Akun lataustarve R1200GS mallissa

R-sarjan pyörät
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Pate kirjoitti: Taidat olla oikeassa.Täytyy yrittää vielä paikallistaa tuota purkukohtaa.
Eräs tuttu sähköasentaja neuvoi ottamaan sulakkeen kerrallaan irti ja mittaamaan milloin vaikuttaa virran kulutukseen.
Mutta miten tarkistaa kun ei ole niitä sulakkeita tässä mallissa?
Joo toi on hyvä konsti, siis jos on sulakkeita. :wink:

No tuossa ei voi tehdä kuin sen, että miettii mikä voisi kuluttaa sähköä.
Kerhossamme eräs Pannarin radio kulutti huimasti sähköä, 200 mA, myös virta sammutettuna.

Radio, ajonesto, navigaattori, kello, lämpömittari tai jotain.
Sitten vaan irrottelee liittimiä ja katsoo missä on syyllinen.
Ja hoitaa sille virrat jotenkin muuten.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
kardaani
Viestit: 71
Liittynyt: 06 Helmi 2012 21:45

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Pate kirjoitti:Tuon virtapistokkeen virran katkeamisen olen myös huomannut kun yritin sitä kautta ladata akkua.Noin 30 sek jälkeen katkesi yhteys akulle ja lataus keskeytyi.
Sama homma, kun yritin Ctekin laturilla ladata virtapistokkeen kautta. Tuntuu R12RT myös syövän akun aika nopsaan. Siispä asensin ylimääräisen pistokkeen, jonka kytkin suoraan akulle. Sitä kautta saa ladattua ongelmitta.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Pate »

Pekkavee kirjoitti:
Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.

Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Nyt sain paikallistettua vikaa hiukan.
Kun pyörän sammuttaa ja virta-avaimen kääntää normaali asentoon niin akku purkaa tuon 0,06 ampeerin verran.
Mutta jos käännän ohjauksen lukitusasentoon ja otan avaimen pois niin ei pura enää lainkaan.
Mitähän mahtaa jäädä päälle tuossa virtalukon off-asennossa jossa ohjaus kuitenkin kääntyy ??
JukkaGS
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Syys 2011 13:48

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja JukkaGS »

Pate kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.

Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Nyt sain paikallistettua vikaa hiukan.
Kun pyörän sammuttaa ja virta-avaimen kääntää normaali asentoon niin akku purkaa tuon 0,06 ampeerin verran.
Mutta jos käännän ohjauksen lukitusasentoon ja otan avaimen pois niin ei pura enää lainkaan.
Mitähän mahtaa jäädä päälle tuossa virtalukon off-asennossa jossa ohjaus kuitenkin kääntyy ??
Mulla sama juttu paitsi avaimen molemmissa "off" asennoissa häviää 0,56mA ??!!
Jussiboy
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Huhti 2012 13:20

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Tervehdys kaikille uudelta jäseneltä! :hat:

Tuli tähän akun lataustarve asiaan mieleen, että voiko virrankulutus johtua vanhasta softasta? Ostin keväällä vähän ajetun Gessun ( 04 ja 20000km) joka oli ollut vähällä käytöllä vuodesta 2007 niin siihen oli tekemättä aktio, joka oli juuri kyseiseen lepotilan virrankulutusongelmaan.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Pate »

Pate kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.

Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Nyt sain paikallistettua vikaa hiukan.
Kun pyörän sammuttaa ja virta-avaimen kääntää normaali asentoon niin akku purkaa tuon 0,06 ampeerin verran.
Mutta jos käännän ohjauksen lukitusasentoon ja otan avaimen pois niin ei pura enää lainkaan.
Mitähän mahtaa jäädä päälle tuossa virtalukon off-asennossa jossa ohjaus kuitenkin kääntyy ??
Nyt pyörä seisoi noin kolme viikkoa ja hyvin lähti käyntiin.Virta riittää hyvin kun ohjaus on lukittuna.
Pitää tuo softapäivitysjuttu käydä tarkistamassa EMC:llä jos vika on siellä tuohon kulutukseen.
Matso
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Helmi 2012 21:59
Moottoripyörän malli: R 1200 GS
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Matso »

Pate kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
Pate kirjoitti:Otin akun miinuskengän irti ja mittasin yleismittarilla navan ja kengän väliltä 0,06 ampeerin kulutuksen.
Ei kyllä pitäisi purkaa parissa viikossa akkua tuolla kulutuksella.Outo juttu mikä purki akun.Pitää seurata tilannetta.
Eikös 0,06 A kulutus ole 1,44 Ah vuorokaudessa.
14 vuorokaudessa yhteensä 20,16 Ah. Eli akku purkautuu kyllä loppuun tuolla vuotovirralla.

Geeliakussa on vielä se huono puoli, että kun se menee kerran tyhjäksi, niin sitähän ei saa enää virkoamaan mitenkään. No tässä ei tainnut olla geeliakku kyseessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Nyt sain paikallistettua vikaa hiukan.
Kun pyörän sammuttaa ja virta-avaimen kääntää normaali asentoon niin akku purkaa tuon 0,06 ampeerin verran.
Mutta jos käännän ohjauksen lukitusasentoon ja otan avaimen pois niin ei pura enää lainkaan.
Mitähän mahtaa jäädä päälle tuossa virtalukon off-asennossa jossa ohjaus kuitenkin kääntyy ??
Olipa mielenkiintoinen juttuketju :D . Jouduin latamaan oman Gessuni akun kun kävin sen talvisäilytyksestä "asiantuntevasta" säilytyspaikasta Joensuusta :oops: Pyysin pyörääni luovutuskuntoon useita päiviä aikaisemmin, mutta eihän se lähtenyt käyntiin, sanoi vain, naks, naks, Apukäynnistyksellä sitten lähdettiin ja kotona akku laturiin.

Hyvin on pelannut. Paten (kiitos muuten kauppatavarasta, hyvin kävi päälleni :D) huomiot olivat kullanarvoisia, samoin muiden vinkit. En vaan täysin älyä tuota "lukitusasentoa" virta-avaimessa. Gessun avain ei lähde kuin yhdessä kiertoasennossa pois lukkopesästä. Gessuni on vm. 2006. Otan gessun ollessa autotallissakin aina virta-avaimen pois. Eli, oletko Pate pitänyt virta-avainta paikoillaan lukkopesässä? Silloinko oli virrankulutusta?
when you drive a bike, remember; safety first.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Pate »

Matso kirjoitti: Olipa mielenkiintoinen juttuketju :D . Jouduin latamaan oman Gessuni akun kun kävin sen talvisäilytyksestä "asiantuntevasta" säilytyspaikasta Joensuusta :oops: Pyysin pyörääni luovutuskuntoon useita päiviä aikaisemmin, mutta eihän se lähtenyt käyntiin, sanoi vain, naks, naks, Apukäynnistyksellä sitten lähdettiin ja kotona akku laturiin.

Hyvin on pelannut. Paten (kiitos muuten kauppatavarasta, hyvin kävi päälleni :D) huomiot olivat kullanarvoisia, samoin muiden vinkit. En vaan täysin älyä tuota "lukitusasentoa" virta-avaimessa. Gessun avain ei lähde kuin yhdessä kiertoasennossa pois lukkopesästä. Gessuni on vm. 2006. Otan gessun ollessa autotallissakin aina virta-avaimen pois. Eli, oletko Pate pitänyt virta-avainta paikoillaan lukkopesässä? Silloinko oli virrankulutusta?
Kun käännät ohjauksen ääriasentoon vasemmalle niin sieltä löytyy kohta jossa avain lähtee pois ja ohjaus lukittuu siihen asentoon.
Matso
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Helmi 2012 21:59
Moottoripyörän malli: R 1200 GS
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Matso »

Pate kirjoitti:
Matso kirjoitti: Olipa mielenkiintoinen juttuketju :D . Jouduin latamaan oman Gessuni akun kun kävin sen talvisäilytyksestä "asiantuntevasta" säilytyspaikasta Joensuusta :oops: Pyysin pyörääni luovutuskuntoon useita päiviä aikaisemmin, mutta eihän se lähtenyt käyntiin, sanoi vain, naks, naks, Apukäynnistyksellä sitten lähdettiin ja kotona akku laturiin.

Hyvin on pelannut. Paten (kiitos muuten kauppatavarasta, hyvin kävi päälleni :D) huomiot olivat kullanarvoisia, samoin muiden vinkit. En vaan täysin älyä tuota "lukitusasentoa" virta-avaimessa. Gessun avain ei lähde kuin yhdessä kiertoasennossa pois lukkopesästä. Gessuni on vm. 2006. Otan gessun ollessa autotallissakin aina virta-avaimen pois. Eli, oletko Pate pitänyt virta-avainta paikoillaan lukkopesässä? Silloinko oli virrankulutusta?
Kun käännät ohjauksen ääriasentoon vasemmalle niin sieltä löytyy kohta jossa avain lähtee pois ja ohjaus lukittuu siihen asentoon.

Ok, täytyypä kokeilla sitä :wink:
when you drive a bike, remember; safety first.
Matso
Viestit: 17
Liittynyt: 16 Helmi 2012 21:59
Moottoripyörän malli: R 1200 GS
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Matso »

Matso kirjoitti:
Pate kirjoitti:
Matso kirjoitti: Olipa mielenkiintoinen juttuketju :D . Jouduin latamaan oman Gessuni akun kun kävin sen talvisäilytyksestä "asiantuntevasta" säilytyspaikasta Joensuusta :oops: Pyysin pyörääni luovutuskuntoon useita päiviä aikaisemmin, mutta eihän se lähtenyt käyntiin, sanoi vain, naks, naks, Apukäynnistyksellä sitten lähdettiin ja kotona akku laturiin.

Hyvin on pelannut. Paten (kiitos muuten kauppatavarasta, hyvin kävi päälleni :D) huomiot olivat kullanarvoisia, samoin muiden vinkit. En vaan täysin älyä tuota "lukitusasentoa" virta-avaimessa. Gessun avain ei lähde kuin yhdessä kiertoasennossa pois lukkopesästä. Gessuni on vm. 2006. Otan gessun ollessa autotallissakin aina virta-avaimen pois. Eli, oletko Pate pitänyt virta-avainta paikoillaan lukkopesässä? Silloinko oli virrankulutusta?
Kun käännät ohjauksen ääriasentoon vasemmalle niin sieltä löytyy kohta jossa avain lähtee pois ja ohjaus lukittuu siihen asentoon.

Ok, täytyypä kokeilla sitä :wink:

Non, niin, lähtihän se avain pois tuossa lukitusasennossakin, eli ohjaustanko vastapäivään (vasemmalle) ja avain lähtee pois pesästä.
when you drive a bike, remember; safety first.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Pate »

Pate kirjoitti:
Pate kirjoitti: Nyt sain paikallistettua vikaa hiukan.
Kun pyörän sammuttaa ja virta-avaimen kääntää normaali asentoon niin akku purkaa tuon 0,06 ampeerin verran.
Mutta jos käännän ohjauksen lukitusasentoon ja otan avaimen pois niin ei pura enää lainkaan.
Mitähän mahtaa jäädä päälle tuossa virtalukon off-asennossa jossa ohjaus kuitenkin kääntyy ??
Nyt pyörä seisoi noin kolme viikkoa ja hyvin lähti käyntiin.Virta riittää hyvin kun ohjaus on lukittuna.
Pitää tuo softapäivitysjuttu käydä tarkistamassa EMC:llä jos vika on siellä tuohon kulutukseen.
Softat on nyt tarkistettu EMC:llä eikä mitään vikaa sieltä löytynyt tuohon akun purkautumiseen :(
Navikaattoria ja varashälytintä epäilivät.Navin virtajohdon käytin irti eikä ollut siitä apua.Edelleen purkaa akkua sen 0,06 ampeeria.
En sitten tiedä miten tuon varashälyttimen voisi kytkeä irti ja varmistaa ettei se aiheuta akun purkautumista.Ehkä joku foorumilla osaa neuvoa.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun lataustarve R1200GS mallissa

Viesti Kirjoittaja Pate »

Asensin nyt virran Zumolle tuon BMW:n oman liittimen kautta.Alla linkissä ohjeet hommaan.
http://www.motorcycleinfo.co.uk/index.c ... eId=167512" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanhemmissa gessuissa liitin on tuossa iskarin yläpään tuntumassa ja uudemmissa ilmeisesti öljynlauhduttimen alla.
Nyt navi tekee kuitenkin sitä että virta katkeaa n. kolmen minuutin välein ja Zumo kysyy että jatketaanko käyttöä paristoilla.
Onko foorumin tietäjillä neuvoa tähän ongelmaan ?
Vastaa Viestiin