K-75 startti käyttäytyy oudosti kun yrittää käynnistää pyörää akun olllessa lähes tyhjä. Pyöräyttää pari kertaa ja jos ei käynnisty akku tyhjenee siten että ei jaksa pyörittää. Kun tässä vaiheessa sammuttaa virrat, ottaa akun pois ja lataa sekä pistää takaisin on startti päällä vaikka virtaa ei ole kytketty ja sammutuskytkin päällä. Ei auta kun väkisin akunkenkä kiinni ja pyörä käymään. Ongelma on että startti ei kuitenkaan tästä huolimatta laukea pois päältä eli vaikka virrat katkaisee ja sammutuskytkin päälle, pyörii statrrimoottori koko ajan.
Löytyisikö vinkkejä miten tästä kannatta jatkaa? Edellisellä keralla kun sain pyörän käyntiin, lähti startti jonkun ajan päästä pois päältä, nyt ei.
K75 KÄYNNISTYS JUMIUTUU
Itselläni oli pari viikkoa sitten sama ongelma K1100 RS:ssä. Ongelma kuitenkin korjaantui itsestään, kun hain kaupasta uuden akun ja kytkin paikalleen. Kuului vain pieni kolahdus, kun laitoin akun kiinni. Ja nyt toimii normaalisti.
Startti ehti olla jumissa kokonaisen viikon (ja kuollut akku kiinni, kun en edes tajunnut että startti jäi jumiin. Viikon päästä yritin ensin ladata akkua paikallaan (Laturi ei suostunut lataamaan). Kokeilin apuvirtaa toisesta akusta kaapeleilla ja silloin startti alkoi hitaasti vonkuen pyöriä. Ilmeisesti pyörän akku oli totaalisessa oikosulussa, olihan se viikon ollut syöttämässä virtaa startille, joka siis ei ollut sinä aikana lauennut pois.
Hain kaupasta uuden akun tarkoituksena purkaa startti. Onneksi kokeilin uutta akkua, sillä niinkuin sanoin loksahduksen jälkeen taas toimi normaalisti.
Periaatteessa on toki vaara, että jokin osa pendiksissä (jonka siis täytyy olla jumissa) on niin jumissa, että normaali pyöriminenkään ei palauta sitä. Silloin täytynee startti purkaa.
Tästä ei tainnut olla paljon apua, sillä starttia en kuitenkaan ole Bemusta koskaanpurkanut.
Startti ehti olla jumissa kokonaisen viikon (ja kuollut akku kiinni, kun en edes tajunnut että startti jäi jumiin. Viikon päästä yritin ensin ladata akkua paikallaan (Laturi ei suostunut lataamaan). Kokeilin apuvirtaa toisesta akusta kaapeleilla ja silloin startti alkoi hitaasti vonkuen pyöriä. Ilmeisesti pyörän akku oli totaalisessa oikosulussa, olihan se viikon ollut syöttämässä virtaa startille, joka siis ei ollut sinä aikana lauennut pois.
Hain kaupasta uuden akun tarkoituksena purkaa startti. Onneksi kokeilin uutta akkua, sillä niinkuin sanoin loksahduksen jälkeen taas toimi normaalisti.
Periaatteessa on toki vaara, että jokin osa pendiksissä (jonka siis täytyy olla jumissa) on niin jumissa, että normaali pyöriminenkään ei palauta sitä. Silloin täytynee startti purkaa.
Tästä ei tainnut olla paljon apua, sillä starttia en kuitenkaan ole Bemusta koskaanpurkanut.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Aivan, kunnon akku takaa toiminnan. K-sarjalaisen startissa ei ole autosta tuttua bendixiä vaan se on ns. normaali sähkömoottori jota ohjaa tuo starttirele josta ilmeisesti oli kontaktit hitsautuneet kiinni.. Itse startin purkamisessa ei ole mitään hankalaa. Parilla 10mm mutterilla kiinni vaihdelatikonpäältä ja tulee vetämällä taakse päin. Hiilet ovat vaihdettavissa ja kannattaa putsata samalla hiilipölystä startti jos sen purkaa.