Ongelmana venttiilien meteli

R-sarjan pyörät
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Olin tänään Tattarisuon mikroautoradalla minimotokisoissa lippumiehenä. Mun pyörä oli siinä yleisöalueella parkissa ja yksi hemmo tuli juttelemaan.

Hänellä on seuraavanlainen ongelma:
Pyörä R1100R, 45.000 km.
Venttiilit pitävät meteliä. Toinen puoli vaan. Keinuvipujen päittäisvälys on säädetty jonkun huollon toimesta ihan minimiin, mutta meteli vaan jatkuu.
Välyksen toleranssihan siinä on 0.05-0.4 mm. Jos välys on lähellä maksimia niin varmaan se pitää aika meteliä sitten, mutta nyt välykset ovat ihan minimissä.
Hänen pyöränsä ei ollut siellä, joten en päässyt kuuntelemaan.

Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? En keksinyt hommaan muuta ideaa kuin ehdottaa, että ehkä keinuvivun akseli on kulunut ja siellä on välystä, joka aiheuttaa resonointia. Ehkä voitelu on pettänyt jossain vaiheessa ja akseli on kulunut.

Onko ideoita?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Minulla R1200RT vuodelta 2005, ajettu 40.000, pitää myös melkoista naputusta. Ääni tulee vain vasemmasta pytystä ja vain koneen ollessa kuuma. Kun sammuttaa koneen ja käynnistää heti uudelleen, ääni usein häviää. Kaikki välykset on mitattu ja hyviksi havaittu. En siis voi auttaa, mutta seuraan mielenkiinnolla keskustelua.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Timo S kirjoitti:Minulla R1200RT vuodelta 2005, ajettu 40.000, pitää myös melkoista naputusta. Ääni tulee vain vasemmasta pytystä ja vain koneen ollessa kuuma. Kun sammuttaa koneen ja käynnistää heti uudelleen, ääni usein häviää. Kaikki välykset on mitattu ja hyviksi havaittu. En siis voi auttaa, mutta seuraan mielenkiinnolla keskustelua.
Tuli tuossa mieleen, että mitä öljyä sulla on koneessa, joka naputtaa kuumana?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pate »

Minulla myös kuuluu naputusta kuumana.Moottorissa Mobil Super 3000 täyssynteettiset öljyt.
Seuraavassa vaihdossa ajattelin laittaa nuo Pekkavee:n suosittelemat Motox 20W-50 öljyt.
Öljyn ei pitäisi vaikuttaa mutta kokeillaan.Super 3000 on 5W-40 viskositeetiltaan.
Eli käytännössä tarkoittaa sitä että kylmänä vastaa 5W öljyä ja kuumana 40W öljyä.
Motox siis kylmänä 20W ja kuumana 50W öljyä eli hiukan jäykempää.
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Minulla öljy on Mobil 2000 Super 10W-40, vasta vaihdetut vielä. En usko, että öljyssä on vikaa. Jos olisi, myös oikea puoli ääntelisi.
Antsu60
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Touko 2012 16:57

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Miten käy tuon 20W-50 öljyt kun ilmat rupee jäähtymään, ajeleeko joku talvella ja millä ölpillä.

Kuva

MOTOX-Super 20W50 SG/CF ja CCMC G4/D4/PD-2 luokitukset täyttävä 20W-50 mineraaliöljy iäkkäämmille moottoreille ja kesäkäyttöön.
Viimeksi muokannut Antsu60, 10 Syys 2012 18:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Antsu60 kirjoitti:Miten käy tuon 20W-50 öljyt kun ilmat rupee jäähtymään, ajeleeko joku talvella ja millä ölpillä.
Mä ajelin viime talvena 1.1.2012 asti noilla öljyillä.
Silloin tuli ensilumi Helsinkiin ja pyörä jäi talviparkkiin.
Ei mitään ongelmia käynnistyksessäkään lähellä nollaa.
Ohjekirja sanoo, että tuo öljy käy, kun lämpötila on korkeampi kuin - 10 astetta pakkasta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, 10 Syys 2012 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Antsu60 kirjoitti:Miten käy tuon 20W-50 öljyt kun ilmat rupee jäähtymään, ajeleeko joku talvella ja millä ölpillä.

Kuva
0 astetta Fahrenheit on -17 astetta pakkasta Celsiuksilla.
Linkki F/C astemuunnin
Siis tuo öljy sopii vielä lievälle pakkaselle kans.
Hyvä tietää, jos vaikka hommaisi nastarenkaat ensi talveksi. .
Tuohan on enemmän pakkasta kuin ohjekirja sanoo. Kiitos tiedosta.
Ei siis tarvitse vaihtaa niitä öljyjä ohuempiin ikinä.
Sitä Motox 20W-50 öljyä olen käyttänyt jo 120.000 km pyörässäni ympäri vuoden.
12 öljynvaihtoa ja 12 suodatinta. 7 vuotta.
15.50€/5 litran pönttö, linkki

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Antsu60 kirjoitti:Miten käy tuon 20W-50 öljyt kun ilmat rupee jäähtymään, ajeleeko joku talvella ja millä ölpillä.
MOTOX-Super 20W50 SG/CF ja CCMC G4/D4/PD-2 luokitukset täyttävä 20W-50 mineraaliöljy iäkkäämmille moottoreille ja kesäkäyttöön.
Heh, mitä noi kauppiaat tietää öljyistä ja niiden käytöstä.
Kyllä se tieto on jossain ihan muualla.

BMW pyörien ohjekirjoissa lukee mitä öljyjä niissä pitää käyttää missäkin lämpötiloissa.
RTFM
Lukekaa niitä ohjekirjoja. Kyllä valmistaja tietää mitä se pyörä haluaa.

Isopyttyisissä öljy/ilmajäähdytetyissä boxereissa on isot välykset joka paikassa.
Sinne tarvitaan paksuja öljyjä, jotka eivät heti valu pois liikkuvista osista. Ja kilinäkin vähenee. Käynnistäminenkin sujuu paremmin, kun öljyt eivät ole valuneet pois kriittisistä paikoista.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, 10 Syys 2012 19:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Kyllä kannattaa uskoa valmistajaa lämpötilarajoissa. Laitappa öljypurkki pakastimeen yöksi ja koita sitten, kuinka öljy huilaa purkista ulos. Pakastimessahan saat 18-20 pakkasta.

Kymmenkunta vuotta sitten Oulussa oli -37 astetta pakkasta ja silloin koitin kaataa 10W-40 mineraaliöljyä purkista ulos. Kylläpä se alkoi olla jo melkein vaseliinia. Kone käy aika kauan kuivana, kun öljyt on vaseliinia startatessa.

Mää käytän molemmissa pyörissä 20W-50 mineraaliöljyä (Motoxia ja Motulia) ja kyllä ne alkaa selvästi kangistumaan jo nollan tuntumassa. Tietysti, jos pyörän starttaa aina lämpimässä tilassa talvellakin, niin silloin ei viskositeetilla ole hirveästi merkitystä.
Antsu60
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Touko 2012 16:57

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Pekkavee kirjoitti:
Antsu60 kirjoitti:Miten käy tuon 20W-50 öljyt kun ilmat rupee jäähtymään, ajeleeko joku talvella ja millä ölpillä.
MOTOX-Super 20W50 SG/CF ja CCMC G4/D4/PD-2 luokitukset täyttävä 20W-50 mineraaliöljy iäkkäämmille moottoreille ja kesäkäyttöön.
BMW pyörien ohjekirjoissa lukee mitä öljyjä niissä pitää käyttää missäkin lämpötiloissa.
RTFM
Lukekaa niitä ohjekirjoja. Kyllä valmistaja tietää mitä se pyörä haluaa.
Pekka
:shock: :shock: :shock:
Olet oikeassa. Ohjekirjasta löytyy. Ei suosittele 20w pakkaselle.
Kuva
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Antsu60 kirjoitti: Olet oikeassa. Ohjekirjasta löytyy. Ei suosittele 20w pakkaselle.
Kuva
Minkä pyörän ohjekirjasta toi on?
Ei ainakaan R1100 pyörien käyttöohjeesta,. :evil:
Tässä ketjussa on puhuttu R1100 pyöristä.
Niissä on ihan erilaiset öljytarpeet ja välykset moottorissa kuin joissakin muissa pyörissä. Vaikka uusimmissa Bemareissa, jossa on kaksi nokka-akselia kannessa ja palasäätöiset venttiilit. Ihan eri juttu.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, 10 Syys 2012 20:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Antsu60
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Touko 2012 16:57

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Pekkavee kirjoitti:
Antsu60 kirjoitti: Olet oikeassa. Ohjekirjasta löytyy. Ei suosittele 20w pakkaselle.
Kuva
Minkä pyörän ohjekirjasta toi on?
Ei ainakaan R1100 pyörien käyttöohjeesta,. :evil:
Tässä ketjussa on puhuttu R1100 pyöristä.
Niissä on ihan erilaiset öljytarpeet ja välykset moottorissa kuin joissakin muissa pyörissä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Bmw 1200 Gs vm09
Molemmat vissiin boxereita.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Antsu60 kirjoitti: Bmw 1200 Gs vm09
Molemmat vissiin boxereita.
Miksi siis luulet, että R1100 pyörään pitäisi laittaa samaa öljyä kuin sinun pyörääsi
RTFM
R1100 pyörä on peräisin 1994 vuodesta ja se on aika erilainen moottoriltaan ja välyksiltään, tehoiltaan ja muiltakin rakenteiltaan, vaikka sähköissä, jotka eivät tietysti vaikuta tähän asiaan.

Lukekaa oman pyöränne ohjekirjaa, kaikki. :!: :!: :!:
Niin tiedätte mitä öljyä sinne pitää laittaa.
Nyt puhutaan R1100 pyöristä. Unohda se oma pyöräsi, jos haluat vielä meitä neuvoa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, 10 Syys 2012 20:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Antsu60
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Touko 2012 16:57

Re: Ongelmana venttiilien meteli

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Pekkavee kirjoitti:
Antsu60 kirjoitti: Bmw 1200 Gs vm09
Molemmat vissiin boxereita.
Nyt puhutaan R1100 pyöristä. Unohda se oma pyöräsi, jos haluat vielä meitä neuvoa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Nöyrimmät anteeksipyyntöni, poistun takavasemmalle.
Vastaa Viestiin