K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

K-sarjan pyörät
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Eddie kirjoitti:Kiitos Pekkavee linkistä,

Sieltä löytyy kivasti (karmaisevasti) hintatietoakin rapakon takaa.
Suomen hinnat voi laskea tällä hetkellä noista USA:n hinnoista suunnilleen niin, että hinta on USA $-hinta - 7% ja se on sitten euroja
eli $518 - 7% = 481 €

Jos vika on tuossa sytytysvehkeessä, niin se saattaa olla korjattavissakin, kun asentaa siihen uudet Hall anturit. Saattaa siitä olla johdotkin hapertuneet, jolloin johtojen uusimisellä selvittäisiin.
Jos hyvin sattuu niin nuo Hall anturit ovat tyyppiä Honeywell 2AV54, joita saa Suomestakin.
Tuolta
Hintaan 17.-/kpl
Noita käytetään mm. R1100 ja R1150 pyörissä.


Pekka
:shock: :shock: :shock:
Eddie
Viestit: 78
Liittynyt: 23 Loka 2008 16:53
Moottoripyörän malli: R 850 R
Paikkakunta: Riihimäki

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Kiitos Pekkavee taas kovasti tiedoista ja linkistä!
Vein pyörän tänään myyjälle tutkittavaksi ja jos vika on tuossa sytytysvehkeessä, vinkkaan tästä häntä.
Nyt odotellaan hartaasti, että saisin pyörän perjantaiksi takaisin. Jos pyörä ei ennätä valmistua, saan heittää hyvästit tämän vuoden hymyilevän motoristin kevätpäiville...
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Taitsa
Viestit: 64
Liittynyt: 09 Maalis 2011 20:12
Moottoripyörän malli: K1300S, R25/3
Paikkakunta: kouvostoliitto

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Taitsa »

Toivottavasti Eddie saat pyörän kuntoon. No, v.-14 on hymyilevän motorisitin kevätpäivä Kouvolassa. Jyväskylässä on Ladyt tänävuonna järkänneet tapahtuman, hatunnoston arvoinen teko :hat: .

http://www.wima.fi/hmkp2013/" onclick="window.open(this.href);return false;
RIVIURALI
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Maalis 2013 08:29
Moottoripyörän malli: K 100 RT

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja RIVIURALI »

Riviuralikin on tulossa Hymyilemään Kevätpäivään Jyväskylään, tiedossa on lämmintä keliä. Tulen K 100:lla tai R 80 RT:llä.
Eddie
Viestit: 78
Liittynyt: 23 Loka 2008 16:53
Moottoripyörän malli: R 850 R
Paikkakunta: Riihimäki

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Tänään sain pyörän takaisin liikkeestä ja nyt se tuntuu käyvän hienosti!
Maapiuha oli irti penkin alla olevasta boksista. Piuha oli niin hyvin piilossa, etten sitä huomannut itse.
Halvalla päästiin.

Jarrusäiliön männän välistä tihkuttaa hieman edelleen, mutta jos säiliö on puolessa välissä, niin vuotoa ei ole. Jarru on tunnokas, eikä kahva vaju vaikka miten puristelee.
Tätä pitää vielä tutkia.

Hymyilevään olisi siis tarkoitus lähteä, kun pyöränkin sain takaisin!
Jos rivissä näkyy vanha LT, jossa on siirtotarra takana ja tee se itse levityspalat pleksissä, niin mun pyörä on päässyt perille ja vika loistaa poissaolollaan.

Jyväskylässä hymyillään. :D
Ajuri ei sääennusteita kattele!
RIVIURALI
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Maalis 2013 08:29
Moottoripyörän malli: K 100 RT

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja RIVIURALI »

Menikös Hymyilevän reissu ok?
Eddie
Viestit: 78
Liittynyt: 23 Loka 2008 16:53
Moottoripyörän malli: R 850 R
Paikkakunta: Riihimäki

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Hymyilevän reissu meni suht ok.

Peli sammahti jo matkalla Riksusta Lahteen 40 km jälkeen, mutta toimi sen jälkeen lähes moitteetta.
Kerran alkoi nykimään takaisin tullessa, mutta sain sen huudattamalla hetken taas toimimaan.

Pyörä on nyt majaillut sunnuntaista asti liikkeessä ja toivottavasti saavat tehtyä nyt korjaukset... edes nämä vuotokohdat kuntoon.
Täytyy huomenna poiketa liikkeessä katsomassa, ovatko saaneet potilaan työn alle.

Ihastelin hymyilevässä yhtä k 100:sta, jolla oli mittarissa 175tkm. Ihan ryhdikkään oloinen vanha pyörä.
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Eddie
Viestit: 78
Liittynyt: 23 Loka 2008 16:53
Moottoripyörän malli: R 850 R
Paikkakunta: Riihimäki

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Nyt alkaa kärsivällisen miehen mitta täyttymään.
Kolme kertaa olen pyörän hakenut liikkeestä "kunnostettuna" ja jokainen kerta olen nilkuttanut takaisin pelin kanssa, eli edelleen sammuu laakista.
Jarrut eivät sentään (vielä) vuotaneet tuolla 6km matkalla, ne saattaavat olla nyt suurin piirtein kunnossa... mitä nyt varoitusvalo jäi palamaan, uutena vikana.
Huomenna täytyy soitella myyjälle ja pyytää häntä viemään peli osaavalle korjaamolle.
Ajuri ei sääennusteita kattele!
glenlivet
Viestit: 28
Liittynyt: 11 Kesä 2006 21:52

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja glenlivet »

kaverillani on samanlainen pyörä ja siinä oli sama vika. vika löytyi viallisesta lämpötila anturista.
Eddie
Viestit: 78
Liittynyt: 23 Loka 2008 16:53
Moottoripyörän malli: R 850 R
Paikkakunta: Riihimäki

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Pyörää on tutkittu, korjailtu ja säädetty, mutta vika on ja pysyy.
Korjaajan on todella hankala löytää vikaa, kun tietysti peli toimii pihalla.
Tuota lämpötilan anturia voisi ehdotella, josko siinä olisi jotain vikaa... ei luulisi olevan pahan hintainen kokeilu.

Tänään ei ollut kovinkaan kaukana, etten olisi kaatunut korvalleni tuolla pelillä, kun lähdin kokeilemaan pyörää. Vehjes päätti sammua just, kun olin kääntymässä risteyksestä loivassa ylämäessä huoltikselle.

Myyjälle tuli jo tänään vähän kiukuteltua, kun päivääkään tuo aparaatti ei ole toiminut kunnolla.
Ajuri ei sääennusteita kattele!
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja JKU »

Minä tappelin vastaavan tapauksen kanssa jokunen vuosi sitten.
Vaihdettiin toisesta pyörästä osa kerrallaan vian löytämiseksi.
Valitettavasti vikaa ei löytynyt!
Hall-anturi jäi vaihtamatta (siellä on muistaakseni 2 anturia, toinen ohjaa sytytystä, toinen ruiskua)!
Sain pyörän pelaamaan, kun ohitin yhden releen, joka ohjaa ruiskuja.
Tästä oli se riski, että mahdollisessa kaatumistapauksessa ja koneen sammuessa pumppu jää päälle (=tulipaloriski).
Puhui silloin myös BMW:n huollon kanssa ja he tähdensivät, että boksin maadoitukset ja miinukset on oltava kunnossa. Siis ohjausboksilla on kaksi eri miinusta!
Toinen ohajuselektroniikalle ( prossu) ja toinen tehoyksikölle: näiden miinuksia ei saa kytkeä yhteen.
Ruiskut ottavat jonkinverran virtaa ja niiden ohjauspulssin reuna on nopea ja ne aiheuttavat miinusjohtoon jännitehäviöitä. Jos miinusjohdot ovat yhdessä voi prossu sitten "nähdä" jännitehäviön epämäärisenä ohjauspulssina ja sekoaa => katkaiseen ruiskujen ohjauksen. Loogista!
Kuten sanoin, valitettavasti projekti jäi kesksen, olisi ollut hyvin mielenkiintoista jatkaa vian hakemista.
Pyörä oli sittemmin BMW-huollossakin päivän eikä siellä saatu vikaa esille. Mutta myöhemmin ajossa vika taas esiintyi. Siis tosi viheliäinen vika!
Odotan mielenkiinnolla mistä vika löytyy!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
manne
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:05
Paikkakunta: NURMES

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja manne »

Nyt ei tyhmä ymmärrä, eikös kuitenkin miinus oo ihan yhtä puuta tai tässä tapauksesa rautaa ja se on kaikille yhteinen.Mulla oli Bemarissa, kylläkin autossa vastaava vika, niin vika oli releessä joka ohjasi ruiskuja ja samalla toista relettä joka ohjasi bensapumppua.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja JKU »

Joo, periaatteessa ne miinukset on yhtä puuta!
Samoin periaatteessa johtimien vastus on nolla ohmia!
Käytänössä ei sitten olekkaan asiat niin kuin ideaalisessa maailmassa.
Siis johtimissa on aina pieni vastus, lisäksi vielä indultanssiakin.
Aina kun johtimessa kulkee virta, aiheuttaa se pienen jännitehäviön johtimessa, jolloin akun miinus ja johtimen kojeen puoleissa päässä oleva miinus eivät olekaan aivan sama miinus (jännite).
Kun tähän vielä lisätään nuo ruiskún pulssimaiset "virtanyppylät", on vielä huomioitava johtimen induktanssikin (vaihtovirtavastus)!
Kun miinusjohtimessa on tällaisia jännitehväviöitä, aiheuttaa se vastaavia jännitepulsseja signaalijohtimiin (vaikka signaalijohtimissa olisi tasajännite, mutta kun prosessorin maa "hyppii").
Nämä virtapulssit sitten voivat aiheuttaa prosessorin luulemaan, että sinne tulee jotain tietoa.

Ettei asia olisi liian yksinkertainen, on vielä sanottava, että häiriösuojaus (kotelointi ja sen maadoitus) on ihan eri juttu!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja JKU »

Etsin vielä K 100:n kytkentäkaaviotkin esille. Sain ne silloin BMW-Suomi Oy:n huollosta.
Tuossa on Motronic-yksikkö ja sen miinukset tulevat moninapaliittimen navoista No 3, 17 ja 19. Kaaviossa ne menevät kaikki samaan rungossa olevaan maadoitusruuviin.
Joissain malleissa maadoitukset kuulemma menevät tankin alla olevan liittimen kautta runkoon ja se liitin voi avautua (tai vain antaa huonon kontaktin) tärinässä.
Bosch:lta (Alftan Oy) neuvottiin tarkistamaan maadoitukset ja Hall-anturit ja niiden liittimet.
Kertoivat myös, että joskus Motronic-yksikön liitinnastat voivat luistaa taaksepäin liitintä kiinnitettäessä ja aiheuttaa huonon kontaktin (liitinnasta jää vain kontaktin "huulelle" ja aiheuttaa ajoittaisia vikoja).
Ruiskujen sähkö tulee samalta releeltä, kuin bensapumpunkin, mutta ruiskujen ajoitusta hoidetaan miinuspuolelta (Motronic nasta 15).
Liitin puolikkaan kytkentäkaaviostakin, mutta on tosi pieni.
Ei tänne taida saada liitetyksi kunnon liitteitä! :shock:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Eddie
Viestit: 78
Liittynyt: 23 Loka 2008 16:53
Moottoripyörän malli: R 850 R
Paikkakunta: Riihimäki

Re: K 1100 LT -94 sammahtelee ajossa.

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Kiitos JKU hyvästä vinkistä ja kaaviosta.
Asentajalta sain kuulla, että hapettuneita kohteita löytyy, joten tällainen kontaktihäiriö saattaisi tullakin kyseeseen.
Pyörä makailee edelleen pajalla ja odotellaan, mitä sieltä löytyy.
Tämän pyörän korjaus on siinä mielessä hankalaa, kun myyjällä on oma käsitys siitä, mikä on vikana ja sitä kautta myös oma näkemys tästä, mitä saa ja tulee tehdä... vaikkei mitään bemarista ymmärrä!
Kunpa olisi oma talli, niin pyörä olisi purettu ja kaikki piuhat olisivat olleet jo syynin alla.

Noh.. odotellaan vielä kotva. Kerron heti, kun jotain selviää!
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Vastaa Viestiin