K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Öljynvaihdon jälkeen on tullut suhailtua n.2000km.
Uutta öljyä lisätessä täytin öljymäärän mittaikkunan puoleen väliin tarkalleen.
Seurailin öljymäärää parin tankkauksen ajan ja se pysyi samassa niinkuin pitikin.
Nyt rutiinitsekkauksessa öljyä olikin ikkunasta katsottuna selkeästi yli puolen välin, likimain 3/4...
Täyttökorkkia haistaessa haisee selkeästi bensa.
Vuotaako nyt joku suuttimista?
Ja jos vuotaa, niin saako sille kotikonstein mitään tehtyä?
Uutta öljyä lisätessä täytin öljymäärän mittaikkunan puoleen väliin tarkalleen.
Seurailin öljymäärää parin tankkauksen ajan ja se pysyi samassa niinkuin pitikin.
Nyt rutiinitsekkauksessa öljyä olikin ikkunasta katsottuna selkeästi yli puolen välin, likimain 3/4...
Täyttökorkkia haistaessa haisee selkeästi bensa.
Vuotaako nyt joku suuttimista?
Ja jos vuotaa, niin saako sille kotikonstein mitään tehtyä?
Re: K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Eikun bensapainesäätimen kalvo ja liruttaa bensaa nelossylinteriin. Ei ole korjattavissa vaan osta uusi. Osa on Bosch. Katso pytyn kyljestä se pitkä numerosarja ja tilaa uusi autokorjaamosta tai tarvikeliikkeestä jolla on Bosch-edustus. Paljon halvempi kuin BMW-osana ja silti alkuperäinen.
Ei vain ole kovin herkullinen vaihdettava. Joudut purkamaan katteet oikealta puolelta ja poistamaan ilmansuodattimen kotelon kokonaan. Alapuoli on pultattu koneeseen. Kuusiokoloruuvit on kotelon sisällä. Säädin on siellä aivan läppärunkojen vieressä. Se on se messingin värinen peltipurkki, johon tulee kolme letkua. Kannattaa uusia samalla polttoaineletkut ja alipaineletku, joka menee nelosen läppärunkoon, jos ovat vanhat. Uusi samalla huohottimen letku. Se onnistuu nyt samalla helposti. Se on se S:n mallinen letku, joka tulee koneen yläpuolelta imukoteloon.
Äläkä osta mitään Bilteman letkuja. Kestävät tätä nykybensaa tasan kaksi viikkoa. Kokemusta on. Autotarvikeliikkeestä kalleinta mitä löydät tai alkuperäiset. Gates-merkkiset letkut kestävät jopa siellä tankin sisällä. Ja muista, että se on ruiskukone. Letkuissa on paine. Letkun pitää olla vahvistettu ei siis semmoinen, jossa on vain ohut sukka päällä ja tarkoitettu kaasarikoneeseen.
Ai juu. Toinen letku joka tulee säätimeen on paluuputki tankkiin. Jos siellä ei ole takaiskuventiili tallessa tai kunnossa valuu tankki tyhjäksi sitä kautta. Ja muista tarkistaa operaation jälkeen ettei jää polttoainevuotoja.
Ei vain ole kovin herkullinen vaihdettava. Joudut purkamaan katteet oikealta puolelta ja poistamaan ilmansuodattimen kotelon kokonaan. Alapuoli on pultattu koneeseen. Kuusiokoloruuvit on kotelon sisällä. Säädin on siellä aivan läppärunkojen vieressä. Se on se messingin värinen peltipurkki, johon tulee kolme letkua. Kannattaa uusia samalla polttoaineletkut ja alipaineletku, joka menee nelosen läppärunkoon, jos ovat vanhat. Uusi samalla huohottimen letku. Se onnistuu nyt samalla helposti. Se on se S:n mallinen letku, joka tulee koneen yläpuolelta imukoteloon.
Äläkä osta mitään Bilteman letkuja. Kestävät tätä nykybensaa tasan kaksi viikkoa. Kokemusta on. Autotarvikeliikkeestä kalleinta mitä löydät tai alkuperäiset. Gates-merkkiset letkut kestävät jopa siellä tankin sisällä. Ja muista, että se on ruiskukone. Letkuissa on paine. Letkun pitää olla vahvistettu ei siis semmoinen, jossa on vain ohut sukka päällä ja tarkoitettu kaasarikoneeseen.
Ai juu. Toinen letku joka tulee säätimeen on paluuputki tankkiin. Jos siellä ei ole takaiskuventiili tallessa tai kunnossa valuu tankki tyhjäksi sitä kautta. Ja muista tarkistaa operaation jälkeen ettei jää polttoainevuotoja.
Re: K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Lisäyksenä edelliseen. Paluuletku on muotoletku. Osta joko alkuperäinen tai sen voi tehdä myös suorasta letkusta, mutta sen joutuu pujottelemaan toista reittiä. Siihen ei saa niin jyrkkiä mutkia letkun litistymättä.
Re: K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Kiitos. Pitää alkaa purkuhommiin tuon tiimoilta.
S-letku onkin jo valmiiksi hommattuna.
Menee samaan telakalla oloon perän stefan vaihdon kanssa
S-letku onkin jo valmiiksi hommattuna.
Menee samaan telakalla oloon perän stefan vaihdon kanssa
Re: K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Hmm... mitenkään operaatiota kiirehtimättä purin vihdoin yllä mainitut palikat esille ja nyt siis uusien kysymysten kera taas täällä.Motonomi kirjoitti:Eikun bensapainesäätimen kalvo ja liruttaa bensaa nelossylinteriin. Ei ole korjattavissa vaan osta uusi.
Aivan aluksi näin äkkiseltään ajateltuna testasin säädintä (Bosch 0 280 160 200) alipaineliitännästä imemällä, mutta näin ei ainakaan minkäänlaista läpivirtausta havainnut.
Miten bensapaineensäätimen vian (vuodon) saisi luotettavasti todennettua?
Vai vuotaako säädin vasta paineistettuna (39psi = 2,68bar)?
Takaiskuventtiili (lienee siis se siellä tankin pohjassa) surisi ja sirisi monta ajokautta, kunnes kyllästyin sen ääntelyyn ja vaihdoin sen viime syksynä uuteen. Ihan äkkiä en uskoisi sen olevan vielä rikki.Motonomi kirjoitti:Ai juu. Toinen letku joka tulee säätimeen on paluuputki tankkiin. Jos siellä ei ole takaiskuventiili tallessa tai kunnossa valuu tankki tyhjäksi sitä kautta.
Mielenkiintoinen muuten tuo säädin, kun esim Motonet ei sitä tunne ja muutama Bosch -kauppa pääkaupunkiseudulla totesi sen olevan hinnaltaan jotain 110eur ja tehdastilaustavaraa toimitusajalla 1viikko - 4 kuukautta...
Ebay.de:stä noita löytää 41,45eur - 70eur välille hinnoteltuna + 7,75eur postikulut ja uusia pitäisi olla.
Re: K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Mielestäni AINA kannattaa kysyä osien hintoja myös BMW-liikkeistä. Kyseinen takaiskuventtiili näyttäisi maksavan alkuperäisosana USA:ssa noin 11,5 taalaa joten tuskin on kauhean paljon kalliimpi Suomessakaan BMW-marmoritiskiltä ostettuna.
BMW K1200S -08
Re: K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Juu tarvitsee enemmän painetta kuin imemällä saat aikaa. Alppilan Autohuolto Helsingissä toimitti minulle säätimen kolmessa päivässä Saksasta. Ehti sopivasti viikkotilaukseen.
Pikaisesti tarkistettuna Motorworksillä Englannissa säädin 58,80 puntaa.
Pikaisesti tarkistettuna Motorworksillä Englannissa säädin 58,80 puntaa.
Re: K100RT -85, bensaa öljyn joukossa
Lisäkysymys aiheeseen liittyen: Pitkän moottorijarrutuksen jälkeen polttaa putkessa, paukahtaa kerran.Motonomi kirjoitti:Eikun bensapainesäätimen kalvo ja liruttaa bensaa nelossylinteriin. Ei ole korjattavissa vaan osta uusi. Osa on Bosch. Katso pytyn kyljestä se pitkä numerosarja ja tilaa uusi autokorjaamosta tai tarvikeliikkeestä jolla on Bosch-edustus. Paljon halvempi kuin BMW-osana ja silti alkuperäinen.
Öljyn pinta mahdollisesti noussut 1-2mm ajettu öljynvaaihdon jälkeen n.500km.
Tollasia kertapaukkuja tuli kyllä jo aiemminkin
"puhdistin suuttimet" crc.n injector cleaner hanska tuntumalta 100km.n jälkeen moottori kävi tasaisemmin nyt 300km.n jälkeen tuntuu myös kierrosherkemmältä. Paukahtelu pysy vaatii kylläkin sen pitkän moottorijarrun.