Olen monta vuotta ihmetellyt miksi oilhead-boxereiden pinnavanteet on erikokoiset halkaisijaltaan kuin valuvanteet? Edessä isommat ja takana pienemmät.
Ja oletteko huomanneet, että monesti poliisien RT:t on varustettu pinnavanteilla.
Pinnapyörien vannekoot
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Pinnapyörien vannekoot
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pinnapyörien vannekoot
Mikä kysymys tää nyt oli. Eikös toi vannekoko määräydy pyörän käyttötarkoituksen mukaan.
Möhköenduroissa on isompi etupyörä, jotta sen hyrrävoimat olisivat isompia ja se pysyisi pystyssä paremmin vaikka hiekkateillä ja pehmeissä paikoissa.
21 tuumainen olisi kai kova sana vaikka R1100GS pyörässä. Jotkut ovat noita muutoksia kanssa tehneet.
Poliisipyöristä ei ole mitään huomioita.
Ehkä niissä on pinnavanteet koska pinnavanteet kestävät elämän kolhuja. Ne eivät ole heti solmussa jos osut johonkin reunakivetykseen.
Ihan esimerkkinä kerron, kun olin kerran Kuusamon lähellä kaahailemassa.
Eteen tuli metsäautotien silta. Siinä ei ollut mielestäni mitään varoitusta, että vaarallinen silta.
Kaahasin sataa sitä tietä, tuli silta eteen yllättäen. Sillassa oli lankut sivuilla autoja varten ja keskiosa jotenkin alempana.
Pamautin sinne keskelle ja pyörä hyppäsi ties mihin.
Kauhea pamaus koko pyörässä ja varsinkin takapyörässä.
Pystyssä kuitenkin selvisin.
Takalaukusta kaikki oluet ja kamat lensivät tien sivuun ja olin varma, että vanne on ihan solmussa.
Ei ollut.
Ei mitään muodonmuutosta pinnavanteeseen.
Matka jatkui iloisesti, mutta oluiden särkyminen kyllä harmitti.
Pekka
Möhköenduroissa on isompi etupyörä, jotta sen hyrrävoimat olisivat isompia ja se pysyisi pystyssä paremmin vaikka hiekkateillä ja pehmeissä paikoissa.
21 tuumainen olisi kai kova sana vaikka R1100GS pyörässä. Jotkut ovat noita muutoksia kanssa tehneet.
Poliisipyöristä ei ole mitään huomioita.
Ehkä niissä on pinnavanteet koska pinnavanteet kestävät elämän kolhuja. Ne eivät ole heti solmussa jos osut johonkin reunakivetykseen.
Ihan esimerkkinä kerron, kun olin kerran Kuusamon lähellä kaahailemassa.
Eteen tuli metsäautotien silta. Siinä ei ollut mielestäni mitään varoitusta, että vaarallinen silta.
Kaahasin sataa sitä tietä, tuli silta eteen yllättäen. Sillassa oli lankut sivuilla autoja varten ja keskiosa jotenkin alempana.
Pamautin sinne keskelle ja pyörä hyppäsi ties mihin.
Kauhea pamaus koko pyörässä ja varsinkin takapyörässä.
Pystyssä kuitenkin selvisin.
Takalaukusta kaikki oluet ja kamat lensivät tien sivuun ja olin varma, että vanne on ihan solmussa.
Ei ollut.
Ei mitään muodonmuutosta pinnavanteeseen.
Matka jatkui iloisesti, mutta oluiden särkyminen kyllä harmitti.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Pinnapyörien vannekoot
No mutta miksi R850 R:ään on pienempi pinnapyörä taakse kuin valu? Ja vain 18 tuumainen eteen, vaikka maastökäyttöä ajatellen 19 tuumainenkin mahtuisi siinä pyörimään? Jotenkin luulisi molempia suurennettavan tai pienennettävän, jos pyöräkokoa tarvitsee yleensäkään muuttaa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-