K 1200RS venttiilien säätö?
K 1200RS venttiilien säätö?
Kuinkas saisin hoidettua venttiilien säädön? Olisiko apuja antaa? Ja ilmeisesti pitäisi vaihtaa nokkaketjun kiristin/met?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
Ei ole ihan helppo rasti, jos tarvitsee säätää. Säätö vaatii säätökuppeja ja erikoistyökaluja.esseri kirjoitti:Kuinkas saisin hoidettua venttiilien säädön? Olisiko apuja antaa? Ja ilmeisesti pitäisi vaihtaa nokkaketjun kiristin/met?
Tarkastaa kannattaa itse, kun se ei vaadi kuin rakotulkin ja yleensä säädöt pysyy noissa hyvin paikoillaan.
Mistä päättelet nokkaketjun vaihtotarpeen?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
Huoto-ohjelmassa on kiristimien vaihto (luulisin, kun oli lontoon murretta). Ja välykset on aika isot nyt kun on ajettu 60tkm.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
Ei kai voi olla kiristimen vaihtoa jo 60tkm:ssä!?
Olet siis jo mitannut venttiilinvälykset, vai mistä tiedät? Korvalla niitä ei ainakaan kuule.
Olet siis jo mitannut venttiilinvälykset, vai mistä tiedät? Korvalla niitä ei ainakaan kuule.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm"
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
Ei tuossa ole kyse mistään kiristimen vaihdosta.esseri kirjoitti:juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm"
Pitää näköjään vaihtaa kiristimeen uusi kulutuspinta, numero 11 tuossa kuvassa, ja ketjun ohjauskisko, numero 18 tuossa kuvassa.
Ei kyllä ole aavistustakaan miten tuo homma tehdään. Tuntuu kyllä aika ihmeelliseltä, että tuollaisia joutuu nykymoottoreissa vaihtamaan 60.000 km välen.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
No tässä tapauksessa sä joudut kuitenkin purkamaan koko nokkaketjusysteemin ja laittamaan automaattikiristimeen uudet asetukset. Silloin et tarvitse välttämättä erikoistyökaluja ollenkaan!esseri kirjoitti:juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm"
Jos/kun säädät venttiilit, kannattaa tehdä "kartta" kaikkien säätökuppien paksuuksista, se helpottaa säätöä sitten seuraavalla kerralla. Joskus voi sattua niinkin, että venttiilinsäätö käy vaihtamalla kaksi kuppia keskenään! Silloin on hyvä tietää minkä kokoinen kuppi on missäkin venttiilissä.
Mä olen vaihdellut ilmaiseksi noita säätökuppeja, jos sopiva löytyy ja asiakas on tuonut vanhan tilalle. 16 kuppia multa löytyy, joista monikin voi olla samoja.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
Paljon kiitoksia!! Kyl tämä tästä
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
Nysvääminen on todellakin oleellinen osa harrastusta !
Mut HEI !
Olkaa tarkkana KAIKKIEN 16 VEE mallien kanssa kun poistatte tai asennatte takaisi niitä NOKKA-AKSELEITA !
Kun sitä erikoityökalua ei ole, on VAARANA, että imu- ja pakoventtiilit "pussaavat" !
Siksi niissä nokka-akseleissa on kuljettajan puoleisessa päässä ne hahlot. Pidä ne vaakatasossa.
Muuten voipi joku venttiili vääntyä...
Vika ilmenee huonontunenina puristuspainena jossain sylinterissä säätötoimenpiteen jälkeen.
Näitä on joskus reippaille kotiasentajille sattunut.
Se ketjukiskojen vaihto-ohje on varmaan tehtaan varaosaosaston toivomuksesta sinne ohjeisiin ujutettu.
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...
Reijo Myllymaa
Mut HEI !
Olkaa tarkkana KAIKKIEN 16 VEE mallien kanssa kun poistatte tai asennatte takaisi niitä NOKKA-AKSELEITA !
Kun sitä erikoityökalua ei ole, on VAARANA, että imu- ja pakoventtiilit "pussaavat" !
Siksi niissä nokka-akseleissa on kuljettajan puoleisessa päässä ne hahlot. Pidä ne vaakatasossa.
Muuten voipi joku venttiili vääntyä...
Vika ilmenee huonontunenina puristuspainena jossain sylinterissä säätötoimenpiteen jälkeen.
Näitä on joskus reippaille kotiasentajille sattunut.
Se ketjukiskojen vaihto-ohje on varmaan tehtaan varaosaosaston toivomuksesta sinne ohjeisiin ujutettu.
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...
Reijo Myllymaa
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
"Se ketjukiskojen vaihto-ohje on varmaan tehtaan varaosaosaston toivomuksesta sinne ohjeisiin ujutettu.
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...
Reijo Myllymaa"
Tuota minäkin vähän ajattelin.
Ja huolto-osaston pojat ovat olleet kannustamassa ohjeiden tekoa, jotta saisivat hommia.
Ei paljon ideaa vaihtaa niitä niin usein kuin huolto-ohje määrää.
Pekka
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...
Reijo Myllymaa"
Tuota minäkin vähän ajattelin.
Ja huolto-osaston pojat ovat olleet kannustamassa ohjeiden tekoa, jotta saisivat hommia.
Ei paljon ideaa vaihtaa niitä niin usein kuin huolto-ohje määrää.
Pekka
Re: K 1200RS venttiilien säätö?
Juu, homma hoitu hyvin, kiitos vinkeistä. Ja nokkaketjun kiristimen jätin vaihtamatta, oli tuo venttiilinkopan kannessa oleva kiristin niin hyvässä kunnossa että uskon ja toivon ettei sitä nokkaketjunkiristintä tarvi vielä vaihtaa. Noo metelistä sen sit kuulee . Ja muuten hyviä oli ohjeet myös youtubessa .