ABS vika

R-sarjan pyörät
töpinä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Marras 2012 19:03

ABS vika

Viesti Kirjoittaja töpinä »

osaiskos joku korjata kertoa miten korjataan kun abs integal jarrujen pumppu jää ajoittain pyörimään itsestään. Kuulostais siltä kuin kyseessä olisi takajarrun pumppu, katkaisiat on kunnossa.
Avatar
mikkotee
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Tammi 2010 16:57
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: ABS vika

Viesti Kirjoittaja mikkotee »

Kuten .ORG-foorumilla totesin:
Tuon servo-ABS -yksikön ongelmiin pääsee parhaiten kiinni testerin avulla. Markkinoilla on yksi hyvä laite GS-911 http://www.hexcode.co.za/" onclick="window.open(this.href);return false; Testeri löytyy nyt jo monelta bemarikuskilta eli lainatakin voi. Hintaa sillä on 200-300 euroa, mallista riippuen.

Olen joutunut itse käymään läpi tämän ABS-ongelman (R1150RT -03). Jarrut tuli kuntoon mutta tyyristä oli.
Tuo testeri näyttää suoraan mikä on vikana, koodinumeroilla ja lyhyellä kuvauksella.
Esim:
2 fault codes found:
24972 Pressure in rear wheel circuit to high
The fault is currently present.
24954 Internal control module error - Analogue value, front pressure sensor
The fault is currently present.

Painesensorien vikaantuminen pitää modulin servomoottoreita käynnissä vaikka jarruja ei käytetäkkään.
Sensoreita on tuossa mallissa neljä erillistä. Neljä jarrupiiriä. Servomoottoreita/pumppuja on kaksi. Ne pystyy vaihtamaan, ehjään käytettyyn, mikäli vika rajoittuu näihin. Itse korjattavia vikojakin on (ulkoisia) mutta kyllä nuo modulin sisäiset viat on haasteellisia korjatavia. Yritetty on. Varaosia ei ole myynnissä, ainakaan uusia.
Koko modulin vaihtaminen pyörästä toiseen vaatii uudelleen koodauksen ko. pyörän prosessorille kelvolliseksi. Onnistuu vain BMW:n omilla laitteilla, joita löytyy vain valtuutetuilta huoltofirmoilta.

PS. Ennakoiva huolto; muistakaa säännöllinen jarrunesteiden vaihto kakista neljästä (4) jarrupiiristä.
Itse tehtynä on melko vaativa toimenpide (ohjauspiirissä 6 ilmausnippaa - jarrupiireissä 3). Siis mieluimmin osaavan huoltofirman tekemänä.

-mikko-
töpinä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Marras 2012 19:03

Re: ABS vika

Viesti Kirjoittaja töpinä »

Kiitos vaan. Sinne oli tullut kommenteja, jatketaan siellä
JyrkiJ
Viestit: 74
Liittynyt: 17 Helmi 2006 14:08
Moottoripyörän malli: R1200GSA

Re: ABS vika

Viesti Kirjoittaja JyrkiJ »

Osui viimeisestä BMW Motorräder -lehdestä silmiin saksalaisen RH Electronics -firman mainos, jossa luvataan mm. näiden ABS-yksiköiden korjausta:

http://rhelectronics.de/
Vastaa Viestiin