ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 15 Syys 2013 15:02
- Moottoripyörän malli: k100rt
ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
onko joku asentanut wanhoihin 80-luvun k-100 lt&rt xenon ajovalot? netistä niitä varmaankin parhaiten löytyy, mutta mistä liikkeistä ja mihin hintaan? käyttäjäkokemuksia jo valojen asentaneilta otetaan mieluisuusti vastaan. Ps: pitää olla bi-xenonit, ei pelkät lyhkäset valot! T: timppa AV-716
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
Vanha rallimiesten kikka(laiton sekä rallissa, että liikenteessä) on vetää suoraan laturilta (releen kautta) polttimelle piuha. Olen kokeillut irtopolttimella, kestää ja on KIRKAS!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
http://www.xenonkauppa.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta löytyy joka lähtöön.
Pyöriin ihan omia sarjoja.
Kannattaa harkita 4300k-5000k sävyä,on tehokkain ja sävy lähinnä halogeenia.
Laitoin joskus vanhaan lt:hen,valotehon määrän lisääntyminen oli HUOMATTAVAN SUURI.
Tuolta löytyy joka lähtöön.
Pyöriin ihan omia sarjoja.
Kannattaa harkita 4300k-5000k sävyä,on tehokkain ja sävy lähinnä halogeenia.
Laitoin joskus vanhaan lt:hen,valotehon määrän lisääntyminen oli HUOMATTAVAN SUURI.
Re: ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
Aikoinaan nuo bi-xenonien valokuviot oli surkeita vaikka niitä yritettiin asentaa erilaisiin asentoihinkin umpiossa.
Sama koski myös niitä missä liikkui "varjostin", niistä saattoi saada jopa siedettävän kuvion aikaan.
Liian kirkas ajovalo saattaa aiheuttaa sen että esim vilkun näkyvyys valon takaa heikkenee huomattavasti, tämä sitten koskee autojakin missä laittomia valomötöstyksiä asennettu.
Sama koski myös niitä missä liikkui "varjostin", niistä saattoi saada jopa siedettävän kuvion aikaan.
Liian kirkas ajovalo saattaa aiheuttaa sen että esim vilkun näkyvyys valon takaa heikkenee huomattavasti, tämä sitten koskee autojakin missä laittomia valomötöstyksiä asennettu.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Re: ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
Xenonkaupassa oli ainakin ennen R-tyyppisiä xenoneja jotka ovat lähempänä halogeenin kuviota. Silti se on päin pe..että. Ehkä kuitenkin hieman vähemmän. Mulla oli joskus R80RT:ssä sellainen solenoidilla varustettu härpäke joka hoiteli lyhyiden ja pitkien virkaa. Valon lisäys oli kyllä huomattava.
-Kaitsu-
K1600GTL
K1600GTL
Re: ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
Halogeenilampun valovoimaa voi nostaa helposti lisäämällä jännitettä!
Kuten Ismo Vaaran konstissa tehdään.
Sama juttu, kun vetää paksut johdot akulta välireleen avulla.
Johtojen jännitehäviöt pienenvät ja lamppu saa suuremman jännitteen.
Olen huomannut, että autojen valoihinkin myydään paluujohtimia.
Kuparijohtimen vastushan on hieman alhaisempi, kuin maajohtimena toimivan auton rungon.
Kaikilla näillä saadaan halogeenilampun jännitettä nostetuksi jonkun verran.
Seurauksena huomattavakin valotehon nousu.
Hintana tällä on lampun eliniän radikaali lyheneminen.
Nyrkkisääntönä 5 % jännitteen nousu nostaa valotehoa 20%, mutta puolittaa lampun eliniän.
Linkissä on laskentataulukko, johon voi syöttää omat lukemansa.
http://www.ushio.com/support/LampLifecalculator.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Syötin sinne seuraavat arvot:
-jännite 120 V (laskurissa ei ole desimaaleja, joten 12V arvolla taulukkoon ei saa tarkkoja lukuja)
-teho 50W
-lampun nimellinen elinikä 800 tuntia
-valovirta 500 lumenia (10 lumen/ W)
-värilämpötila 2300 Kelviniä (hehkulampun arvo)
Kokeilkaapa!
Kuten Ismo Vaaran konstissa tehdään.
Sama juttu, kun vetää paksut johdot akulta välireleen avulla.
Johtojen jännitehäviöt pienenvät ja lamppu saa suuremman jännitteen.
Olen huomannut, että autojen valoihinkin myydään paluujohtimia.
Kuparijohtimen vastushan on hieman alhaisempi, kuin maajohtimena toimivan auton rungon.
Kaikilla näillä saadaan halogeenilampun jännitettä nostetuksi jonkun verran.
Seurauksena huomattavakin valotehon nousu.
Hintana tällä on lampun eliniän radikaali lyheneminen.
Nyrkkisääntönä 5 % jännitteen nousu nostaa valotehoa 20%, mutta puolittaa lampun eliniän.
Linkissä on laskentataulukko, johon voi syöttää omat lukemansa.
http://www.ushio.com/support/LampLifecalculator.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Syötin sinne seuraavat arvot:
-jännite 120 V (laskurissa ei ole desimaaleja, joten 12V arvolla taulukkoon ei saa tarkkoja lukuja)
-teho 50W
-lampun nimellinen elinikä 800 tuntia
-valovirta 500 lumenia (10 lumen/ W)
-värilämpötila 2300 Kelviniä (hehkulampun arvo)
Kokeilkaapa!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: ksenonit(xenon?) k100 rt:hen?
Jatkan eilisestä.
Miksi enää asentaa xenon-valoja, eikö kannata hakea jo LED-valot?
Niiden valotehokkuus ylittää jo xenonit.
Xenonien valotehokkuus on tasoa 100 lumen/Watti, kun halogeenin on siitä vain kolmannes.
Xenoneissa on muistettava, että em luvut ovat polttimon arvoja, liitäntälaitteen häviöitä siinä ei ole huomioitu.
LEDien arvon lähentelevät teoriassa jo 150 lm/W tasoa. Näissäkin arvoissa on huomoitava vielä liitäntälaitteen häviöt. Kaupoissa olevat verkkokäyttöön tarkoitetut LED-lamput ovat valotehokkudessa vasta 50-100 lm/W tasoa.
Jokatapauksessa LEDien valotehokkuus on jo parempi, kuin xeononpolttimon. Koska sitten saamme sellaisia LED-polttimoita, jotka ovat tuota valotehokkuuden tasoa, jää nähtäväksi.
Vai onko jollakin jo tiedossa sellaisia?
EBayssa näyttää olevan tälläisia (kiinalaisia):
http://www.ebay.com/itm/2x-H7-High-Powe ... e8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei taida olla E-hyväksyntää?
Mikähän tuollaisen valokuvio mahtaa olla umpioon asennettuna?
Ei muuten taida olla nuo xenonsarjatkaan E-hyväksyttyjä?
Miksi enää asentaa xenon-valoja, eikö kannata hakea jo LED-valot?
Niiden valotehokkuus ylittää jo xenonit.
Xenonien valotehokkuus on tasoa 100 lumen/Watti, kun halogeenin on siitä vain kolmannes.
Xenoneissa on muistettava, että em luvut ovat polttimon arvoja, liitäntälaitteen häviöitä siinä ei ole huomioitu.
LEDien arvon lähentelevät teoriassa jo 150 lm/W tasoa. Näissäkin arvoissa on huomoitava vielä liitäntälaitteen häviöt. Kaupoissa olevat verkkokäyttöön tarkoitetut LED-lamput ovat valotehokkudessa vasta 50-100 lm/W tasoa.
Jokatapauksessa LEDien valotehokkuus on jo parempi, kuin xeononpolttimon. Koska sitten saamme sellaisia LED-polttimoita, jotka ovat tuota valotehokkuuden tasoa, jää nähtäväksi.
Vai onko jollakin jo tiedossa sellaisia?
EBayssa näyttää olevan tälläisia (kiinalaisia):
http://www.ebay.com/itm/2x-H7-High-Powe ... e8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei taida olla E-hyväksyntää?
Mikähän tuollaisen valokuvio mahtaa olla umpioon asennettuna?
Ei muuten taida olla nuo xenonsarjatkaan E-hyväksyttyjä?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35