![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Onko jollain ohjeita moiselle toimenpiteelle..???
Ismo Vaara kirjoitti:Tehdas antaa säätöarvot juuri sen takia, että moottori toimisi! Ei niistä kannata poiketa.
16v-mallissa venttiilinvälykset pysyvät erittäin hyvin paikallaan. Kannattaa ne silloin tällöin tarkastaa, äänestä ei pientä virhettä huomaa.
Jos osat ovat kuluneita, vaihto kannattaa, ei muuten.
Imu 0,15-0,20mm ja pako 0,25-0,30mm.okie kirjoitti:Mistä löytyy K100 2v mallin venttiilivälystiedot? Selasin käyttäjän manuaalin pariin kertaan läpi, mutta en löytänyt.
Haluaisin tarkistaa, että ei venttiilit kanna kun ei ole tietoa siitä, onko pyörässä aiemmin käytetty venttiililisäainetta.
Kyllä imuventiilille riittää kymppi ja pakopuolelle kaksi kymppiä. Itse antaisin olla...Jos viitsit käytäpä kone normaaliin lämpötilaan ja mittaa sitten. Välystä löytyy enemmänkin. Rakotulkin kuuluu liikkua vain nahkeasti. Välys on kymppi jos viisitoistanen ei suostu menemään rakoon.okie kirjoitti:No niin, tänään mittailin välyksiä, aiemmin olen ollut tekemisissä vain ruuvisäätöjen kanssa.
Testasin huolella mikä on paksuin tulkin levy joka meni vaivatta nokan ja painimen (tai siis näköjään painimeen upotetun säätöpalan) väliin. Mikään ei onneksi kantanut, pienenpuoleisia olivat,
imut 0,10 ja pako 0,20, vain kaksi oli arvoissaan. Kirjasin paperille kaikki arvot ja nyt pitäisi löytää työkalu (?) jolla saisi säätölevyt esiin, jotta voisi vertailla mikä ohuempi sinne tilalle tulisi.
Joku näyttää tehneen itse kaksi työkalua, toinen jolla painetaan painin sisään ja toisen jolla se pysyy vaihdon aikana sisällä jolloin ei tarvitse ruveta nokka-akseleita irroittamaan.
Onko tuollaista työkalua missään myynnissä?
Kaliffilla on varmaan KOKEMUSPERÄISTÄ tietoa tuosta venttiilinvälysten KASVAMISESTA koneen lämmetessä???kaliffi kirjoitti:Kyllä imuventiilille riittää kymppi ja pakopuolelle kaksi kymppiä. Itse antaisin olla...Jos viitsit käytäpä kone normaaliin lämpötilaan ja mittaa sitten. Välystä löytyy enemmänkin.
On sen verran että yleensä kun käynnistää kylmän nelitahtikoneen niin venttiilikoneiston äänet ja naputus on pienenpää. Sitten kun kone lämpiää naputus lisääntyy. Tästä voinemme tehdä johtopäätöksen että välys kasvaa. En ole tähän ikään tavannut ensimmäistäkään moottorityyppiä jossa ei kävisi näin. Nyt on puhe siis koneista missä ei ole hydraulista säätöä.Ismo Vaara kirjoitti:Kaliffilla on varmaan KOKEMUSPERÄISTÄ tietoa tuosta venttiilinvälysten KASVAMISESTA koneen lämmetessä???kaliffi kirjoitti:Kyllä imuventiilille riittää kymppi ja pakopuolelle kaksi kymppiä. Itse antaisin olla...Jos viitsit käytäpä kone normaaliin lämpötilaan ja mittaa sitten. Välystä löytyy enemmänkin.
Ja mikä helvetin hyöty saavutetaan jättämällä venttiileitä vääriin arvoihin???