BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
- R80/7
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Helmi 2006 07:20
- Moottoripyörän malli: BMW R80/7
- Paikkakunta: Hämeenlinna
BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... -for-sale/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämmönen osu silmiin surhvaillessa. Onkohan perää?
Tämmönen osu silmiin surhvaillessa. Onkohan perää?
hannulahtinen
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
- Paikkakunta: Nummela
- Viesti:
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
On perää. Tai no virallisesti Hussen osti KTM:n tj:n Stefan Piererin Pierer Industrie AG, ja porkkananväristen pyörien vähemmistöosakas (47%) intialainen Bajaj ei osallistunut kauppaan.
Liekkö kohta tallissa kuolleen merkin edustaja?.. Toisaalta johan KTM:llä on omistuksessaan myös Husaberg ja äkkiä kuvittelisi sillä olevan hankalammat ajat selvitä Hussen "tallikaverina". Lisähauskuutta aiheuttaa sekin, että viimeisimmät Husse-uutuudet 900 Nuda ja TR650-mallit käyttävät voimanlähteinään modifioituja BMW-koneita; miten kattava yya-sopimus lienee tällä tasolla?
Liekkö kohta tallissa kuolleen merkin edustaja?.. Toisaalta johan KTM:llä on omistuksessaan myös Husaberg ja äkkiä kuvittelisi sillä olevan hankalammat ajat selvitä Hussen "tallikaverina". Lisähauskuutta aiheuttaa sekin, että viimeisimmät Husse-uutuudet 900 Nuda ja TR650-mallit käyttävät voimanlähteinään modifioituja BMW-koneita; miten kattava yya-sopimus lienee tällä tasolla?
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Vielä arvailujen varassa mitä Stefan aikoo... Toivottavasti saadaan vielä nauttia useammasta enduropyörämallista/valmistajasta myös tulevaisuudessakin.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Mahdollisuuksia on moneen suuntaan.
Jonkinlainen linjanveto merkkien ja suuntauksien välillä varmaan tapahtuu.
Ehkä ensin tutkivat miten kauppa käy?
Supermoto ja enskapuoli alkaa olla vahvasti Itävaltalaisissa käsissä tämän kaupan jälkeen.
cake
Jonkinlainen linjanveto merkkien ja suuntauksien välillä varmaan tapahtuu.
Ehkä ensin tutkivat miten kauppa käy?
Supermoto ja enskapuoli alkaa olla vahvasti Itävaltalaisissa käsissä tämän kaupan jälkeen.
cake
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Joo, Husqvarna kauppa on epailematta mielenkiintoinen kuvio. Miksi BMW juuri nyt myi Husqvarnan pois ja miksi Stefan Pierer itse osti Husqvarnan...
Olen aiheesta kirjoittanut muutama viikko sitten yhdella kansainvalisella palstalla englannin kielella jos joku on kiinnostunut. En jaksa kaantaa.
http://www.gt-rider.com/thailand-motorc ... sold-again!!!" onclick="window.open(this.href);return false;!
MP-Terveisin HIKO
Olen aiheesta kirjoittanut muutama viikko sitten yhdella kansainvalisella palstalla englannin kielella jos joku on kiinnostunut. En jaksa kaantaa.
http://www.gt-rider.com/thailand-motorc ... sold-again!!!" onclick="window.open(this.href);return false;!
MP-Terveisin HIKO
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Kiitos mielenkiintoisesta tarinasta, tuo selvensi paljon meille nuoremmille.hiko kirjoitti:Joo, Husqvarna kauppa on epailematta mielenkiintoinen kuvio. Miksi BMW juuri nyt myi Husqvarnan pois ja miksi Stefan Pierer itse osti Husqvarnan...
Olen aiheesta kirjoittanut muutama viikko sitten yhdella kansainvalisella palstalla englannin kielella jos joku on kiinnostunut. En jaksa kaantaa.
http://www.gt-rider.com/thailand-motorc ... sold-again!!!" onclick="window.open(this.href);return false;!
MP-Terveisin HIKO
Onko Piererillä mitään yhteyttä Rotaxiin ja sen vaiheisiin?
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Muistamani mukaan Piererilla ei ole suoraan mitaan yhteytta Rotaxiin vuosien aikana paitsi etta molemmat ovat itavaltalaisia.
Pierer on kylla ostanut Rotaxilta heidan tuotekehittelyn paa-insininoorin pois joskus 2000-luvun alussa. Syyna siihen etta kun KTM halusi kehittaa v2 moottorin niin Rotaxillahan oli sellainen valmiina mutta sen lisenssi oli myyty 10 vuodeksi Aprillialle joilla RVS sarjaa Tuono sarjaa ja muita Aprillian menestysmalleja tehtiin. Pierer yritti ostaa osa-oikeudet siihen moottoriin mutta Aprillia kieltaytyi. Kun sita mallia suunniteltiin niin Pierer kylla esitteli 1990 luvun loppupuolella "mock up" jollain Kolnin moottorimessuilla. Sen oli taas pari Saksalaisinsinooriopiskelijapoikaa pistanyt kasaan laittamalla kaksi LC4:n sylinteri kansineen kasaan V-muotoon ja niin KTM:n 980 Adventure mallin prototyyppi moottori oli esitelty suurelle yleisolle. Moottori oli kai ihan feikki. Kuitenkin KTM:lla oli jurri siihen aikaan osakeanti menossa ja siihen kuvioon sopii hyvin tallainen julkisuus, eikos tama ole Suomessakin tuttua....
Rotaxin entinen TJ:kin istuu nykyaan KTM:n hallituksessa.
Joka tapauksessa osakeanti onnistui ja KTM (siis Pierer) sai rahaa ja palkkasi Rotaxin paainsinoorin pois Rotaxilta ja teki oman "V2" koneen. Sita ennen han kai yritti ostaa Ruotsalaisen V2-moottorin kehittajan FOLANIN mutta luopui siita. Sen takia FOLANIN V2 kulki Ruotsalaiseen Highlanderiin, US Highlanderiin ja nyt Kiinaan Highlanderiin. Saa katsoa mita siitakin joskus tulee.
Samaa FOLAN V2 moottoriakin yritti joku Englantilainen investointi firmakin ostaa kun he olivat ostamassa INDIAN tuotemerkin USA:sta ja siihen tarvitsivat uuden ja nykyaikaisemman moottorin kun Harleyn V2:n SS kopio. Tama investointi firma Stellican Limited, vaitti omistavansa Moet-Chandon Champagne tehtaan ja Chris Craft venetehtaan ja halusi liittaa ylikalliit Indian Moottoripyorat imperiumiinsa. Indian nyt siirtyi askettain Polaris Inc:n omistukseen.
Jossain vaiheessa Rotax kehitti kai uuden, tai sai rahaa vastaan lupaa myyda sita V2 1125 cc Buelille eli omistajalle Harley Davidsonille.Tasta tuli viimeinen Buell ennenkuin Harley lopetti brandin, huom ei myynyt, vaikka silla olisi ollut arvoa. Pelkasivat kilpailua selvasti.
No Pierer sai "omansa" V-kakkosen LC-8:n mutta totuus on kai etta seka se etta yksipyttyset nelarit ovat hyvin pitkalle lahtoisin sielta Husqvarnan, Folanin ja siita Husabergiin siirtyneista insinooritaidosta jota sitten on jalostettu Itavallassa, Italiassa ja hieman BMW tehtaallakin.
Mutta palatakseen Rotaxiin. Rotax on alunperin vanha Saksalainen firma joka kai siirtyi Sachsin omistukseen ja jostain syysta tuotanoa siirettiin Itavaltaan. Siella sita fuusioitiin Itavaltailaiseen bussikoreja ja raitiovaunuja valmistavaan firmaan ja sitten sodan aikana ruvettiin tekemaan lentokonemoottoreita. Jossain vaiheessa tehtiin myos skootereita ja skootterille tarkoitettuja kaksi tahti moottoreita. Itavallassa oli vahva 2-tahti moottori teknologia, Puch y.m.
1970 muistaakseni Kanadalainen Bombardier osti tehtaan, luulen etta he karkyivat sita julkiskuljetusajoneuvojen teknologia ja vahan lentokoneteknologiaa ehka enemman kun sita moottoriteknologia. Kuitenkin Bombardier rupesi valmistamaan, tai valmisti jo lumikelkkoja nimella SkiDoo ja niihin he tarvitsivat moottoreita. Sen takia SkiDoon tuli Rotaxin koneet. Rotax oli kai siihen aikaan pirun hyva valmistamaan 2-tahti koneita. Myohemmin Bombardier osti Lynx:n Suomesta ja rakenesi tama surullisen kuuluisa BRD-tehtaan Rovaniemella jossa hiemaan maasutettiin poliittikkoja. Siella kuitenkin nyt tehdaan seka Skidota etta Lynxia.
Bombardier on erittanyt koko vapaa aika puolen Bombardiers Recretional Vehicles Inc. yhtioksi Rotax mukaanlukien. He yrittivat myyda sita kokonaisena mutta vaikka Piererkin ja Piererin entinen yhtiokaveri tama amerikkalainen POLARIS kelkkoineen ja VICTORY moottoripyorineen sita vahan karkkysi sita niin rahkeet ei kai oikein riittanyt niin Bombardier veivat yhtion erikseen porssiin. Tama lumikelkka ja moottoribusiness on heidan kuviossa aika pienta businessta.
Bombardier itse halua keskittya lentokoneisiin (lyhyen matkan lentokoneisiin) Bombardier Aerospace Inc:n seka metrojuniin Bombardier Transportin Inc:n kautta. Yhtio on kai maailman kolmanneksi suurin lentokone valmistaja jos Brasialainen valmistaja Embraer ei ole mennyt ohi. Metrojunasysteemeissa he ovat maailman ykkonen. He omistavat myoskin Learjetin ja Havillandin ja heidan Rotax tehtaansahan valmistaa pikkulentokoneitten moottoreita siella Itavallassa.
SAS ei oikein tykkanyt Bombardierista muutama vuosi sitten kun niitten Bombardier Dash koneet tulivat liian usein hieman erikoisella tavalla alas, mutta sekin riita sovittiin miljardin taalan korvauksella SAS:lle ja 20 uutta lentokonetilausta Bombardierelle. Vanhat koneet SAS moi hyvalla omatunnolla Philipineille ja Unkariin. Money rules...
Mutta miksi BMW myi Husqvarnan juuri nyt kun Husqvarnan tulevaisuus naytti aika valoisalta. Syy on varmaan siina etta BMW:n moottoripyora divisionassa on jo muutama vuosi ollut menossa suursiivous. Ronsyilyt pois. Silloin joskus kun saneerataan niin saneerauksen tarve kulkee nopeammin kun terve jarki. Kyllahan Husseen satsatut rahat olisi ensin pitanyt jalostaa nyt olemmalla aika hienolla mallistolla ja aika tehokkaalla tuotannolla suurempiin myyntilukuihin ennenkuin myy pois. Silloin olisi saanut paremman hinnan.
Mutta kun katsoo mita BMW:lla on viimeisina vuosina tapahtunut niin ehka ymmartaa mita tapahtuu. HP2 projekti on kai loppunut mutta sen kehityskustannukset tuskin on saatu takaisin. Myymatta olevia HP2:ia kylla loytyy viela jossain pain maailma. Myymattomia Bokseri LT:ta kuulemma loytyy Jenkeissa vielakin vaikka valmistus on kai loppunut. BMW:n kilpa enduroprojekti silla BMW450X:lla ja 650Xetremella on floppanut ja lopetettu. Moottoreita oli kai tilattu muutamaksi vuodeksi eteenpain sielta Taiwanista KYMCO tehtaalta jonka takia moottorit piti siirtaa Husqvarnoihin oikeuskulujen valttamiseksi. Nyt kun Husqvarnakin myytiin niin BMW paasi ehka siitakin ongelmasta eroon. Luulen etta tama BMW:n 6-pyttys projektikin on maksanut pirusti eika volyymit ole isoja kuitenkaan. Kokanaisuudessaanhan BMW tehdas ja volyymeissa moottoripyora divisiona menee hyvin, BMW moottoripyoriahan menee enemman kun koskaan mutta meneekohan ne oikeastaan kannattavasti...Kehittamiskulujen poistot voi tehda monella joustavalla tavalla. Taytyy joku paiva vahan tutkia niita BMW:n taseita...
Luulen etta joku siella BMW:lla on taman tajunnut ja sen takia BMW on hieman palaamassa vanhoille juureilleen. Kyllahan se niin on etta vanha Bokseri BMW on aito BMW kuten varmaan Myllymaan Repa allekirjoittaa...Suutari pysykoon lestissa....
Tastahan tuli taas Hikomaisen pitka juttu nain heti aamusta. Kirjoitan vain muistista enka ole kaikkea tietoja tarkistanut mutta suurin piirtein ne lienevat pitaa paikansa.
Minua saa haastaa Oikeuteen vaarista tiedoista ja olettamuksista, Oikeuspaikka on Banglamungin Provincial Court, Soi Pattaya Park, mulla on ollut suhde yhden tuomari daamin kanssa siella joskus joten ehka liene turhaa ja rahaa vievaa projekti....
MP-TERVEISIN HIKO klo. 11 aamulla ja 33 celsiusta
Pierer on kylla ostanut Rotaxilta heidan tuotekehittelyn paa-insininoorin pois joskus 2000-luvun alussa. Syyna siihen etta kun KTM halusi kehittaa v2 moottorin niin Rotaxillahan oli sellainen valmiina mutta sen lisenssi oli myyty 10 vuodeksi Aprillialle joilla RVS sarjaa Tuono sarjaa ja muita Aprillian menestysmalleja tehtiin. Pierer yritti ostaa osa-oikeudet siihen moottoriin mutta Aprillia kieltaytyi. Kun sita mallia suunniteltiin niin Pierer kylla esitteli 1990 luvun loppupuolella "mock up" jollain Kolnin moottorimessuilla. Sen oli taas pari Saksalaisinsinooriopiskelijapoikaa pistanyt kasaan laittamalla kaksi LC4:n sylinteri kansineen kasaan V-muotoon ja niin KTM:n 980 Adventure mallin prototyyppi moottori oli esitelty suurelle yleisolle. Moottori oli kai ihan feikki. Kuitenkin KTM:lla oli jurri siihen aikaan osakeanti menossa ja siihen kuvioon sopii hyvin tallainen julkisuus, eikos tama ole Suomessakin tuttua....
Rotaxin entinen TJ:kin istuu nykyaan KTM:n hallituksessa.
Joka tapauksessa osakeanti onnistui ja KTM (siis Pierer) sai rahaa ja palkkasi Rotaxin paainsinoorin pois Rotaxilta ja teki oman "V2" koneen. Sita ennen han kai yritti ostaa Ruotsalaisen V2-moottorin kehittajan FOLANIN mutta luopui siita. Sen takia FOLANIN V2 kulki Ruotsalaiseen Highlanderiin, US Highlanderiin ja nyt Kiinaan Highlanderiin. Saa katsoa mita siitakin joskus tulee.
Samaa FOLAN V2 moottoriakin yritti joku Englantilainen investointi firmakin ostaa kun he olivat ostamassa INDIAN tuotemerkin USA:sta ja siihen tarvitsivat uuden ja nykyaikaisemman moottorin kun Harleyn V2:n SS kopio. Tama investointi firma Stellican Limited, vaitti omistavansa Moet-Chandon Champagne tehtaan ja Chris Craft venetehtaan ja halusi liittaa ylikalliit Indian Moottoripyorat imperiumiinsa. Indian nyt siirtyi askettain Polaris Inc:n omistukseen.
Jossain vaiheessa Rotax kehitti kai uuden, tai sai rahaa vastaan lupaa myyda sita V2 1125 cc Buelille eli omistajalle Harley Davidsonille.Tasta tuli viimeinen Buell ennenkuin Harley lopetti brandin, huom ei myynyt, vaikka silla olisi ollut arvoa. Pelkasivat kilpailua selvasti.
No Pierer sai "omansa" V-kakkosen LC-8:n mutta totuus on kai etta seka se etta yksipyttyset nelarit ovat hyvin pitkalle lahtoisin sielta Husqvarnan, Folanin ja siita Husabergiin siirtyneista insinooritaidosta jota sitten on jalostettu Itavallassa, Italiassa ja hieman BMW tehtaallakin.
Mutta palatakseen Rotaxiin. Rotax on alunperin vanha Saksalainen firma joka kai siirtyi Sachsin omistukseen ja jostain syysta tuotanoa siirettiin Itavaltaan. Siella sita fuusioitiin Itavaltailaiseen bussikoreja ja raitiovaunuja valmistavaan firmaan ja sitten sodan aikana ruvettiin tekemaan lentokonemoottoreita. Jossain vaiheessa tehtiin myos skootereita ja skootterille tarkoitettuja kaksi tahti moottoreita. Itavallassa oli vahva 2-tahti moottori teknologia, Puch y.m.
1970 muistaakseni Kanadalainen Bombardier osti tehtaan, luulen etta he karkyivat sita julkiskuljetusajoneuvojen teknologia ja vahan lentokoneteknologiaa ehka enemman kun sita moottoriteknologia. Kuitenkin Bombardier rupesi valmistamaan, tai valmisti jo lumikelkkoja nimella SkiDoo ja niihin he tarvitsivat moottoreita. Sen takia SkiDoon tuli Rotaxin koneet. Rotax oli kai siihen aikaan pirun hyva valmistamaan 2-tahti koneita. Myohemmin Bombardier osti Lynx:n Suomesta ja rakenesi tama surullisen kuuluisa BRD-tehtaan Rovaniemella jossa hiemaan maasutettiin poliittikkoja. Siella kuitenkin nyt tehdaan seka Skidota etta Lynxia.
Bombardier on erittanyt koko vapaa aika puolen Bombardiers Recretional Vehicles Inc. yhtioksi Rotax mukaanlukien. He yrittivat myyda sita kokonaisena mutta vaikka Piererkin ja Piererin entinen yhtiokaveri tama amerikkalainen POLARIS kelkkoineen ja VICTORY moottoripyorineen sita vahan karkkysi sita niin rahkeet ei kai oikein riittanyt niin Bombardier veivat yhtion erikseen porssiin. Tama lumikelkka ja moottoribusiness on heidan kuviossa aika pienta businessta.
Bombardier itse halua keskittya lentokoneisiin (lyhyen matkan lentokoneisiin) Bombardier Aerospace Inc:n seka metrojuniin Bombardier Transportin Inc:n kautta. Yhtio on kai maailman kolmanneksi suurin lentokone valmistaja jos Brasialainen valmistaja Embraer ei ole mennyt ohi. Metrojunasysteemeissa he ovat maailman ykkonen. He omistavat myoskin Learjetin ja Havillandin ja heidan Rotax tehtaansahan valmistaa pikkulentokoneitten moottoreita siella Itavallassa.
SAS ei oikein tykkanyt Bombardierista muutama vuosi sitten kun niitten Bombardier Dash koneet tulivat liian usein hieman erikoisella tavalla alas, mutta sekin riita sovittiin miljardin taalan korvauksella SAS:lle ja 20 uutta lentokonetilausta Bombardierelle. Vanhat koneet SAS moi hyvalla omatunnolla Philipineille ja Unkariin. Money rules...
Mutta miksi BMW myi Husqvarnan juuri nyt kun Husqvarnan tulevaisuus naytti aika valoisalta. Syy on varmaan siina etta BMW:n moottoripyora divisionassa on jo muutama vuosi ollut menossa suursiivous. Ronsyilyt pois. Silloin joskus kun saneerataan niin saneerauksen tarve kulkee nopeammin kun terve jarki. Kyllahan Husseen satsatut rahat olisi ensin pitanyt jalostaa nyt olemmalla aika hienolla mallistolla ja aika tehokkaalla tuotannolla suurempiin myyntilukuihin ennenkuin myy pois. Silloin olisi saanut paremman hinnan.
Mutta kun katsoo mita BMW:lla on viimeisina vuosina tapahtunut niin ehka ymmartaa mita tapahtuu. HP2 projekti on kai loppunut mutta sen kehityskustannukset tuskin on saatu takaisin. Myymatta olevia HP2:ia kylla loytyy viela jossain pain maailma. Myymattomia Bokseri LT:ta kuulemma loytyy Jenkeissa vielakin vaikka valmistus on kai loppunut. BMW:n kilpa enduroprojekti silla BMW450X:lla ja 650Xetremella on floppanut ja lopetettu. Moottoreita oli kai tilattu muutamaksi vuodeksi eteenpain sielta Taiwanista KYMCO tehtaalta jonka takia moottorit piti siirtaa Husqvarnoihin oikeuskulujen valttamiseksi. Nyt kun Husqvarnakin myytiin niin BMW paasi ehka siitakin ongelmasta eroon. Luulen etta tama BMW:n 6-pyttys projektikin on maksanut pirusti eika volyymit ole isoja kuitenkaan. Kokanaisuudessaanhan BMW tehdas ja volyymeissa moottoripyora divisiona menee hyvin, BMW moottoripyoriahan menee enemman kun koskaan mutta meneekohan ne oikeastaan kannattavasti...Kehittamiskulujen poistot voi tehda monella joustavalla tavalla. Taytyy joku paiva vahan tutkia niita BMW:n taseita...
Luulen etta joku siella BMW:lla on taman tajunnut ja sen takia BMW on hieman palaamassa vanhoille juureilleen. Kyllahan se niin on etta vanha Bokseri BMW on aito BMW kuten varmaan Myllymaan Repa allekirjoittaa...Suutari pysykoon lestissa....
Tastahan tuli taas Hikomaisen pitka juttu nain heti aamusta. Kirjoitan vain muistista enka ole kaikkea tietoja tarkistanut mutta suurin piirtein ne lienevat pitaa paikansa.
Minua saa haastaa Oikeuteen vaarista tiedoista ja olettamuksista, Oikeuspaikka on Banglamungin Provincial Court, Soi Pattaya Park, mulla on ollut suhde yhden tuomari daamin kanssa siella joskus joten ehka liene turhaa ja rahaa vievaa projekti....
MP-TERVEISIN HIKO klo. 11 aamulla ja 33 celsiusta
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Kiitos Hiko! Varsin mielenkiintoista historiaa, tämmöistä on mukava lukea.
Terv.Ile
Ja varmasti alkoi päivä hyvin...hiko kirjoitti: nain heti aamusta.
Terv.Ile
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
J
Muistanette varmasti Roverin henkilöautobusineksen. Sen BMW myi aika nopeasti johdon keräämälle investointiryhmälle. No sehän ajautui sitten rahoitusongelmiin ja sitäkakuta kiinalasille, Paitsi tuotenimi.
Varta oli yös kvarttaali sitten vahva akkufirma ja työllisti n 10.000 ihmistä maailmanlaajuisesti. Tappioiden takia Quondtin perhe pisti ssen myyntiin ja Bosh osti starttiakut, mut menivät eri ostajille. Nyt Varta on enää brandi paristoissa ja starttiakuissa.
Joten jos business ei suju, Qandt:it luopuvat siitä nopeasti, ettei tauti leviä ja näin BMW on kasvanut ennusteista huolimatta. Muistanette kuinkan 70-luvulla jenkit ennustvat, että kaikki pienet erikoismerkit kuolevat autobusineksessa. Näin on käynyt monelle muulle, muttei BMW:lle.
Mitä tulee Bombardieriin, junia valmistava yhtiö (Transportation) myi rahoitusongelmiensa takia kelkkabusineksen takaisin Bombardierin perheelle joskus 6-8 vuotta sitten. Tämä kauppa ei kyllä pelastanut junafirmaa, joka joutuu ottamaan koko ajan tilauksia halvalla hinnalla huonon laatumaineen takia.
Business toimii asiakkaiden ehdoilla ja jos sitä ei hyväksy, on kuin uisi vastavirtaan.
BMW:n suurin osakas on Quandt:n perhe ja he tekevät nopeita päätöksiä, jos business ei lähde sujumaan.oo, Husqvarna kauppa on epailematta mielenkiintoinen kuvio. Miksi BMW juuri nyt myi Husqvarnan pois ja miksi Stefan Pierer itse osti Husqvarnan
Muistanette varmasti Roverin henkilöautobusineksen. Sen BMW myi aika nopeasti johdon keräämälle investointiryhmälle. No sehän ajautui sitten rahoitusongelmiin ja sitäkakuta kiinalasille, Paitsi tuotenimi.
Varta oli yös kvarttaali sitten vahva akkufirma ja työllisti n 10.000 ihmistä maailmanlaajuisesti. Tappioiden takia Quondtin perhe pisti ssen myyntiin ja Bosh osti starttiakut, mut menivät eri ostajille. Nyt Varta on enää brandi paristoissa ja starttiakuissa.
Joten jos business ei suju, Qandt:it luopuvat siitä nopeasti, ettei tauti leviä ja näin BMW on kasvanut ennusteista huolimatta. Muistanette kuinkan 70-luvulla jenkit ennustvat, että kaikki pienet erikoismerkit kuolevat autobusineksessa. Näin on käynyt monelle muulle, muttei BMW:lle.
Mitä tulee Bombardieriin, junia valmistava yhtiö (Transportation) myi rahoitusongelmiensa takia kelkkabusineksen takaisin Bombardierin perheelle joskus 6-8 vuotta sitten. Tämä kauppa ei kyllä pelastanut junafirmaa, joka joutuu ottamaan koko ajan tilauksia halvalla hinnalla huonon laatumaineen takia.
Business toimii asiakkaiden ehdoilla ja jos sitä ei hyväksy, on kuin uisi vastavirtaan.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Perhaana tamahan menee mielenkiintoiseksi,
Joo Quandt:n perhe on mielenkiintoinen. He ovat hyvin vakaalla kadella rakentanut BMW:sta vakaan ja turvallisen tuotemerkin ja ihan menestyksellisti. Ja toivottavasti jatkavatkin.
Heidan Iso-isansi jatti perilliselle aikamoinen ongelmapesan joka koostui parista sadasta yrityksesta Varta Akuista BMW autoihin. Oli kai aika lahella etta BMW ei olisi myyty Mercedekselle silloin mutta jotenkin sita pesaa jaettiin kahteen osaan ja molemmat osapuolet saivat omansa. BMW jatkoi autojen ja Moottoripyorien valmistusta.
Mutta sita mina ihmettelen Quandtin:n perheen yritys filosofiassa miksi oman brandin rakentelussa pysytettaan pitkajanniteisyydessa mutta uusien yritysten ostoissa on pirun lyhyt pinna.
Englantilaisen autoteollisuuden ostossa on hyva esimerkki siita. He ostivat kai kokonaisuudessaan koko British Leylandin ja Englannin autoteollisuuden. Sinansa ihan oivallinen liikemiesveto.
Mutta Rover autojen valmistushan loppui siihen vaikka auto oli ihan huippuluokka 15 vuoden Honda teknologian yhteistyon tulouksena, LandRoverin:n tuotemerkki myytiin Fordilla pienella mitattomalla 6 miljoonan punnalla. Ford pelkkasi etta Land Roverista olisi tullut heille uusi kilpailija USA:n SUV markkinoille Chryslerin Jeepin Rinnalle, Ford kyllakin moi varmaan pienella voitolla Land Rover Nimen myohemmin Intialalaiselle Tata Groupsille joka nyt valmistaa kai aika menesxtyksellisesti seka Jaguar etta Land Rover Autoja siella jossain, vahan Englannissakin…Autot ovat kyllakin pirun hyvia.
Voi olla Quandtin perheen kiikarissa siina Rover/Brittish Leyland kaupassa oli aluperin pelkastaan se Mini:n tuote merkin ja sekin heille jaikin. Siita oli kai joku lieva esisopimus tehtykin ennen kauppaa jonkun toisen tahon kanssa mutta muistaakseni se raukesi ennen allekirjoittamista ja BMW joutui ostamaan koko ”paskan”. Ainakin Honda suuttui koko kaupasta silmittomasti. Ehka siina oli syy siihen ”hosuun” milla muut osat myytiin pois ja Quandtin perheen yritysfilosiaan sopivava veto vaikka kyllakin paremman hinnan olisi saatu hieman pienemmalla hosumisella.
No siita Rover kaupasta ja Hondan 15 vuotisesta yhteistyosta Roverin kanssa on tehty muutama vaitoskirjaakin ja muutama hyva normaalikin kirja.
Mutta Quandtin perhe on kyllakin onnistunut luomaan aika vahvan tuotemerkin BMW:n ympari vaikka Baijerilaiset ylipalkatut insinoorit eivat niita mopoja ole kai vuosiin niita valmistanut. 50% pienemmalla palkalla Turkkilaiset siirtotyolaiset ovat niita kooneet siella Berliinissa (joita pistetaan kotimaahan vanhan taksi osamaksulla ostetun mersun kanssa Turkkiin heti kun tulee lamaa) Elama on joskus raakaa…
Mutta palatakseen aiheeseen niin BMW moottoripyora divisionissa on varmaan menossa saneeraus vaihe. BMW:mallisto on ronsyillyt boxereista 6-pyttysiin, BMW haluaa olla maailamantekija mutta siihen sita ei ole. Honda Rules. (vanha Tuutin miehen sanoja)
BMW yritti vahan MX-Enduropuolelle silla Rotaxin 450:lla. Se floppasi lyhyella tahtayksella vaikka siita tehtiin 650:kaskin. HP-2 projekti on kai haudattu vaikka aika kallis sekin varmaan oli. Kuusipyttyset ovat hienoja mutta takuuongelmia on varmaan ollut ja paljon ja kalliita. Ei sellaista 6-pyttystakonetta kuka tahansa vaan korjaa… Vanhat LT bokserimallitkin eivat ole pystyneet kilpailemaan ”kuninkaan Honda Gold Wingin” kanssa ja osa mallistosta on kai jo luovuttu. Quandtin perhe kyllakin siivoaa poytansa nopeasti mutta toivottavasti nama nerokkaat insinooriratkaisut jaavat henkiin.
Tassa minun mitattomat keskipaivan ajatukset,,,
MP-Terveisin HIKO
Joo Quandt:n perhe on mielenkiintoinen. He ovat hyvin vakaalla kadella rakentanut BMW:sta vakaan ja turvallisen tuotemerkin ja ihan menestyksellisti. Ja toivottavasti jatkavatkin.
Heidan Iso-isansi jatti perilliselle aikamoinen ongelmapesan joka koostui parista sadasta yrityksesta Varta Akuista BMW autoihin. Oli kai aika lahella etta BMW ei olisi myyty Mercedekselle silloin mutta jotenkin sita pesaa jaettiin kahteen osaan ja molemmat osapuolet saivat omansa. BMW jatkoi autojen ja Moottoripyorien valmistusta.
Mutta sita mina ihmettelen Quandtin:n perheen yritys filosofiassa miksi oman brandin rakentelussa pysytettaan pitkajanniteisyydessa mutta uusien yritysten ostoissa on pirun lyhyt pinna.
Englantilaisen autoteollisuuden ostossa on hyva esimerkki siita. He ostivat kai kokonaisuudessaan koko British Leylandin ja Englannin autoteollisuuden. Sinansa ihan oivallinen liikemiesveto.
Mutta Rover autojen valmistushan loppui siihen vaikka auto oli ihan huippuluokka 15 vuoden Honda teknologian yhteistyon tulouksena, LandRoverin:n tuotemerkki myytiin Fordilla pienella mitattomalla 6 miljoonan punnalla. Ford pelkkasi etta Land Roverista olisi tullut heille uusi kilpailija USA:n SUV markkinoille Chryslerin Jeepin Rinnalle, Ford kyllakin moi varmaan pienella voitolla Land Rover Nimen myohemmin Intialalaiselle Tata Groupsille joka nyt valmistaa kai aika menesxtyksellisesti seka Jaguar etta Land Rover Autoja siella jossain, vahan Englannissakin…Autot ovat kyllakin pirun hyvia.
Voi olla Quandtin perheen kiikarissa siina Rover/Brittish Leyland kaupassa oli aluperin pelkastaan se Mini:n tuote merkin ja sekin heille jaikin. Siita oli kai joku lieva esisopimus tehtykin ennen kauppaa jonkun toisen tahon kanssa mutta muistaakseni se raukesi ennen allekirjoittamista ja BMW joutui ostamaan koko ”paskan”. Ainakin Honda suuttui koko kaupasta silmittomasti. Ehka siina oli syy siihen ”hosuun” milla muut osat myytiin pois ja Quandtin perheen yritysfilosiaan sopivava veto vaikka kyllakin paremman hinnan olisi saatu hieman pienemmalla hosumisella.
No siita Rover kaupasta ja Hondan 15 vuotisesta yhteistyosta Roverin kanssa on tehty muutama vaitoskirjaakin ja muutama hyva normaalikin kirja.
Mutta Quandtin perhe on kyllakin onnistunut luomaan aika vahvan tuotemerkin BMW:n ympari vaikka Baijerilaiset ylipalkatut insinoorit eivat niita mopoja ole kai vuosiin niita valmistanut. 50% pienemmalla palkalla Turkkilaiset siirtotyolaiset ovat niita kooneet siella Berliinissa (joita pistetaan kotimaahan vanhan taksi osamaksulla ostetun mersun kanssa Turkkiin heti kun tulee lamaa) Elama on joskus raakaa…
Mutta palatakseen aiheeseen niin BMW moottoripyora divisionissa on varmaan menossa saneeraus vaihe. BMW:mallisto on ronsyillyt boxereista 6-pyttysiin, BMW haluaa olla maailamantekija mutta siihen sita ei ole. Honda Rules. (vanha Tuutin miehen sanoja)
BMW yritti vahan MX-Enduropuolelle silla Rotaxin 450:lla. Se floppasi lyhyella tahtayksella vaikka siita tehtiin 650:kaskin. HP-2 projekti on kai haudattu vaikka aika kallis sekin varmaan oli. Kuusipyttyset ovat hienoja mutta takuuongelmia on varmaan ollut ja paljon ja kalliita. Ei sellaista 6-pyttystakonetta kuka tahansa vaan korjaa… Vanhat LT bokserimallitkin eivat ole pystyneet kilpailemaan ”kuninkaan Honda Gold Wingin” kanssa ja osa mallistosta on kai jo luovuttu. Quandtin perhe kyllakin siivoaa poytansa nopeasti mutta toivottavasti nama nerokkaat insinooriratkaisut jaavat henkiin.
Tassa minun mitattomat keskipaivan ajatukset,,,
MP-Terveisin HIKO
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Joo isojen yritysten strategiat on tavalliselle kuluttajalle käsittämättömät.
Länsiyritykseille teknologian ostokaan ei ole keskeistä, toisin kuin kiinalaisille. He ostavat erilaisia yriytksiä maailmalta, sadakseen know-howta. Ostivat myös Turusta laiva-alan suunnitelufirman, Deltamarin Oy:n.
Brittien autofirmojen ostoryntäys oli kova, mutta harva kai onnistui siinä brandien hyväksikäytössä (meni raiskaamiseksi). Bentley taitaa olla ainoa, joka on säilyttänyt imagonsa. Jaguar voi olla nyt taas nousussa, kun se on luopunut niistä mondeo-jageistaan.
Mutta Morgan se vaan porskuttaa .
Joten BMW taisi tehdä hyvin ajoitetun päätöksen luopuessaan Roverista. Tosin tappio Roverin perinteille.
Jos yhtiössä kuuluu selkeästi omistajan ääni, on yhtiö kykenevä tekemään nopeoita ja kipeitäkin päätöksiä ja näin vältetään se, ettei pankinjohtajat tule tekemään niitä. Jos yhtiön valta keskittyy johdolle, heidän intressinsä on kasvattaa pörssiarvoa, johon omat bonukset on sidottu. Tämä tapahtuu yleensä lyhyen tähtäimen tempuilla ja silloin ikävät päätökset jäävät tekemättä.
BMW:lla pääomistajan ääni kuuluu!
Länsiyritykseille teknologian ostokaan ei ole keskeistä, toisin kuin kiinalaisille. He ostavat erilaisia yriytksiä maailmalta, sadakseen know-howta. Ostivat myös Turusta laiva-alan suunnitelufirman, Deltamarin Oy:n.
Brittien autofirmojen ostoryntäys oli kova, mutta harva kai onnistui siinä brandien hyväksikäytössä (meni raiskaamiseksi). Bentley taitaa olla ainoa, joka on säilyttänyt imagonsa. Jaguar voi olla nyt taas nousussa, kun se on luopunut niistä mondeo-jageistaan.
Mutta Morgan se vaan porskuttaa .
Joten BMW taisi tehdä hyvin ajoitetun päätöksen luopuessaan Roverista. Tosin tappio Roverin perinteille.
Jos yhtiössä kuuluu selkeästi omistajan ääni, on yhtiö kykenevä tekemään nopeoita ja kipeitäkin päätöksiä ja näin vältetään se, ettei pankinjohtajat tule tekemään niitä. Jos yhtiön valta keskittyy johdolle, heidän intressinsä on kasvattaa pörssiarvoa, johon omat bonukset on sidottu. Tämä tapahtuu yleensä lyhyen tähtäimen tempuilla ja silloin ikävät päätökset jäävät tekemättä.
BMW:lla pääomistajan ääni kuuluu!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Noniin, seuraava askel tässä olikin että Husqvarna ja Husaberg pisti hynttyyt yhteen
http://www.enduro21.com/index.php/compo ... g-reunited" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.enduro21.com/index.php/compo ... g-reunited" onclick="window.open(this.href);return false;
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
- Paikkakunta: Nummela
- Viesti:
Re: BMW myy Husqvarnan KTM:lle?
Lue: KTM-sukuiset Husabergit tarroitetaan nyt Husqvarnoiksi.Kurahousu kirjoitti:Noniin, seuraava askel tässä olikin että Husqvarna ja Husaberg pisti hynttyyt yhteen
http://www.enduro21.com/index.php/compo ... g-reunited" onclick="window.open(this.href);return false;