Akun lataustarve R1200GS mallissa
Akun lataustarve R1200GS mallissa
Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Navin virtalähde?
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Onhan itse akku kunnossa? Elonsa ehtoopuolella akun jännitetaso joskus putoaaa ihan ilman kuormaa, vaikkakin äkkikuolema on nykyakuissa tavanomainen.Pate kirjoitti:Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Akku on viime syksynä ostettu Varta eli siinä ei pitäisi olla vikaa.JTK kirjoitti:Onhan itse akku kunnossa? Elonsa ehtoopuolella akun jännitetaso joskus putoaaa ihan ilman kuormaa, vaikkakin äkkikuolema on nykyakuissa tavanomainen.Pate kirjoitti:Miten muilla riittää virta isossa gessussa? Tai yleensä R-sarjalaisessa?
Omassa purkaa jostain syystä akun parin viikon seisonta-aikana.
Mikähän voisi tuon aiheuttaa?Tuskin tuo kello niin paljon kuluttaa virtaa
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Kyllä se kuluttaa muuntaessaan 12v->5v vaikkei laite olisi paikallaan.Väylän pitäisi katkaista virta noin 30 sekunnin kuluttua, mutta aina ei näin näytä tapahtuvan.Foorumeilla on ollut puhetta että eriPate kirjoitti:Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
versio väyläsoftassa (bugi?) olisi syypää,,en tiedä.Kuitenkin äskettäin tuttavani teetti RMHeinolla
releen k.o. muuntajaan koska Zumo220:nsa jäi tämän tästä 'henkiin' virran katkaisun jälkeen ja tyhjensi akun.
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Pitääpä tuo korjata laittamalla Zumon telineelle erillinen virtapistoke.Sittenhän tuo on pois suljettu.Garba kirjoitti:Kyllä se kuluttaa muuntaessaan 12v->5v vaikkei laite olisi paikallaan.Väylän pitäisi katkaista virta noin 30 sekunnin kuluttua, mutta aina ei näin näytä tapahtuvan.Foorumeilla on ollut puhetta että eriPate kirjoitti:Tuossa on kyllä Zumo 550 teline mutta kuluttaako se jos navi ei ole paikallaan?Garba kirjoitti:Navin virtalähde?
versio väyläsoftassa (bugi?) olisi syypää,,en tiedä.Kuitenkin äskettäin tuttavani teetti RMHeinolla
releen k.o. muuntajaan koska Zumo220:nsa jäi tämän tästä 'henkiin' virran katkaisun jälkeen ja tyhjensi akun.
Kiitos vinkistä.Lieneekö muita virrankuluttajia?
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Tuossa on sulake heti akunkengän jälkeen joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa oikosulkujen suhteen.jummila kirjoitti:Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...
Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.
Juha
CAN-väylä laitteissa saattaa olla ongelma kytkeä lisälaitteita.Jossain suositeltiin ottamaan virta aina suoraan akulta.
Mistähän noita lasikuitupensseleitä löytäisi?Kuukkelin kautta en löytänyt myyjiä.
Itse ajattelin jotain messinkiharjaa noiden liittimien puhdistukseen.
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Joo, rele on hyvä laittaa lisälaitteille. Releen ohjauskin on helppo järjestää, esim. lisälaitepistokkeen ("tup.syt.") syötöstä. Ainakin R12S:n lisälaitepistokkeesta häviää jännite virta-avaimen kääntämisen jälkeen, ei oitis mutta kotvasen kuluttua.jummila kirjoitti:Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...
Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.
Juha
Pilkun viilaamiseen taipuvana: Hapettumat nimenomaan EI johda sähköä (tai johtavat huonosti). Koskettimien VÄLISSÄ oleva lika ja paski sen sijaan saattavat aiheuttaa vuotovirtoja. Vahvasti epäilen että navitelineen koskettimien välinen vuotovirta tyhjentäisi täyden akun parissa viikossa. Vaikkakin mahdollista, jopa teoriassa.
Koskettimien välit ja koskettimet on hyvä pitää puhtaana.
OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Nimenomaan navitelineen liitinpintojen välissä oli tuota hapettumaa.Pitää tutkia saako tuota liitinpakettia purettua enemmän jos hapettumaa on myös sisäpuolella.JTK kirjoitti:Joo, rele on hyvä laittaa lisälaitteille. Releen ohjauskin on helppo järjestää, esim. lisälaitepistokkeen ("tup.syt.") syötöstä. Ainakin R12S:n lisälaitepistokkeesta häviää jännite virta-avaimen kääntämisen jälkeen, ei oitis mutta kotvasen kuluttua.jummila kirjoitti:Lisälaitteiden virta kannattaa ottaa aina releen kautta tai virtalukon 'takaa'.Pate kirjoitti:Miten lienee virrankulutus kun minulla Zumon virta otettu suoraan akulta?
Voiko tuo silti purkaa akkua?
Pitääkin tutkia yksi mahdollinen purkukohde kun nuo Zumon liittimet olivat hiukan hapettuneet.Siellä voi olla yksi vika jos en saanut sitä putsattua tarpeeksi hyvin.Mikähän olisi paras konsti puhdistaa noita hapettumia?
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma...
Hapettumat johtavat sähköä. Teline auki ja hapettumien puhdistus lasikuitupensselillä. Loppuputsaus elektroniikan puhdistukseen tarkoitetulla sumutteella.
Juha
Pilkun viilaamiseen taipuvana: Hapettumat nimenomaan EI johda sähköä (tai johtavat huonosti). Koskettimien VÄLISSÄ oleva lika ja paski sen sijaan saattavat aiheuttaa vuotovirtoja. Vahvasti epäilen että navitelineen koskettimien välinen vuotovirta tyhjentäisi täyden akun parissa viikossa. Vaikkakin mahdollista, jopa teoriassa.
Koskettimien välit ja koskettimet on hyvä pitää puhtaana.
OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.
Tuon virtapistokkeen virran katkeamisen olen myös huomannut kun yritin sitä kautta ladata akkua.Noin 30 sek jälkeen katkesi yhteys akulle ja lataus keskeytyi.
Voisiko tuon navin virran ottaa suoraan esim. rosvoliittimellä tuosta virtapistokkeen johdosta?
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Mittaa samalla vaikuttaako asiaan missä asennossa avain on (onko ohjauslukossa vai ei). Tästäkin on joskus keskusteltu. Ohjekirjan mukaan lukkoasennossa ('3') "Sytytysvirta, seisontavalot ja kaikki toimintopiirit on kytketty pois päältä."JTK kirjoitti:
OT:
Nettikirjoituksissa kiertää vahvana mielipide että virta-avaimen jättäminen virtalukkoon jättäisi ajoneston "kuluttamaan sähköä". Taidanpa tehdä mittauksen po.aiheesta.
Ei ole minullakaan akku tyhjentynyt, olipa avain lukossa tai ei.
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.
Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.
Pekka
Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa
Taidat olla oikeassa.Täytyy yrittää vielä paikallistaa tuota purkukohtaa.Pekkavee kirjoitti:Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.
Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.
Pekka
Eräs tuttu sähköasentaja neuvoi ottamaan sulakkeen kerrallaan irti ja mittaamaan milloin vaikuttaa virran kulutukseen.
Mutta miten tarkistaa kun ei ole niitä sulakkeita tässä mallissa?