Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 30 Huhti 2011 00:27
- Moottoripyörän malli: R1200 GSA
- Paikkakunta: Pöytyä
Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
GSA -09 pitää melkoista wouvvausta 3000 kierroksen tietämillä. Että mistä moinen? Laakeri? Vaihteisto? Perä? Turbulenssi? Vai normaalia auf deutsch? Ilmenee kierrosluvulla noin 2500-3500 ja mielestäni vain vitosella. Ja mitä enemmän kuuntelee, sitä kovemmalta kuulostaa... oli Norjan turneella aikaa kuunnella viikon verran. Mittarissa vasta 30 kilokilometriä. Toisaalta ketjurasvaa kuluu aika vähän, jotenka pitääkö olla tyytyväinen?
Tietäjät, kertokaa mistä on kyse?
k. juhaGO
Tietäjät, kertokaa mistä on kyse?
k. juhaGO
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Mulla oli sama "vaiva" 2011-mallin GSA:ssa. 5-vaihteella jurinaa, jonka taajuus vaelteli. Ääni ikäänkuin "kiersi" tahi vouvasi, kuten osuvasti kuvailit
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Renkaat on todennäköisin syy. Ainakin Tourance ja Tourance EXP vouvaa. Kuluneempana sitten hitassa kurvissa jyristävät.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 30 Huhti 2011 00:27
- Moottoripyörän malli: R1200 GSA
- Paikkakunta: Pöytyä
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Totta, tourancet on alla. Mutta miksi vain vitosella? Voisi kuvitella, että rengasperäisenä kuuluisi muillakin vaihteilla. Kieltämättä äänen suunta on enemmän takapään suunnalta. Mää ihmettele vieläki.
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Tuttu juttu. Minulla gessussa alla anakeet ja luulin
myös ensin että vitosessa vikaa. Ulvoo kun on paljon
kuormaa ja kylmällä ilmalla. Kun ajaa esim alas alpeille
baanoja ja renkaat kuluvat tasaiseksi niin kyllä kun
menee serpentiineille niin täristää hiljaisessa nopeudessa.
Päivän kun siellä ajelee ja saa renkaan taas reunoistaan
pyöreäksi niin tärinä häviää. Muistaakseni Kunkku joskus
kirjoitti, että mitä järkeä on käyttää noita renkaita, jos
pääasiallisesti ajaa asvaltilla. Olen samaa mieltä ja ensi-
kesäksi laitan alle katurenkaat
myös ensin että vitosessa vikaa. Ulvoo kun on paljon
kuormaa ja kylmällä ilmalla. Kun ajaa esim alas alpeille
baanoja ja renkaat kuluvat tasaiseksi niin kyllä kun
menee serpentiineille niin täristää hiljaisessa nopeudessa.
Päivän kun siellä ajelee ja saa renkaan taas reunoistaan
pyöreäksi niin tärinä häviää. Muistaakseni Kunkku joskus
kirjoitti, että mitä järkeä on käyttää noita renkaita, jos
pääasiallisesti ajaa asvaltilla. Olen samaa mieltä ja ensi-
kesäksi laitan alle katurenkaat
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Terve
Saiko Patruuna "vouvauksen" loppumaan, miten? Voisiko vouvaus johtua vain liian suuresta väännöstä eli sama vauhti kuin viitosella, mutta nelonen pesään, kierroksia lisää ja hiljaista tuli. Kuutosella ilman suhina(melu) peittää liian matalien kierrosten vouvauksen. Olenko ihan pihalla? Omassa eturengas Anakee kuluu rapulle ja alkaa täristämään paljon ennenkuin olisi vaihdon aika. Onko Tourange tai T exp ollut samanlaista ongelmaa? Paineen nosto reilusti yli 3 kilon auttaa asiaan, mutta on ns laakerisoralla huono juttu.
Terv. jp
Saiko Patruuna "vouvauksen" loppumaan, miten? Voisiko vouvaus johtua vain liian suuresta väännöstä eli sama vauhti kuin viitosella, mutta nelonen pesään, kierroksia lisää ja hiljaista tuli. Kuutosella ilman suhina(melu) peittää liian matalien kierrosten vouvauksen. Olenko ihan pihalla? Omassa eturengas Anakee kuluu rapulle ja alkaa täristämään paljon ennenkuin olisi vaihdon aika. Onko Tourange tai T exp ollut samanlaista ongelmaa? Paineen nosto reilusti yli 3 kilon auttaa asiaan, mutta on ns laakerisoralla huono juttu.
Terv. jp
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Ei ainakaan perus Tourance ole kulunut mitenkään kummallisesti. Paineita on ollut vähän yli suosituksen, mutta ei kylläkään 3 kiloa (edessä).jukkap kirjoitti:Terve
Omassa eturengas Anakee kuluu rapulle ja alkaa täristämään paljon ennenkuin olisi vaihdon aika. Onko Tourange tai T exp ollut samanlaista ongelmaa? Paineen nosto reilusti yli 3 kilon auttaa asiaan, mutta on ns laakerisoralla huono juttu.
Terv. jp
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 30 Huhti 2011 00:27
- Moottoripyörän malli: R1200 GSA
- Paikkakunta: Pöytyä
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Vaihtui takarengas ja loppui wouwwaus sekä ihmettely. Tourance exp on nyt alla, kuulostellaan tilannetta taas syksymmällä.
t. juhaGO
t. juhaGO
Re: Omituisuus vai vika - vitosella gessu wouwouvvaa?
Taitaa olla BMW:n ominaisuus. Itselläni on F650GS -08 Twin ja siinä ilmenee sama wouwaus ääni kutosella ajettaessa 80-100 km/h vauhdissa. Ääntä ei kuulu muilla vaihteilla ajettaessa samassa nopeudessa. Takalaakerit vaihdoin kun epäilin äänen tulevan niistä - ei vaikutusta. Takarengas menee vaihtoo. Katsotaan häviääkö omituinen ääni.