Moottoriöljyistä
Re: Moottoriöljyistä
Api eli American petroleum institute on ilmoittanut testin vanhentuneeksi ja poistetuksi käytöstä.
Re: Moottoriöljyistä
Nyt jäitä hattuun ja Gulffia koneeseen, koska se on parasta!!!
Uusimmassa MP-maailman tilaajalehdessä oli varsin hyvä juttu moottoriöljyistä. Harmi vaan, että juttua ei ole irtonumeroissa mutta jos saatte tuon tilajalehden lainattua jostain niin kannattaa tutustua.
-Ile-
Uusimmassa MP-maailman tilaajalehdessä oli varsin hyvä juttu moottoriöljyistä. Harmi vaan, että juttua ei ole irtonumeroissa mutta jos saatte tuon tilajalehden lainattua jostain niin kannattaa tutustua.
-Ile-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Moottoriöljyistä
Milläs vehkeillä ne oli öljyt testanneet?ilmari kirjoitti:Nyt jäitä hattuun ja Gulffia koneeseen, koska se on parasta!!!
Uusimmassa MP-maailman tilaajalehdessä oli varsin hyvä juttu moottoriöljyistä. Harmi vaan, että juttua ei ole irtonumeroissa mutta jos saatte tuon tilajalehden lainattua jostain niin kannattaa tutustua.
-Ile-
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: Moottoriöljyistä
Tuo Gufhan saattaa hyvinkin olla paras moottoriöljy. Ainakin tunnettu valmistaja tiedossa ja käyttöturvallisuustiedotteista löytyy faktoja öljyn ominaisuuksista ja luokituksista yms joiden perusteella käyttäjä voi muodostaa mielipiteensä ja sitten perustella näkemyksensä todistettavasti. Esimerkiksi näin että mielestäni tämä öljy on laadukkaampaa kuin joku toinen koska tämän viskositeetindeksi on korkeampi kuin toisen öljyn. Tällöin väite perustuisi todelliseen tietoon.
Näitä tietojahan nyt keskustelussa olleesta öljystä ei ole saatavilla.
Näitä tietojahan nyt keskustelussa olleesta öljystä ei ole saatavilla.
Re: Moottoriöljyistä
Onko sinkkipitoisuus öljyssä pelkkä myyntikikka?
Ennen aikaan sitä lienee ollut kaikissa öljyissä, mutta vissiin katalysaattorit ei siitä tykänneet.
Ennen aikaan sitä lienee ollut kaikissa öljyissä, mutta vissiin katalysaattorit ei siitä tykänneet.
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Re: Moottoriöljyistä
Moi Ismo. Eli lehdessä ei ollut mitään testiä vaan juttu öljyjen sielunelämästä osittain jopa molekyylitasolla.Ismo Vaara kirjoitti:Milläs vehkeillä ne oli öljyt testanneet?ilmari kirjoitti:Nyt jäitä hattuun ja Gulffia koneeseen, koska se on parasta!!!
Uusimmassa MP-maailman tilaajalehdessä oli varsin hyvä juttu moottoriöljyistä. Harmi vaan, että juttua ei ole irtonumeroissa mutta jos saatte tuon tilajalehden lainattua jostain niin kannattaa tutustua.
-Ile-
Tuo Gulffin parhaus oli vaan mun oma mielipide enkä pysty sitä mitenkään perustelemaan.
-Ile-
Re: Moottoriöljyistä
Mukava että sinulla on noinkin paljon tietoa öljyistä. Se jos joku on oikeasti perehtynyt aiheeseen ja pystyy perustelemaan mielipiteensä on kai sitten vain kiukuttelua sinun mielestäsi. Olkoon sitten niin.R80/7 kirjoitti:Jotenkin mua huvittaa ton R100gspd:n vimmainen kiukuttelu.
Re: Moottoriöljyistä
Mielenkintoisia keskusteluja, siis mielipiteitä!
Lienee niin, että faktaa parhaista öljyistä ei taida olla, koska asia on kovin monisyinen.
Siis riippuu erilaisista moottorin tekniikoista yms.
Minä olen käyttänyt Valvolinen mineraaliöljyjä noissa vanhoissa häksättimissäni.
Syynä se, että työkaverini kertoi (ajaa rataa vanhalla classic-autolla) avaavansa koneen joka kisan jälkeen.
Käyttäessään Valvolinea kulutuspinnat ovat pysyneet parhaimman näköisinä kisan jälkeen!
Tuo perustelu riitti minulle ja niin vanhat bokserit, kuin brittiautojeni 4-ja 6 koneet saavat sitä sisäänsä.
Käyttöautojen saksalaiset 4 ja 6-koneet saavat sitä mitä merkkiliike sinne panee.
Mutta kyllähän öljyjen perustieto olisi kiinnostavaa, mutta vaatinee hyviä molekyylikemian perustietoja eikä taida olla kovin nopeasti opiskeltavissa!
Mutta eikös tässä olisi kerhollemme oiva vihje: johonkin kokoontumiseen järjestetään öljynvalmistajan luentotilaisuus. Huom, ei siis kauppamiehen!
Lienee niin, että faktaa parhaista öljyistä ei taida olla, koska asia on kovin monisyinen.
Siis riippuu erilaisista moottorin tekniikoista yms.
Minä olen käyttänyt Valvolinen mineraaliöljyjä noissa vanhoissa häksättimissäni.
Syynä se, että työkaverini kertoi (ajaa rataa vanhalla classic-autolla) avaavansa koneen joka kisan jälkeen.
Käyttäessään Valvolinea kulutuspinnat ovat pysyneet parhaimman näköisinä kisan jälkeen!
Tuo perustelu riitti minulle ja niin vanhat bokserit, kuin brittiautojeni 4-ja 6 koneet saavat sitä sisäänsä.
Käyttöautojen saksalaiset 4 ja 6-koneet saavat sitä mitä merkkiliike sinne panee.
Mutta kyllähän öljyjen perustieto olisi kiinnostavaa, mutta vaatinee hyviä molekyylikemian perustietoja eikä taida olla kovin nopeasti opiskeltavissa!
Mutta eikös tässä olisi kerhollemme oiva vihje: johonkin kokoontumiseen järjestetään öljynvalmistajan luentotilaisuus. Huom, ei siis kauppamiehen!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: Moottoriöljyistä
Asia on juuri noin kuten kirjoitit. Jonkun öljyasiantuntijan tms luento on erinomainen idea.JKU kirjoitti:Mielenkintoisia keskusteluja, siis mielipiteitä!
Lienee niin, että faktaa parhaista öljyistä ei taida olla, koska asia on kovin monisyinen.
Siis riippuu erilaisista moottorin tekniikoista yms.
Minä olen käyttänyt Valvolinen mineraaliöljyjä noissa vanhoissa häksättimissäni.
Syynä se, että työkaverini kertoi (ajaa rataa vanhalla classic-autolla) avaavansa koneen joka kisan jälkeen.
Käyttäessään Valvolinea kulutuspinnat ovat pysyneet parhaimman näköisinä kisan jälkeen!
Tuo perustelu riitti minulle ja niin vanhat bokserit, kuin brittiautojeni 4-ja 6 koneet saavat sitä sisäänsä.
Käyttöautojen saksalaiset 4 ja 6-koneet saavat sitä mitä merkkiliike sinne panee.
Mutta kyllähän öljyjen perustieto olisi kiinnostavaa, mutta vaatinee hyviä molekyylikemian perustietoja eikä taida olla kovin nopeasti opiskeltavissa!
Mutta eikös tässä olisi kerhollemme oiva vihje: johonkin kokoontumiseen järjestetään öljynvalmistajan luentotilaisuus. Huom, ei siis kauppamiehen!
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
- Moottoripyörän malli: r1100rt
Re: Moottoriöljyistä
Ei ole, etenkään vanhojen moottoreiden osalta. Sinkki ja fosfori (zddp-lisäaineistus) muodostavat yhdessä lämmön ja paineen kanssa erittäin kovan suojaavan pinnan siltä varalta, että öljykalvo pettää. Kaikista suurimmat pintapaineet ovat nokka-akselin ja nostajan välissä ja vanhat moottorit ovat suunniteltu suuremmille zddp pitoisuuksille, kuin nykyaikaisissa "parhaiten" luokitelluissa öljyissä on. Zddp pitoisuudet ovat suurimmillaan API SF luokituksen omaavissa öljyissä, joissa taso on yli 1500 ppm. Taas API SG/SH öljyissä se on yli 1200 ppm ja tästä luokitusten parantuessa taso vain laskee. Nämä ovat siis standardin vaatimia minimejä, joten sitä voi olla enemmänkin.AJS kirjoitti:Onko sinkkipitoisuus öljyssä pelkkä myyntikikka?
Ennen aikaan sitä lienee ollut kaikissa öljyissä, mutta vissiin katalysaattorit ei siitä tykänneet.
Parasta öljyä on aika hankala määritellä, koska sellaista ei ole. On ainoastaan parhaiten käyttötarkoitukseensa sopivia öljyjä. Öljyn parhaus on samalla tavalla uskon asia, kuin pääseekö taivaaseen vai ei? Onko tunnettu Brand Y parempi, kuin tuntematon Brand X, vaikka purkkien kyljessä on samat luokitukset? Jos ei usko koko taivaaseen, niin mikä silloin on parasta? Tuskinpa kukaan tällä foorumilla voi sanoa, onko Brand Y parempaa, kuin Brand X. Harvalta löytyy sellaisia analysointilaitteita, joilla tämän voi todeta.
Ja kyllä, minäkin käytän RT:ssä Botox 20W-50 öljyä. Laitoin samaa öljyä myös Jytäriin, koska siinäkin on 20W-50 viskositeettivaatimus, mutta siihenpä se ei passannutkaan. Siinä on nimittäin huohotus suoraan ulkoilmaan ja Botox haisi niin käsittämättömän pahalle , että sitä ei voinut ihminen haistella. Oli pakko palata takaisin Motul 3000 öljyyn, koska se on oikein miellyttävän tuoksuinen. Se on nääs sillä keinon, että siihen öljyn parhauteen vaikuttaa moni asia ja tällä kertaa se oli ainoastaan tuoksusta kiinni.
- R80/7
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Helmi 2006 07:20
- Moottoripyörän malli: BMW R80/7
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Moottoriöljyistä
Se on toi sun kirjottelun hyökkäävä tyyli mikä on niin huvittavaa.R100gspd kirjoitti:Mukava että sinulla on noinkin paljon tietoa öljyistä. Se jos joku on oikeasti perehtynyt aiheeseen ja pystyy perustelemaan mielipiteensä on kai sitten vain kiukuttelua sinun mielestäsi. Olkoon sitten niin.R80/7 kirjoitti:Jotenkin mua huvittaa ton R100gspd:n vimmainen kiukuttelu.
hannulahtinen
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottoriöljyistä
Tuohan kai tarkoittaa sitten sitä, että noissa uusissa ja hienojen laatuluokkien öljyissä ei ole kunnolla sitä sinkkiä, joka muodostaisi suojaavan pinnan noiden vanhojen moottoreiden isoihin välyksiin. Eli SG luokituksen jälkeen se sinkki vaan laskee.Ossi Viita-aho kirjoitti:Ei ole, etenkään vanhojen moottoreiden osalta. Sinkki ja fosfori (zddp-lisäaineistus) muodostavat yhdessä lämmön ja paineen kanssa erittäin kovan suojaavan pinnan siltä varalta, että öljykalvo pettää. Kaikista suurimmat pintapaineet ovat nokka-akselin ja nostajan välissä ja vanhat moottorit ovat suunniteltu suuremmille zddp pitoisuuksille, kuin nykyaikaisissa "parhaiten" luokitelluissa öljyissä on. Zddp pitoisuudet ovat suurimmillaan API SF luokituksen omaavissa öljyissä, joissa taso on yli 1500 ppm. Taas API SG/SH öljyissä se on yli 1200 ppm ja tästä luokitusten parantuessa taso vain laskee. Nämä ovat siis standardin vaatimia minimejä, joten sitä voi olla enemmänkin.AJS kirjoitti:Onko sinkkipitoisuus öljyssä pelkkä myyntikikka?
Ennen aikaan sitä lienee ollut kaikissa öljyissä, mutta vissiin katalysaattorit ei siitä tykänneet.
Ilmankos mun R1100GS 1999 pyörä haluaisi SF öljyä, jota ei kai sitten enää saa. Harmi juttu.
Sinkki ei kai ole kovin paha juttu luonnon kannalta, joten se ei ole este sen öljyn käyttämiseen.
Pekka
Re: Moottoriöljyistä
Anteeksi Hannu tai muutkin jos tyylini on jotakuta loukannut, se ei ollut tarkoitus. Minä nyt vaan olen tyyppi joka en ostaisi autokauppiaalta ladaa vain koska hän väittää sen olevan mersu ja niin kauan kuin todisteita ei löydy lada on vain lada. Ne jotka tällaisen ladan haluavat ostaa ette ole sen huonompia tai parempia ihmisiä kuin muutkaan. Jos teillä on vaikea ymmärtää minua arvatkaa miten vaikeaa itselläni on kun joudun joka päivä elämään itseni kanssa. Nyt kaikki baanalle, siellä on upea ajokeli...
Re: Moottoriöljyistä
Niin se on. Merkkeihin liitetyt mielikuvat eivät vastaa todellisuutta. Takaveto-Lada oli todella hyvä ostos hintaansa nähden mutta nykyiset Mersut, Väyrysestä alkaen , ovat vain autoja eikä mitenkään laadun erinomaisia esimerkkejä. Lada ei ole ikinä ruostunut niin helposti kuin mikä tahansa Mersu.