etummaisen laakerin saa juuri ja juuri voideltua injektioruiskulla ja neulan avulla tipauttamalla muutaman tipan. On melkoisen ahtaassa paikkassa. Kannattaa tuon jälkeen pyörittää tuuletinta käsin, että öljy imeytyy edes jotenkin laakeriin. Tällä saa ainakin estettyä sen kiinnipalamisen ja saa lisää kestoikää tuulettimelle.
K-sarjan tuulettimen huolto
Re: K-sarjan tuulettimen huolto
Mitähän öljyä laakeriin olisi parasta puristaa? Täyssynteettistä moottoriöljyä, vaiko mieluummin jotain jäykenpää, esim. vaihteistoöljyä.
Re: K-sarjan tuulettimen huolto
Käytin laakerien voiteluun synteettistä SAE 20W-50 moottoriöljyä, siis paksua. Vastaa SAE 80W-90 vaihteistoöljyä. En välttämäätä menisi käyttämään hypoidiöljyä eli API GL-5 luokiteltua. Se saattaa syövyttää pronssilaakereita. GL-4 pitäisi kyllä käydä.