BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

R-sarjan pyörät
Rocky
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Elo 2009 21:45
Moottoripyörän malli: K1

BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Viesti Kirjoittaja Rocky »

Nyt on pyörä kasattu ja koeajot ajettu. Muuten toimii loistavasti mutta tyhjäkäynti nouseee koneen lämmettyä turhan korkeaksi. Ensin luulin että vanhat kaasuvaijerit jumittelee mutta kierrosten noustessa tyhjänä vaijereissa on kyllä klappia. Läppävivuista kun painaa väkisin niin kierokset kyllä laskevat mutta nousevat heti kun heittää painamasta.
Eilen huomasin että tyhjäkäynti nousee myös aivan itsekseen pyörän käydessä tyhjänä jonkin aikaa kaasuun koskematta. Kaasarit on säädetty mittareilla balanssiin. Kun ajossa kiindyttelee ja käyttää kovempia kierroksia, seuraavissa liikennevaloissa kone pyörii 2500 rpm kaasuun koskematta. Kaasareita en remontin yhteydessä avannut muuten kuin käytin pohjat pois ja puhdistin moskat. Olisko joku kaasuttimien huolto /korjaussarja paikallaan ? neulaventtiilit ? Oikean puoleinen kaasutin oli eilen hieman kostea kun hana oli auki. Pyörä on BMW R100 -84 ja kaasareina Bingit.
blackfoot
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Kesä 2012 22:01
Moottoripyörän malli: BMW R 65

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Viesti Kirjoittaja blackfoot »

Uusi säätö, kun kone on lämmennyt kunnolla. Kylmänä ei kuulukaan pyöriä tyhjäkäyntiä normikieroksilla kuin ryypyn avustamana - näin ainakin R 65.
Rocky
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Elo 2009 21:45
Moottoripyörän malli: K1

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Viesti Kirjoittaja Rocky »

Ei taida uusi säätö auttaa koska tyhjäkäynti vaeltelee. Epäilen että kaasuttimet "tulvii" eli neulaventtiili(t) jumittaa.
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Myös imukauloissa oleva ilmavuoto voi aiheuttaa kovan ja vaeltelevan tyhjäkäynnin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mulla oli kesällä yksi R100:n kaasrinsäädöissä juuri tuosta syystä. Mikään ei auttanut. Paitsi kansiremppa.
Puristuksiakin oli 8bar, mutta silti imuventtiilit falskasivat. Koneistuksen jälkeen pelitti.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Rocky
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Elo 2009 21:45
Moottoripyörän malli: K1

Re: BMR R100 käynti-/kaasutinongelma

Viesti Kirjoittaja Rocky »

- Tyhjäkäynti tuli kuntoon pelkästään vaan säätämällä pienemmälle. Kone vain piti ajaa kunnolla kuumaksi (hyvät vinkit sain airhead -sivustolta)
- kylmänä käy tyhjänä imu puolessa välissä kun säädin imuvaijerit kunnolla balanssiin.

Molemmat vaijerisetit (imu- ja kaasu-) vaatisivat uusimista. No, ehkä talvella sitten. Kannattaisiko vaihta myös yhdyskappaleet ?
Vastaa Viestiin