K1600GTL audiosysteemi
K1600GTL audiosysteemi
Uusi "perheenjäsen" saapui eilen ja aloin ihmetellä audiojärjestelmän toimintaa. Haluaisin liittää systeemiin langallisen kypäräpuhelimen joka edelleen olisi liitetty Bluetooth-radioon pyörien välistä puhetta varten. Luonnolllisesti pyörän navigaattorin, radion ym. tulisi toimia siinä ohella.
Onko kukaan yrittänyt hanskata tämän kanssa?
Täällä http://www.k6gtl.com/index" onclick="window.open(this.href);return false; oli paljonkin puhetta asiasta vaan ratkaisut olivat aika sekavia. Ilmeisesti pitäisi olla BMW Communicator käytössä. Sen kanssa ei kuitenkaan puhuta naapuripyörään. Muut bluetooth-laitteet eivät ilmeisesti toimi välttämättä bemarin oman systeemin kanssa.
Näyttää siltä että pitää itse suunnitella audiomixaus ja liittää se pyörän järjestelmään. Siinä on projektia lumen sulamista odotellessa. Mopon sähkökaavio olisi oiva apu mutta eivät taida antaa sitä yleisölle. Tarvittavien signaalien jäljittäminen olisi helpompaa. Mutta eiköhän tähänkin ratkaisu löydy, se on vain elektroniikkaa...
Onko kukaan yrittänyt hanskata tämän kanssa?
Täällä http://www.k6gtl.com/index" onclick="window.open(this.href);return false; oli paljonkin puhetta asiasta vaan ratkaisut olivat aika sekavia. Ilmeisesti pitäisi olla BMW Communicator käytössä. Sen kanssa ei kuitenkaan puhuta naapuripyörään. Muut bluetooth-laitteet eivät ilmeisesti toimi välttämättä bemarin oman systeemin kanssa.
Näyttää siltä että pitää itse suunnitella audiomixaus ja liittää se pyörän järjestelmään. Siinä on projektia lumen sulamista odotellessa. Mopon sähkökaavio olisi oiva apu mutta eivät taida antaa sitä yleisölle. Tarvittavien signaalien jäljittäminen olisi helpompaa. Mutta eiköhän tähänkin ratkaisu löydy, se on vain elektroniikkaa...
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: K1600GTL audiosysteemi
LoTjamies nyt ei oo mikään GTL-spesialisti, mutta lueskelin vähän noita vinkkaamasi foorumin ratkaisuja ja sillä kokemuksella, mikä itsellä on LT:n Autocomista, Baehristä ynnä Winkuloiden audiosysteemeistä tekisin itse ehkä seuraavaa:
- hommaisin Baehrin tai Autocomin kypäräpuhelinsysteemin. Sellaisen vanhanaikaisen, jossa kypärään menee kaapeli.
- ottaisin pyörän audiosignaalin etu- (jaa niin eihän siinä muita kajareita olekaan...) kajareiden johdoista, (kuten Steinar etc. neuvoivat). Tällä keinolla intercomiin ja kypäräkajareihin tulee kaikki se pyörän audio, joka tulisi pyörän kajareihinkin.
- kännykkää varten hommaisin bt-palikan intercomiin, jolloin kännyä ei tarvitse välttämättä kaapeloida pyörään muuten kuin ehkä latausta varten. (mutta se on taas simppelimpi juttu)
- pyörästä pyörään huutelun hoitaisin PMR:llä. (Esim Baehrin Capo). Jos vastaavia on bt-versioina niin mikäs siinä...Omat kokemukset noista bt-vehkeistä ovat vähän samansuuntaiset kuin noilla muutamilla GT/L-foorumilaisillakin, eli pelaa teoriassa, mutta käytännössä ovat vielä jatkuva murheenaihe. Omat kokemukset tosin rajoittuvat vain Garmin 660:n, iPhonen ja Baehrin bt-yksikön paritteluyritykseseen. Olisi pitänyt olla paljon taitavampi sutenööri asialla, hommasta ei nimittäin tullut mitään järkevää tai toimivaa. Välillä pelasi useimmiten ei...Ainoa bt-yhteys, minkä olen havainnut luotettavaksi on iPhonen (tai Nokialaisen) ja Baehrin bt-yksikön välillä.
- Bemarin Navi 4:n ongelma verrattuna vastaavaan Garmin 660:een on se, että se antaa signaalia ulos vain bluetoothilla. Jos se antaa signaalia pyörän omiin kajareihin niin sittenhän tuo ei ole ongelma. Kaikki audio vaan sinne intercomiin. Jos se taas huutelee vain BMW:n omaan langattomaan kypärään, niin sitten on homma vähän hankalampi...
Tai sitten jotenkin toisin...
t. pozo
- hommaisin Baehrin tai Autocomin kypäräpuhelinsysteemin. Sellaisen vanhanaikaisen, jossa kypärään menee kaapeli.
- ottaisin pyörän audiosignaalin etu- (jaa niin eihän siinä muita kajareita olekaan...) kajareiden johdoista, (kuten Steinar etc. neuvoivat). Tällä keinolla intercomiin ja kypäräkajareihin tulee kaikki se pyörän audio, joka tulisi pyörän kajareihinkin.
- kännykkää varten hommaisin bt-palikan intercomiin, jolloin kännyä ei tarvitse välttämättä kaapeloida pyörään muuten kuin ehkä latausta varten. (mutta se on taas simppelimpi juttu)
- pyörästä pyörään huutelun hoitaisin PMR:llä. (Esim Baehrin Capo). Jos vastaavia on bt-versioina niin mikäs siinä...Omat kokemukset noista bt-vehkeistä ovat vähän samansuuntaiset kuin noilla muutamilla GT/L-foorumilaisillakin, eli pelaa teoriassa, mutta käytännössä ovat vielä jatkuva murheenaihe. Omat kokemukset tosin rajoittuvat vain Garmin 660:n, iPhonen ja Baehrin bt-yksikön paritteluyritykseseen. Olisi pitänyt olla paljon taitavampi sutenööri asialla, hommasta ei nimittäin tullut mitään järkevää tai toimivaa. Välillä pelasi useimmiten ei...Ainoa bt-yhteys, minkä olen havainnut luotettavaksi on iPhonen (tai Nokialaisen) ja Baehrin bt-yksikön välillä.
- Bemarin Navi 4:n ongelma verrattuna vastaavaan Garmin 660:een on se, että se antaa signaalia ulos vain bluetoothilla. Jos se antaa signaalia pyörän omiin kajareihin niin sittenhän tuo ei ole ongelma. Kaikki audio vaan sinne intercomiin. Jos se taas huutelee vain BMW:n omaan langattomaan kypärään, niin sitten on homma vähän hankalampi...
Tai sitten jotenkin toisin...
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: K1600GTL audiosysteemi
Niinhän siinä kävi että Gardo Q2 ja BMW eivät pariutuneet vaikka mitä olisi tehnyt. Tunnisti kyllä Gardon mutta siihen se jäi. Tuolla polulla ei kannata jatkaa koska koska BMW:n BlueTooth-protokolla ei ole standardin mukainen.
Nyt pyörä on ympäröity mittalaitepatterilla ja pääsen selvittämään tarkemmin mitä siellä tapahtuu. Alkaa näyttää siltä että systeemiin tulee asennettavaksi viime vuonna hankittu Starcom Digital- mixeri ja langallinen kypäräsetti. Starcom oli asennettuna RT:ssä ja siihen oli kytkettynä kojelaudan alle piilotettu Schuberthin BlueTooth joka toimii huonosti kypärän kauluksessa mutta hyvin oikealla antennilla. Modasin laitteen käyttökelpoiseksi. Älä ryhdy siihen puuhaan jos et tiedä mitä teet...
Myöskään BT:n sähkö ei loppunut koskaan kun se oli kytketty mopon sähköjärjestelmään kotikutoisella hakkuriregulaattorilla.
Hyllyssä on myös PMR + amatööriradio jotka saa koplattua samaan systeemiin. Antennin kiinnitys pitää vielä kehittää. Tosin PMR ei välttämättä tarvitse ulkoista antennia jos tyytyy muutaman sadan metrin yhteysväliin (sitäpaitsi ulkoinen antenni ei ole määräysten mukaan sallittua...). Toisaalta BT:n hyvä puoli on full duplex -toiminto joten mitään lähetyspainiketta ei tarvita mutta yhteysväli tahtoo jäädä lyhyeksi.
Eli seuraavaksi katteiden purkua ja uutta asennusta.
Nyt pyörä on ympäröity mittalaitepatterilla ja pääsen selvittämään tarkemmin mitä siellä tapahtuu. Alkaa näyttää siltä että systeemiin tulee asennettavaksi viime vuonna hankittu Starcom Digital- mixeri ja langallinen kypäräsetti. Starcom oli asennettuna RT:ssä ja siihen oli kytkettynä kojelaudan alle piilotettu Schuberthin BlueTooth joka toimii huonosti kypärän kauluksessa mutta hyvin oikealla antennilla. Modasin laitteen käyttökelpoiseksi. Älä ryhdy siihen puuhaan jos et tiedä mitä teet...
Myöskään BT:n sähkö ei loppunut koskaan kun se oli kytketty mopon sähköjärjestelmään kotikutoisella hakkuriregulaattorilla.
Hyllyssä on myös PMR + amatööriradio jotka saa koplattua samaan systeemiin. Antennin kiinnitys pitää vielä kehittää. Tosin PMR ei välttämättä tarvitse ulkoista antennia jos tyytyy muutaman sadan metrin yhteysväliin (sitäpaitsi ulkoinen antenni ei ole määräysten mukaan sallittua...). Toisaalta BT:n hyvä puoli on full duplex -toiminto joten mitään lähetyspainiketta ei tarvita mutta yhteysväli tahtoo jäädä lyhyeksi.
Eli seuraavaksi katteiden purkua ja uutta asennusta.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
Re: K1600GTL audiosysteemi
No nih, sain kytkentäkaavion (= modulien välinen kaapelointi) RM Heinolta, josta syvä kiitos. Starcom1 Digital on asennettuna satulan alle ja ja amatööriradio sekä Bluetooth takalaukussa. Eli kytkentä kypärään tapahtuu langallisena ja Starcom reitittää audiot tarpeen mukaan. Bluetoothilla on ulkoantenni joka varmaan parantaa yhteysväliä.
Nyt pitää enää keksiä mihin sähkölämmitteisten vaatteiden ohjausyksikkö asennetaan. Tämäkin on omaa tekoa joka sallii takin, housujen ja kenkien toisistaan riippumattoman lämpötilan säädön.
Viimeinen ongelma on jäinen tie joka historian perusteella on ajokunnossa viikon kuluttua eli täällä kevät on n. 2 viikkoa edellä.
Nyt pitää enää keksiä mihin sähkölämmitteisten vaatteiden ohjausyksikkö asennetaan. Tämäkin on omaa tekoa joka sallii takin, housujen ja kenkien toisistaan riippumattoman lämpötilan säädön.
Viimeinen ongelma on jäinen tie joka historian perusteella on ajokunnossa viikon kuluttua eli täällä kevät on n. 2 viikkoa edellä.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
Re: K1600GTL audiosysteemi
Tässä linkissä on maininta että tuo Sena toimii myös K1600 audiojärjestelmän kanssa.
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?vali ... la&tuote=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?vali ... la&tuote=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: K1600GTL audiosysteemi
Jos tuo toimii niin se on hyvä ratkaisu. Pitänee kysyä tarkempia tietoja Senasta. Ulkomaisilla sivuilla näkyi olevan vaihtoehtoisia asennuskokoonpanoja eli mikki ilman puomia (langallisena), omat kuulokkeet jne. eli erilaisia yhdistemiä sai kasattua. Kiitos vinkistä.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
Re: K1600GTL audiosysteemi
Tuolla moottoripyörä org:n sivuilla on juttua suuperin C3:n ja BMW:n kypäräpuhelimen parituksesta. Kuulemma onnistuu.kaitsu kirjoitti:Jos tuo toimii niin se on hyvä ratkaisu. Pitänee kysyä tarkempia tietoja Senasta. Ulkomaisilla sivuilla näkyi olevan vaihtoehtoisia asennuskokoonpanoja eli mikki ilman puomia (langallisena), omat kuulokkeet jne. eli erilaisia yhdistemiä sai kasattua. Kiitos vinkistä.
Re: K1600GTL audiosysteemi
Eikä vain kuulemma, vaan tässä sivuston osoite:[Tips & Tricks A & S Powersports Roseville, CA (916) 726-7334]jaksa kirjoitti:Tuolla moottoripyörä org:n sivuilla on juttua suuperin C3:n ja BMW:n kypäräpuhelimen parituksesta. Kuulemma onnistuu.kaitsu kirjoitti:Jos tuo toimii niin se on hyvä ratkaisu. Pitänee kysyä tarkempia tietoja Senasta. Ulkomaisilla sivuilla näkyi olevan vaihtoehtoisia asennuskokoonpanoja eli mikki ilman puomia (langallisena), omat kuulokkeet jne. eli erilaisia yhdistemiä sai kasattua. Kiitos vinkistä.
Re: K1600GTL audiosysteemi
Valitettavasti tuon firman video ei auennut. Lieneekö siinä kuitenkin kysymys siitä että BMW Communicator asennetaan Suupertin C3 kaulukseen. Näitä ohjeita on netissä näkynyt. Suupertin SRC radio ei parittele k1600 bluetuutin kanssa, tuli kokeiltua perusteellisesti. Sen sijaan Sena (uusi malli SMH10 EV) toimii muuten mutta kahvan volumesäätö ei toimi. Onneksi Senan volume on helppo säätää vaikka kelkkakinttaat kädessä.Tällainen tuli hankittua ja lisäksi Senan bluetooth hub (SR10) johon voi kytkeä langallisia äänilähteitä. Hubi on nyt koplattu mopon audiojärjestelmään ja mm. Zumo puhuu sitä kautta ja vaikka PMR:n tai mp3-soittimen voi lisäksi koplata hubiin. Mopon johdotuksia piti tosin vähän puukottaa.
Systeemi on jo toiminut ainakin ensimmäiset 1000 km. Pahuksen lumi keskeytti ajot toistaiseksi mutta johan sitä ehti viikon ajella...
Systeemi on jo toiminut ainakin ensimmäiset 1000 km. Pahuksen lumi keskeytti ajot toistaiseksi mutta johan sitä ehti viikon ajella...
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
Re: K1600GTL audiosysteemi
Kopio tuo osoite ja vaikka googlaa se. RM Heino on asentanut BMW:n puhelimen C3:een, joten pitäisi toimia.