Wanhassa Wara Parempi
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52
Wanhassa Wara Parempi
Tämä jorina kuuluisi luonnikkaammin tietysti Oldtimers-osioon, mutta änkeänkin sen tänne, koskapa tarkoituksena on herättää ajatuksia. Ei markkinoida.
Olen jo vuosikausia "louskuttanut", että uusien mozkareitten kehitys ruokkii vanha-pyörä harrastusta. Asiahan ei ole niin yksinkertainen, joten vaatii selvennystä.
Ensinnäkin minua on jo vuosiukaudet suunnattomasti ketuttanut kaupallisen, sekä ideologisen koneiston rummutus: "Vaihda vanha saastuttava ajoneuvosi uuteen, vähäpäästöiseen, niin pelastat koko mapallon...."
Vähäisemmälläkin älyllä varustetun, tavallisen nenänkaivajan, pitäisi huomata se, että kyseessä on jälleen täydellinen kusetus!
Oleellista onkin ajatella TODELLISTA hiilijalanjälkeä. Miten paljon tarvitaan energiaa, kun maan sisältä aletaan ottamaan rautamalmeja sekä raakaöljyä? Ja miten paljon energiaa on kulutettu, ja ilmaa pilattu, ennen kun sen ketjun toisessa päässä on se vähäpäästöinen ajoneuvo?
Olenkin joskus ajatellut laittaa vaikkapa Hesariin maksetun ilmoituksen:
"Ainoa oikea ja järkevä ympäristöteko on, kun ajat sillä vanhalla, savuttavalla häksättimelläsi. Pidä se kunnossa!"
Toisaalata ymmärrän myös sen, miten tärkeää on että tehtaat pyörivät kannatavasti antaen elinmahdollisuuden myös logistiikalle, maahantuonnille, jälleenmyyjille ja etenkin jälleenmyyjien huolto-korjaamoille, sekä varaosa-osastoille.
Onhan myös ilmeisesti niinkin, että valtaosa mp-harrastajista on jo sitä ikäluokkaa jolle ainoa osa, minkä osaavat aukaista mozkaristansa, on bensatankin korkki.
Ja jos ovat uskaltautuneet lähtemään kotipihaa kauemmaksi ajelemaan, ainoa työkalu mitä tekniikkaongelmien korjaamiseen tarvitaan, on kännykkä. Sillä voi soittaa hinurin.
Kuitenkin on vielä jäljellä meitä, kehityksestä jälkeen jääneitä, wanhan raudan harrastajia. Halu tehdä käsillään muutakin, kun näplätä näitä läppärin nappuloita.
Elää oikeasti sen wanhan puksuttimensa kanssa, ja laittaa siihen pieni pala itsestään.
Etenkin BMW:n kohdalla korostuu nyt alkuperäisen filosofian ja hengen vaaliminen.
On tietysti hienoa, että mallisto laajenee ja vaihtuu tiheään. Siksi myös suhtellinen markkinaosuus on kasvanut merkittävästi. Heikompia (köyhempiä) vain hieman hirvittää, kun uuteen pitäisi vaihtaa joka vuosi. Jotta pysyisi siinä kehityksessä mukana.. Mutta samalla kuvaan on noussut myös "Japanilainen syöpä." Hehän oivalsivat jo aikojen alussa sen, että "Ikuinen työ, ikuinen nälkä." Vähintään tarpeeksi laaja sekä nopeasti vaihtuiva mallisto kaikessa tuotannossa takaa maan vaurauden. Sehän kyllä toimi, mutta sillä saarella oireita muustakin alkaa olemaan.
Vanha sanonta: "Narun pää tulee aina vetävän käteen..."
Siksipä haluankin levittää sivistystä. Harrastakaa, ja eläkää oikeasti niitten hienojen mozkareittenne kanssa. Huoltakaa, purkakaa, korjatkaa, muuttakaa, duunatkaa, kasatkaa ja oppikaa. Tietoa on maailma täynnään.
Itselläni on riittävästi töitä. Joten en minä sillä.. Oikeassa elämässä nämä jutut vaan menevät niin, kuten legendaarinen Hakki Maikola Raumalta totesi: "Jos noit tee-se-itse-miähi ei ois, meil ois aikk´ pal vähemä töit....!
Terv. Repa
Olen jo vuosikausia "louskuttanut", että uusien mozkareitten kehitys ruokkii vanha-pyörä harrastusta. Asiahan ei ole niin yksinkertainen, joten vaatii selvennystä.
Ensinnäkin minua on jo vuosiukaudet suunnattomasti ketuttanut kaupallisen, sekä ideologisen koneiston rummutus: "Vaihda vanha saastuttava ajoneuvosi uuteen, vähäpäästöiseen, niin pelastat koko mapallon...."
Vähäisemmälläkin älyllä varustetun, tavallisen nenänkaivajan, pitäisi huomata se, että kyseessä on jälleen täydellinen kusetus!
Oleellista onkin ajatella TODELLISTA hiilijalanjälkeä. Miten paljon tarvitaan energiaa, kun maan sisältä aletaan ottamaan rautamalmeja sekä raakaöljyä? Ja miten paljon energiaa on kulutettu, ja ilmaa pilattu, ennen kun sen ketjun toisessa päässä on se vähäpäästöinen ajoneuvo?
Olenkin joskus ajatellut laittaa vaikkapa Hesariin maksetun ilmoituksen:
"Ainoa oikea ja järkevä ympäristöteko on, kun ajat sillä vanhalla, savuttavalla häksättimelläsi. Pidä se kunnossa!"
Toisaalata ymmärrän myös sen, miten tärkeää on että tehtaat pyörivät kannatavasti antaen elinmahdollisuuden myös logistiikalle, maahantuonnille, jälleenmyyjille ja etenkin jälleenmyyjien huolto-korjaamoille, sekä varaosa-osastoille.
Onhan myös ilmeisesti niinkin, että valtaosa mp-harrastajista on jo sitä ikäluokkaa jolle ainoa osa, minkä osaavat aukaista mozkaristansa, on bensatankin korkki.
Ja jos ovat uskaltautuneet lähtemään kotipihaa kauemmaksi ajelemaan, ainoa työkalu mitä tekniikkaongelmien korjaamiseen tarvitaan, on kännykkä. Sillä voi soittaa hinurin.
Kuitenkin on vielä jäljellä meitä, kehityksestä jälkeen jääneitä, wanhan raudan harrastajia. Halu tehdä käsillään muutakin, kun näplätä näitä läppärin nappuloita.
Elää oikeasti sen wanhan puksuttimensa kanssa, ja laittaa siihen pieni pala itsestään.
Etenkin BMW:n kohdalla korostuu nyt alkuperäisen filosofian ja hengen vaaliminen.
On tietysti hienoa, että mallisto laajenee ja vaihtuu tiheään. Siksi myös suhtellinen markkinaosuus on kasvanut merkittävästi. Heikompia (köyhempiä) vain hieman hirvittää, kun uuteen pitäisi vaihtaa joka vuosi. Jotta pysyisi siinä kehityksessä mukana.. Mutta samalla kuvaan on noussut myös "Japanilainen syöpä." Hehän oivalsivat jo aikojen alussa sen, että "Ikuinen työ, ikuinen nälkä." Vähintään tarpeeksi laaja sekä nopeasti vaihtuiva mallisto kaikessa tuotannossa takaa maan vaurauden. Sehän kyllä toimi, mutta sillä saarella oireita muustakin alkaa olemaan.
Vanha sanonta: "Narun pää tulee aina vetävän käteen..."
Siksipä haluankin levittää sivistystä. Harrastakaa, ja eläkää oikeasti niitten hienojen mozkareittenne kanssa. Huoltakaa, purkakaa, korjatkaa, muuttakaa, duunatkaa, kasatkaa ja oppikaa. Tietoa on maailma täynnään.
Itselläni on riittävästi töitä. Joten en minä sillä.. Oikeassa elämässä nämä jutut vaan menevät niin, kuten legendaarinen Hakki Maikola Raumalta totesi: "Jos noit tee-se-itse-miähi ei ois, meil ois aikk´ pal vähemä töit....!
Terv. Repa
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Wanhassa Wara Parempi
Niinpä.
Otin juur sauhut uuden nokkaketjun kanssa
Paukuttaa muuten ihan kivasti tallissa ilman käyriä
Otin juur sauhut uuden nokkaketjun kanssa
Paukuttaa muuten ihan kivasti tallissa ilman käyriä
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Wanhassa Wara Parempi
Uudella tekniikalla myös suoraan huijataan ihmisiä ostamaan uutta rojua, mukamas taloudellisempaa, kestävämpää, ekologisempaa.
Ehkä paras näyttö huijauksesta on suorasuihkutusmoottoreiden downsizing, eli moottoreista tehdään kehittyneellä tekniikalla pienikuutioisia(kuin mp-moottorit), korkeapuristeisia tahopaketteja. Tällaisten moottoreiden pienhiukkaspäästöt ovat jopa tuhatkertaisia vanhoihin moottorimalleihin verrattuna. Kyseiset moottorit ovat kallista tekniikkaa, kallista huoltaa, saastuttavia, mutta kuluttavathan ne vähän polttoainetta, joka kompensoi "kokonaiskalleutta".
http://www.hs.fi/kotimaa/a1305754819621" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen nyt kiinnostunut vaihtoehtoisista polttoaineista.
Nestekaasua kokeilin vanhaan gessuun. Toimi täydellisesti, mutta varsinaiseen "tuotantomalliin" täytyy ostaa sirommat laitteet.
E85 alkoholia kokeilen prätkässä seuraavaksi. Prätkääni modattu laitteisto on jo odottamassa asennusta.
Vanhaan n.2500€ arvoiseen autooni on jälkiasennettu saman hintainen maakaasulaitteisto. Viimeinen tankkaus, kun oikein pihistelin, oli hinnaltaan 4,08€/100km! + kylmäkäynnistysbensat. Millään 10 x kalliimmalla hybridilläkään ei pääse samaan polttoainetalouteen. Myös päästöt ovat kaasuvehkeillä olemattomat.
Ja mikä parasta, kaikilla edellämainituilla härveleillä voi ajaa myös normaalisti bensalla, jos viina tai kaasut on loppu.
Ehkä paras näyttö huijauksesta on suorasuihkutusmoottoreiden downsizing, eli moottoreista tehdään kehittyneellä tekniikalla pienikuutioisia(kuin mp-moottorit), korkeapuristeisia tahopaketteja. Tällaisten moottoreiden pienhiukkaspäästöt ovat jopa tuhatkertaisia vanhoihin moottorimalleihin verrattuna. Kyseiset moottorit ovat kallista tekniikkaa, kallista huoltaa, saastuttavia, mutta kuluttavathan ne vähän polttoainetta, joka kompensoi "kokonaiskalleutta".
http://www.hs.fi/kotimaa/a1305754819621" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen nyt kiinnostunut vaihtoehtoisista polttoaineista.
Nestekaasua kokeilin vanhaan gessuun. Toimi täydellisesti, mutta varsinaiseen "tuotantomalliin" täytyy ostaa sirommat laitteet.
E85 alkoholia kokeilen prätkässä seuraavaksi. Prätkääni modattu laitteisto on jo odottamassa asennusta.
Vanhaan n.2500€ arvoiseen autooni on jälkiasennettu saman hintainen maakaasulaitteisto. Viimeinen tankkaus, kun oikein pihistelin, oli hinnaltaan 4,08€/100km! + kylmäkäynnistysbensat. Millään 10 x kalliimmalla hybridilläkään ei pääse samaan polttoainetalouteen. Myös päästöt ovat kaasuvehkeillä olemattomat.
Ja mikä parasta, kaikilla edellämainituilla härveleillä voi ajaa myös normaalisti bensalla, jos viina tai kaasut on loppu.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Wanhassa Wara Parempi
Vaihtoehto polttoaineet on kiinnostava aihe, mutta matkamopossa ei taida olla kilpailijaksi bensiinille oikein hyvää vaihtoehtoa.
dieseliä en lukisi edes vaihtoehdoksi vakavalla naamalla, vaikka niissäkin varmaan se oma tunnelmansa olisi.
Autoissahan tuo kuljetus kapasiteetti suurempi.
Oma uudemman pyörän päivitys jäi siihen kun kysyin uudemman vakuutuksen hintaa.....
Tuo vanha tuntuu ihan hyvälle vaihtoehdolle ja toivottavasti vielä pitkään.
dieseliä en lukisi edes vaihtoehdoksi vakavalla naamalla, vaikka niissäkin varmaan se oma tunnelmansa olisi.
Autoissahan tuo kuljetus kapasiteetti suurempi.
Oma uudemman pyörän päivitys jäi siihen kun kysyin uudemman vakuutuksen hintaa.....
Tuo vanha tuntuu ihan hyvälle vaihtoehdolle ja toivottavasti vielä pitkään.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Wanhassa Wara Parempi
[quote="AJS"]Vaihtoehto polttoaineet on kiinnostava aihe, mutta matkamopossa ei taida olla kilpailijaksi bensiinille oikein hyvää vaihtoehtoa.
quote]
Jos tuo E85 alkoholi toimii, niin mikäs vika siinä? Bensaa ja alkoholia voi sekoittaa miten vain, automatiikka hoitaa säädöt sopivaksi mille tahansa b/a-seokselle.
Nestekaasu olisi muuten hyvä, mutta Suomessa ei ole ainoatakaan yleistä tankkauspistettä, joten pullohomma sopii lähinnä perä-, tai sivuvaunuhommiin.
Maakaasu ei sovi mp-käyttöön ollenkaan. Säiliöpaineet on 200kg luokkaa, joten säiliöt on väkisinkin liian painavia, vaikka voivatkin olla komposiittia.
USAn armeijan on tarkoitus siirtyä kokonaan pois bensiinin käytöstä jollain aikavälillä ja Kawasaki on toimittanut heille 1-syl. diesel-enduroita.
Wunderlichin versio bensa-/nestekaasuprätkästä: http://www.wunderlich.de/action/konzept ... t-gasumbau" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla ajetaan siis 200km pidemmälle kuin pelkällä bensalla.
quote]
Jos tuo E85 alkoholi toimii, niin mikäs vika siinä? Bensaa ja alkoholia voi sekoittaa miten vain, automatiikka hoitaa säädöt sopivaksi mille tahansa b/a-seokselle.
Nestekaasu olisi muuten hyvä, mutta Suomessa ei ole ainoatakaan yleistä tankkauspistettä, joten pullohomma sopii lähinnä perä-, tai sivuvaunuhommiin.
Maakaasu ei sovi mp-käyttöön ollenkaan. Säiliöpaineet on 200kg luokkaa, joten säiliöt on väkisinkin liian painavia, vaikka voivatkin olla komposiittia.
USAn armeijan on tarkoitus siirtyä kokonaan pois bensiinin käytöstä jollain aikavälillä ja Kawasaki on toimittanut heille 1-syl. diesel-enduroita.
Wunderlichin versio bensa-/nestekaasuprätkästä: http://www.wunderlich.de/action/konzept ... t-gasumbau" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla ajetaan siis 200km pidemmälle kuin pelkällä bensalla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Wanhassa Wara Parempi
Joo toki toimii e85 vaan silti se kulutus kasvaa, eikä se pelkkä seoksen seuranta/säätö tee vielä kovin hyvää lopputulosta jos tarkoituksena saada kaikki hyöty E85 aineesta.
Olen itse ajanut tuolla E95/E85 (15/85%) polttoaine sekoituksella kesäisin käyttöautossa, mutta kulutuslisä kompensoi tehokkaasti hinta eron bensiiniin tihentyneistä öljynvaihtoväleistä puhumattakaan.
Olisi vaan aikaa ja rahaa niin muuttaisi moottoria ja hommaisi kokonaan ohjelmoitavan moottoriohjauksen ,lopputulos E85 aineella saattaisi olla mielenkiintoinen.
En kuitenkaan luopuisi noin 100km matkasta tankkausten välillä pyörässä vaikka säästäisin vähäsen.
Tuosta kaasumoposta en saanut selvää että meneekö se pelkällä kaasulla sen 200km yli bensamallin, vai onko siinä vielä normaali bensiini säiliö käytössä.
Vaan tuo tila minkä se kaasupullo vie on ainakin mulla käytössä.
Mutta edelleenkin kiinnostava aihe nämä vaihtoehtoiset polttoaineet.
Olen itse ajanut tuolla E95/E85 (15/85%) polttoaine sekoituksella kesäisin käyttöautossa, mutta kulutuslisä kompensoi tehokkaasti hinta eron bensiiniin tihentyneistä öljynvaihtoväleistä puhumattakaan.
Olisi vaan aikaa ja rahaa niin muuttaisi moottoria ja hommaisi kokonaan ohjelmoitavan moottoriohjauksen ,lopputulos E85 aineella saattaisi olla mielenkiintoinen.
En kuitenkaan luopuisi noin 100km matkasta tankkausten välillä pyörässä vaikka säästäisin vähäsen.
Tuosta kaasumoposta en saanut selvää että meneekö se pelkällä kaasulla sen 200km yli bensamallin, vai onko siinä vielä normaali bensiini säiliö käytössä.
Vaan tuo tila minkä se kaasupullo vie on ainakin mulla käytössä.
Mutta edelleenkin kiinnostava aihe nämä vaihtoehtoiset polttoaineet.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Wanhassa Wara Parempi
Tuo moottorinohjausjärjestelmä E85:lle maksaa Suomessa alle 300€ ja Ukrainalainen netistä tilattuna 80€.
Wunderlichin kaasupänikkä antaa vain 200km:n etu-/lisämatkan, joskin helevetin halavan! Ja voihan sen käydä taas tankkaamassa uudelleen, kun on tyhjentynyt.
Wunderlichin kaasupänikkä antaa vain 200km:n etu-/lisämatkan, joskin helevetin halavan! Ja voihan sen käydä taas tankkaamassa uudelleen, kun on tyhjentynyt.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Wanhassa Wara Parempi
Ei oo pahan hintainen ohjain jos se optimoi seoksen erilaadut, säätää seosssuhdetta ajonaikana ja ohjaa sytytystäkin.
Subaruun ostin kokonaan ohjelmoitavan että saa tuon sytytyspuolen mukaan.
Subaruun ostin kokonaan ohjelmoitavan että saa tuon sytytyspuolen mukaan.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Re: Wanhassa Wara Parempi
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_F ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
ruottalaiset ajelee jo,toki siellä enemmän E85 muutettuja autojakin.
ruottalaiset ajelee jo,toki siellä enemmän E85 muutettuja autojakin.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Re: Wanhassa Wara Parempi
En tiiä onko Wanhassa wara parempi mutta jatkan tuolla RT:llä vielä ainakin tämän kesän vaikka vaihtokuumettakin ollut ilmassa.
Ajoasentokin nyt parempi kuin ennen ja tankillinen menee kerta istumalla jos rakko kestää.
Oleellisesti vähemmän ajettuun samantyyliseen(1200rt/gt) pitäisi laittaa iso kasa euroja väliin.
"Retkeilen" ennemmin sen erotuksen, siinä saa ajaa ja maksaa kuluja aika pitkään.
Vanhemmissa laitteissa tekniikka ja ennen kaikkea sähköt yleensä helpompia.
Kalleimpia osiakin monesti löytyy käytettynä kohtuu hintaan.
Ajoasentokin nyt parempi kuin ennen ja tankillinen menee kerta istumalla jos rakko kestää.
Oleellisesti vähemmän ajettuun samantyyliseen(1200rt/gt) pitäisi laittaa iso kasa euroja väliin.
"Retkeilen" ennemmin sen erotuksen, siinä saa ajaa ja maksaa kuluja aika pitkään.
Vanhemmissa laitteissa tekniikka ja ennen kaikkea sähköt yleensä helpompia.
Kalleimpia osiakin monesti löytyy käytettynä kohtuu hintaan.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Wanhassa Wara Parempi
Tämä on niin hienosti kirjoitettu, että ihan vaan kertauksen vuoksi lainaan tätä uudelleen.ReijoMyllymaa kirjoitti:Olen jo vuosikausia "louskuttanut", että uusien mozkareitten kehitys ruokkii vanha-pyörä harrastusta. Asiahan ei ole niin yksinkertainen, joten vaatii selvennystä.
Ensinnäkin minua on jo vuosiukaudet suunnattomasti ketuttanut kaupallisen, sekä ideologisen koneiston rummutus: "Vaihda vanha saastuttava ajoneuvosi uuteen, vähäpäästöiseen, niin pelastat koko mapallon...."
Vähäisemmälläkin älyllä varustetun, tavallisen nenänkaivajan, pitäisi huomata se, että kyseessä on jälleen täydellinen kusetus!
Oleellista onkin ajatella TODELLISTA hiilijalanjälkeä. Miten paljon tarvitaan energiaa, kun maan sisältä aletaan ottamaan rautamalmeja sekä raakaöljyä? Ja miten paljon energiaa on kulutettu, ja ilmaa pilattu, ennen kun sen ketjun toisessa päässä on se vähäpäästöinen ajoneuvo?
Olenkin joskus ajatellut laittaa vaikkapa Hesariin maksetun ilmoituksen:
"Ainoa oikea ja järkevä ympäristöteko on, kun ajat sillä vanhalla, savuttavalla häksättimelläsi. Pidä se kunnossa!"
Ajatelkaas, jo vuonna 1938 BMW teki moottoripyöriä matalaoktaaniselle lyijyttömälle bensiinille, jotka kulkivat helposti nykyisiä suurimpiakin nopeusrajoituksia, kulutuksen ollessa n. 5-6L/100km. Käytettyjen osien lukumäärä on ehkä 1/100:s osa pyörää kohti(nykyään valtavat osapaketit lasketaan vain yhdeksi varaosaksi).
Kysymys kuuluukin: Missä on kehitys?
Ja ennen kuin edes vastaatte: Oletteko koskaan ajaneet vanhalla bemarilla?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-