R80:n koneessa venttiili poikki!

R-sarjan pyörät
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ismo Vaara kirjoitti:SLS on ilmaputki takiskuventtiilillä, jolla johdetaan ilmaa putsarista pakoaukon juureen. Virallisesti pakokaasut saa lisähappea puhtaampaan palamiseen, mutta todellisuudessa sillä vain laimennetaan pakokaasuja, jotta ne ovat mittarin mukaan puhtaampia.
Motorradin testeissä SLS vei muistaakseni noin 4% tehoa. Kannattaa ottaa pois. Myös kaasarin säädöt suuttimineen pitää silloin vaihtaa.

Keksintoä on käytetty ensin jenkkiautoissa, jotta ne saatiin menemään tiukentuneista saastemääräyksistä läpi. Joissain oli oikein sähköpumput putkistoon. Täyttä huijausta se oli, kertoi jenkkiautoja maahantuonut kaverini.
Kiitos selvityksestä.
Kaikkea se saksalainen keksii, vai oliko amerikkalainen.

Pekka
:roll: :roll: :roll:
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Hei.
Kiinnostaa vieläkin, että MITKÄ suuttimet ja säädöt ovat K.O. mopottimissa erilaiset???
Siis ilman- ja SLS -systeemillä!!!
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mikki kirjoitti:Hei.
Kiinnostaa vieläkin, että MITKÄ suuttimet ja säädöt ovat K.O. mopottimissa erilaiset???
Siis ilman- ja SLS -systeemillä!!!
10 vuotta sitten otin viimeksi yhdestä R80 GS:stä SLS:n veks, niin pääsuutin meni vaihtoon ja neulankorkeutta muutettiin "normimoottorin" säätöihin.
SLS ei toiminut alppien korkeuksissa sitten yhtään, röpötti vain pahasti rikkaalla. Kotona sitten poistin sen, niin pyörä alkoi toimimaan huomattavasti paremmin ja kulutti vähemmän. En tosin päässyt enää testaamaan sitä pyörää "korkeuksissa".
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Täytyypä sitten vielä tarkistaa ne uudestaan, mutta mielestäni neulan korkeuskin oli sama. Tosin jos taas koetin katsella ilman silmälaseja...

Jotakin kummaa tossa uudemmassa kuitenkin on, koska se tuntuu selvästi tehottomammalta ja kuluttaakin 0,5 litraa sadalla enempi. Samoilta oireet kuulostaa...
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Viesti Kirjoittaja mclean »

Nyt on uudet käytetyt kannet hankittu ja niihin on painettu uudet venttiilinohjuriholkit.

Minkälaiseen väljyyteen holkit olisi hyvä sovittaa? Venttiilit ovat nyt hyvin tarkalla sovituksella eli liikkuvat nahkeasti holkeissa. Välys lienee siis kylmänä n. 0. Jos laitan koneen käymään noilla 0-välyksillä, tarttuuko venttiilit kiinni kuumassa koneessa?
Siis oikeat välysarvot kiinnostaa. Työkalut ko. sovitukseen ja mittauksiin on kunnossa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R80:n koneessa venttiili poikki!

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

mclean kirjoitti:Nyt on uudet käytetyt kannet hankittu ja niihin on painettu uudet venttiilinohjuriholkit.

Minkälaiseen väljyyteen holkit olisi hyvä sovittaa? Venttiilit ovat nyt hyvin tarkalla sovituksella eli liikkuvat nahkeasti holkeissa. Välys lienee siis kylmänä n. 0. Jos laitan koneen käymään noilla 0-välyksillä, tarttuuko venttiilit kiinni kuumassa koneessa?
Siis oikeat välysarvot kiinnostaa. Työkalut ko. sovitukseen ja mittauksiin on kunnossa.
Inlet and exhaust valve stem/guide maximum permissible clearance - measured at top of guide: 0,15 mm

Ja pikkubemuissa R45-R65: 0.10 mm.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin