Kokemuksia akuista
- Antti Pitkänen
- Viestit: 71
- Liittynyt: 04 Heinä 2012 10:27
- Moottoripyörän malli: F800GS
- Paikkakunta: Klaukkala
Kokemuksia akuista
Akku pitäisi jossakin vaiheessa uusia mutta minkälainen kannattaisia hankkia pyörään jolla ajellaan epäsäännöllisesti? Pyörää säilytetään tallissa ja kytkettynä BMW:n ylläpitolaturiin. Kannattaako ostaa akku bemarin logolla vai joku muu, entä geeliakut kannattaako satsaus? Pyörässäni ei ole ylimääräisiä sähköleluja, vain kello tikittää (ja syö virtaa). Wunderlich näytti myyvän (tosi kalliita) lithium-ioni akkuja http://www.wunderlich-bmw.com/shopart/8 ... tterie.htm, jotka ovat satunnaisessa käytössä huomattavasti parempia kuin perinteiset mutta hintaa on noin 300 eur.
Olisi mukava kuulla kokemuksia mikä akku olisi se järkevin vaihtoehto.
Olisi mukava kuulla kokemuksia mikä akku olisi se järkevin vaihtoehto.
Antti
BMW R1100S
BMW F800GS
ex: BMW K75
Liittynyt: 11 Kesäkuuta 2009 tunnuksella (BlacK75)
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
BMW R1100S
BMW F800GS
ex: BMW K75
Liittynyt: 11 Kesäkuuta 2009 tunnuksella (BlacK75)
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
Re: Kokemuksia akuista
Kannattaa ainakin tarkistaa ylläpitolaturin sopivuus jos akkutyyppiä vaihtaa.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Re: Kokemuksia akuista
Noista Litiumakuista ei olevielä kovin paljoa kokemuksia muuta kuin kännyköissä.
Nekään kokemukset eivät ole vaille räjähdys-ja palo-ongelmia.
Periaatteesa Litium-ioniakkuja on monenmoisia eri tyyppejä, yleisin nyt alkaa kai olemaan litium-rautafosfaattiakku. Kaikille niille on ominaista, että niissä voi käynistyä hallitsematon reaktio, joka ylikumentaa akkua. Tämä voi tapahtua joissakin Li-akuisa joko varauksen tai purkauksen lopussa.
Siksi kaikki akkuvalmistajat edellyttävät, että jokaisella kennolla on oma valvontaelektroniikka, eli akussa tulee ollla aina BMU ( Battery Monitoring Unit).
Olen työssä ostanut joitain tuollasia akkuja testeihin Kiinasta.
Niissä on jokaisella kennolla pieni zener-vastusyhdistelmä "suojaamassa" kennoa ylivaraukselta.
Komponentit olivat pieniä SMD-tason "satiasia", joten ne eivät pysty estämään mitään merkittävää ylilatausta (tehoa).
Joten minä en kyllä ole kovin valmis ostamaan tuollaista Litiumakkua, jos en ole absoluuttisen varma, että niissä on oikea BMU!
Nekään kokemukset eivät ole vaille räjähdys-ja palo-ongelmia.
Periaatteesa Litium-ioniakkuja on monenmoisia eri tyyppejä, yleisin nyt alkaa kai olemaan litium-rautafosfaattiakku. Kaikille niille on ominaista, että niissä voi käynistyä hallitsematon reaktio, joka ylikumentaa akkua. Tämä voi tapahtua joissakin Li-akuisa joko varauksen tai purkauksen lopussa.
Siksi kaikki akkuvalmistajat edellyttävät, että jokaisella kennolla on oma valvontaelektroniikka, eli akussa tulee ollla aina BMU ( Battery Monitoring Unit).
Olen työssä ostanut joitain tuollasia akkuja testeihin Kiinasta.
Niissä on jokaisella kennolla pieni zener-vastusyhdistelmä "suojaamassa" kennoa ylivaraukselta.
Komponentit olivat pieniä SMD-tason "satiasia", joten ne eivät pysty estämään mitään merkittävää ylilatausta (tehoa).
Joten minä en kyllä ole kovin valmis ostamaan tuollaista Litiumakkua, jos en ole absoluuttisen varma, että niissä on oikea BMU!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Antti Pitkänen
- Viestit: 71
- Liittynyt: 04 Heinä 2012 10:27
- Moottoripyörän malli: F800GS
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Kokemuksia akuista
Kerrotko tarkemmin mikä liike meitä tukee? Vartan akku taitaa tuo bemarin leimoilla oleva akkukin olla. On totta, että geeliakkuja ei voi perinteisellä ylläpitolaturilla latailla. Totta on myös tuo lithium-akuista kirjoitettu. Räjähdysherkkä akku bensatankin viesressä ei kuulosta miellyttävältä yhdistelmältäKunkku kirjoitti:Hae Vartan akku kerhoa tukevasta akkukaupasta Helsingistä. Eiköhän siinä ole hinta/laatusuhde parhaiten kohdallaan.
Antti
BMW R1100S
BMW F800GS
ex: BMW K75
Liittynyt: 11 Kesäkuuta 2009 tunnuksella (BlacK75)
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
BMW R1100S
BMW F800GS
ex: BMW K75
Liittynyt: 11 Kesäkuuta 2009 tunnuksella (BlacK75)
Wind in your hair, bugs in your teeth... this is about the journey, not the destination
Re: Kokemuksia akuista
Käytännössä akkuja on vain kolmenlaisia;On totta, että geeliakkuja ei voi perinteisellä ylläpitolaturilla latailla.
-lyijyakut
-lipeäakut
-litiumakut
Lyijyakuissa on sitten erilaisia ristikko-ja elektrolyttirakenteita.
Ristikko on aina lyijyn lejeerinkiä, jossa on valamisen takia joitain lisäaineita.
Lisäaineiden määrät ovat 0.1% (kalsium, hopea) ...10% (antimoni).
Sitten elektrolytti, laimennettu rikkihappo, on joko nestemäistä tai geelimäistä tai imeytetty erottimeen (AGM, absorbed glass matt).
Joten varaamisesa ei ole suuria eroja, paitsi myyntimiesten puheissa.
Kuten nimissäkin ( geeliakku, AGM-akku, kalsumakku,.....).
Lyijyakun yksi kestävyysmittari on akun paino.
Painavamman voi sanoa olevan myös kestävemmän.
Kunkku, eikös Rikastimessa ollut joskus juttua(ni) akuista?
Siinä on tietoa hieman laajemin lyijyakuista.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: Kokemuksia akuista
Minulla on vastaavassa käytössä ihan perinteinen lyijyakku, jossa akkuneste on siis ihan oikeaa nestettä. Ostin akun pari vuotta sitten Storm Motorilta, hinta oli muistaakseni 60 euron tienoilla (19 Ah malli). Silloin akku on riittävän hyvä, kun se käynnistää pyörän, eikö vaan...Antti Pitkänen kirjoitti:Pyörää säilytetään tallissa ja kytkettynä BMW:n ylläpitolaturiin.
Lyijyakkujen toimintakyky kylmässä on tietääkseni paljon parempi kuin litiumakkujen. Vertaa kännykän akun toiminta kylmässä - ei ole useinkaan hurraamista.
Geeliakku (joka siis on lyijyakku myös) voisi olla hyvä jos kanttailee ihan hurjasti tai muuten säilyttää pyöräänsä kyljellään Ei nimittäin vuoda nesteet ulos. Muutoin en kyllä keksi, miksi geeliakusta kannattaisi maksaa enempää.
Perinteinen akku on edullisin ja siihen saa myös lisättyä nestettä (akkuvettä eli tislattua vettä). Jollei se satu olemaan suljettu akku. Ylläpitolataus lisää akkunesteen haihtumista, vaikka latausvirta on pienikin. Geeliakun geelistä nestettä haihtuu myös, muttei nestettä saa siihen geeliin lisättyä. Siksi perinteisen akun huollettavuus voinee tehdä edullisesta akusta pitkäikäisemmän.
Pitkä lataamattomuus sulfatoi akun, eli kyllä ylläpitolataus kannattaa, oli akku sitten tavanomainen lyijyakku tai geeli- tai agm-akku.
Re: Kokemuksia akuista
Mielestäni tuo asia menee toisinpäin.Geeliakku (joka siis on lyijyakku myös) voisi olla hyvä jos kanttailee ihan hurjasti tai muuten säilyttää pyöräänsä kyljellään Ei nimittäin vuoda nesteet ulos. Muutoin en kyllä keksi, miksi geeliakusta kannattaisi maksaa enempää.
Nimittäin miksi tavalliseen akkuun pannaan nestettä, eikä geeliä, tai miksi neste on imeytetty lasikuiterottimeen (AGM-akku)?
Tämä liittyy akussa tapahtuvaan veden hajomiseen vedyksi ja hapeksi (itsepurkaus)ja niiden palautumiseen takaisin vedeksi (rekombinaatio).
Tuo rekombinaatio edellyttää em geelimuotoa tai erottimeen erotettua happoa.
Myös noiden akkujen levyristikot ovat antimonivapaita => itsepurkaus on erittäin vähäistä
Siis akuissa, joissa happo on nestemäistä, vedenkulutus ja itsepurkaus on isompaa kuin geeli-tai AGM-akuissa!
Lataamattomus ei aiheuta mitään ongelmaa, purkaantuminen kyllä.Pitkä lataamattomuus sulfatoi akun, eli kyllä ylläpitolataus kannattaa, oli akku sitten tavanomainen lyijyakku tai geeli- tai agm-akku.
Siis akkua voi säilyttää viileässä paikassa reilusti yli talven (kaapelit irroitettuina). Noita geeli-ja AGM-akkuja jopa vuosia.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kokemuksia akuista
Mulla on pyörässä Landport AGM akku.
Se on kapasiteetiltaan iso ( 22Ah, Varta 19Ah) ja käynnistysvirraltaan myös erinomainen.
Huoltovapaa ja kestää kaatumiset ja vaikka mitä.
Hinta on kohtuullinen tehoon ja kestävyyteen nähden
Maahantuoja on meidän kerhon jäsen ja innokas motoristi.
Linkki: Heaviside Oy, tuolta kunnon akut
Tuohon Bemariin käy SLA 12-22 akku, joka mullakin on.
Soittakaa Mauri Tuusalle tuonne, niin saatte kunnon akun
Pekka
Se on kapasiteetiltaan iso ( 22Ah, Varta 19Ah) ja käynnistysvirraltaan myös erinomainen.
Huoltovapaa ja kestää kaatumiset ja vaikka mitä.
Hinta on kohtuullinen tehoon ja kestävyyteen nähden
Maahantuoja on meidän kerhon jäsen ja innokas motoristi.
Linkki: Heaviside Oy, tuolta kunnon akut
Tuohon Bemariin käy SLA 12-22 akku, joka mullakin on.
Soittakaa Mauri Tuusalle tuonne, niin saatte kunnon akun
Pekka
Re: Kokemuksia akuista
Geeliakusta kuulin sellaisen väittämän että jos akku purkautuu aivan tyhjäksi niin voi olla ettei sen lataus enää onnistukaan
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kokemuksia akuista
Samaa olen minäkin lukenut foorumeilta. Uudemmissa pyörissä R1200 jne 2004 eteenpäin toi CAN väylä on aika hankala, kun navigaattorit sun muut tyhjentää akun muutamassa viikossa vaikka esim. virran ulosottopistokkeen pitäisi sammua 15 minuutissa virtojen sammutuksen jälkeen.Pate kirjoitti:Geeliakusta kuulin sellaisen väittämän että jos akku purkautuu aivan tyhjäksi niin voi olla ettei sen lataus enää onnistukaan
AGM akku ei ole geeliakku.
Pekka
Re: Kokemuksia akuista
Tuo on aivan totta, mutta ei liity vain geeliakkun.
Sama vaiva on kaikilla "suljetuilla" (VRLA) lyijyakuilla (siis myös AGM-akuilla).
Niissä kun ei ole käytetty lyijy-antimonilejeerinkiä ristikossa (joka on helppo valaa).
Valamisen helpottamiseksi noissa käytetään pieniä määriä ( 0,1%) kalsiumia, hopeaa tms.
Antimoni parantaa puretun akun massan (lyijysulfaatti) ja ristikon välistä kontaktia ja siten noita Avoimen akun voi vielä saada "henkiin" muutamiakin päiviä purkauksen jälkeen.
Sama vaiva on kaikilla "suljetuilla" (VRLA) lyijyakuilla (siis myös AGM-akuilla).
Niissä kun ei ole käytetty lyijy-antimonilejeerinkiä ristikossa (joka on helppo valaa).
Valamisen helpottamiseksi noissa käytetään pieniä määriä ( 0,1%) kalsiumia, hopeaa tms.
Antimoni parantaa puretun akun massan (lyijysulfaatti) ja ristikon välistä kontaktia ja siten noita Avoimen akun voi vielä saada "henkiin" muutamiakin päiviä purkauksen jälkeen.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35