Venttiilin vaikuttaa renkaan pyöriessä kahdensuuntaisia voimia. Koska venttiili perinteisesti on sijoitettu säteen suuntaisesti venttiili pyrkii keskipakovoiman vaikutuksesta avautumaan, lue se pyrkii poispäin vanteen keskiöstä. Vastaavasti venttiiliin toisaalta vaikuttaa sekä renkaan rengaspaineen aiheuttama kiinnipitävä voima että venttiilin jousen samoin venttiiliä sulkeva voima. Matemaattisesti asiaa tarkasteltaessa keskipakovoiman ollessa suurempi kuin sulkevien voimien summa rengas tyhjenee. Kysymyksesi on äärimmäisen teoreettinen, noin karkeasti sen venttiilin neulan pitäisi painaa kierroksilla sellaiset > 0,2 kg vastaavia kiihtyvyyksiä aikaansaadaan laboratorioiden sentrifugeissa, melkoista haipakkaa saisi ajella. Siitä olemme toki yhtä mieltä että se hattu on hyvä olla jolloin estetään lian meneminen venttiiliin, ja jos ei muuta niin saadaan kuljettajalle jonkinlainen tunne turvallisuudesta.kaliffi kirjoitti:Kävin tässä laitattamassa motskariin uuden takarenkaan. Kun otin pyörän vastaan, huomasin että asentajalta oli unohtunut venttiilin hattu. Se ei todellakaan ole pikkujuttu ja huonolla tuurilla asentajaa voidaan syyttää kuoleman tuottamuksesta. Nimittäin jos pyörä kulkee kolmesataa ja ylikin, keskipakoisvoima on venttiilin sydämessä jo aikamoinen ja huonolla tuurilla se päästää ilmat pihalle. Silloin on vitsit vähissä jos noissa nopeuksissa karkaa renkaasta ilmat!
åke