kamale kirjoitti:
Ei se liittyminen nyt ainakaan työskentelyä tulevaisuuden eteen haittaa!
Siellä Tampereella olisi suonut olevan paikalla enemmänkin "sanan kuulijoita".
Tässä samalla menee vastausta Patelle...
Kun pohdimme noita askelmerkkejä tulevaisuuden Smotolle (kaikki olivat kyllä herttaisen yksimielisiä siitä, että motoristien etujärjestöistä Smotolla on ylivoimaisesti paras brändi), oli yhtenä selvänä ongelmakohtana se, että miten vaihdetaan tähänastinen kerhojäsenyys yksilöjäseniksi. Tämä ongelma on tietysti käsissä niillä kerhoilla, jotka jo ovat Smoton jäseniä. Ja ongelma kertautuu erityisesti FEMA:n maksuissa. Kun nyt Smoto on maksanut FEMA:lle noin 15.000 euroa vuodessa, tulee tuo osa nyykähtämään aika pahasti kun / jos Smoto vaihtaa pois kerhojäsenyydestä. Tähänkin ongelmaan porukalla oli ratkaisuehdotus: Ylimenokauden (tai ehkä pidempäänkin) kerhomaksut voisivat olla tuon FEMA-osuuden suuruisia tai osa siitä eli noin euron luokkaa / jäsen. Tällä estettäisiin ehkä se tilanne, joka syntyisi FEMAssa, jossa Smoton maksulla on ihan merkittävä osuus FEMAn kahden (vai oliko 1,5) palkatun henkilön budjetissa.
Patella puolestaan on ihailtavan idealistinen näkemys edunvalvonnasta. Sitä on Smotossa käytännössä hoitanut nuo kaksi nyt burn-outissa olevaa taistelijaa. Ei tuota hommaa kukaan voi/viitsi/ehdi enää tehdä pelkkänä kutsumuksena. Rahaa tarvitaan ja sitä tarvitaan paljon enemmän kuin mitä BMW-kerhon kolmetonnia. Varsinkin kun samaan aikaan Smotosta on kerhoja lähdössä pois.
SMC:n edustaja kiteytti homman ja jäsenhankinnan hyvin: Ei heillä SMC:ssä eletä siinä harhakäsityksessä, että porukat haluavat TULLA SMC:n jäseniksi koska siellä ajetaan motoristien etua. Jäseniksi TULLAAN sillä perusteella, millaiset edut jäsenyydestä on saatavissa. Sitten kun ollaan jäseniä, siellä PYSYMISEEN vaikuttaa toki suuremmassa määrin edunvalvonta ynnä muu sen kaltainen kun jäseninä ehkä nähdään hommaa enemmän sisältäpäin. Heillähän on sitä paitsi Ruotsin suurin MP-lehtikin (MC-Folket), jota kautta jäsenten pysyvyyttä voidaan vaalia.
Jäsenedut ovat valtaosalle rivimotoristeja pääasia johonkin yhteisöön liittymisessä. Itsekin uskottelen itselleni saavani Smoton reilun kolmenkympin jäsenmaksun takaisin jollakin laivareissulla (vaikka laivayhtiöiden monet omat kampanjat tai kanta-asiaskasohjelmat antavat vielä parempia hintoja...)
Olen täysin vakuuttunut motoristien edunvalvonnan tarpeellisuudesta! Tanskassa homma uuvahti pariksi kolmeksi vuodeksi ja sinä aikana saatiin aikaan lakimuutos, jolla kevarikortin ikäraja nostettiin 18 ikävuoteen. Näyttää varmaan Tanskan tulevat MP-markkinat ruusuisilta, kun nuoret pääsee valitsemaan ajavatko auto- vai kevarikortin...
Kunhan Smoto saa organisaationsa iskuun, niin suosittelen lämpimästi kaikille liittymistä. Sitä paitsi, me olemme BMW-kerhona jo mukana motoristien edunvalvonnan hermolla sillä meiltä lähtee edellisessä postissani mainittuun jatkoseminaariin Raumalle maaliskuussa edustaja(t) paikalle. Smotohan oli alunperin ajatellut tuon Tampereen seminaarin jäävän ainoaksi, josta he ovat vastuussa mm. homman vaatimien kustannusten takia. Seminaari onnistui yli Smotolaisten odotusten ja kun me kaikki osallistujat olimme myös sitä mieltä, että keskustelun ja edunvalvonnan kehittämisen pitää jatkua, niin paikalle tulijoiden osallistumismaksut ja kustannukset hoitaakin vastedes oma kerho. Smotolta ei odoteta tämän osalta enempiä taloudellisia uhrauksia.
Tämän tyyppinen panostus motoristien edunvalvontaan BMW-kerhon puolelta on mitä suotavinta ja sitä voidaan/pitääkin tehdä ihan normaalin kerhotoiminnan puitteissa. Koko kerhon Smotoon liittäminen motoristien edunvalvonnan ollessa Suomessa nyt vedenjakajalla on minun mielestäni täysin turhaa juuri nyt. Vaikka tuo kolme tonnia ei kerhomme taloutta kaataisikaan...
Jos joku on kiinnostunut Petri Suuronen laatimasta Tampereen seminaarin yhteenvedosta, josta käy ilmi tuon porukan Smotolle esittämät tulevaisuuden suuntaviivat, lähettäköön sähköpostia osoitteeseen
touring@bmwmoottoripyorakerho.fi ,niin laitan tiivistelmän tulemaan.
t. pozo