Ollako vai eikö olla...

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Näyttää noi viranomaiset kuitenkin ymmärtävän ihmisten ja harrastajien asioita nykyään. Se on hyvä, niin saadaan ihmisten asioita ajettua.
Toi Marja Rautavirta on varmaan hyvä tyyppi.

Senkin takia SMOTO on tärkeä järjestö. Siellä on jäsenenä varmaan 20.000 moottoripyöräilijää. Isoa porukkaa kuunnellaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kulkuri kirjoitti:Jos tilinpäätös osoittaa 48165,80 € miinusta ja perusteettomia matkakorvauksia osalta peritään takaisin ja osa ei niitä palauta, niin minun mielestäni on kysymys taloussotkuista, enkä ainakaan minä halua niitä olla maksamassa.
No SMOTOn raha-asiat on pahasti sotkussa. Toivottavasti ne selviää siitä.

SMOTOon liittyvät kerhot eivät kuitenkaan vastaa mitenkään SMOTOn raha-asioista. Jäsenkerhoille kuuluu vain maksaa se jäsenmaksu, joka on aika pieni per nuppi.
Jos SMOTO menee konkursiin, eivät jäsenkerhot siinä häviä.

Sillä jäsenmaksulla jäsenet saavat aika paljon etuja lauttamatkoissa yms. jutuissa. mm. Toi Bomans Gästhus oli mainio Ahvenanmaalla. Olin siellä kesälllä ja edut olivat mainiot.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Pekkavee kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti:Jos tilinpäätös osoittaa 48165,80 € miinusta ja perusteettomia matkakorvauksia osalta peritään takaisin ja osa ei niitä palauta, niin minun mielestäni on kysymys taloussotkuista, enkä ainakaan minä halua niitä olla maksamassa.
No SMOTOn raha-asiat on pahasti sotkussa. Toivottavasti ne selviää siitä.

SMOTOon liittyvät kerhot eivät kuitenkaan vastaa mitenkään SMOTOn raha-asioista. Jäsenkerhoille kuuluu vain maksaa se jäsenmaksu, joka on aika pieni per nuppi.
Jos SMOTO menee konkursiin, eivät jäsenkerhot siinä häviä.

Sillä jäsenmaksulla jäsenet saavat aika paljon etuja lauttamatkoissa yms. jutuissa. mm. Toi Bomans Gästhus oli mainio Ahvenanmaalla. Olin siellä kesälllä ja edut olivat mainiot.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jos Smoto menee konkurssiin, niin jäsenmaksuja tuskin palautetaan, joten on kerho maksumiehen asemassa.
Mitä tulee Smoton jäsenmäärään (20 000) niin se on harha. Jos esim VMPK, BMW kerho ja MP69 liittyisivät Smotoon niin tilastossa ainakin minun kohdallani olisi 4 jäsenyyttä, kuulunhan myöskin RMK:n, ja tuskin olen ainut joka kuuluisi monen kerhon kautta.
T: Kulkuri
Hannu Virta
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Syys 2006 18:19

Viesti Kirjoittaja Hannu Virta »

Kulkuri kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
Kulkuri kirjoitti:Jos tilinpäätös osoittaa 48165,80 € miinusta ja perusteettomia matkakorvauksia osalta peritään takaisin ja osa ei niitä palauta, niin minun mielestäni on kysymys taloussotkuista, enkä ainakaan minä halua niitä olla maksamassa.
No SMOTOn raha-asiat on pahasti sotkussa. Toivottavasti ne selviää siitä.

SMOTOon liittyvät kerhot eivät kuitenkaan vastaa mitenkään SMOTOn raha-asioista. Jäsenkerhoille kuuluu vain maksaa se jäsenmaksu, joka on aika pieni per nuppi.
Jos SMOTO menee konkursiin, eivät jäsenkerhot siinä häviä.

Sillä jäsenmaksulla jäsenet saavat aika paljon etuja lauttamatkoissa yms. jutuissa. mm. Toi Bomans Gästhus oli mainio Ahvenanmaalla. Olin siellä kesälllä ja edut olivat mainiot.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jos Smoto menee konkurssiin, niin jäsenmaksuja tuskin palautetaan, joten on kerho maksumiehen asemassa.
Mitä tulee Smoton jäsenmäärään (20 000) niin se on harha. Jos esim VMPK, BMW kerho ja MP69 liittyisivät Smotoon niin tilastossa ainakin minun kohdallani olisi 4 jäsenyyttä, kuulunhan myöskin RMK:n, ja tuskin olen ainut joka kuuluisi monen kerhon kautta.
T: Kulkuri
Voisitteko lopettaa turha loanheiton.

Spekulointinne mahdollisella konkurssilla on turhaa eikä perustu mihinkään tosiseikkoihin. SMOTOn talous on tasapainossa ja sen hallitus ja jäsenkerhot ovat kykeneviä sen pitämään sellaisena.

Haluan muistuttaa että viime vuoden tilintarkastuksessa eivät tilintarkastajat huomauttaneet taloudenpidosta vaan suosittelivat vastuuvapauden myöntämistä taloudenpidon osalta.

Yhdistys ei saa tuottaa voittoa jäsenilleen, joten mahdollinen tilikauden voitto jää yhdistyksen vararahastoiksi. Jos yhdistyksellä on riittävästi puskurirahaa voi sen tilinpäätös olla negatiivinen, jos toiminta jonakin vuonna vaatii odotettua enemmän rahaa. Näin ei negatiivinen tulos tarkoita talous sotkuja vaan on merkki aktiivisesta toiminnasta, jota ei ole haluttu kattaa korottamalla jäsenmaksua vaan käyttämällä säästöjä.

Yhdistyksen toiminnan rahoittavat jäsenet. Siinä keskustelijat ovat oikeassa. Liittyminen ja jäsenmaksun maksaminen sekä eroaminen ovat täysin jäsenten päätettävissä. Joten rakentava keskustelu aiheesta jatkukoon.

Hanski
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Syytös loanheitosta on mielestäni aiheeton. Jos faktoihin perustuvia negatiivisia asioita ei saa tuoda esiin, niin huonoon suuntaan ollaan menossa.

Ei voi olla niin, että vain positiiviset asiat tuodaan esiin ja negatiivisista on vaiettava.

Syytös loanheitosta on mielestäni painostusta ja yritys vaientaa keskustelu kielteisistä asioista.

Toivottavasti talous todellakin saadaan kuntoon.

Kulkuri
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Keskustelua on hyvä käydä ja jopa raskaamman päälle.
Minusta kuitenkin olisi kohtuullista, jos esittää näitä "raskaita" syytöksiä, ei piiloutuisi nimimerkin suojaan. Varsinkin kun vastaaja pelaa avoimin kortein!

Minulle on jostain jäänyt sellainen vaikutelma, että sama taho(t) kirjoittaa monillakin saiteilla, vain haitatakseen SMOTOn menestystä?
Voin tietysti olla väärässäkin, eihän noiden nimimerkkien taakse nää!
Viimeksi muokannut Ismo Vaara, 16 Loka 2006 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu Virta
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Syys 2006 18:19

Viesti Kirjoittaja Hannu Virta »

Kulkuri kirjoitti:Syytös loanheitosta on mielestäni aiheeton. Jos faktoihin perustuvia negatiivisia asioita ei saa tuoda esiin, niin huonoon suuntaan ollaan menossa.

Ei voi olla niin, että vain positiiviset asiat tuodaan esiin ja negatiivisista on vaiettava.

Syytös loanheitosta on mielestäni painostusta ja yritys vaientaa keskustelu kielteisistä asioista.

Toivottavasti talous todellakin saadaan kuntoon.

Kulkuri
Mihin faktaan perustat olettamuksesi konkurssin uhasta, tai talous sotkuista?

Hannu
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Jos olet lukenut viestiketjun, niin huomaat varmaan etten minä ole sanonut Smoton olevan tai edes menevän konkurssiin. Vastasin vain PekkaVeen huomautukseen mahdollisesta konkurssista.

Taloussotkut: Jos vuoden 2005 tilinpäätös on miinuksella 48165,80 €, niin mielestäni jotain on pahasti pielessä.

11.3.2003 päivätyn pöytäkirjan mukaan toiminnanjohtajan kanssa on sovittu perusteettomien matkakulujen takaisinperinnästä. Miksi toiminnanjohtaja ja muut ovat laskuttaneet perusteettomia matkakuluja?
Tiedot käyvät mm. ilmi pöytäkirjan kohdasta 6.

Nämä pitää jollain tavoin kattaa, ja jos tulolähde on jäsenmaksut, niin mielestäni kyseinen vaje tulee katettavaksi jäsenmaksuista.

Mitä tulee selitykseen vararahastoista, niin on ihan hyvä jos vaje pystytään sieltä kattamaan, mutta ei voi olla holtittoman rahankäytön syy että on vararahastoja jota voidaan käyttää vajeen kattamiseksi. Nekin rahat voisi käyttää jäsenistön hyväksi.

Kulkuri
Hannu Virta
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Syys 2006 18:19

Viesti Kirjoittaja Hannu Virta »

Ensin matkakuluista:
Voimassaolevien työehtosopimusten mukaan matkakulut korvataan valtion matkustus säännön ja verohallinnon hyväksymällä korvausperusteella, joka on oman auton käytöstä maksettava kilometrikorvaus. Tätä oli tarkoitus aloittaa noudattamaan kesällä 2005 entisen halvimman julkisen kulkuvälineen taksan sijaan. Asiasta sovittiin työnantajan ja työntekijän välisessä neuvottelussa kesäkuussa 2005. Tätä työnantajan edustajan kanssa sovittua käytäntöä noudatettiin yhden palkanmaksun yhteydessä, ennen kuin hallitus teki asiasta päätöstä. Hallitus kuitenkin päätti olla muuttamatta matkakulujen maksuperustetta ja siksi sovittiin että liikaa maksettu erotus peritään takaisin seuraavien kulukorvausten yhteydessä. Tämä ei tarkoita talous sotkua tai holtitonta varain käyttöä vaan päinvastaista tiukkaa taloudenpitoa. Sama koskee puheenjohtajan matkakuluja. Eli esitettyä maksuperusteen muuttamista ei hyväksytty hallituksessa.

Muusta rahankäytöstä:
Klips---
Mitä tulee selitykseen vararahastoista, niin on ihan hyvä jos vaje pystytään sieltä kattamaan, mutta ei voi olla holtittoman rahankäytön syy että on vararahastoja jota voidaan käyttää vajeen kattamiseksi. Nekin rahat voisi käyttää jäsenistön hyväksi.
--- klaps

Miten raha olisi mielestäsi pitänyt käyttää erilailla kuin sitä viimevuonna käytettiin? Ymmärtääkseni rahat käytettiin juuri jäsenistön hyväksi.

Tästä päästäänkin tärkeimpään kysymykseen jonka haluan esittää rakentavassa hengessä juuri Kulkurille:

Koska ilmeisesti olet vahvasti erimieltä SMOTOn toiminnan hyödyllisyydestä ja ehkä siksi et halua sitä tukea, niin miten toimintaa tulisi kehittää ja mitkä ovat mielestäsi ne asiat joihin tällaisen edunvalvontaorganisaation tulisi keskittyä nykyisten sijaan.

Hanski
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Hannu Virta kirjoitti:Ensin matkakuluista:
Voimassaolevien työehtosopimusten mukaan matkakulut korvataan valtion matkustus säännön ja verohallinnon hyväksymällä korvausperusteella, joka on oman auton käytöstä maksettava kilometrikorvaus. Tätä oli tarkoitus aloittaa noudattamaan kesällä 2005 entisen halvimman julkisen kulkuvälineen taksan sijaan. Asiasta sovittiin työnantajan ja työntekijän välisessä neuvottelussa kesäkuussa 2005. Tätä työnantajan edustajan kanssa sovittua käytäntöä noudatettiin yhden palkanmaksun yhteydessä, ennen kuin hallitus teki asiasta päätöstä. Hallitus kuitenkin päätti olla muuttamatta matkakulujen maksuperustetta ja siksi sovittiin että liikaa maksettu erotus peritään takaisin seuraavien kulukorvausten yhteydessä. Tämä ei tarkoita talous sotkua tai holtitonta varain käyttöä vaan päinvastaista tiukkaa taloudenpitoa. Sama koskee puheenjohtajan matkakuluja. Eli esitettyä maksuperusteen muuttamista ei hyväksytty hallituksessa.

Muusta rahankäytöstä:
Klips---
Mitä tulee selitykseen vararahastoista, niin on ihan hyvä jos vaje pystytään sieltä kattamaan, mutta ei voi olla holtittoman rahankäytön syy että on vararahastoja jota voidaan käyttää vajeen kattamiseksi. Nekin rahat voisi käyttää jäsenistön hyväksi.
--- klaps

Miten raha olisi mielestäsi pitänyt käyttää erilailla kuin sitä viimevuonna käytettiin? Ymmärtääkseni rahat käytettiin juuri jäsenistön hyväksi.

Tästä päästäänkin tärkeimpään kysymykseen jonka haluan esittää rakentavassa hengessä juuri Kulkurille:

Koska ilmeisesti olet vahvasti erimieltä SMOTOn toiminnan hyödyllisyydestä ja ehkä siksi et halua sitä tukea, niin miten toimintaa tulisi kehittää ja mitkä ovat mielestäsi ne asiat joihin tällaisen edunvalvontaorganisaation tulisi keskittyä nykyisten sijaan.

Hanski
Jos velkamäärä on jäsenistön etu, niin tällä menolla muutaman vuoden päästä on velkaa jäsenistön eduksi mahdoton määrä.

En ole missään vaiheessa kyseenalaistanut Smoton tarpeellisuutta tai sen tekemää hyvää edunvalvontaa. Olen itsekin Smoton jäsen Raahen Moottorikerhon kautta. Mutta silti mielestäni epäkohdat pitää tuoda esiin ja jos mahdollista saada ne korjattua.

Se mistä aluperin oli kysymys on seuraava: Viestiketjussa annettiin ymmärtää että BMW kerhon on "velvollisuus" liittyä Smotoon ja jollei yksittäinen jäsen ole samaa mieltä niin ei ole "tosi motoristi".

Kuulun seuraaviin kerhoihin: RMK, VMPK, MP69 ja BMW kerho, jos kolme viimeksimainittua liittyisivät Smotoon, niin minäkin olisin nelinkertainen Smoton jäsen. Ja myöskin menisi kymmenykset jäsenmaksuista Smotolle nelinkertaisesti.

Enkä näe mitään lisäarvoa sille että BMW kerho liittyisi Smotoon, varsinkin kun kerho on aina ollut riippumaton ja rekisteröimätön. Tämä on minun vakaa mielipiteeni ja minulla on samalla lailla oikeus siihen kuin Smoton edustajillakin omaansa.

Olen Smoton koko olemassa olon ajan ihmetellyt sitä, että liittyminen Smotoon esitetään "velvollisuudeksi". Jokaisella pitää olla oikeus olla liittymättä tai liittyä omien mieltymystensä mukaan. Jää sellainen mielikuva että ellet ole samaa mieltä Smoton kanssa, niis sinulla ei ole oikeutta motorismiin.

Toivon hartaasti että Smoto saa raha-asiat kuntoon ja pystyy jatkossakin hoitamaan Suomalaisen moottoripyöräilyn asiaa.

Kulkuri
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Koitin lukea tarkkaan koko viestiketjun, mutta en huomannut missään mainittavan "velvollisuudesta" tai "tosimotoristista". :?: Kyse taitaa kuitenkin olla vain Kulkurin omasta tulkinnasta toisten kirjoituksiin?

Täytyy kysyä ilmeisesti näin päin: Jos Kulkuria ei vakuuta edes tilintarkastajien lausunto, mikä saa hänet vakuuttuneeksi? :?:
Tilienkö täytyisi joka vuosi päättyä +- nollaan? Siitäkin huolimatta vaikka jokin tärkeä asia vaatisi työtä?

BMW kerho on rekisteröimätön, mutta se ei estä liitymästä edunvalvontatyöhön, ainakaan SMOTOn kautta.
Se, onko BMW kerho riippumaton, jätän asian paremmin tietävien kerrottavaksi.

Lopuksi Kulkuria mukaellen: Toivon hartaasti, että joku osaisi Kulkurille selittää raha-asiat, ettei hänen tarvitsisi nimimerkin takaa kivittää niitä, jotka ajavat yhteisen harrastuksemme etuja.
Omalla nimellä voi joutua seisomaan sanojensa takana. :wink:
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Ismo Vaara kirjoitti:Koitin lukea tarkkaan koko viestiketjun, mutta en huomannut missään mainittavan "velvollisuudesta" tai "tosimotoristista". :?: Kyse taitaa kuitenkin olla vain Kulkurin omasta tulkinnasta toisten kirjoituksiin?

Täytyy kysyä ilmeisesti näin päin: Jos Kulkuria ei vakuuta edes tilintarkastajien lausunto, mikä saa hänet vakuuttuneeksi? :?:
Tilienkö täytyisi joka vuosi päättyä +- nollaan? Siitäkin huolimatta vaikka jokin tärkeä asia vaatisi työtä?

BMW kerho on rekisteröimätön, mutta se ei estä liitymästä edunvalvontatyöhön, ainakaan SMOTOn kautta.
Se, onko BMW kerho riippumaton, jätän asian paremmin tietävien kerrottavaksi.

Lopuksi Kulkuria mukaellen: Toivon hartaasti, että joku osaisi Kulkurille selittää raha-asiat, ettei hänen tarvitsisi nimimerkin takaa kivittää niitä, jotka ajavat yhteisen harrastuksemme etuja.
Omalla nimellä voi joutua seisomaan sanojensa takana. :wink:
Edelleenkin olen sitä mieltä että ylin 48000 € on iso raha . Ja olen Smoton jäsen RMK:n kautta, vai eikö sitä lasketa minun kohdallani jäsenyydeksi.

Jos tosiasioiden julki tuonti on kivittämistä, niin minulla on ainakin eri käsitys kivittämisestä. Eikä minun ole koskaan tarvinnut suojauta nimimerkin taakse. Sattuu nyt vain olemaan niin että ystävät ovat antaneet lempinimeksi Kulkuri. Niin työ kuin harrastepiireissäkin tunnetaan paremmin Kulkurin nimellä. Ja aika paljon tuntuu olevan nimimerkkejä tälläkin foorumilla, miksi se olisi minulta sitten kielletty.

Ne jotka minut tuntevat tietävät että aina olen pysynyt sanojeni takana.
Joten lopuksi tähän nimi ja yhteystiedot jos nimimerkki Ismo Vaaralla on vaateita henkilökohtaisten mielipiteideni johdosta.

Pentti Aaltonen
Hylkiläntie 15
23310 TAIVASSALO
0400-324027

P.S. Minulla ei ainakaan ole havaintoa siitä onko Ismo Vaara nimimerkki vai todellinen henkilö.
Lopuksi katson osaltani tämän keskustelun päättyneeksi ja toivotan Smotolle kritisoimattomia nöyrästi maksavia jäseniä.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mikä kohta Sinulta Pentti jäi ymmärtämättä tuosta Hanskin taloudenpidon selityksestä?
Pelkäätkö tosiaan, kun olet SMOTOn jäsen, vouti tulee ja vie sinulta 48000€? Tai edes yhtään ylimääräistä jäsenmaksun lisäksi? :lol:
Toinen vaihtoehto on, että haluat pelottelulla vaikuttaa liittymishalukkuuteen?

Yhteystiedot karttaa myöten löytyy: www.finnbike.com/boxer

Ismo Vaara
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

SMOTO ja MP Arkadia

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

"Eduskunnan moottoripyöräkerho MP Arkadia perustettiin 2002. Kerho haki heti SMOTOn jäsenyyttä. Saman tien avautuivat ovet Eduskunnan "sisimpään" SMOTOlle. Tiivis ja luottamuksellinen yhteistyö SMOTOn kanssa on auttanut MP Arkadian jäseniä lainsäädäntötyössään täsmäiskuin moottoripyöräilyn puolesta entisen haja-ammunnan sijaan. Yhteistyö Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) perustamiin erikoistyöryhmiin, joissa tehtiin tilaa myös SMOTOn edustajille. Sitä kautta on rakentunut suora ja toimiva kanava myös SMOTOn ja LVM:n välille."(Lainaus on uudesta SMOTO-lehdestä.)

Nyt kysynkin, onko BMW-kerholla kiinnostusta tulla kuulluksi siellä missä päätökset tehdään? Olisiko SMOTO-jäsenyys myös BMW-kerholle eduksi? Muita merkkikerhojahan on jäsenistössä kyllä.
Vastaa Viestiin