Ollako vai eikö olla...

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Ollako vai eikö olla...

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Miten kerho on tällä hetkellä mukana edunvalvonnassa?
Onko BMW-kerhossa ollut keskustelua motoristien edunvalvonnasta?
Onko harkittu esimerkiksi liittymisestä SMOTOon tai johonkin muuhun kattojärjestöön?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolla SMOTOssa on aika paljon jäsenetuja, mm lauttareiteille jne.

Jäsenmaksu on vissiin 1.70 euroa ekat 500 jäsentä ja siitä ylöspäin 1 euro per jäsen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jukka M
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2006 21:57
Moottoripyörän malli: R1100RS
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Jukka M »

Moi,

liputan Smoton jäsenyyden puolesta !

-Jukka Määttänen-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei tarvitse olla rekisteröitynyt yhdistys kuuluakseen SMOTOon. Varmistin tämän SMOTOn toiminnanjohtajalta Hannu Virralta.
Jos tämä tulee vuosikokouksen esityslistaan, Hannu lupasi tulla esitelemään SMOTOn toimintaa, vastaamaan kysymyksiin...jne.
Koitan yllyttää hänet keskusteluun täälläkin, mikäli mahdollista. Olisihan se hyvä tentata etukäteen ennen kokousta kunnolla!
Hannu Virta
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Syys 2006 18:19

Viesti Kirjoittaja Hannu Virta »

Ismo Vaara kirjoitti:Ei tarvitse olla rekisteröitynyt yhdistys kuuluakseen SMOTOon. Varmistin tämän SMOTOn toiminnanjohtajalta Hannu Virralta.
Jos tämä tulee vuosikokouksen esityslistaan, Hannu lupasi tulla esitelemään SMOTOn toimintaa, vastaamaan kysymyksiin...jne.
Koitan yllyttää hänet keskusteluun täälläkin, mikäli mahdollista. Olisihan se hyvä tentata etukäteen ennen kokousta kunnolla!
Tämä pitää paikkansa.

Rekisteröitymätön yhdistys voi liittyä kannatusjäseneksi. Kannatusjäsenkerhon jäsenet saavat kaikki samat jäsenedut kuin varsinaisten jäsenkerhojen jäsenet.

Jäsenmaksu määräytyy samoin.

Ainoa ero on että vuosikokouksessa ei ole äänivaltaa.

Tämä ei kuitenkaan kavenna aktiivisen kerhon todellista vaikutusvaltaa, koska esimerkiksi SMOTOn hallitukseen voidaan valita jäseniä myös kannatusjäsenkerhoista. Hallituksen jäsenten määrää per kerho ei ole myöskään rajoitettu, joten halutessaan BMW kerho voi esittää useampaakin hallituksen jäsentä.

Toinen kanava jolla aktiivinen kerho voi saavuttaa vaikutusvaltaa (vuosikokouksen äänivallan sijaan) on osallistua aktiivisesti eri työryhmiin. Joskus sanotaan että kaikki tärkeät päätökset tehdään liikelounailla tai saunassa. SMOTOssa käytännön asiat hoidetaan työryhmissä ja projekteissa. Niihin osallistuminen tuo todellista vaikutusvaltaa. Omasta mielestäni vuosikokouksen äänivalta on vain ”muodollista” ja todellinen vaikutusvalta on varsin helppoa saavuttaa olemalla aktiivinen.

Haluaisinkin esittää kutsun tulla SMOTOn kerhokonferenssiin ja syyskokoukseen 7-8.10 Turkuun. Sekä kokoukset että konferenssi ovat avoimia kaikille motoristeille jäsenyyteen katsomatta. Ennakkoilmoittautuminen on järjestelyiden näkökulmasta suotavaa.

Tässä tarkempia tietoja:

http://www.smoto.fi/syyskokous/index.htm

http://www.smoto.fi/kerhokonferenssi/index.htm

Siellä saisi aika hyvän kuvan siitä mitä SMOTO tällä hetkellä tekee ja mitä se voisi tarjota BMW kerholle, eli olisiko jotain muutakin syytä liittyä kuin uudet jäsenedut.

Terveisin

Hannu Virta
Toiminnanjohtaja
SMOTO
hannu.virta@smoto.fi
0400-956355
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Onko tyyny hyvin?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

"Kahvittelukerhoja" on liian monta tässä maassa. Tarvitaan aktiivisuutta, tai akktiivisuus on "ostettava" niiltä, ketkä meidän etujamme ajavat.
Avatar
unski
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Helmi 2006 18:02
Moottoripyörän malli: R1100RT, R100GS

Edunvalvonta

Viesti Kirjoittaja unski »

Nythän parhaillaan ollaan käymässä keskustelua BMW-kerhon jäsenyyden jatkamisesta Euroopan BMW-Club:in jäsenenä.
Kerhohan maksaa em. kerholle vuosittain huomattavat summat jäsenmaksua ja saa sitä vastaan mm. oikeudet käyttää BMW-logoa ja on oikeutettu käyttämään itsestään BMW-kerhon "virallista asemaa" ja tuleehan jokaiselle jäsenelle "muoviläpyskä", jolla Euroopan puolella saisi joitain etujakin. Täällä kylmässä pohjolassa ko. etujen nauttiminen on vähän huonoa.
Nyt olisikin, ennen kerhon seuraavaa vuosikokousta hyvää aikaa jäsenkunnan käydä keskustelua; onko Euroopan kerhoon kuulumisesta sellaisia etuja, että siitä kannatta maksaa nykyisen kaltaista maksua? Tarkkaa määrää en tiedä, mutta se on kuitenkin huomattava kerhon vuosibudjettiin verrattuna.
Jos kerho kuuluisi sekä Euroopan kerhoon että sitten vielä SMOTOON niin kerhon vuosibudjetti taitaisi olla käytetty.

Niin, että olisiko esim. SMOTO hyvä vaihtoehto "Euroopan kerholle" ja tarvitaanko BMW-logoa kerhotoiminnassa ja onko virallisen BMW-kerhon status välttämätön kerholle?

Keskustelua asiasta.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Toimiikos toi "Euroopankerho" jotenkin moottoripyöräilyn hyväksi?
Kuuluuko se FEMAan tai johonkin muuhun kattojärjestöön?
Vai onko se vain tehtaan äänitorvi, joka kerää rahaa toimintaansa logon käyttöoikeuksia myymällä?
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Kunkku kirjoitti:Tässä keskustelussa ollaan menossa takaperin puuhun. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea. BMW-kerhon idea on toimia merkkikerhona ja yhdistää/edistää bemaristien toimintaa. Mikään ei estä kuulumasta samaan aikaan johonkin toiseen kerhoon, joka pyrkii ajamaan koko moottoripyöräilysektorin etuja.
BMW-kerho on merkkikerho ja sellaisena pysyköön. Luonteva osa sitä on kuuluminen Euroopan kerhoon.
Olen täysin samaa mieltä, ja miksi kerhon rahoilla pitäisi avittaa Smoton taloussotkuja?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Minä hölmö kun olen luullut, että bemaristit ovat myös motoristeja! Ilmeisesti jotkut mieltävät bemaristit joksikin erilliseksi joukoksi joille ei motoristien ongelmat ja edunvalvonta kuulu!?
Ainakin Aprilia-, Ducati-, Honda-, HD-kerhot ovat jäseniä, mutta ilmeisesti he ovat "vaan" motoristeja.

Saisinko Kulkuri hiukan tarkennusta tuohon "taloussotku" juttuun?

Sitäpaitsi, onhan parin euron sijoitus "raskas" jos vaikka Tallinnanlautalta saa -10% ! :idea:
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Ismo Vaara kirjoitti:Minä hölmö kun olen luullut, että bemaristit ovat myös motoristeja! Ilmeisesti jotkut mieltävät bemaristit joksikin erilliseksi joukoksi joille ei motoristien ongelmat ja edunvalvonta kuulu!?
Ainakin Aprilia-, Ducati-, Honda-, HD-kerhot ovat jäseniä, mutta ilmeisesti he ovat "vaan" motoristeja.

Saisinko Kulkuri hiukan tarkennusta tuohon "taloussotku" juttuun?

Sitäpaitsi, onhan parin euron sijoitus "raskas" jos vaikka Tallinnanlautalta saa -10% ! :idea:
Jos tilinpäätös osoittaa 48165,80 € miinusta ja perusteettomia matkakorvauksia osalta peritään takaisin ja osa ei niitä palauta, niin minun mielestäni on kysymys taloussotkuista, enkä ainakaan minä halua niitä olla maksamassa.
Kannattaisi nyt ensiksi lukea vaikka Smoton 11.3.2006 päivätty vuosikokouksen pöytäkirja.
Ainakin nämä faktat riittävät minulle ja tämä taitaa olla vain osa. Ja muistaaksen Bike lehdessä taannoin oli jo tästä artikkeli.
hessu
Viestit: 32
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:32
Moottoripyörän malli: R1250RT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu »

Oma järjestäytymiseni on rajoittunut merkkikerhhoomme. Smoto on kiistatta kuitenkin suurin yhdistävä nimittäjä isolle joukolle motoristeja ja perustellusti toimii edunvalvojanamme, äänitorvenamme ja ajaa sellaisia arvoja, joihin ainakin allekirjoittanut helposti voi sitoutua. Osaltani olisin kannattamassa liittymistä.

Kulkuri tuo aiheellisesti esiin Smoton talouspulmat. Tuntematta tarkemmin toimintasuunitelmia, budjettia sekä hallituksen toimintaa, on vaikea arvioida ketkä ovat 'syyllisiä' ja mitkä kaikki tekijät ovat moiseen johtaneet. Asian pöydälle nostaminen vain osoittaa, että niistä pidetään asianmukaisella tavalla huolta. Asiaanhan voisi mainiosti ottaa kantaa ja vaikuttaa osallistumalla aktiivisesti toimintaan.

-hessu-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tänään olisi ollut tilaisuus kysellä vaikka niistä "taloussotkuista" syyskokouksessa. Harmittaa kun en itse päässyt paikalle.

Olen SMOTOn jäsen kerhoni kautta ja yritykseni on kannatusjäsen. Jäsenmaksut ovat maksaneet itsensä moninkertaisesti takaisin jäsenetuina.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Lukekaapas aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kommentti vmpk:n saitilla: http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,14466.15.html Klikkaa "alas", mutta kannattaa lukea myös muut kommentit.
Liikenne- ja viestintäministeriön Marja Rautavirta puhuu asiaa.
Motoristeja kyllä kuunnellaan, mutta yhdellä suulla! :idea:
Vastaa Viestiin