K100RT:n vaihteita hukassa
K100RT:n vaihteita hukassa
Terve! Löytyykö keltään kokemuksia bmw k 100 rt -85 vaihdelaatikko häiriöstä , kolme ekaa vaihdetta kytkeytyy normaalisti mutta nelonen ja sitämyötä vitonen ei kytkeydy ollenkaan?
T:
Erkka Timonen
Foorumille siirtänyt webmaster
T:
Erkka Timonen
Foorumille siirtänyt webmaster
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Jos vaihdelaatikkoremppa hirvittää, yksi K-mallin laatikko löytyy peruskorjattuna.
www.finnbike.com/boxer
www.finnbike.com/boxer
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Kunnossa olevasta K:n laatikosta ei helposti välivapaata löydä. Tai löytää, jos oikein vartavasten yrittää.
Tuo selektorin laakeriholkin halkeaminen aiheuttaa sen, että siirtohaarukka on väljä alumiinirummun uraan ja sen liike jää siten vajaaksi. Välivapaita löytyy varmasti, mikäli vaihteet kytkeytyy ollenkaan.
Toinen mardollisuus "välivapaisiin" on siirtohaarukan taipuminen kovassa käsittelyssä. Ovat nimittäin jotain alumiiniseosta jollei peräti magnesiumia?
Kevyitä ja kalliita.
Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään!
Tuo selektorin laakeriholkin halkeaminen aiheuttaa sen, että siirtohaarukka on väljä alumiinirummun uraan ja sen liike jää siten vajaaksi. Välivapaita löytyy varmasti, mikäli vaihteet kytkeytyy ollenkaan.
Toinen mardollisuus "välivapaisiin" on siirtohaarukan taipuminen kovassa käsittelyssä. Ovat nimittäin jotain alumiiniseosta jollei peräti magnesiumia?
Kevyitä ja kalliita.
Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään!
Itsellä on joskus jääny välivapaalle kiihdyttaessä. Tämä kuitenkin on sen verran harvoin ettei oo ainakaan vielä aiheuttanut korjaustoimenpiteitä.
Vaihteita ei ole kadonnut ikuna..
Kannattaako tuo laatikko avata näiden joskus tapahtuneiden välivapaiden kanssa. Ja vaihtaa tuo selektorin holkki tai haarukka. Aiheuttaako se muuta vahinkoa laatikossa? Ainakaan öljyjen seassa ei ole alumiinia tullut pois laatikosta.
Vaihteita ei ole kadonnut ikuna..
Kannattaako tuo laatikko avata näiden joskus tapahtuneiden välivapaiden kanssa. Ja vaihtaa tuo selektorin holkki tai haarukka. Aiheuttaako se muuta vahinkoa laatikossa? Ainakaan öljyjen seassa ei ole alumiinia tullut pois laatikosta.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
- Moottoripyörän malli: R1150RT
- Paikkakunta: Haukipudas
Ismo Vaara kirjoitti aikoja sitten:
"Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään! "
Yhtään laatikkoa avaamatta en voi väittää olevani asiantuntija voimansiirron sisälmysten osalta.
Mutta silti tekisi mieleni epäillä, että oikein tehty kytkimetön vaihto silloin tällöin ei laatikkoa juuri rasita. Tuollaisessa vaihdossahan ei voimaa tarvi, eikä saa käyttää, vaan kyse on ajoituksesta ja kaasun käytöstä.
Täytyy myöntää, etten ole RT:lla oikeastaan käyttänyt noita kytkimettömiä vaihtoja. Laitteen kankeasta olemuksesta johtuen se ei jotenkin tunnu olevan tarpeen ja iso raskas twini tekee siitä aika hankalan toimenpiteen. Mutta yhtä ison Hamamatsussa valmistetun sepelimyllyn äärettömän täsmällistä vaiheistoa tuli raplattua aivan huvikseenkin ilman mitään kiirettä ilman kytkintä. Kun polkimella on sopiva kevyt esijännitys valmiina, niin kaasun kevennys suorastaan imaisee uuden vaihteen sisään todella kevyesti. Korostetaan nyt vielä, että tässä ei ole kyse kaasu auki rajoittajalla räiskittävistä kovista vaihdoista.
Puusta katsoen rohkenen epäillä liikennevaloihin isolla vaihteella pysädyttäessä ja paikallaan väkisin alaspäin potkien saatavan vaihteistolle ainakin yhtä paljon pahaa.
Tuossa tilanteessa kannattaisikin hieman kytkintä luistattaen pyöräyttää vaihteiston ensiöpuolta, että saa pienempää pesään kevyellä kosketuksella ja ilman väkivaltaa.
"Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään! "
Yhtään laatikkoa avaamatta en voi väittää olevani asiantuntija voimansiirron sisälmysten osalta.
Mutta silti tekisi mieleni epäillä, että oikein tehty kytkimetön vaihto silloin tällöin ei laatikkoa juuri rasita. Tuollaisessa vaihdossahan ei voimaa tarvi, eikä saa käyttää, vaan kyse on ajoituksesta ja kaasun käytöstä.
Täytyy myöntää, etten ole RT:lla oikeastaan käyttänyt noita kytkimettömiä vaihtoja. Laitteen kankeasta olemuksesta johtuen se ei jotenkin tunnu olevan tarpeen ja iso raskas twini tekee siitä aika hankalan toimenpiteen. Mutta yhtä ison Hamamatsussa valmistetun sepelimyllyn äärettömän täsmällistä vaiheistoa tuli raplattua aivan huvikseenkin ilman mitään kiirettä ilman kytkintä. Kun polkimella on sopiva kevyt esijännitys valmiina, niin kaasun kevennys suorastaan imaisee uuden vaihteen sisään todella kevyesti. Korostetaan nyt vielä, että tässä ei ole kyse kaasu auki rajoittajalla räiskittävistä kovista vaihdoista.
Puusta katsoen rohkenen epäillä liikennevaloihin isolla vaihteella pysädyttäessä ja paikallaan väkisin alaspäin potkien saatavan vaihteistolle ainakin yhtä paljon pahaa.
Tuossa tilanteessa kannattaisikin hieman kytkintä luistattaen pyöräyttää vaihteiston ensiöpuolta, että saa pienempää pesään kevyellä kosketuksella ja ilman väkivaltaa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Sata onnistunutta vaihtoa ilman kytkintä ja sadasensimmäinen...
JOS ilman kytkintä vaihtamisesta olisi jotain HYÖTYÄ, ohjekirjoissa olisi VARMASTI mainintoja: "Älä käytä kytkintä muulloin, kuin liikkeelle lähdettäessä".
Kukaan ei ole toistaiseksi tullut hajonneen laatikon kanssa kehumaan:"En muuten juuri koskaan käytä kytkintä ja silti se hajosi." Siis selvä todiste kytkimenkäytön vahingollisuudesta vaihteita vaihdettaessa!
JOS ilman kytkintä vaihtamisesta olisi jotain HYÖTYÄ, ohjekirjoissa olisi VARMASTI mainintoja: "Älä käytä kytkintä muulloin, kuin liikkeelle lähdettäessä".
Kukaan ei ole toistaiseksi tullut hajonneen laatikon kanssa kehumaan:"En muuten juuri koskaan käytä kytkintä ja silti se hajosi." Siis selvä todiste kytkimenkäytön vahingollisuudesta vaihteita vaihdettaessa!