K100RT:n vaihteita hukassa

K-sarjan pyörät
Avatar
unski
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Helmi 2006 18:02
Moottoripyörän malli: R1100RT, R100GS

K100RT:n vaihteita hukassa

Viesti Kirjoittaja unski »

Terve! Löytyykö keltään kokemuksia bmw k 100 rt -85 vaihdelaatikko häiriöstä , kolme ekaa vaihdetta kytkeytyy normaalisti mutta nelonen ja sitämyötä vitonen ei kytkeydy ollenkaan?
T:
Erkka Timonen

Foorumille siirtänyt webmaster
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Selektorin laakeriholkki halki?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos vaihdelaatikkoremppa hirvittää, yksi K-mallin laatikko löytyy peruskorjattuna.

www.finnbike.com/boxer
Hra1150
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Kesä 2006 23:31

Viesti Kirjoittaja Hra1150 »

Musta tuntuu, että ne oli aiemmin duunissa mun K100:ssa välivapaina. Minne lie menneet.
eizzi
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Onko tuolla vaihteiden katoamisella ja "välivapailla" jotain yhteistä? Olen lukenut jostain muualta että bemarin laatikossa esiintyy joskus välivapaita..

Kuuluko välivapaat joidenkin vaihteiden välissä asiaan. Eli ovatko enemmin ominaisuus kuin vika???
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kunnossa olevasta K:n laatikosta ei helposti välivapaata löydä. Tai löytää, jos oikein vartavasten yrittää.
Tuo selektorin laakeriholkin halkeaminen aiheuttaa sen, että siirtohaarukka on väljä alumiinirummun uraan ja sen liike jää siten vajaaksi. Välivapaita löytyy varmasti, mikäli vaihteet kytkeytyy ollenkaan.
Toinen mardollisuus "välivapaisiin" on siirtohaarukan taipuminen kovassa käsittelyssä. Ovat nimittäin jotain alumiiniseosta jollei peräti magnesiumia?
Kevyitä ja kalliita.
Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään! :wink:
eizzi
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Itsellä on joskus jääny välivapaalle kiihdyttaessä. Tämä kuitenkin on sen verran harvoin ettei oo ainakaan vielä aiheuttanut korjaustoimenpiteitä.
Vaihteita ei ole kadonnut ikuna..

Kannattaako tuo laatikko avata näiden joskus tapahtuneiden välivapaiden kanssa. Ja vaihtaa tuo selektorin holkki tai haarukka. Aiheuttaako se muuta vahinkoa laatikossa? Ainakaan öljyjen seassa ei ole alumiinia tullut pois laatikosta.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos joskus löytyy välivapaa, ei kannata alkaa laatikkoa avaamaan. Seurailee vaan jos oireet lisääntyy, niin ehkä sitten.
Selektorin laakeriholkin puuttuminen aiheuttaa ylimääräistä kulumista, sekä selektorin urassa, että siirtohaarukan tapissa.
Hannu
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Ismo Vaara kirjoitti aikoja sitten:

"Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään! "

Yhtään laatikkoa avaamatta en voi väittää olevani asiantuntija voimansiirron sisälmysten osalta.

Mutta silti tekisi mieleni epäillä, että oikein tehty kytkimetön vaihto silloin tällöin ei laatikkoa juuri rasita. Tuollaisessa vaihdossahan ei voimaa tarvi, eikä saa käyttää, vaan kyse on ajoituksesta ja kaasun käytöstä.

Täytyy myöntää, etten ole RT:lla oikeastaan käyttänyt noita kytkimettömiä vaihtoja. Laitteen kankeasta olemuksesta johtuen se ei jotenkin tunnu olevan tarpeen ja iso raskas twini tekee siitä aika hankalan toimenpiteen. Mutta yhtä ison Hamamatsussa valmistetun sepelimyllyn äärettömän täsmällistä vaiheistoa tuli raplattua aivan huvikseenkin ilman mitään kiirettä ilman kytkintä. Kun polkimella on sopiva kevyt esijännitys valmiina, niin kaasun kevennys suorastaan imaisee uuden vaihteen sisään todella kevyesti. Korostetaan nyt vielä, että tässä ei ole kyse kaasu auki rajoittajalla räiskittävistä kovista vaihdoista.

Puusta katsoen rohkenen epäillä liikennevaloihin isolla vaihteella pysädyttäessä ja paikallaan väkisin alaspäin potkien saatavan vaihteistolle ainakin yhtä paljon pahaa.

Tuossa tilanteessa kannattaisikin hieman kytkintä luistattaen pyöräyttää vaihteiston ensiöpuolta, että saa pienempää pesään kevyellä kosketuksella ja ilman väkivaltaa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Sata onnistunutta vaihtoa ilman kytkintä ja sadasensimmäinen...
JOS ilman kytkintä vaihtamisesta olisi jotain HYÖTYÄ, ohjekirjoissa olisi VARMASTI mainintoja: "Älä käytä kytkintä muulloin, kuin liikkeelle lähdettäessä".

Kukaan ei ole toistaiseksi tullut hajonneen laatikon kanssa kehumaan:"En muuten juuri koskaan käytä kytkintä ja silti se hajosi." Siis selvä todiste kytkimenkäytön vahingollisuudesta vaihteita vaihdettaessa! :lol:
Vastaa Viestiin