BMW R ja K pyörien perälaakeriasiaa. Vuodesta 1980 lähtien
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Minua kiinnostaa yksinkertaisemamta asiata, kun en ymmärrä noita vaikeimpia!
Siis paljonko itse takapyörässä voi olla "klappia"?
Siis milloin tulee huolestua ja vaihtaa uusi laakeri?
Kokeilin 1150 GS:n takapyörää ja siino hieman välystä.
Siis takapyörä liikku hieman (renkaan kohdalla liike n 1....2 mm) laakereistaan poikittain.
Ymmärtäsin, että piei välys on parempi, kuin liian tiukka kiristys laakerille??
Olisko syytä vaihtaa laakeri?
Siis paljonko itse takapyörässä voi olla "klappia"?
Siis milloin tulee huolestua ja vaihtaa uusi laakeri?
Kokeilin 1150 GS:n takapyörää ja siino hieman välystä.
Siis takapyörä liikku hieman (renkaan kohdalla liike n 1....2 mm) laakereistaan poikittain.
Ymmärtäsin, että piei välys on parempi, kuin liian tiukka kiristys laakerille??
Olisko syytä vaihtaa laakeri?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 10 Kesä 2009 21:56
- Moottoripyörän malli: K 1200 S
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Totta kai kaikki on nekatiivistä jopa perälaakerin loppuun kuluminen, japsi pyöräiliät tästä aina jaksavat muistuttaa, mutta eivät ole kuulleet ketju+rataspaketista joka kestää yhtään kauempaa jos edes samaakaan, en minä ainakaan ole saanut ratas+ketjupakettia satasella, että onko toi nyt niin suuri murhe vaihdellaan niitä sitten vaikka 50tkm välein, tosin jokainen on tottunut että laakerit kestää huomattavasti kauemmin vaan ei tässä kohdassa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaverin K100LT 189tkm eikä vielä ole laakeria vaihdettu.
KELA Racing Club
Hangaround51
Hangaround51
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Hei! Mistähän saisin apua, ostin viimesyksynä -97 73tkm ajetun R1100RT ja nyt keväällä todettiin että sen perä on osittain revennyt ja siitä syystä vuotaa öljyä. RMheino eikä BikeWold ole löytänyt siihen korjausosia. Pyörä on nyt lujunut koko kesän käyttämättömänä, pitääkö romutta R...kele!
Kai jstai edes käytetyn perän saa jos ei tehtaalla ole uutta?
Arto Juusola 0400508023
Kai jstai edes käytetyn perän saa jos ei tehtaalla ole uutta?
Arto Juusola 0400508023
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Siirsin vastauskeni erikseen avatun ko topicin alle.
Viimeksi muokannut JKU, 15 Heinä 2013 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Tuolta Ebaystä niitä löytyy kanssa.arska1960 kirjoitti:Pyörä on nyt lujunut koko kesän käyttämättömänä, pitääkö romutta R...kele!
Kai jostai edes käytetyn perän saa jos ei tehtaalla ole uutta?
Arto Juusola 0400508023
Varsinkin Saksasta, Ebay.de
Linkki
Hinnat lähtee 150 eurosta + rahti.
R1100RT, R ja R1150RS ja R pyörissä näyttää olevan sama perä,
ABS perän numero on 33 11 2 330 970
Linkki malleihin
Pekka
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Täällä olisi R1150RT VaraPerä hyllyllä -tosin kasaamatta; uusi laakeri, stefa ja o-rengas vielä paketissa.
Soitan huomenna.
Jussi
Soitan huomenna.
Jussi
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Vaihdoin nyt R 1150 GS:n perän laakerin. Sen ison kuulalaakerin ja stefan.
Öljytupan magneetissa oli hitusen rautaa ja takapyörässä oli "klappia" n 2 mm.
Vanha laakeri oli FAG ja moitteettoman näköinen. Uusi oli myös FAG.
Takapyörän klappi on edelleen samansuurinen.
Joten sanoisin, että takapyörän klapista ei voi päätellä laakerista mitään!
Enemmän se välys kertoo kartiolaakerista ja shimmilevyistä.
En tiedä mitä tuon välyksen pitäsi olla.
Joten parempi seurata öljytulpan magneetin tilaa ja perän ääniä.
No onpahan laakeri nyt vaihdettu ja vanha varaosana hyllyssä!
PS: Jäin kummastelemaan noiden laakereiden toimintaa.
Kuulalaakerille tulee akselin suuntaista päittäisvoimaa perän rattaista ja kartiolaakerille ei!
Sähkömiehen opinnoissa lujuuslaskennat jäivät sähkömoottorin akselin ja laakereiden määrittämiseen, mutta senaikaisten oppien mukaan kuulalaakeri ei juuri kestä sivuttaiskuormaa.
Sensijaan juuri kartiolaakeri on tehty kestämään molempia kuormituksia.
Tässä perän rattaat "avaavat" kartiolaakeria, eli eivät kuormita sitä aksiaalisesti lainkaan!
En kyseenalasta baijerilaisten insinöörien osaamista, mutta omat opit kaipaavat täydennystä!
Kertokaa se minulle.....
Öljytupan magneetissa oli hitusen rautaa ja takapyörässä oli "klappia" n 2 mm.
Vanha laakeri oli FAG ja moitteettoman näköinen. Uusi oli myös FAG.
Takapyörän klappi on edelleen samansuurinen.
Joten sanoisin, että takapyörän klapista ei voi päätellä laakerista mitään!
Enemmän se välys kertoo kartiolaakerista ja shimmilevyistä.
En tiedä mitä tuon välyksen pitäsi olla.
Joten parempi seurata öljytulpan magneetin tilaa ja perän ääniä.
No onpahan laakeri nyt vaihdettu ja vanha varaosana hyllyssä!
PS: Jäin kummastelemaan noiden laakereiden toimintaa.
Kuulalaakerille tulee akselin suuntaista päittäisvoimaa perän rattaista ja kartiolaakerille ei!
Sähkömiehen opinnoissa lujuuslaskennat jäivät sähkömoottorin akselin ja laakereiden määrittämiseen, mutta senaikaisten oppien mukaan kuulalaakeri ei juuri kestä sivuttaiskuormaa.
Sensijaan juuri kartiolaakeri on tehty kestämään molempia kuormituksia.
Tässä perän rattaat "avaavat" kartiolaakeria, eli eivät kuormita sitä aksiaalisesti lainkaan!
En kyseenalasta baijerilaisten insinöörien osaamista, mutta omat opit kaipaavat täydennystä!
Kertokaa se minulle.....
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 03 Loka 2009 13:41
- Moottoripyörän malli: BMW R1150 RT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW R pyörien perälaakeri Kentsolta heti varastosta
Siellä perässä on kolme kohtaa josta sitä klappia voi esiintyä. Kardaanitunnelin etulaakerit, takanivelen laakerit ja perän kuulalaakeri. Jos magneettiproppu perässä on puhdas ja takapyörän laakeri tuntuu hyvältä niin todennäköisesti se klappi on kardaanitunnelin takanivelessä.JKU kirjoitti:Minua kiinnostaa yksinkertaisemamta asiata, kun en ymmärrä noita vaikeimpia!
Siis paljonko itse takapyörässä voi olla "klappia"?
Siis milloin tulee huolestua ja vaihtaa uusi laakeri?
Kokeilin 1150 GS:n takapyörää ja siino hieman välystä.
Siis takapyörä liikku hieman (renkaan kohdalla liike n 1....2 mm) laakereistaan poikittain.
Ymmärtäsin, että piei välys on parempi, kuin liian tiukka kiristys laakerille??
Olisko syytä vaihtaa laakeri?
Mun pyörä on R1150 RT, ajettu 103 000 km ja perän kuulalaakeri meni hajalle, äänet oli riittävät joten ei tarvinnut epäillä.
Perän panin nippeleiksi kardaanitunnelin takanivelestä, Vuorelman Pekka saa tässä suurkiitokset vanhan laakerin irrottamisesta, se kun vaatii viritetyn ulosvetäjän. Laakeri ja stefa orkkiksia, koska olivat hintansa/laatunsa puolesta kilpailukykyisiä. FAG-laakerissa 19 kuulaa ja stefa kaksihuulinen, näin se mahdollistaa laakerirasvan virittämisen huulloksien väliin.
Lämpösovitus laakerin asennuksessa oli helppo YouTuben video-pätkien ansiosta, huom ! älkää kuumentako laakeria yli 150 asteen, eikä stefa kestä 120 astetta enempää. Stefa säästyy kun sen asentaa vasta kun laakeri on paikoillaan ja kaikki on jäähtynyt. Lautasrattaan naputus laakereineen perän kanteen on se tarkempi homma, se kun pitää mennä pohjaan asti simmiä vasten jotta akselin päittäisvälys pysyy oikeana. Hellä pitäisi olla mutta kuitenkin riittävän napakat kopautukset jotta laakerin ulkokehä painuu poteroonsa. Rohkeasti vaan hommiin, ei se ole mitään rakettitiedettä. Perän kasausvaiheessa huomasin kardaanitunnelin takanivelen rullalaakereiden oleva jämähtänyt paikoilleen siten että sisällä oleva pultti oli alkanut toimimaan "liululaakerina", joka ei todellakaan ole tarkoitus.
RM Heinolta uudet rullalaakerit 'a 67 eur kpl. Kasasin perän ja kiristin nivelen laakerit 10 Nm :iin, testasi liikeherkkyyden ja välyksen . . . . tulos oli aivan mainio, napakka ja hyvin liikkuva perä. VAIHTAKAA AJOISSA NE LAAKERIT tai ainakin zekkaatte ne . . . . jos ei muuten niin huollossa sitten.
Peräöljyt kannattaa vaihtaa moottoriöljyjen yhteydessä jotta magneettiproppua tulisi tiirattua riittävän usein, se ei voi olla kustannuskysymys, litralla ajaa 40 000 km.
Perälaakeri kannattaa vaihtaa todellakin 100 000 km välein, helppo juttu. Niitä laakereita ajaa Bemarilla kolme vaihto kuntoon . . . . tämä kun kestää varmaan vielä sen kolmanen maailmansodankin ! ! ! On se vaan niin HYVÄ.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW R ja K pyörien perälaakeriasiaa. Vuodesta 1980 lähtien
BMW on nostanut perälaakerin hintaa aika roimasti.
Näin ollen tämä Kentson vaihtoehto kannattaa taas muistaa.
Itse tilasin juuri ihan varalle yhden laakerin.
Hinta oli toimituskuluineen postissa 75.49 €.
Pyörälläni, BMW R1100GS, on ajettu nyt 242.000 km, josta 130.000 nykyisellä laakerilla.
Viimeksi vaihdoin, kun matkaa oli tehty 110.000 km vaikka ei olisi tarvinnut.
Harkitsen taas vaihtamista ihan varmuuden vuoksi.
Ison stefan saa tiivistekeskuksesta.
Tuotenumero 80611060500 A, 85x110x10 NBR
Tämä on kuitenkin vain yksihuulinen, mutta on toiminut ihan hyvin.
Pekka
Näin ollen tämä Kentson vaihtoehto kannattaa taas muistaa.
Itse tilasin juuri ihan varalle yhden laakerin.
Hinta oli toimituskuluineen postissa 75.49 €.
Pyörälläni, BMW R1100GS, on ajettu nyt 242.000 km, josta 130.000 nykyisellä laakerilla.
Viimeksi vaihdoin, kun matkaa oli tehty 110.000 km vaikka ei olisi tarvinnut.
Harkitsen taas vaihtamista ihan varmuuden vuoksi.
Ison stefan saa tiivistekeskuksesta.
Tuotenumero 80611060500 A, 85x110x10 NBR
Tämä on kuitenkin vain yksihuulinen, mutta on toiminut ihan hyvin.
Pekka
Re: BMW R ja K pyörien perälaakeriasiaa. Vuodesta 1980 lähtien
Avuttoman heikosti on tuo perä kasattu, kun niitä alkaa hajoamaan jo 50tkm lähtien. Autossahan sellaisen saattaisin saada vielä tuotevastuun piikkiin. Öljytkin tulee samantien ulos ja suoraan vanteelle, joten kaikki vaaraelementit on käsissä / housussa.
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: BMW R ja K pyörien perälaakeriasiaa. Vuodesta 1980 lähtien
Täähän jo niin kovasti läpikaluttu juttu, mutta asiaasi voisit valaista kertomalla minkä mallin ja vuosimallin pyörästä kyse. Ja onko se perä varmasti tehtaan jäljiltä?
Tämä perävaivahan on pahimmillaan ollut 99-03 LoTjissa, joissa tuo jo monia vuosia aiemmin tehty peräkonstruktio joutuu kovemmalle rasitukselle isomman painon vuoksi.
Jos tuon mallin peräkonstruktio on joko tehtaalta alkaen tai ammattitaitoisen huoltomiehen toimesta kasauksen yhteydessä shimmattu oikein, niin kyllä niilläkin sadan ja kahdensadan tonnin välille päästään.
Itse tosin olen hieman neurootikko ja kun sattuu olemaan VaraPerä tallissa, niin se vaihtuu automaagisesti alle aina kun 50 tkm lähenee…
Tämä perävaivahan on pahimmillaan ollut 99-03 LoTjissa, joissa tuo jo monia vuosia aiemmin tehty peräkonstruktio joutuu kovemmalle rasitukselle isomman painon vuoksi.
Jos tuon mallin peräkonstruktio on joko tehtaalta alkaen tai ammattitaitoisen huoltomiehen toimesta kasauksen yhteydessä shimmattu oikein, niin kyllä niilläkin sadan ja kahdensadan tonnin välille päästään.
Itse tosin olen hieman neurootikko ja kun sattuu olemaan VaraPerä tallissa, niin se vaihtuu automaagisesti alle aina kun 50 tkm lähenee…
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/