R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

R-sarjan pyörät
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Ossi Viita-aho kirjoitti:Tervehdys,

Kannattaa kyllä tarkastaa huohottimen toiminta. Sitä minäkin epäilisin savuttamisen syyksi. Koneessa -jossa männät liikkuu tasatahtia- käy melkoinen puhallus huohottimessa. Jos huohotus ei toimi, niin paine pääsee palotilaan männänrenkaitten ohi.

Tuossa vielä räjäytyskuva huohottimesta.
http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... at=11_1875" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos vinkistä ja linkistä. Tarkistan, miten puhku ja puhina käy. Runkoputkeenko se huohottaa?
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Taitaa se huohotinputki mennä ilmanputsarin koteloon. Tai ainakin omassa RT:ssä menee sinne ja varmaan se menee Gessussakin, kun ideana on polttaa öljyhuurut koneessa. Mulla näyttää kertyvän hiukkasen sellaista öljytöhnää putsarin koteloon joten se taitaa jopa toimiakin.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Ossi Viita-aho kirjoitti:Taitaa se huohotinputki mennä ilmanputsarin koteloon. Tai ainakin omassa RT:ssä menee sinne ja varmaan se menee Gessussakin, kun ideana on polttaa öljyhuurut koneessa. Mulla näyttää kertyvän hiukkasen sellaista öljytöhnää putsarin koteloon joten se taitaa jopa toimiakin.
OK. Toisessa pyörässäni, Guzzissa, menee kuulaventtiilin läpi paksu ilmaletku runkoputkeen, jossa höyryt kai jäähtyvät, öljysumu erkaantuu ja valuu takaisin koneeseen. Ilma menee sitten runkoputkesta ilmanputsariin.

BMW:tä en ole noilta osin katsonut, mutta aion katsoa hyvinkin tarkkaan.

Tuosta räjäytyskuvasta ei kyllä tämä ymmärrä, miten tuon on tarkoitus toimia :)

Mitenkäs totenkas, jos savutus loppuu ja käynti paranee sillä että avaa öljyntäyttökorkin; eikös siitä voi jo jotain päätellä? (en muista, paraneeko, mutta olen varmaan kokeillut)
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

No mää oon ymmärtänyt niin, että huohotusventtiili pyörii koneen tahdissa. Eli on auki, kun männät liikkuu kampikammioon päin ja sulkeutuu, kun männät vaihtaa suuntaa. Taitaa tuossa olla jonkinlainen öljynerotinkin. Tämä tosiaankin on vain oma käsitykseni aiheesta ja voi olla, että ei pidä paikkaansa, kun en sen syvemmin ole toimintaan perehtynyt. Taisin lukea tuosta venttiilistä tehtaan service manuaalista. Sen ja paljon muitakin manuaaleja voit ladata oheisesta linkistä. Valitset vain ensin pyörän merkin etusivulta ja sen jälkeen oikean manuaalin.

http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Öljykorkin avaamalla pitäisi tieysti paineen tasoittua kampikammiossa. Voi olla, että korkista tulee öljyäkin mukana aikalailla. En ole Bemussa koittanut, mutta Jytäjammussa öljyä tulee kyllä roiskumalla ulos, kun korkkia raottaa. Jammussahan on samanlainen tilanne kampikammion huohotuksen kanssa, kun siinäkin männät liikkuu samassa vaiheessa.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Ossi Viita-aho kirjoitti: http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin lähellä mutta niin kaukana...

50 An invalid character was specified in the Path parameter for the MapPath method. 8 1 0

Tarkkaillaan, josko sen tuolta joskus saisi. kiitos vinkistä.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

motojussi kirjoitti:
Ossi Viita-aho kirjoitti: http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin lähellä mutta niin kaukana...

50 An invalid character was specified in the Path parameter for the MapPath method. 8 1 0

Tarkkaillaan, josko sen tuolta joskus saisi. kiitos vinkistä.
No hitto en saa sitä vieläkään tuolta ladattua. Jos jollain on tuo R1100GS manuaali tuolta, niin olisin iloinen saadessani kopion.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

motojussi kirjoitti:
Ossi Viita-aho kirjoitti:Taitaa se huohotinputki mennä ilmanputsarin
Tuosta räjäytyskuvasta ei kyllä tämä ymmärrä, miten tuon on tarkoitus toimia :)
No eipä ihme. Sitä on ihmetelleet muutkin:

http://mailer.fsu.edu/~jroche/new_259.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jotkut tuumaa että siellä imetään ja toiset taas että siellä puhalletaan. Go figure.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Eipä ole tullut seurattua tätä ketjua taas aikoihin.

Ai onko se manuaali joku ongelma.
Tuoltahan sen saa
http://ursa.irk.ru/manual/" onclick="window.open(this.href);return false;

ja onhan se mun huoltorompulla kanssa.
Soita Jukka mulle niin mietitään mitä sille voisi tehdä

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Kyllä tuollainen pyörivä (vaiheistettu) huohotin puhaltaa aina. Tietysti kone imee höyryjä samaan aikaan, joten vaikea sanoa milloin huohotinputkessa on ylipaine tai alipaine.

No asiasta kukkaruukkuun. Oon tuossa ihmetellyt oman pyörän huohotusjärjestelmää ja olen tullut siihen tulokseen, että 12/1997 jälkeen valmistetuissa pyörissä ei ole enää pyörivää huohotinta. Sen jälkeen kampikammiosta tule pelkkä letku ilmaputsarin koteloon. Käytin hall-antureita näkösällä ja ihmettelin, kun en löytänyt pyörivän huohottimen putkia hihnan kannen alta. Sitten piti alkaa tutkimaan manuaaleja ja räjäytyskuvia. Räjäytyskuvissa tulee muutos 12/1997.

Vieläkö sulla on käyntiongelmaa? Kannattaa mitata/tarkastaa puola. Mulla oli ihan pientä katkomista kevyellä kuormituksella ja oon pitänyt sitä vakio-oireena eli surgingina. On tullut ruuvattua ja opiskeltua polttoainepuolta useaan otteeseen tuloksetta, kun kaikki lähteet puhuu laihasta seoksesta. Eipä tuo ihan hukkaan heitettyä aikaa ollut, kun oppihan tuossa polttoaineen ruiskutuksen teoriaa.

No lopen siirryin sytytyspuolelle ja testasin ajoituslampulla, että tuleeko kipinä säännöllisesti. No eipä tullut vasemmalle pytylle, vaan kipinä katkoi moottorin tahtiin vai menikö se toisin päin. Vaihdoin puolalla tulpanjohdot ristiin ja vika siirtyi toiselle pytylle. No mittasin sitten puolan resistanssin ja se oli toisiopuolella n. 7,4 kOhmia ja sen pitäsi olla n. 13 kOhmia kylmänä. Huomenna pitäis kysellä uutta puolaa, josko se auttaisi nykimiseen.
motojussi
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Elo 2008 18:01
Moottoripyörän malli: R1100GS

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja motojussi »

Ossi Viita-aho kirjoitti: Vieläkö sulla on käyntiongelmaa? Kannattaa mitata/tarkastaa puola. Mulla oli ihan pientä katkomista kevyellä kuormituksella ja oon pitänyt sitä vakio-oireena eli surgingina. On tullut ruuvattua ja opiskeltua polttoainepuolta useaan otteeseen tuloksetta, kun kaikki lähteet puhuu laihasta seoksesta. Eipä tuo ihan hukkaan heitettyä aikaa ollut, kun oppihan tuossa polttoaineen ruiskutuksen teoriaa.

No lopen siirryin sytytyspuolelle ja testasin ajoituslampulla, että tuleeko kipinä säännöllisesti. No eipä tullut vasemmalle pytylle, vaan kipinä katkoi moottorin tahtiin vai menikö se toisin päin. Vaihdoin puolalla tulpanjohdot ristiin ja vika siirtyi toiselle pytylle. No mittasin sitten puolan resistanssin ja se oli toisiopuolella n. 7,4 kOhmia ja sen pitäsi olla n. 13 kOhmia kylmänä. Huomenna pitäis kysellä uutta puolaa, josko se auttaisi nykimiseen.
Aivan. Multa löytyy yleismittaria sen verran ja löytyy kiinteä ja säädettävä strobokin.

Lisäksi löytyy skooppi, joskin olen hiukka noviisi sen käytössä. (Skoopilla mitattiin guzzin ruiskupulssien kesto ja viisastuttiin lisää.)

Kiitos hyvistä vinkeistä, noi pitää testata.

Veikkaan kylläkin sopan syötössä olevia ongelmia; sen verran rasvaista savua puhaltaa. Mutta toisaalta; seos jota ei polteta hallitusti, kai palaa miten sattuu.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R1100GS käyntihäiriö, ideat loppu

Viesti Kirjoittaja JKU »

Tuosta pakoputken paukkeesta tuli mieleeni, että vanhassa R100RT:ssa (-85) minulla tuli kessan Venäjän reissussa ongelma: pakoputket paukkuivat joskus. Sitten sattui tapaus, että kone ei käynnistynyt heti. Sitten kun pitkän stattauksen jälkeen lähti, pamautti voimakkaasti pakoputkessa.
Sähkömiehenä epäilin sytytystä ja kävin johtoja läpi: puolalle tulevan johdon (12V) lattaliitin oli löysä.
Sen kiristämisen jälkeen (puristin pihdeillä tiukemmaksi) ajo jatkui Murmanskia kohden eikä enää paukutellut.
Sähkömiehenä sinunkin tapauksesani epäilisin sähkövikaa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Vastaa Viestiin