Mistä tämä öljyvuoto tulee
Mistä tämä öljyvuoto tulee
RT 1200:ssa vuotaa kytkinsylinterin laipan alta öljyä, vai onko se kytkinnestettä? Onkohan tässä kyse vaihteistoöljystä, moottoriöljystä vai kytkinnesteestä?
Vuoto on siis tuon laipan alta, joka on kuvan keskellä ja joka on kiinni kuusiokoloruuveilla (vasen ruuvi näkyvissä). Vuotoa tulee ehkä tippa per ajelu. Tipat tulevat nuolella merkatusta kohdasta.
Onko laipassa tiiviste ja sekö tässä vuotaa, vai jokin pahempi juttu kyseessä?
Vuoto ei tule kytkimen nesteputken liitoksesta, sen olen varmistanut.
Kuva on otettu takasuunnasta, etualalla näkyy takajousi ja vuotavan laipan yläpuolella on akku.
Vuoto on siis tuon laipan alta, joka on kuvan keskellä ja joka on kiinni kuusiokoloruuveilla (vasen ruuvi näkyvissä). Vuotoa tulee ehkä tippa per ajelu. Tipat tulevat nuolella merkatusta kohdasta.
Onko laipassa tiiviste ja sekö tässä vuotaa, vai jokin pahempi juttu kyseessä?
Vuoto ei tule kytkimen nesteputken liitoksesta, sen olen varmistanut.
Kuva on otettu takasuunnasta, etualalla näkyy takajousi ja vuotavan laipan yläpuolella on akku.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Taitaa olla kytkinnestettä. Sehän on tuossa vehkeessa kai Bemarin omaa Vitamol nestettä, joka on ilmeisesti jotain hydrauliöljyä.
Tuo öljyhän valuu sitten loppupeleissä sitä kytkimen käytötappia myöden kytkimeen, joka alkaa luistaa. Parempi se olisi korjata.
Tai ainakin porata siihen kytkimen käyttösylinterin kuoreen reikä, josta neste pääsee vapaasti ulos. Näin se ei pääse valumaan kytkimelle asti.
Moottoriöljyähän se ei ole missään tapauksessa.
Pekka
Tuo öljyhän valuu sitten loppupeleissä sitä kytkimen käytötappia myöden kytkimeen, joka alkaa luistaa. Parempi se olisi korjata.
Tai ainakin porata siihen kytkimen käyttösylinterin kuoreen reikä, josta neste pääsee vapaasti ulos. Näin se ei pääse valumaan kytkimelle asti.
Moottoriöljyähän se ei ole missään tapauksessa.
Pekka
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Kiitos Pekkavee vastauksesta. Foorumia joitakin aikoja seuranneena kuvittelinkin, että tällaiseen asiaan voisi sieltä löytyä tietoa
Onko myös mahdotonta, että voisi olla vaihteistoöljy kyseessä?
Onkohan tuo kytkinsylinteri helposti itse vaihdettavissa tai saisikohan siihen jotakin korjaussarjaa (tiivisteet)...
Tuo kytkimessä käytettävä neste onkin mielenkiintoinen kysymys:
Kytkinkahvan yhteydessä olevan nestesäiliön kanteen on kirjoitettu: "use only mineral oil". Eli käytä vain mineraaliöljyä. Kehotetaan myös lukemaan omistajan käsikirjaa ("see owner manual"). No siellä ei tietenkään sanota aiheesta yhtään mitään.
Mutta BMW:n korjaus-DVD:llä sanotaan:
"Any mixture of oil, brake fluid and clutch fluid, even if the quantities involved are minute, can attack and damage seals. Always use separate sets of syringes and hoses for the individual fluids, in order to avoid the risk of one fluid contaminating another."
Tulee mieleen, että onko pyöräni historiassa mokattu juuri näin. Sekoitettu vääriä nesteitä keskenään ja saatu tiivisteet kytkinsylinteristä vuotamaan.
Onko myös mahdotonta, että voisi olla vaihteistoöljy kyseessä?
Onkohan tuo kytkinsylinteri helposti itse vaihdettavissa tai saisikohan siihen jotakin korjaussarjaa (tiivisteet)...
Tuo kytkimessä käytettävä neste onkin mielenkiintoinen kysymys:
Kytkinkahvan yhteydessä olevan nestesäiliön kanteen on kirjoitettu: "use only mineral oil". Eli käytä vain mineraaliöljyä. Kehotetaan myös lukemaan omistajan käsikirjaa ("see owner manual"). No siellä ei tietenkään sanota aiheesta yhtään mitään.
Mutta BMW:n korjaus-DVD:llä sanotaan:
"Any mixture of oil, brake fluid and clutch fluid, even if the quantities involved are minute, can attack and damage seals. Always use separate sets of syringes and hoses for the individual fluids, in order to avoid the risk of one fluid contaminating another."
Tulee mieleen, että onko pyöräni historiassa mokattu juuri näin. Sekoitettu vääriä nesteitä keskenään ja saatu tiivisteet kytkinsylinteristä vuotamaan.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Työsylkky uusiksi vain, ei sitä kannata ryhtyä korjailemaan. Jos se on yhtään samanlainen kuin LT/GT/RS -malleissa niin se on jotain 70 e luokassa ja vaihtokamaa yleensä aina kun esim LoTja on niin pitkälle purettu, että tuohon pääsee käsiksi.
Työsylkyn päässä on pieni laakeripahanen, joka ainakin K-pyörissä pyörii moottorin ulostuloakselin vauhdilla koko ajan sen kytkimen työntötangon pyörittämänä. Jos tuo laakeri joskus ökähtää pääsee työsylinterin mäntä silloin pyörähtämään sylinterissä ja sen tiiveys on silloin aamen.
Ja poraa siihen työsylkyn asennuskoloon se Pekan mainitsema reikä helpottaaksesi tulevien vuotojen havaitsemista. Samalla jarrutat ehkä ratkaisevasti tuon kytkinnesteen ajautumista kytkinlevyjen voitelijaksi.
Tuo nestelaatutarina on itselle ihan uutta siinä mielessä, että omassa LoTjassa tuolla on aina ollut DOT 4 jarrunestettä. Toinen työsylkky menossa 140 tkm kohdalla, ekan vaihdoin ennakkohuoltona 105tkm:ssa.
t. pozo
Työsylkyn päässä on pieni laakeripahanen, joka ainakin K-pyörissä pyörii moottorin ulostuloakselin vauhdilla koko ajan sen kytkimen työntötangon pyörittämänä. Jos tuo laakeri joskus ökähtää pääsee työsylinterin mäntä silloin pyörähtämään sylinterissä ja sen tiiveys on silloin aamen.
Ja poraa siihen työsylkyn asennuskoloon se Pekan mainitsema reikä helpottaaksesi tulevien vuotojen havaitsemista. Samalla jarrutat ehkä ratkaisevasti tuon kytkinnesteen ajautumista kytkinlevyjen voitelijaksi.
Tuo nestelaatutarina on itselle ihan uutta siinä mielessä, että omassa LoTjassa tuolla on aina ollut DOT 4 jarrunestettä. Toinen työsylkky menossa 140 tkm kohdalla, ekan vaihdoin ennakkohuoltona 105tkm:ssa.
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Irrottelin kytkimen työsylinterin paikaltaan selvittääkseni, mitä alta oikeastaan löytyy. Pozon mainitsema kytkimen työntötanko oli kokolailla kuiva. Johtunee varmasti siitä, että tanko on asennettu menemään hieman yläviistoon. Ehkä saksalainen insinööri on keksinyt tehdä niin juuri vuotoriskin vuoksi? Öljy ei niin helposti mene ylämäkeen.
Työntötanko kulkee tulkintani mukaan jonkinlaisen putken tai laakeroinnin läpi. Tämä puolestaan lienee yhteydessä vaihteiston öljytilaan, sillä siihen on asennettu stefa. Kuva kytkimen työsylinterin kiinnityskohdasta, kytkimen työntötanko keskellä:
Tässä kuvassa on kytkimen työsylinteri:
Pozo, onkohan tuossa lukkorenkaan alla laakeri josta puhuit? En ruvennut purkamaan, pomppaa vielä jotakin jousia silmille kuitenkin...
Putsasin nyt paikat puhdistus-spraylla ja pistin nippuun. Tarkoitus olisi purkaa uudelleen seuraavan ajon jälkeen ja katsoa, mistä kohtaa on kostumista. Että tuleeko vuoto vaihteiston puolelta stefan läpi vai työsylinteristä.
Edit:
Kuvissa kiinnityskohta vaihteiston puolelta on kuvattu heti avaamisen jälkeen, työsylinterin kuvasin vasta kun olin puhdistanut sen. Eli kuvista ei ehkä kannata tehdä päätelmiä vuotokohdan suhteen.
Työntötanko kulkee tulkintani mukaan jonkinlaisen putken tai laakeroinnin läpi. Tämä puolestaan lienee yhteydessä vaihteiston öljytilaan, sillä siihen on asennettu stefa. Kuva kytkimen työsylinterin kiinnityskohdasta, kytkimen työntötanko keskellä:
Tässä kuvassa on kytkimen työsylinteri:
Pozo, onkohan tuossa lukkorenkaan alla laakeri josta puhuit? En ruvennut purkamaan, pomppaa vielä jotakin jousia silmille kuitenkin...
Putsasin nyt paikat puhdistus-spraylla ja pistin nippuun. Tarkoitus olisi purkaa uudelleen seuraavan ajon jälkeen ja katsoa, mistä kohtaa on kostumista. Että tuleeko vuoto vaihteiston puolelta stefan läpi vai työsylinteristä.
Edit:
Kuvissa kiinnityskohta vaihteiston puolelta on kuvattu heti avaamisen jälkeen, työsylinterin kuvasin vasta kun olin puhdistanut sen. Eli kuvista ei ehkä kannata tehdä päätelmiä vuotokohdan suhteen.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
En halua viisastella enempää, koska tuo sun työsylkkysi on erilainen malliltaan kun K-pyörässä. Sama (paine)laakeri siinä päässä pyörii kyllä, mutta tuo sun sylkky ei näy asentuvan yhtä syvälle kuin omassani. Kiinnityslaippa on ikäänkun "väärässä päässä" eli tuon kuvan mukaan sinne työsylinterin poteroon ei jää oikein mitään "weep holen" porauspintaakaan.
Samoin tuon paikan kostuminen K-pyörässä johtuu aina työsylkyn pettämisestä, työntötanko kytkimelle menee (mielestäni) tunnelissa vaihdelootan läpi eikä sieltä siis pääse tuohon mitään öljyä nousemaan. Plus, että neste on vielä jarrunestettä, jonka erottaa kyllä moottoriöljystä...
2010 talvella tein kytkinrempan LoTjaan, (joka osoittautui kyllä vääräksi hälytykseksi), joten muistikuvat tuosta kohdasta ovat jo hieman hämärtyneet...
Viime kesänä sen sijaan vaihdettiin yhden kolleegan LT:n ökähtänyt työsylkky. Onneksi oli tuo weep hole jo valmiiksi porattu niin säästyttiin kytkimen vaihdolta.
Olisko tuo R-pyörän kytkinmekanismi sitten sen verran erilainen, että tuonne voi lootaöljytkin nousta, en osaa sanoa...
t. pozo
Samoin tuon paikan kostuminen K-pyörässä johtuu aina työsylkyn pettämisestä, työntötanko kytkimelle menee (mielestäni) tunnelissa vaihdelootan läpi eikä sieltä siis pääse tuohon mitään öljyä nousemaan. Plus, että neste on vielä jarrunestettä, jonka erottaa kyllä moottoriöljystä...
2010 talvella tein kytkinrempan LoTjaan, (joka osoittautui kyllä vääräksi hälytykseksi), joten muistikuvat tuosta kohdasta ovat jo hieman hämärtyneet...
Viime kesänä sen sijaan vaihdettiin yhden kolleegan LT:n ökähtänyt työsylkky. Onneksi oli tuo weep hole jo valmiiksi porattu niin säästyttiin kytkimen vaihdolta.
Olisko tuo R-pyörän kytkinmekanismi sitten sen verran erilainen, että tuonne voi lootaöljytkin nousta, en osaa sanoa...
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Tein lyhyen lenkin, 12 km. Tämä siksi, että kytkimen työsylinterin irrotettuani näkisin mahdollisimman selvästi, mistä nestevuoto on tullut. Kovin selvää tuo ei ollut kuitenkaan. Mutta ehkä enemmän näytti stefa märältä kuin sylinteri. Sanoisin, että tippa tai pari oli vuotoa tullut.
Kuivailin jälleen paikat ja kiinnitin kytkimen työsylinterin takaisin. Sitten pumppailin kytkimellä pitkään ja irrotin taas sylinterin. Kuivaa oli. Tästä päättelisin, että stefa siinä ainakin ensisijaisesti vuotaa.
Totesin työntötangon öljyhuovan ihan öljyiseksi. Eli kyllä se nyt kuitenkin siirtää öljyä sitä tankoa pitkin kohti kytkintä, vaikka ensin olin toista mieltä. Ja jippii, kytkin on juuri vaihdettu... olisivatpa pajalla tajunneet vaihtaa samalla myös kytkimen työsylinterin ja sen alla olevan stefan. Niitä kun en erikseen tiennyt pyytää, muita stefoja kyllä.
Mitäs asiasta jotakin tietävät sanoo, onko tuo stefa vaihdettavissa pyörää enemmälti purkamatta? Siihenhän pääsee käsiksi mielestäni kohtuullisen hyvin, kuten ketjun avausviestin kuvasta voi päätellä.
Entä uskaltaako tällä nyt minkä verran ajaa, ettei tulisi lisävahinkoja? Työntötangon öljyhuovan pesin liuottimella ensiavuksi, ainakin muutama öljytippa jää siihen.
Ilmeisesti tässä kuvassa numero 2 on puheena oleva stefa:
Ja tätä akselia (drive shaft, nro 1) se tiivistää ja tämän läpi kytkimen työntötanko kulkee, jos olen oikein ymmärtänyt:
Kuivailin jälleen paikat ja kiinnitin kytkimen työsylinterin takaisin. Sitten pumppailin kytkimellä pitkään ja irrotin taas sylinterin. Kuivaa oli. Tästä päättelisin, että stefa siinä ainakin ensisijaisesti vuotaa.
Totesin työntötangon öljyhuovan ihan öljyiseksi. Eli kyllä se nyt kuitenkin siirtää öljyä sitä tankoa pitkin kohti kytkintä, vaikka ensin olin toista mieltä. Ja jippii, kytkin on juuri vaihdettu... olisivatpa pajalla tajunneet vaihtaa samalla myös kytkimen työsylinterin ja sen alla olevan stefan. Niitä kun en erikseen tiennyt pyytää, muita stefoja kyllä.
Mitäs asiasta jotakin tietävät sanoo, onko tuo stefa vaihdettavissa pyörää enemmälti purkamatta? Siihenhän pääsee käsiksi mielestäni kohtuullisen hyvin, kuten ketjun avausviestin kuvasta voi päätellä.
Entä uskaltaako tällä nyt minkä verran ajaa, ettei tulisi lisävahinkoja? Työntötangon öljyhuovan pesin liuottimella ensiavuksi, ainakin muutama öljytippa jää siihen.
Ilmeisesti tässä kuvassa numero 2 on puheena oleva stefa:
Ja tätä akselia (drive shaft, nro 1) se tiivistää ja tämän läpi kytkimen työntötanko kulkee, jos olen oikein ymmärtänyt:
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Joo-o, kun suomalaisen on paha myöntää olevansa väärässä, niin parasta on sitten todeta, että sinä olet enemmän oikeassa...
Se "tunneli", jossa se kytkimen työntötanko kulkee on tietysti vaihteiston ensiöakseli. Sama rakenne se on K-pyörän lootassakin ja noiden stefojen takana on tietysti lootaöljy, joka saattaa onneton tihkua sieltä tuon työntötangon edelleen kuskattavaksi. (olisi pitänyt tuo muistaa kun samaa virkaa ajavat stefat itsekin vaihdoin...)
Kun en tunne pyöräsi rakennetta on paha mennä sanomaan kuinka helposti tuon stefan saa pois ( ja uuden takaisin). Omassa vaatii kyllä vähän pidemmät eväät ja hihojen kunnollisen kääräisyn.
Itse sain aikoinaan vanhat stefat siististi ulos käyttämällä ns. liukuvasaraa. Painoin vanhaan stefaan kolme karkeakierteistä ruuvia, jotka puolestaan olivat kiinni liukuvasaran päässä olevassa peltilapussa. Pari napautusta liukuvasaralla ja stefa tuli ulos siististi... Homma onnistui tietysti hyvin kun vaihdeaski sattui olemaan työpöydällä ja liukuvasaran kanssa oli tilaa huseerata.
Ihan vaan akateemisena pohdintana tulee mieleen, että mitäs jos tuon työsylkyn asennussyvennyksen alapuolella olisi tuossa laipassa pikku kolo? Siitä pääsisi mahdollisesti joko lootan puolelta tai sitten työsylkystä vuotava neste valumaan ihan kunnolla ulos eikä päätyisi niin helposti työntötankoa myöten kytkimelle.
Eihän tuo tietysti mikään korjaus ole; enemmänkin vain mahdollisen vuodon aikaisen havainnoinnin mahdollistava modaus...
t. pozo
Se "tunneli", jossa se kytkimen työntötanko kulkee on tietysti vaihteiston ensiöakseli. Sama rakenne se on K-pyörän lootassakin ja noiden stefojen takana on tietysti lootaöljy, joka saattaa onneton tihkua sieltä tuon työntötangon edelleen kuskattavaksi. (olisi pitänyt tuo muistaa kun samaa virkaa ajavat stefat itsekin vaihdoin...)
Kun en tunne pyöräsi rakennetta on paha mennä sanomaan kuinka helposti tuon stefan saa pois ( ja uuden takaisin). Omassa vaatii kyllä vähän pidemmät eväät ja hihojen kunnollisen kääräisyn.
Itse sain aikoinaan vanhat stefat siististi ulos käyttämällä ns. liukuvasaraa. Painoin vanhaan stefaan kolme karkeakierteistä ruuvia, jotka puolestaan olivat kiinni liukuvasaran päässä olevassa peltilapussa. Pari napautusta liukuvasaralla ja stefa tuli ulos siististi... Homma onnistui tietysti hyvin kun vaihdeaski sattui olemaan työpöydällä ja liukuvasaran kanssa oli tilaa huseerata.
Ihan vaan akateemisena pohdintana tulee mieleen, että mitäs jos tuon työsylkyn asennussyvennyksen alapuolella olisi tuossa laipassa pikku kolo? Siitä pääsisi mahdollisesti joko lootan puolelta tai sitten työsylkystä vuotava neste valumaan ihan kunnolla ulos eikä päätyisi niin helposti työntötankoa myöten kytkimelle.
Eihän tuo tietysti mikään korjaus ole; enemmänkin vain mahdollisen vuodon aikaisen havainnoinnin mahdollistava modaus...
t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Joo toi ruuvijuttu on hyvä konsti. Siinä voi käyttää apuna vielä sellaista patenttivannetta eli reikävannetta, jonka kiinnittää kahdella stefaan kierretyllä ruuvilla kiinni. Ja siitä sitten kiskoo liukuvasaralla tai tavallisella vasaralla.pozo izquierdo kirjoitti:Itse sain aikoinaan vanhat stefat siististi ulos käyttämällä ns. liukuvasaraa. Painoin vanhaan stefaan kolme karkeakierteistä ruuvia, jotka puolestaan olivat kiinni liukuvasaran päässä olevassa peltilapussa. Pari napautusta liukuvasaralla ja stefa tuli ulos siististi... t. pozo
Pekka
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Vaihdoin stefan, koska vuoto näytti niin selvältä. Onneksi stefa oli ihan vakiokokoa, 2-huulinen kooltaan 17x28x7 mm. Löytyi teollisuusmyymälästä ja se on sitten 5 euroa, kiitoos. Kerrankin edullista remonttia.
Irrotus kävi ihan näpsästi ruuvikonstia soveltamalla. Ensin porasin dremelillä milliset reiät ruuvin menoa helpottamaan. Peltiruuvit kiinni ja vetovasaran korvike syntyi, kun pyöräytin kantojen ympäri kuparijohdinta ja nykäisin. Aika helposti irtosi.
Purkuhommat olivatkin sitten helppoja uuden asennukseen verrattuna. Paikka on sen verran ahdas, ehkä 5 cm jää tilaa vasaralle tai millä nyt yrittääkään stefaa koputella paikalleen. Yritin ensin perinteiseen tyyliin sopivankokoista hylsyä välikappaleena käyttäen. No eihän siitä mitään tullut, kun ei pystynyt lyömään juuri ollenkaan.
Kävi jo mielessä, että pitääkö purkaa takaiskari pois tieltä. Sitten keksin, että uuden stefan saa painettua paikalleen kytkimen työsylinterin avulla. Siispä laitoin sen ja stefan väliin reilut 20 mm pitkän holkin, etsin työsylinteriin pidemmät kiinnitysruuvit ja tiukkasin sitä varovasti paikalleen. Raosta näki sopivasti, kun stefa oli painunut oikeaan syvyyteen saakka. Sitten apuholkki pois ja alkuperäisillä ruuveilla paketti läjään.
500 km jälkeen irrottelin työsylinterin ja tarkastin vuodot. Nyt näyttää hyvältä! Sylinteristä on ihan pientä tihkua, mutta mitään kiirettä vaihtoon ei ole, varsinkaan kun varaosa maksaa 133 euroa. Vaihdan ehkä joskus kunhan inspiraatio löytyy...
Irrotus kävi ihan näpsästi ruuvikonstia soveltamalla. Ensin porasin dremelillä milliset reiät ruuvin menoa helpottamaan. Peltiruuvit kiinni ja vetovasaran korvike syntyi, kun pyöräytin kantojen ympäri kuparijohdinta ja nykäisin. Aika helposti irtosi.
Purkuhommat olivatkin sitten helppoja uuden asennukseen verrattuna. Paikka on sen verran ahdas, ehkä 5 cm jää tilaa vasaralle tai millä nyt yrittääkään stefaa koputella paikalleen. Yritin ensin perinteiseen tyyliin sopivankokoista hylsyä välikappaleena käyttäen. No eihän siitä mitään tullut, kun ei pystynyt lyömään juuri ollenkaan.
Kävi jo mielessä, että pitääkö purkaa takaiskari pois tieltä. Sitten keksin, että uuden stefan saa painettua paikalleen kytkimen työsylinterin avulla. Siispä laitoin sen ja stefan väliin reilut 20 mm pitkän holkin, etsin työsylinteriin pidemmät kiinnitysruuvit ja tiukkasin sitä varovasti paikalleen. Raosta näki sopivasti, kun stefa oli painunut oikeaan syvyyteen saakka. Sitten apuholkki pois ja alkuperäisillä ruuveilla paketti läjään.
500 km jälkeen irrottelin työsylinterin ja tarkastin vuodot. Nyt näyttää hyvältä! Sylinteristä on ihan pientä tihkua, mutta mitään kiirettä vaihtoon ei ole, varsinkaan kun varaosa maksaa 133 euroa. Vaihdan ehkä joskus kunhan inspiraatio löytyy...
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mistä tämä öljyvuoto tulee
Mainio konsti. Pidetään mielessä. Kiitos.kardaani kirjoitti: Kävi jo mielessä, että pitääkö purkaa takaiskari pois tieltä. Sitten keksin, että uuden stefan saa painettua paikalleen kytkimen työsylinterin avulla. Siispä laitoin sen ja stefan väliin reilut 20 mm pitkän holkin, etsin työsylinteriin pidemmät kiinnitysruuvit ja tiukkasin sitä varovasti paikalleen. Raosta näki sopivasti, kun stefa oli painunut oikeaan syvyyteen saakka. Sitten apuholkki pois ja alkuperäisillä ruuveilla paketti läjään.
Pekka