K100 polttoaineanturin toiminta
K100 polttoaineanturin toiminta
Olen vaihtamassa -85 vuoden malliin KOSOn mittaristoa. Siinä polttoaineen varoitusvalolle asetetaan ohmi arvo joka ohjaa varoitusvalon syttymistä. Omassa pyörässä anturi on tankin vasemmassa etukulmassa ja seiltä tulee kaksi signaalijohtoa mittaristoon. Yritin mittailla niiden vastus arvoja ja pyörää kallistamalla etsiä, että minkä johtojen valilla arvo muuttuu, mutta en saanut asiaan mitään tolkkua. Signaali johtojen vastus oli 1000 ohmia eikä muuttunut siitä mihinkää. Bensaa on tankissa noin 4 litraa. Onko joku tutustunut Bensa-anturin sielunelämään ?
Re: K100 polttoaineanturin toiminta
Moro. Omakohtaista kokemusta asiasta EI ole mutta katsoin Clymerin kytkentäkaaviota.
Sensorilta lähtee kuusi johtoa, joista kaksi menee polttoainepumpulle ja neljä sitten muualle.
Eli oletko sitten ottanut irti tuon pumpulle menevän parin?
Kytkentä menee jotenkin näin: Ruskea = maa, Vihreä-valkoinen= jännitesyöttö, Ruskeavalkoinen ja ruskeamusta = signaali.
-Ile-
Sensorilta lähtee kuusi johtoa, joista kaksi menee polttoainepumpulle ja neljä sitten muualle.
Eli oletko sitten ottanut irti tuon pumpulle menevän parin?
Kytkentä menee jotenkin näin: Ruskea = maa, Vihreä-valkoinen= jännitesyöttö, Ruskeavalkoinen ja ruskeamusta = signaali.
-Ile-
Re: K100 polttoaineanturin toiminta
VAI ONKO peräti vanhemmassa K:ssa anturi pelkästään on-off kytkin joka sytyttää bensavalon määrätyssä asennossa? Uudemmissa K-satasissa kytkentä on erilainen josta lähtee ylimääräinen liitin lisävarusteille, kuten polttoainemittari. Omassa 1991 K:ssa on semmonen.
-I-
-I-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K100 polttoaineanturin toiminta
Niitä antureita on kahta mallia. Vanha on on tankin vasemmalla puolella ja uusi on oikealla, joskin johdotukset menee sisään keskeltä.
Vanha on ns. "märkäputki" tyyppiä, jossa nestepinta suoraan vaikuttaa tulokseen. Se on siinä mielessä on/off-tyyppiä että se vain sytyttää ne kaksi valoa, eikä siihen voi kytkeä polttoainemittaria.
Uudempi on taas "vessanpönttö" mekanismi jossa koho on teräslangan päässä, säätövastuksen ollessa saranassa. Polttoainemittari onnistuu.
Vanha on ns. "märkäputki" tyyppiä, jossa nestepinta suoraan vaikuttaa tulokseen. Se on siinä mielessä on/off-tyyppiä että se vain sytyttää ne kaksi valoa, eikä siihen voi kytkeä polttoainemittaria.
Uudempi on taas "vessanpönttö" mekanismi jossa koho on teräslangan päässä, säätövastuksen ollessa saranassa. Polttoainemittari onnistuu.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K100 polttoaineanturin toiminta
Ok, mulla on tämä "märkäputki" mutta siitä ei tule sellaisia virta-arvoja, joilla KOSO alkaisi toimimaan. Kyselyssä on josko KOSOlla on joku oma anturi joka voisi sinne tankkiin liittää. Muutoin kaikki pelaa siinä Db 01R+ mittarissa, nopeus, kierrokset, vilkut, vapaa, pitkät, lataus, öljynpaine.