Oletko purkanut paineasetelmaa pyörästä?kardaani kirjoitti:Nyt on purettu. Joku sanoi, että työ on iso homma. Sanoisin, että se on jopa tosi iso homma jo tähän saakka. Hieman jännityksellä odotan kokoonpanovaihetta, koska työmatkan vuoksi homma lykkääntynee ainakin viikolla. Yksityiskohtia unohtuu siinä ajassa.
Pähkäilyä on ollut paljon. Vaikka on tehtaan DVD:ltä tulostetut ohjeet ja kuvat, niin silti joutuu etsiskelemään avattavia ruuveja, irrotettavia liittimiä, jarruputkia ym. Ei ole kovinkaan itsestään selvää hommaa, jollei nyt ihan rakettitiedettäkään.
Pajalla olivat vääntäneet torx-kannan pyöreäksi takajarrun työsylinterin toisesta kiinnitysruuvista. Sekin pitää kytkinhommassa irrottaa, joten tuhottu ruuvi piti rälläköidä. Lisäksi näyttää siltä, että samaisella pajalla olivat jättäneet vaihtamatta sinne toimittamani stefat kampiakseliin ja kytkinakseliin. Vaikka nämä on huoltokirjaankin kuitattu vaihdetuiksi. Täytyy vielä selvittää. Mikäli laiminlyönti pitää paikkansa, niin saatan muita varoittaakseni julkaista korjaamon nimen täällä.
Yhden kunnon mokankin tein. Naapurin kanssa irrotettiin takaosa yhdessä ja siinä hässäkässä unohdin irrotella kardaaniakselia vaihteistosta. Sitä pitää auttaa irti koko ajan samalla, kun takapäätä vedetään erilleen muusta pyörästä.
Ohjeessa varoitellaan: "If the universal shaft is pulled too far out of the cardan tunnel, it will slip off the splines of the rear-wheel drive input shaft. If this happens the rear-wheel drive will have to be disassembled in order to permit reinstallation of the universal shaft."
Minulle kävi juuri näin; kardaaniakseli pyörii nyt irrallisena tunnelissaan. Voinkohan kuitenkin liittää akselin etupään vaihteistoon ja kasata pyörän muutenkin normaalisti, mutta tehdä tuon perän purkamis-kasaamishomman vasta sitten, kun pyörä seisoo taas keskituella?
Kummallista on se, etten toistaiseksi ole löytänyt vikaa. Kaikki on silmämääräisesti ehjää. Mutta mitä kumman kolahduksia kuului ja miksi kytkin todellakin lakkasi irrottamasta? Kiinnitin vaihteiston kokeeksi takaisin, työnsin työntötangon paikoilleen ja ruuvasin kytkimen työsylinterin kiinni. Kaikki toimii, kytkin irrottaa. Kuka kertoo missä on vika?! (vain näenkö minä nyt vain painajaisunta?)
Siellä voi olla välissä jotain ylimääräistä joka tekee sen ettei kytkin irroita.