Vaihdoin pyörääni alkuperäisen katalysaattorin ja äänenvaimentimen tilalle Laserin Y-putken ja Deeptone absorbtiovaimentimen. Lambdalle oli Y-putkessa paikka (sähköjohtoa oli taas aika hintsusti käytössä, Triumphin bensaletkun liittimet sopivat myös Beemeriin, tiedoksi).
Kysyisin, notta tietääkö kukaan:
1.) Pitääkö vielä tehdä/ottaa huomioon jotain? Säätöjä tms, vai hoitaako kone itsensä?
2.) Tyhjäkäyntikierrokset nousivat jotain 200-300. Syy?
3.) Mitä lambda-tunnistimelle ei ainakaan saa tehdä? Joutu vähän hieromaan.
Lopputloksena operaatiosta on tällä hetkellä virkeä ja baritoniääninen pyörä, joka lienee about 10 kg kevyempi kuin ennen. Ystäväni - luterilaisen etiikan läpitunkema - kysyi, mitä vahinkoa tuosta kaikesta kuitenkin on.
Onko?
R1150GS adventuren pakoputken vaihto
- toma
- Viestit: 21
- Liittynyt: 19 Helmi 2006 11:02
- Moottoripyörän malli: R1100S, R1200GS
- Paikkakunta: Helsinki
Tuon putken vaihdon jälkeen ei tarvitse tehdä mitään säätöjä, sillä lambdahan mittaa pakokaasusta kaiken, ja säätää ruiskua sen mukaan. Itse tein saman muutoksen aikoinaan R1100S:ään (Remus), ja kaikki toimi vain paremmin.
Jos haluat vielä radikaalimpaa muutosta, niin vaihdat siihen vielä lastun sekä vapaavirtaussuodattimen. Tämän jälkeen lupaan että hymyilet kypärän sisällä kaiken aikaa. Itse vaihdoin Laserin lastun sekä K&N filsun. Kokonaisuus toimi erinomaisesti yhteen ja polttoaineen kulutuskin putosi vielä 0,5-1L. Penkkiin en koskaan kerennyt viedä, mutta kokonaisuuden luonne muuttui oikeasti positiiviseen suuntaan.
Tyhjäkäyntikierrokset kasvavat, koska kone hengittää paremmin ja lambda menee taatusti rikki jos upotat sen vesiämpäriin ja hakkaa sitä sen jälkeen vasaralla (tuskin teit kuitenkaan näin )
Jos haluat vielä radikaalimpaa muutosta, niin vaihdat siihen vielä lastun sekä vapaavirtaussuodattimen. Tämän jälkeen lupaan että hymyilet kypärän sisällä kaiken aikaa. Itse vaihdoin Laserin lastun sekä K&N filsun. Kokonaisuus toimi erinomaisesti yhteen ja polttoaineen kulutuskin putosi vielä 0,5-1L. Penkkiin en koskaan kerennyt viedä, mutta kokonaisuuden luonne muuttui oikeasti positiiviseen suuntaan.
Tyhjäkäyntikierrokset kasvavat, koska kone hengittää paremmin ja lambda menee taatusti rikki jos upotat sen vesiämpäriin ja hakkaa sitä sen jälkeen vasaralla (tuskin teit kuitenkaan näin )
tomppa
Omani hankin BMW-kerhon foorumin myytävänä -osastolta. Edellinen omistaja oli ostanut sen Allrightista. Netistä löytää.
Remuksen systeemejä myy ainakin Touratech, Lasereista en tiedä. Allrightin katalooki 2006 ei tunne enää mokomaa. Espanjasta löytyy tuollainen:
http://www.jacmotors.com/catalogo/catalogo.htm
näytäsi olevan runsaasti kaikkea elämässä tarpeellista.
Remuksen systeemejä myy ainakin Touratech, Lasereista en tiedä. Allrightin katalooki 2006 ei tunne enää mokomaa. Espanjasta löytyy tuollainen:
http://www.jacmotors.com/catalogo/catalogo.htm
näytäsi olevan runsaasti kaikkea elämässä tarpeellista.
- jiitee
- Viestit: 87
- Liittynyt: 07 Syys 2006 09:19
- Moottoripyörän malli: r 1150 gs
- Paikkakunta: Lempäälä
Lambdalle oli Y-putkessa paikka (sähköjohtoa oli taas aika hintsusti käytössä, Triumphin bensaletkun liittimet sopivat myös Beemeriin, tiedoksi).
kattelin allrightin sivuilta tota väliputkea,siinä anturin paikka on ton väliputken toisessa haarassa eli siinäkö paikan siirrossa oli sähköjohtoa hintsusti?mitäs noilla triumphin bensaletkun liittimillä tehdään...ei ymmärrä,peukalo keskellä kämmentä.
kattelin allrightin sivuilta tota väliputkea,siinä anturin paikka on ton väliputken toisessa haarassa eli siinäkö paikan siirrossa oli sähköjohtoa hintsusti?mitäs noilla triumphin bensaletkun liittimillä tehdään...ei ymmärrä,peukalo keskellä kämmentä.
Siinäpä siinä, y-putken toisessa haarassa. Alunperin katalysaattorin persiissä eli noin 10 cm lähempänä bensatankkia.
Saksalainen EI hukkaa johtoa tai muutakaan raaka-ainetta turhuuteen. Tämän huomaa joka kerran, kun jotain yrittää siirtää. Vilkkuja, lambdoja jne...
Toisin sanoen johto ei riitä ellei jotain irrota/muuta. Bensatankin alta voi joskus löytyä jokin ylimääräinen kihara, jonka avaamalla ja johdon kulkua muuttamalla karvan saa riittämään esim. y-putken haaralle. Niin tässäkin.
Triumphin bensatöpseli?
No, äkkinäisempi y-putkiasentaja saattaa ottaa tukevan otteen Adventuren lähes täyden 31 litran bensatankin takareunasta mitään letkuja tai johtoja turhanpäiten hölläämättä tarkistaakseen ja tarvittaessa irroittaakseen. Tällöin tankki yleensä pyörähtää näpeissä, yksi niistä kolmesta Beemerliittimestä tankin oikealla puolella sanoo naks ja kaikki alkaa vaikuttaa ajokauden ehtoolta.
Hätä ei ole tämän näköinen, jos paikkakunnan mopoliikkeessä on Triumph TT:n huollosta yli jäänyt Original Triumph Töpsykkä, pätkä letkua ja kiristin. Sellaista kuitenkin tapahtuu vain saduissa.
Parasta tässä onnettomien tapahtumien ketjussa on ollut se, että nyt voi käydä sekä BMW että Triumph kerhojen kokoontumisissa...
Saksalainen EI hukkaa johtoa tai muutakaan raaka-ainetta turhuuteen. Tämän huomaa joka kerran, kun jotain yrittää siirtää. Vilkkuja, lambdoja jne...
Toisin sanoen johto ei riitä ellei jotain irrota/muuta. Bensatankin alta voi joskus löytyä jokin ylimääräinen kihara, jonka avaamalla ja johdon kulkua muuttamalla karvan saa riittämään esim. y-putken haaralle. Niin tässäkin.
Triumphin bensatöpseli?
No, äkkinäisempi y-putkiasentaja saattaa ottaa tukevan otteen Adventuren lähes täyden 31 litran bensatankin takareunasta mitään letkuja tai johtoja turhanpäiten hölläämättä tarkistaakseen ja tarvittaessa irroittaakseen. Tällöin tankki yleensä pyörähtää näpeissä, yksi niistä kolmesta Beemerliittimestä tankin oikealla puolella sanoo naks ja kaikki alkaa vaikuttaa ajokauden ehtoolta.
Hätä ei ole tämän näköinen, jos paikkakunnan mopoliikkeessä on Triumph TT:n huollosta yli jäänyt Original Triumph Töpsykkä, pätkä letkua ja kiristin. Sellaista kuitenkin tapahtuu vain saduissa.
Parasta tässä onnettomien tapahtumien ketjussa on ollut se, että nyt voi käydä sekä BMW että Triumph kerhojen kokoontumisissa...