Akku kysymys.
Re: Akku kysymys.
Minä en kyllä ymmärrä, miten voitaisiin yleispätevästi suositella AGM-akkua paremmaksi?
Ei edes bokserin starttiakuksi!
Akkujen ominaisuudet riippuvat pääosin levyjen geometriasta; lukumäärästä (pinta-ala= starttikyky), paksuudesta, erottimien paksuudesta ja massan huokoisuudesta. Kaikilla valmistajille on eri tarkoituksiin suunniteltuja akkuja, niin suurvirtapurkaukseen (paljon ohuita levyjä ja ohuet erottimet), kuin No-Break-laitteisiin (purkausaika 1-10 minuuttia) sekä pitkäaikaispurkaukseen (paikallisakut, 10 h).
Kun halutaan erittäin suuri starttivirta, tulee erottimien olla ohuet (pieni levyjen etäisyys) ja levyjen ohuet (paljon levyjä). Toki myös massan huokoisuus tulee olla suuri (saadaan suuri nestekosketuspinta-ala).
Näin saadaan suuri lyhytaikainen starttivirta.
Miinuspuolelle sadaan lyhytkestoinen starttikyky. Kun akkua puretaan reagoi levyjen välissä oleva elektrolyytti muuttuen laimeammaksi hapoksi (vesi) menettäen johtokykyään, sekä tietysti reagoivaa happomäärää.
Tällainen akku kyllä elpyy, kun antaa akun hetken seisoa. Tällöin vesi kevyempänä nousee hitaasti pintaa kohden vetäen pohjalta happoa levyjen väiin. Senjälkeen akku on taas starttikykyinen.
Jokainen varmasti on kokenut tällaisen akun elpymisen?
Tuo haponvaihto tapahtuu vanhanaikaisissa akuissa helpommin, kuin AGM-ja GEL-akuissa. Ilmeisesti myös AGM-akussa haponvaihto tapahtuu helpommin, kuin GEL-akussa.
Toinen epäkohta ohuista levyistä on se, että massa ei pysy kiinni ristikossa, vaan ajan myötä irtoaa ja varisee kennon pohjalle.
Joten akun geometrialla on suuri merkitys akun "hyvyydelle"!
Toinen kohta tuossa perusteussa ihmetyttää; ristikon lejeeringin vaikutus johtokykyyn ja akun sisäiseen vastukseen.
Lyijyakun ristikot ovat lyijyä, johon on vain valamisen takia jouduttu lisäämään joitain muita metalleja. Perinteisesti se on ollut antimoni (kirjasinmetalli, eutektinen seos: http://fi.wikipedia.org/wiki/Eutektinen_seos" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Koska antimoni irtoaa positiivisen levyn ristikosta aiheuttaen suurta vedenkulutusta, on se korvattu joillain muilla metalleilla. Yleisimpiä ovat kalsium, hopea, mangaani, seleeni, arseeni, tellurium jne. Nämä ovat yleensä akkuvalmistajan omia salaisuuksia, tai patentilla suojattuja lejeerinkejä. Näitä lisäaineita on kuitenkin lyijyssä vain 0,1-0,5%!
Toisinsanoen niiden vaikutus lyijyristikon johtavuuteen on hyvin marginaalinen!
Siis en ole vieläkään hyväksymässä yleispätevää sääntöä, jossa todetaan AGM-akun olevan parempi starttikäytössä, kuin GEL-akku!
Uskon kyllä BMW:n valinneen bokserin ensiasennusakuksi parhaan mahdollisen, mutta kuten sanoin, se on valmistajakohtainen valinta, ei yksin erotinrakenteen määräämä!
M.O.T.
PS: Ymmärtääkseni akun asennustavan rajoitus määräytyy levyjen tapumisvaaran takia.
Siis akkua ei saa asentaa niin, että levyt makaavat toistensa päällä, jolloin ne taipuvat ja painavat erottimet kasaan. Suositeltava tapa on, että ne joko "roikkuvat" ylhäältä, tai makaavat syrjällään.
Tämäkään ei riipu erotintyypistä (AGM/ GEL), korkeintaan levyjen paksuudella on siihen merkitystä.
Ei edes bokserin starttiakuksi!
Akkujen ominaisuudet riippuvat pääosin levyjen geometriasta; lukumäärästä (pinta-ala= starttikyky), paksuudesta, erottimien paksuudesta ja massan huokoisuudesta. Kaikilla valmistajille on eri tarkoituksiin suunniteltuja akkuja, niin suurvirtapurkaukseen (paljon ohuita levyjä ja ohuet erottimet), kuin No-Break-laitteisiin (purkausaika 1-10 minuuttia) sekä pitkäaikaispurkaukseen (paikallisakut, 10 h).
Kun halutaan erittäin suuri starttivirta, tulee erottimien olla ohuet (pieni levyjen etäisyys) ja levyjen ohuet (paljon levyjä). Toki myös massan huokoisuus tulee olla suuri (saadaan suuri nestekosketuspinta-ala).
Näin saadaan suuri lyhytaikainen starttivirta.
Miinuspuolelle sadaan lyhytkestoinen starttikyky. Kun akkua puretaan reagoi levyjen välissä oleva elektrolyytti muuttuen laimeammaksi hapoksi (vesi) menettäen johtokykyään, sekä tietysti reagoivaa happomäärää.
Tällainen akku kyllä elpyy, kun antaa akun hetken seisoa. Tällöin vesi kevyempänä nousee hitaasti pintaa kohden vetäen pohjalta happoa levyjen väiin. Senjälkeen akku on taas starttikykyinen.
Jokainen varmasti on kokenut tällaisen akun elpymisen?
Tuo haponvaihto tapahtuu vanhanaikaisissa akuissa helpommin, kuin AGM-ja GEL-akuissa. Ilmeisesti myös AGM-akussa haponvaihto tapahtuu helpommin, kuin GEL-akussa.
Toinen epäkohta ohuista levyistä on se, että massa ei pysy kiinni ristikossa, vaan ajan myötä irtoaa ja varisee kennon pohjalle.
Joten akun geometrialla on suuri merkitys akun "hyvyydelle"!
Toinen kohta tuossa perusteussa ihmetyttää; ristikon lejeeringin vaikutus johtokykyyn ja akun sisäiseen vastukseen.
Lyijyakun ristikot ovat lyijyä, johon on vain valamisen takia jouduttu lisäämään joitain muita metalleja. Perinteisesti se on ollut antimoni (kirjasinmetalli, eutektinen seos: http://fi.wikipedia.org/wiki/Eutektinen_seos" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Koska antimoni irtoaa positiivisen levyn ristikosta aiheuttaen suurta vedenkulutusta, on se korvattu joillain muilla metalleilla. Yleisimpiä ovat kalsium, hopea, mangaani, seleeni, arseeni, tellurium jne. Nämä ovat yleensä akkuvalmistajan omia salaisuuksia, tai patentilla suojattuja lejeerinkejä. Näitä lisäaineita on kuitenkin lyijyssä vain 0,1-0,5%!
Toisinsanoen niiden vaikutus lyijyristikon johtavuuteen on hyvin marginaalinen!
Siis en ole vieläkään hyväksymässä yleispätevää sääntöä, jossa todetaan AGM-akun olevan parempi starttikäytössä, kuin GEL-akku!
Uskon kyllä BMW:n valinneen bokserin ensiasennusakuksi parhaan mahdollisen, mutta kuten sanoin, se on valmistajakohtainen valinta, ei yksin erotinrakenteen määräämä!
M.O.T.
PS: Ymmärtääkseni akun asennustavan rajoitus määräytyy levyjen tapumisvaaran takia.
Siis akkua ei saa asentaa niin, että levyt makaavat toistensa päällä, jolloin ne taipuvat ja painavat erottimet kasaan. Suositeltava tapa on, että ne joko "roikkuvat" ylhäältä, tai makaavat syrjällään.
Tämäkään ei riipu erotintyypistä (AGM/ GEL), korkeintaan levyjen paksuudella on siihen merkitystä.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 16 Maalis 2012 12:02
- Moottoripyörän malli: R 1200 GS
- Paikkakunta: Huittinen
Re: Akku kysymys.
En tiedä missä vaiheessa tehdas on siirtynyt Gessuissa AGM akkuihin mutta 2009 mallissa ainakin sellainen on ensiasennuksena.
Tutkin omistajan käsikirjaa jossa kerrotaan akun olevan AGM tyyppiä.
Piti asia oikein varmistaa ja nostaa omasta 2009 gessusta akku pois paikoiltaan.
BMW:n isolla logolla oleva Exiden valmistama AGM sieltä löytyi ja se on
palvelut jo 5 kesää moitteitta.
Tutkin omistajan käsikirjaa jossa kerrotaan akun olevan AGM tyyppiä.
Piti asia oikein varmistaa ja nostaa omasta 2009 gessusta akku pois paikoiltaan.
BMW:n isolla logolla oleva Exiden valmistama AGM sieltä löytyi ja se on
palvelut jo 5 kesää moitteitta.
R 1200 GS -09
Re: Akku kysymys.
Tämä on jo hieman vanha ketju, mutta eipä ole tullut käytyä täällä foorumilla erinäisistä syistä hetkeen aikaan. Siispä kommenttia akkuasiaan hieman jälkijunassa...
Useimmat varmaankin muistavat, kuinka kännyköissä oli alkuun nikkeli-kadmium ja nikkeli-metallihydridi -akkuja. Sitten tulivat litiumakut ja kännyköiden kylmätoimintakyky heikkeni. Eikä se johtunut kosketusnäytöstä, kun niitä ei ollut... Se johtui siitä, että litiumakkujen toiminta kylmässä on melkoisen heikko.
Siksikään en pyörääni laittaisi moista kallista akkua, jolla on lisäksi lähes vainoharhaiset takuuehdot
Useimmat varmaankin muistavat, kuinka kännyköissä oli alkuun nikkeli-kadmium ja nikkeli-metallihydridi -akkuja. Sitten tulivat litiumakut ja kännyköiden kylmätoimintakyky heikkeni. Eikä se johtunut kosketusnäytöstä, kun niitä ei ollut... Se johtui siitä, että litiumakkujen toiminta kylmässä on melkoisen heikko.
Siksikään en pyörääni laittaisi moista kallista akkua, jolla on lisäksi lähes vainoharhaiset takuuehdot
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Akku kysymys.
Eikös se tullut täällä jo keskusteltua, että litium-akut ovat tosi hankalia, turhia, kalliita ja vaativat vaikka mitä latausjännitteiltä jne.kardaani kirjoitti:Tämä on jo hieman vanha ketju, mutta eipä ole tullut käytyä täällä foorumilla erinäisistä syistä hetkeen aikaan. Siispä kommenttia akkuasiaan hieman jälkijunassa...
Useimmat varmaankin muistavat, kuinka kännyköissä oli alkuun nikkeli-kadmium ja nikkeli-metallihydridi -akkuja. Sitten tulivat litiumakut ja kännyköiden kylmätoimintakyky heikkeni. Eikä se johtunut kosketusnäytöstä, kun niitä ei ollut... Se johtui siitä, että litiumakkujen toiminta kylmässä on melkoisen heikko.
Siksikään en pyörääni laittaisi moista kallista akkua, jolla on lisäksi lähes vainoharhaiset takuuehdot
Ja painon säästö ei meidän pyörissä ole ongelma.
Ihan turha on niitä käyttää.
AGM akut toimivat. Ja ovat parhaita meidän pyöriin.
Kaikenlaisia tieteellisiä perusteluita voi kertoa, niin kuin JKU teki, mutta käytäntö sen kuitenkin sanelee mikä toimii. Ja AGM toimii.
Minulla on muuten 7 vuotta vanha Landport SLA 12-22 akku tuossa hyllyssä. Vaihdoin joskus, kun ajattelin, että varmistan uudella akulla käynnistykset.
Käytin sitä hyllyssä olevaa akkua viimeksi pari päivää sitten meidän mopokoulun mopojen apuvirtana. Ja siitä lähtee virtaa tosi paljon vieläkin!
Pekka
Re: Akku kysymys.
Landport SLA 12-22 hankittu ja asennettu.
Nopea palvelu oli Pekan suosittelemassa kaupassa.
Entinen akku oli ihan kuollut talvisäilytyksen aikana.
Nopea palvelu oli Pekan suosittelemassa kaupassa.
Entinen akku oli ihan kuollut talvisäilytyksen aikana.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Re: Akku kysymys.
Tlui mieleen vanha insinöörijuttu.AGM akut toimivat. Ja ovat parhaita meidän pyöriin.
Kaikenlaisia tieteellisiä perusteluita voi kertoa, niin kuin JKU teki, mutta käytäntö sen kuitenkin sanelee mikä toimii. Ja AGM toimii.
Tehtaalla hajosi kone ja tehdaspalvelun ininööri tuli katsomaan sitä ja ilmoitti menevänsä toimistoon tutkimaan koneen piirustuksia.
Tuli sitten tunnin päästä takaisin tehtaalle ja huomasi, että kone toimii jo!
Asentajat kertoivat korjanneensa sen.
Siihen insinööri totesi; "helpoahan se on käytänössä, mutta toista teoriassa"!
Tosiasiasa tuolla kertomissani faktoisa ei ole mitään teoriaa, vain käytännön asioita.
Sama kuin moottoripyörän vaihteissa, isommat vaihteet tuovat isomman nopeuden.
Näitä geometrisia asioita muutetaan, kun tehdään akkuja eri käyttöön, kuten trukkiakut, paikallisakut ja starttiakut.
Sitten puhutaan teoriasta, kun mennään aktiiviaineen (massan) koostumiksiin ja lisäaineisiin.
Niista minä en tiedä mitään, ne on pääsääntöisesti valmistajien salaisia reseptejä ja kemiaa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: Akku kysymys.
Olisikohan hyvä miettiä, pitääkö akun kestää 3 tai 6-vuotta
ja sitten ottaa mietiskelyyn kannattaako harrastusta jatkaa
jos kestää vain kolme vuotta se akku?Jos on liian kallis hankinta kerran kolmessa vuodessa ostaa uusi akku? Ja sitten vielä se käyttö,
ajaako vuodessa 3tkm tai 30tkm, silloin on aikamoinen ero
akun kestolla.... Mielestäni pitäisi hieman myös kysellä
BMW-huoltoliikkeistä kuinka usein he huomaavat kilometreihin
ja muuhun käyttöön liityen koska akku olisi hyvä vaihtaa.
Itse olen käyttänyt AGM-akkuja R-pyörissä ja hyvin ovat
toimineet.
Mutta mukavaahan näitä keskusteluja on seurata vaikka
välillä tuntuu että......
ja sitten ottaa mietiskelyyn kannattaako harrastusta jatkaa
jos kestää vain kolme vuotta se akku?Jos on liian kallis hankinta kerran kolmessa vuodessa ostaa uusi akku? Ja sitten vielä se käyttö,
ajaako vuodessa 3tkm tai 30tkm, silloin on aikamoinen ero
akun kestolla.... Mielestäni pitäisi hieman myös kysellä
BMW-huoltoliikkeistä kuinka usein he huomaavat kilometreihin
ja muuhun käyttöön liityen koska akku olisi hyvä vaihtaa.
Itse olen käyttänyt AGM-akkuja R-pyörissä ja hyvin ovat
toimineet.
Mutta mukavaahan näitä keskusteluja on seurata vaikka
välillä tuntuu että......
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
Re: Akku kysymys.
Olenkohan ilmaissut itseni epäselvästi?
En suinkaan tarkoita, ettei AGM olisi hyvä akku, tai jopa parempi, kuin GEL-akku.
En tiedä mikä itselläni GS:ssä on, enkä myöskään mikä on vanhassa RT:ssäni.
Kuten olen yrittänyt sanoa, tuo AGM kontra GEL ei ole se oleellinen tekijä.
Hinta/paino lienee tärkeämpi kriteeri.
Kuinka ne siten arvotetaan, riippuu jokaisen käytöstä ja kukkarosta, kuten pertsa sanoi.
En suinkaan tarkoita, ettei AGM olisi hyvä akku, tai jopa parempi, kuin GEL-akku.
Siis to AGM ja GEL ilmoittaa missä muodosa happo on erottimissa.Siis en ole vieläkään hyväksymässä yleispätevää sääntöä, jossa todetaan AGM-akun olevan parempi starttikäytössä, kuin GEL-akku!
Uskon kyllä BMW:n valinneen bokserin ensiasennusakuksi parhaan mahdollisen, mutta kuten sanoin, se on valmistajakohtainen valinta, ei yksin erotinrakenteen määräämä!
En tiedä mikä itselläni GS:ssä on, enkä myöskään mikä on vanhassa RT:ssäni.
Kuten olen yrittänyt sanoa, tuo AGM kontra GEL ei ole se oleellinen tekijä.
Hinta/paino lienee tärkeämpi kriteeri.
Kuinka ne siten arvotetaan, riippuu jokaisen käytöstä ja kukkarosta, kuten pertsa sanoi.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: Akku kysymys.
Boxerin akuista kun on kysymys lienee sama millä teknikalla akku on toteutettu.
2v-koneessa pätee minun kokemukseni mukaan seuraava:
Perinteinen lyijyakku +halpa -uusitaan joka toinen vuosi +-uutena ok, ominaisuudet hupenevat nopeasti.
Geeliakku: -kalliinpi +kestää noin 4-5 vuotta +-muuten kuin ed.
AGM: -kallis +kestää ainakin 8vuotta (2 käytössä, loppua ei vielä näy) +ylivoimaisesti paras käynnistysvirta -pieni sisäinen vastus sotkee joissakin pyörissä tietokoneen, luulee akkua tyhjäksi
4v-koneet lienevät hieman akkuystävällisempiä, antaa vaihtoehtoja.
cake
2v-koneessa pätee minun kokemukseni mukaan seuraava:
Perinteinen lyijyakku +halpa -uusitaan joka toinen vuosi +-uutena ok, ominaisuudet hupenevat nopeasti.
Geeliakku: -kalliinpi +kestää noin 4-5 vuotta +-muuten kuin ed.
AGM: -kallis +kestää ainakin 8vuotta (2 käytössä, loppua ei vielä näy) +ylivoimaisesti paras käynnistysvirta -pieni sisäinen vastus sotkee joissakin pyörissä tietokoneen, luulee akkua tyhjäksi
4v-koneet lienevät hieman akkuystävällisempiä, antaa vaihtoehtoja.
cake