perä ja laatikkoöljyt
perä ja laatikkoöljyt
Onko kellään kokemusta tälläsestä öljystä RED LINE heavy joka pitäs käsittääkseni olla huippuöljy perässä ja laatikossa!!!
Perä- ja vaihteistoöljy
K 100 RS 16v Mobilube SCH 1 75W/90 ja samat öljyt RT 1100 RT:ssä.
K 100 ajettu yli 180000 km, RT:lla ajettu 18900 km, ei ongelmia.
K 100 ajettu yli 180000 km, RT:lla ajettu 18900 km, ei ongelmia.
Öljykeskustelun
Tässä juttua pohjaksi öljykeskusteluun http://www.roadkill.com/~davet/moto/trans.articles.html linkki tosin keskittyy vaihteestoon, mutta on mielenkiintoinen.
Re: perä ja laatikkoöljyt
Peräöljyjen vaihto tuli pyörän hankinnan jälkeen melko pian eteen edellisten tursutessa huohotusreiästä pihalle turmellen mm. takajarrupalat melko totaalisesti.
Lienee ollut hieman väärää tököttiä edellis(t)en omistaj(ie)an jäljiltä...
Mietin jo silloin myös vaihteistoöljyn vaihtamista, muttei sitten tullut tuota tehtyä.
Ennenkuin tänään.
Laatikosta valui ulos ruskeaa ja tahmeaa tököttiä, jollaista en ole vielä tähän päivään nähnyt mistään mekaanisesta laitteesta ulos tulevan. Vähän sellaista maitokaakaon näköistä tavaraa...
Positiivisena merkkinä näkisin sen, ettei magneettitulpassa ollut mitään "silppua"; ainoastaan melko normaalia "mujua", eikä sitäkään ylettömästi.
Laitoin samaa öljyä, mitä pistin jo aiemmin perään, Mobilin Gearlube VS 600, jonka etiketti kertoo olevan API GL-5 normit täyttävää 75W90, nimenomaan BMW:lle suunniteltua tavaraa.
Taitaa olla vielä paree vaihtaa ölpät uudelleen melko pian...
Koelenkki jäi vielä heittämättä (hitto: siellä sataa, ei tälläinen "fansy-pansy" tuonne viitsi, ainakaan perjantai-iltana...), sen jälkeen osaa sanoa oliko tuolla mitään vaikutusta, mulla nimittäin oli myös sitä probleemaa, että neloselta vitoselle vaihdettaessa joutui olemaan tarkkana, ettei jäänyt vaihde väliin.
Pieni epäilys myös korviin tarttuneiden kolinoiden suhteen on olemassa (tallissa rullilla tehdyn testin perusteella), mutta nekin selviävät sitten kun kuiva ajoura on havaittavissa...
Lienee ollut hieman väärää tököttiä edellis(t)en omistaj(ie)an jäljiltä...
Mietin jo silloin myös vaihteistoöljyn vaihtamista, muttei sitten tullut tuota tehtyä.
Ennenkuin tänään.
Laatikosta valui ulos ruskeaa ja tahmeaa tököttiä, jollaista en ole vielä tähän päivään nähnyt mistään mekaanisesta laitteesta ulos tulevan. Vähän sellaista maitokaakaon näköistä tavaraa...
Positiivisena merkkinä näkisin sen, ettei magneettitulpassa ollut mitään "silppua"; ainoastaan melko normaalia "mujua", eikä sitäkään ylettömästi.
Laitoin samaa öljyä, mitä pistin jo aiemmin perään, Mobilin Gearlube VS 600, jonka etiketti kertoo olevan API GL-5 normit täyttävää 75W90, nimenomaan BMW:lle suunniteltua tavaraa.
Taitaa olla vielä paree vaihtaa ölpät uudelleen melko pian...
Koelenkki jäi vielä heittämättä (hitto: siellä sataa, ei tälläinen "fansy-pansy" tuonne viitsi, ainakaan perjantai-iltana...), sen jälkeen osaa sanoa oliko tuolla mitään vaikutusta, mulla nimittäin oli myös sitä probleemaa, että neloselta vitoselle vaihdettaessa joutui olemaan tarkkana, ettei jäänyt vaihde väliin.
Pieni epäilys myös korviin tarttuneiden kolinoiden suhteen on olemassa (tallissa rullilla tehdyn testin perusteella), mutta nekin selviävät sitten kun kuiva ajoura on havaittavissa...
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: perä ja laatikkoöljyt
Itse löin kesällä 1150GS:n laatikkoon ja perään Mobiluben HD 80W/90 -öljyn. Jostain luulen lukeneeni, että se on käyttökelpoinen öljy bemarissa (onko hypoid-öljy?). Ajelin sen jälkeen koneen lämpimäksi, mutta vaihteet kolahtelivat selvästi enemmän kuin aiemmin (aiemman öljyn laadusta en tiedä). Eikun kauppaan heti uudestaan ja ostamaan 4 kertaa kalliimmat Mobilin VS600 -öljyt.. Johan muuttui vaihteiden vaihtaminen äänettömämmäksi ja jouhevammaksi.
Re: perä ja laatikkoöljyt
Ajelin noilla viikko sitten vaihdetuilla öljyillä muutaman sata kilometriä ja vaihdoin nyt uusiin, edelleen samaa VS600:sta meni nytkin.
Öljyt olivat muuttuneet jo harmaanruskehtaviksi laatikossa olleen kurajäämän takia ja magneettitulppaankin oli uusi mähmäkerros kertynyt.
Vaihteiden toiminta ei muuten parantunut mitenkään sormia napsauttamalla, vaan vasta reilun sadan kilometrin ajelun jälkeen; Aloin vaihtamaan pienemmälle risteykseen tullessa ja tuli vilkaistua alas oliko poljin poikki tai vaihteisto sökönä ja sitten vielä vaihdenäyttöä. Vaihteet nääs vaihtuivat huomaamatta ilman minkäänlaisia takerteluja, liki "hervottomasti" entiseen verrattuna!
Saa nähdä, miten toimivat tämän viimeisen öljynvaihdon jälkeen, tuskin huonommin kuitenkaan.
Öljyt olivat muuttuneet jo harmaanruskehtaviksi laatikossa olleen kurajäämän takia ja magneettitulppaankin oli uusi mähmäkerros kertynyt.
Vaihteiden toiminta ei muuten parantunut mitenkään sormia napsauttamalla, vaan vasta reilun sadan kilometrin ajelun jälkeen; Aloin vaihtamaan pienemmälle risteykseen tullessa ja tuli vilkaistua alas oliko poljin poikki tai vaihteisto sökönä ja sitten vielä vaihdenäyttöä. Vaihteet nääs vaihtuivat huomaamatta ilman minkäänlaisia takerteluja, liki "hervottomasti" entiseen verrattuna!
Saa nähdä, miten toimivat tämän viimeisen öljynvaihdon jälkeen, tuskin huonommin kuitenkaan.
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
Re: perä ja laatikkoöljyt
Olen käyttänyt pyörässäni (K100 RS) Bel-Ray 80W-90-öljyjä sekä perässä että vaihteistossa,ei valittamista.Ei vaahtokylpyjä,ei metallia öljytulpissa,ei ylimääräisiä mekaanisia ääniä,miellyttävä vaihteiston toimivuus.
BMW K1200S -08
Re: perä ja laatikkoöljyt
Käytin aikaisemmin K-75:ssa tavallista 80W-90 API GL-5 öljyä, mutta minulla esiintyi
ongelmia vaihteennäytössä, laatikko oli tahmea ja äänekäs. Viime kesänä investoin
kokeeksi kalliiseen (Castrol SAF-XO) synt.öljyyn, enkä ole katunut. Kaikki ongelmat
hävisivät melko nopeasti. Lisäksi ko. öljy on Pitkäikäinen eikä tahmea kylmässäkään.
En väitä, että tämä olisi ainoa merkki jota kannattaa käyttää tai ainoa vika joka esiintyy,
mutta minä pääsin halvalla remontilla (muistaakseni 22€). Sama tavara käy peräöljyksi,
mutta joutuu ostamaan toisen purkin mokoman desilitran takia. Luulen , että on tärkeää
öljyn juoksevuus ja liukkaus ainakin K-sarjan pyörissä.
ongelmia vaihteennäytössä, laatikko oli tahmea ja äänekäs. Viime kesänä investoin
kokeeksi kalliiseen (Castrol SAF-XO) synt.öljyyn, enkä ole katunut. Kaikki ongelmat
hävisivät melko nopeasti. Lisäksi ko. öljy on Pitkäikäinen eikä tahmea kylmässäkään.
En väitä, että tämä olisi ainoa merkki jota kannattaa käyttää tai ainoa vika joka esiintyy,
mutta minä pääsin halvalla remontilla (muistaakseni 22€). Sama tavara käy peräöljyksi,
mutta joutuu ostamaan toisen purkin mokoman desilitran takia. Luulen , että on tärkeää
öljyn juoksevuus ja liukkaus ainakin K-sarjan pyörissä.
Re: perä ja laatikkoöljyt
Mainitsin toisessä säikeessä aikaisemmin K100RS:n vaihdelaatikon satunnaisesta takkuilusta ylöspäin vaihdettaessa nelosen ja vitosen kanssa.salamaleo kirjoitti:Viime kesänä investoin kokeeksi kalliiseen (Castrol SAF-XO) synt.öljyyn, enkä ole katunut.
Tuli tämä kirjoitus mieleen ja paikallisesta varaosamyymälästä sitten litran pullon tuota Castrolia bongasin. Takaetiketissä luki "for BMW transmissions and rear axels" tjsp, joten piti sitten tuo ostaa.
En nyt tiedä, oliko tuo mitenkään erityisen kallista; samoissa luokissa nuo muutkin buimureille kelpaavat ölpät ovat.
Nyt sitten parituhatta kilometriä myöhemmin täytyy todeta, että hyvin on pelannut, tahmomista ei ole ollut oikeastaan ollenkaan verrattuna aikaisempaan ja vaihteenvaihto on todella paljon herkempi.
Täytynee talven mittaan vaihtaa toiseenkin K-satkuun nuo Castrolit, siinä kun on joskus ollut ylimääräinen välivapaa nelosen ja vitosen välissä, toki sekin harveni jo tuon Mobiluben kanssa.
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
Re: perä ja laatikkoöljyt
tilasin jenkeistä 2 l castrol hypoy 80-90 hintaan n.15€/l
http://www.midwayautosupply.com/p-2105- ... 12609.aspx
ajettu 1tkm ja seuraan tilannetta!!!
http://www.midwayautosupply.com/p-2105- ... 12609.aspx
ajettu 1tkm ja seuraan tilannetta!!!
Re: perä ja laatikkoöljyt
Se alkuperäinen kysymyshän oli Red Linesta. Tuote on esteripohjainen synteettinen vaihteisto- ja peräöljy öljy. Tuotevalikomasta löytyy Gear Oil hypoidiöljy sekä Shock Proof Gear Oil. Molempien API-luokitus on GL5. Tuotteet ovat tunnettuja kilpakaluston voiteluaineina. Luokitusten puolesta käyvät erinomaisesti myös Bemariin. Hyvänä puolena on, että osaa tuotteista löytyy jopa Motonestistä.
Valitettavasti nuo maahantuojan selosteet vaikuttavat lähinnä TV-shopin jutuille, joka ei anna hyvää kuvaa muuten erinomaisesta tuotteesta.
Valitettavasti nuo maahantuojan selosteet vaikuttavat lähinnä TV-shopin jutuille, joka ei anna hyvää kuvaa muuten erinomaisesta tuotteesta.
Re: perä ja laatikkoöljyt
Terve, kysymyksiä öljyjen vaihtoväleistä?
Suositus lienee kerran vuodessa. Kesäisin mulla tulee 3000-4000km talvet lämpimässä tallissa jolloin kondenssivettä ei muodostu. Noudatatteko silti 1/v väliä?
BMW k100 RT -85
Suositus lienee kerran vuodessa. Kesäisin mulla tulee 3000-4000km talvet lämpimässä tallissa jolloin kondenssivettä ei muodostu. Noudatatteko silti 1/v väliä?
Käytän samaa öljyä ja olen havainnut samat ominaisuudet jotka Vellu tuohon kirjoitti.Vellu kirjoitti:Olen käyttänyt pyörässäni (K100 RS) Bel-Ray 80W-90-öljyjä sekä perässä että vaihteistossa,ei valittamista.Ei vaahtokylpyjä,ei metallia öljytulpissa,ei ylimääräisiä mekaanisia ääniä,miellyttävä vaihteiston toimivuus.
BMW k100 RT -85
Re: perä ja laatikkoöljyt
Mulla tulee saman verran kilsoja vuodessa. Nyt samat laatikko- ja peräöljyt kolmatta kesää. Ensi talvena vasta vaihtoon.
K100:ssa on Getragin vaihteisto. Käytän samaa kuin tehtaalla ensitäyttönä paitsi viskositeettinä SAE 80W-90, kun ensitäyttö tavara on SAE 90.
Tuolta löytyy Getragin tuotekehitysinsinöörien Klaus Sommerin ja Eberhard Schaetzlen haastattelu. http://micapeak.com/bmw-gs/trans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli vaihteistossa ja perässä on nyt Fuchs Silkolene BOA 80E-90. Vaihteisto toimii pehmeästi ja kolahtelematta. Erinomainen öljy. Öljyn määrän ja ulkonäön tarkistin viimeksi syksyllä kun jätin pyörän lämpimään seisomaan. Oli edelleen uuden näköistä. Seuraavaksi taidan kokeilla Millersin CRX 75W-90 NT, jos olisi vieläkin parempaa.
Käsittääkseni tuossa suosituksessa kerran kaudessa vaihtamiseen on pelkona lähinnä kondenssivesi.
K100:ssa on Getragin vaihteisto. Käytän samaa kuin tehtaalla ensitäyttönä paitsi viskositeettinä SAE 80W-90, kun ensitäyttö tavara on SAE 90.
Tuolta löytyy Getragin tuotekehitysinsinöörien Klaus Sommerin ja Eberhard Schaetzlen haastattelu. http://micapeak.com/bmw-gs/trans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli vaihteistossa ja perässä on nyt Fuchs Silkolene BOA 80E-90. Vaihteisto toimii pehmeästi ja kolahtelematta. Erinomainen öljy. Öljyn määrän ja ulkonäön tarkistin viimeksi syksyllä kun jätin pyörän lämpimään seisomaan. Oli edelleen uuden näköistä. Seuraavaksi taidan kokeilla Millersin CRX 75W-90 NT, jos olisi vieläkin parempaa.
Käsittääkseni tuossa suosituksessa kerran kaudessa vaihtamiseen on pelkona lähinnä kondenssivesi.
Re: perä ja laatikkoöljyt
Siirryin kokeilumielessä käyttämään Bel-Rayn sijasta Castrolia perässä ja vaihteistossa jo reilu kolme vuotta sitten. Eipä mitään ihmeempää valittamista. Öljyjen tarkka nimike on Castrol Axle EPX 80W-90 GL-5.
Niin no, jotenkin "liukkaamman" oloiset nää Castrolit kyllä mielestäni on verrattuna Bel-Rayhin. Tuttu ominaisuus Castrolin moottoriöljyistäkin. Ainakin merkkaa paremmin ympäristöä
Niin no, jotenkin "liukkaamman" oloiset nää Castrolit kyllä mielestäni on verrattuna Bel-Rayhin. Tuttu ominaisuus Castrolin moottoriöljyistäkin. Ainakin merkkaa paremmin ympäristöä
BMW K1200S -08