Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Vellu
Viestit: 146
Liittynyt: 26 Helmi 2006 21:18
Moottoripyörän malli: K1200S
Paikkakunta: Kinnula

Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Steib alkoi valmistamaan sivuvaunuja vuonna -25, mutta koska valmistus tarkalleen ottaen loppui? Jotkut lähteet mainitsevat sen päättyneen jo 1957, jossain taas on väitetty lopun koittaneen 1960-luvun alussa. Mikähän lie totuus?
Sitten on vielä nämä BMW-nimellä myydyt Steibit. Koska alkoi BMW Standard -ja Spezial-vaunujen tuotanto ja päättyikö se myöhemmin kuin Steib-nimellä myytyjen vaunujen valmistus? Ainakin R69 S:ään oli saatavilla tuota Spezial-vaunua lisävarusteena joten valmistus on jatkunut vähintään vuoteen 1960.

Kuka tietää tämän historian? Olisi kiinnostavaa tietää...
BMW K1200S -08
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mikäli oikein tavasin saksaa kirjasta, niin Steib teki viimeisen vaununsa -66, varaosia vielä sen jälkeenkin. Nythän Steibiä taas saa uustuotantona monia eri malleja.
BMW teki ekat vaunut type S 38 -25 ja viimeinen BMW Schwingachs-seitenwagen -51. Viimeinen yhdistelmä lähti tehtaalta -54 ADAC Strassenwacht:n käyttöön. Vaunut olivat kuitenkin Steibin TR 500 vaunun muunnos tavarankuljetukseen.

Muitakin saksalaisia sivuvaunumerkkejä oli: APS, Loyda, J.R.M, D-Rad, Zundapp, Kali, Stoye, Ardie, Roland, Royal, Victoria, NSU, M-P, A.J.L, Juwel, Stolz, EF-KA, Dessauer, Standard, Phönix, Tornax, Astro-Omega, Binder, Milson & Sohn, Felber, Diana.
Itä-Saksassa tehtiin Stoyea ja MZ:aa.

Lähdekirja: "Deutsche Seitenwagen-Motorräder"

PS: Toinen kirja mitä voin suositella on: "Die BMW Kräder R12/R75 im Zweiten Weltkrieg".
Sisältää paljon valokuvia ja myös muista BMW:n malleista sotatilanteissa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vellu
Viestit: 146
Liittynyt: 26 Helmi 2006 21:18
Moottoripyörän malli: K1200S
Paikkakunta: Kinnula

Re: Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Kiitoksia Ismo vastauksesta! Täytyypä vissiin tilata itsellekin tuo Seitenwagen-kirja. Oli nimittäin ihan uutta tietoa se, että BMW:llä on ollut omaa sivarituotantoa.
BMW K1200S -08
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Steib- ja BMW-sivuvaunutuotannon alku ja loppu

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Se on vähän niin ja näin mikä on omaa sivuvaunutuotantoa. Sivuvaunutehdas on saattanut toimittaa merkkikohtaisia vaunuja, merkin logolla yms. Onko se sitten "omaa" tuotantoa vai mitä?
Nykyäänhän on aivan normaalia, jos esim. Kymcon tehdas Taiwanissa tekee Bemaria, tai Aprilia Italiassa, se on silti BMW.

PS: Oli väärin minulta sanoa, että BMW teki vaununsa. En todellakaan tiedä oliko BMW-vaunut alihankkijan(Steib, Royal) tekemiä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin