K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Uskon koettelua K100:n luotettavuuteen.
Viimevuonna ajokausi loppui tien päälle jäämiseen kun aika ajoin temppuillut bensapumppu sanoi lopullisesti sopimuksensa irti. Kiikutin pyörän talvisäilöön ja kevään tullen ostin Saksan matkalla Kasselin BMW liikkeestä (BMW Niederlassung Kassel) uuden pumpun (teilenummer 16 12 1 461 576) sekä vaimenninkumin.
Toukokuun 19pv otin pyörän ajoon uudella pumpulla ja etanolinkestävillä letkuilla ja uudella pa-suotimella. Pumpun vaihdon yhteydessä tankki tyhjennettiin ja puhdistettiin sisältä varmuuden vuoksi.
Nyt kilometrejä on tullut pumpun vaihdon jälkeen maltilliset 1950km.
Tänään mökiltä kotiin lähdettyäni noin 50-60km ajon jälkeen ohitin muutamia autoja nopeuden noustessa vähän 120km/h:n päälle, yhtäkkiä moottori sammui ja meno loppui siihen. Polttoainetta oli tankissa vielä jäljellä (melko tyhjä oli tankki, mutta vielä sillä olisi pitänyt päästä). Alkoi kuumeinen vianmetsästys ja tankkiin laitettiin lisää polttoainetta tuonkin poissulkemiseksi. Kaikki vaikutti olevan ok, paitsi että pumppu ei pyörinyt. Sulake oli ehjä ja jännitteet tuli navoille. Epäilin jännitehäviöitä tai maadotuksia, joten otin pumpun kokonaan käteen ja annoin akulta +12V ja maan suoraan pumpun navoille.
Vain Tsup ääni ja pieni pumpun hytkäys, aivan kuin se olisi yrittänyt pyöriä, muttei pyörinyt. Kun antoi pulssia jännitteellä pumpulle, vain tsup - tsup - tsup -eikä pumppu pyörinyt vaikka miten yritti. Hetken yrittämisen jälkee alkoi pumpun kuori tuntua selkeästi lämmenneeltä yläosastaan.
Vanhassa pumpussa oli sellainen tiheäsilmäinen sihtiverkko letkuliitännällä (jossa ei kuitenkaan ollut letkua) pumpun imupuolella, joka tosin oli ajan saatossa mennyt rikki ja muuttanut muotoaan. Uutta pumppua ostaessani meinasin ostaa tuon samaisen sihdin, mutta varaosamyyjä katsoi koneelta ja sanoi ettei sinun pyörämallissa (4/-85) kuulu sitä olla.
Tankin pohjalla ei näkynyt mitään epäpuhtauksia ja tankissa ollut polttoaine oli edellisenä päivänä tankattua E98:a.
Laitoin sähköpostikyselyä Saksaan liittyen alkuperäisvaraosan takuuseen ja jatkotoimiin asian tiimoilta.
Nyt ihmetyttää suunnattomasti miten alle 2000km ajettu pumppu voi jumiutua ilman ennakkovaroitusta vaikka kaiken piti olla tuolta osin tarkkaan ja perusteellisesti läpikäytyä.
Mitkä syyt (mahdollisen roskan lisäksi) voisivat vaikuttaa uuden pumpun jumiutumiseen noin nopeasti.
Noin kalliita osia (287,80eur Saksassa) ei viitsisi ostella parin kuukauden välein.
Viimevuonna ajokausi loppui tien päälle jäämiseen kun aika ajoin temppuillut bensapumppu sanoi lopullisesti sopimuksensa irti. Kiikutin pyörän talvisäilöön ja kevään tullen ostin Saksan matkalla Kasselin BMW liikkeestä (BMW Niederlassung Kassel) uuden pumpun (teilenummer 16 12 1 461 576) sekä vaimenninkumin.
Toukokuun 19pv otin pyörän ajoon uudella pumpulla ja etanolinkestävillä letkuilla ja uudella pa-suotimella. Pumpun vaihdon yhteydessä tankki tyhjennettiin ja puhdistettiin sisältä varmuuden vuoksi.
Nyt kilometrejä on tullut pumpun vaihdon jälkeen maltilliset 1950km.
Tänään mökiltä kotiin lähdettyäni noin 50-60km ajon jälkeen ohitin muutamia autoja nopeuden noustessa vähän 120km/h:n päälle, yhtäkkiä moottori sammui ja meno loppui siihen. Polttoainetta oli tankissa vielä jäljellä (melko tyhjä oli tankki, mutta vielä sillä olisi pitänyt päästä). Alkoi kuumeinen vianmetsästys ja tankkiin laitettiin lisää polttoainetta tuonkin poissulkemiseksi. Kaikki vaikutti olevan ok, paitsi että pumppu ei pyörinyt. Sulake oli ehjä ja jännitteet tuli navoille. Epäilin jännitehäviöitä tai maadotuksia, joten otin pumpun kokonaan käteen ja annoin akulta +12V ja maan suoraan pumpun navoille.
Vain Tsup ääni ja pieni pumpun hytkäys, aivan kuin se olisi yrittänyt pyöriä, muttei pyörinyt. Kun antoi pulssia jännitteellä pumpulle, vain tsup - tsup - tsup -eikä pumppu pyörinyt vaikka miten yritti. Hetken yrittämisen jälkee alkoi pumpun kuori tuntua selkeästi lämmenneeltä yläosastaan.
Vanhassa pumpussa oli sellainen tiheäsilmäinen sihtiverkko letkuliitännällä (jossa ei kuitenkaan ollut letkua) pumpun imupuolella, joka tosin oli ajan saatossa mennyt rikki ja muuttanut muotoaan. Uutta pumppua ostaessani meinasin ostaa tuon samaisen sihdin, mutta varaosamyyjä katsoi koneelta ja sanoi ettei sinun pyörämallissa (4/-85) kuulu sitä olla.
Tankin pohjalla ei näkynyt mitään epäpuhtauksia ja tankissa ollut polttoaine oli edellisenä päivänä tankattua E98:a.
Laitoin sähköpostikyselyä Saksaan liittyen alkuperäisvaraosan takuuseen ja jatkotoimiin asian tiimoilta.
Nyt ihmetyttää suunnattomasti miten alle 2000km ajettu pumppu voi jumiutua ilman ennakkovaroitusta vaikka kaiken piti olla tuolta osin tarkkaan ja perusteellisesti läpikäytyä.
Mitkä syyt (mahdollisen roskan lisäksi) voisivat vaikuttaa uuden pumpun jumiutumiseen noin nopeasti.
Noin kalliita osia (287,80eur Saksassa) ei viitsisi ostella parin kuukauden välein.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Kyllä sihti pitää olla. Pumppuun on mennyt roska. Koita pyöräyttää pumppua väärään suuntaan kytkemällä + ja - johdot väärinpäin, ehkä roska irtoaa?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Mietin tuota väärinpäin pyöräyttämisen vaihtoehtoa, mutta uskaltaako sitä turvallisin mielin kokeilla?
Eli sähköisesti tuon ei pitäisi siis rikkoa mitään?
Eli sähköisesti tuon ei pitäisi siis rikkoa mitään?
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Todennäköisesti vastaavat sieltä Saksasta, että vie pyörä valtuutettuun merkkiliikkeeseen. Mikähän muuten on sen sihdin rooli järjestelmässä? Nimittäin pa-suodattimen vahvan paperin läpi ei pääse mitään, mikä voisi olla niin suuri, että jumittaisi pumpun. Tietenkin asennusvaiheessa voi esim. kuminmurunen jotenkin nirhaantua irti ja joutua pumppuun, mutta erittäin epätodennäköistä tuo lienee. Käytäpä pumppua Boschin ruiskuja huoltavassa liikkeessä.
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Sihdin rooli (kuvassa nro 1.) olisi juurikin estää roskien pääsy pumpun imuun.
Ohessa kuva BMW:n EPC:stä
(eli http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä -->Huolto ja -->Electronic Parts Catalogue -->WebEPC jne..)
Kun kirjaudun tuohon sähköiseen varaosakirjaan pyöräni rungonnumerolla ja klikkaan tuota sihdin numeroa, tulee oheinen ilmoitus:
Tämän perusteella sanoivat Kasselin BMW:llä pyyntööni saada tuo sihti, ettei se kuulu pyörääni!!
R.M.Heinolla Espoossa juttelin asiasta kun tänään hain heiltä tuon sihdin (sattui sopivasti olemaan yksi hyllyssä: 18,75eur). Totesivat että katsotaan mitä Saksasta vastaavat ja jos ei mitään kuulu niin edetään heidän ja Suomen maahantuojan kautta, sillä osilla on kuitenkin kansainvälinen takuu.
Eihän kukaan pysty tässä kohtaa kuitenkaan sanomaan onko pumpussa roska vai valmistusvika, ellei sitä avaa...
Ensinmainittu on vain sihdin puuttumisen takia todennäköisempi.
Sähköä en viitsi pumpulle tarjota väärään suuntaan ennen kuin muiden vaihtoehtojen tiet on kuljettu.
(Huom: jos kuvat ei näy, on kotipalvelimeni tilapäisesti alhaalla)
Ohessa kuva BMW:n EPC:stä
(eli http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä -->Huolto ja -->Electronic Parts Catalogue -->WebEPC jne..)
Kun kirjaudun tuohon sähköiseen varaosakirjaan pyöräni rungonnumerolla ja klikkaan tuota sihdin numeroa, tulee oheinen ilmoitus:
Tämän perusteella sanoivat Kasselin BMW:llä pyyntööni saada tuo sihti, ettei se kuulu pyörääni!!
R.M.Heinolla Espoossa juttelin asiasta kun tänään hain heiltä tuon sihdin (sattui sopivasti olemaan yksi hyllyssä: 18,75eur). Totesivat että katsotaan mitä Saksasta vastaavat ja jos ei mitään kuulu niin edetään heidän ja Suomen maahantuojan kautta, sillä osilla on kuitenkin kansainvälinen takuu.
Eihän kukaan pysty tässä kohtaa kuitenkaan sanomaan onko pumpussa roska vai valmistusvika, ellei sitä avaa...
Ensinmainittu on vain sihdin puuttumisen takia todennäköisempi.
Sähköä en viitsi pumpulle tarjota väärään suuntaan ennen kuin muiden vaihtoehtojen tiet on kuljettu.
(Huom: jos kuvat ei näy, on kotipalvelimeni tilapäisesti alhaalla)
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Olen suorittanut kyseisen operaation varmasti toistakymmentä kertaa, ikinä ei ole pumppu hajonnut. Yhteen pumppuun oli mennyt langanpätkä niin pahasti sisälle ettei sitä saanut purkamatta pois. Pumpun sain kuntoon purkamalla muuten, mutta pintamateriaalina oleva alumiini ei kestä uudelleen krymppäystä.KAJa kirjoitti:Mietin tuota väärinpäin pyöräyttämisen vaihtoehtoa, mutta uskaltaako sitä turvallisin mielin kokeilla?
Eli sähköisesti tuon ei pitäisi siis rikkoa mitään?
Boschilla on muuten monia käypäsiä pumppuja jotka voi laittaa vaikka ulkopuolelle tankin. Ja halvempia.
Mulla on muuten tuossa viereisellä työpöydällä aivan sama Boschin pumppu kuin originaali, mutta siinä on letkulle kinnitysputki myös alapäässä. Siitä voisi tehdä vaikka lisäpolttoainesäiliön pumpun sivariin. Voin sen myös myydäkin tarvitsevalle.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Noniin, loppuhyvin kaikki hyvin.
RM Heino hoiti takuuasiat mallikkaasti ja uusi pa-pumppu tuli takuuna tilalle
(yritin muuten väärinpäin sähköilläkin, mutta ei lähtenyt jumipumppu laulamaan).
Nyt heti pumpun jumiutumisen jälkeen ostetun imupuolen sihdin kanssa varustettuna tankissa paikoillaan ja n.1000km ajoa takana. Alles gut!
Kesälomasta pidetyt 2 viikkoa tosin meni ilman pyörää, mutta minkäs teet
Toinen häiritsevä tekijä tosin ilmaantui entistä voimakkaampana.
Aikaisemmin tankista (/sen läheisyydestä) kuului voimakasta sirkutusta säännöllisen epäsäännöllisesti kierrosluvusta riippuen, tyhjäkäynillä vähäisesti. Voimakkaimmin se kuului 3-4000r/min kohdilla ja luulinkin sen tulevan jostain katteista tai vastaavista jossa jokin resonoi. Niitäkin tuli läpi käytyä mutta mitään konkreettista parannusta ei tapahtunut.
Nyt uuden pumpun myötä tämä resonanssi kuuluu tyhjäkäynniltä aina korkeille kierroksille asti. Äärettömän häiritsevänä ja voimakkaana.
Yhtenä syynä epäilen tuota pa-puolen takaiskuventtiiliä, josta enemmän alla mainitussa topicissa:
viewtopic.php?f=3&t=1373" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta nyt tyhmä kysymys:
Missä tuo on, kun en ole sitä paikallistanut?
Yritin etsiä sitä tuolta EPC:stäkin, mutta en saa sitä silmiini.
Pyöräni siis VIN 0082598 (4/85)
Eli EPC:n K589 (K100, RS, RT, LT) K 100 RS 83 (0502,0503,0513) ECE M
Mittaristossa vain yksi pa-merkkivalo joka palaa koko ajan (viitaten em topicciin).
RM Heino hoiti takuuasiat mallikkaasti ja uusi pa-pumppu tuli takuuna tilalle
(yritin muuten väärinpäin sähköilläkin, mutta ei lähtenyt jumipumppu laulamaan).
Nyt heti pumpun jumiutumisen jälkeen ostetun imupuolen sihdin kanssa varustettuna tankissa paikoillaan ja n.1000km ajoa takana. Alles gut!
Kesälomasta pidetyt 2 viikkoa tosin meni ilman pyörää, mutta minkäs teet
Toinen häiritsevä tekijä tosin ilmaantui entistä voimakkaampana.
Aikaisemmin tankista (/sen läheisyydestä) kuului voimakasta sirkutusta säännöllisen epäsäännöllisesti kierrosluvusta riippuen, tyhjäkäynillä vähäisesti. Voimakkaimmin se kuului 3-4000r/min kohdilla ja luulinkin sen tulevan jostain katteista tai vastaavista jossa jokin resonoi. Niitäkin tuli läpi käytyä mutta mitään konkreettista parannusta ei tapahtunut.
Nyt uuden pumpun myötä tämä resonanssi kuuluu tyhjäkäynniltä aina korkeille kierroksille asti. Äärettömän häiritsevänä ja voimakkaana.
Yhtenä syynä epäilen tuota pa-puolen takaiskuventtiiliä, josta enemmän alla mainitussa topicissa:
viewtopic.php?f=3&t=1373" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta nyt tyhmä kysymys:
Missä tuo on, kun en ole sitä paikallistanut?
Yritin etsiä sitä tuolta EPC:stäkin, mutta en saa sitä silmiini.
Pyöräni siis VIN 0082598 (4/85)
Eli EPC:n K589 (K100, RS, RT, LT) K 100 RS 83 (0502,0503,0513) ECE M
Mittaristossa vain yksi pa-merkkivalo joka palaa koko ajan (viitaten em topicciin).
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Takaiskuventtiili sulkee bensantulon tankista kun letkut ovat irroitettuna. Eli siis bensaputken juuressa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Viimeviikolla taas liuottelin yhden K-mallin bensapumpun toimivaksi, kun vanha bensa oli sulattanut tankinsisäiset kumiosat pieksi. Monta tunti sai väsätä, mutta hyvä tuli.
Eli vaihtakaa pienkonebensat tankkiin, kun laitatte pyöränne talvisäilöön.
Eli vaihtakaa pienkonebensat tankkiin, kun laitatte pyöränne talvisäilöön.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Nyt paikallistettu. Kiitos!Ismo Vaara kirjoitti:Takaiskuventtiili sulkee bensantulon tankista kun letkut ovat irroitettuna. Eli siis bensaputken juuressa.
On se ihana tuo tilkkutäkkini, tämäkään osa ei kuulu EPC:n mukaan pyörääni.
No ei sinänsä ihme, kun pyörää on harsittu ja parsittu tiedä monestako K100:sesta aikojen kuluessa.
Pohjanmaan turneella vkl ajaessa meinasi peili tipahtaa, piti kaivaa bussipysäkillä työkalut esiin ja tiukata kiinnitykset (RT/LT:n katteet eli pelin kiinnitys siellä muovien alla). Etujarrukahvan juuresta alkoi tihkua jarrunestettä, pakoputkesta yksi alkukäyristä murtui taas poikki vähän ennen vaimenninta ja kaiken kivan lisäksi vaikuttaa siltä että moottorin päätystefa falskaa, sillä vähänkin kovemmissa nopeuksissa tulee vasemman jalkatapin taakse jääviin ulokkeisiin öljysumua ja paikoin vaihdelaatikon kyljessä on moottoriöljyn peittämää vanaa. Ei lopu tekeminen tuon kanssa
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Olikos se tuo osa 17 tuossa kuvassa?KAJa kirjoitti:Nyt paikallistettu. Kiitos!Ismo Vaara kirjoitti:Takaiskuventtiili sulkee bensantulon tankista kun letkut ovat irroitettuna. Eli siis bensaputken juuressa.
Tankki
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Pekka, toi sun kuvas on Maxin sivustolta, joissa on vain US-mallit. Eurooppamalleissa osat on erilaiset.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100 bensapumppu: uusi pumppu jumissa
Ei, vaan 19.Olikos se tuo osa 17 tuossa kuvassa?
Ainakin mulla paluuletkussa oleva venttiili oli tuon 19. kaltainen, metallinen, melko pitkällä kierteellä ja isolla avainvälillä olevalla kannalla, tankin ja venttiilin välissä tiivisterengas. Ruuvataan suoraan tankkiin.
Varaosanumeroksi RM Heinon tiedusteluun laitoin 16 12 1 455 348.
Tuo kuva on muuten mielestäni sama kun mikä on BMW:n euroopan EPC:ssä (onkohan USA:ssa edes erillistä varaosakirjaa.).