R45 700cc bigbore kit

R-sarjan pyörät
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

R45 700cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mulla on talven aikana tarkoitus tehdä pari virityssarjaa R45:een.
Homma tehdään lyhentämällä 800cc pytyt R45:n iskulle sopivaksi. Myös mahdollinen/todennäköinen männänpäiden muotoilu tehdään. Pytty ja mäntä ovat hyväkuntoiset käytetyt, männänrenkaat uudet. Tarkoituksena on muutossarja, jossa alkuperäisiä osia eikä pyörän ulkonäköä muuteta.
Teen näitä yhden sarjan asiakkaalle ja toisen ylimääräisen sarjan itselleni. Jos joku muukin haluaa samanlaisen voi ilmoittautua.

800cc pyttyjä ja mäntiä löytyy multa hyllystä.
Viimeksi muokannut Ismo Vaara, 07 Huhti 2014 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
HarzaR3
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Heinä 2010 06:06
Moottoripyörän malli: BMW R100RS
Paikkakunta: Säkylä

Re: R45 680cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja HarzaR3 »

Terve,

Mitä muita muutoksia tarvitaan, kaasarit, pakoputket? Mitä muutokset n. maksaisivat?

T Harri
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R45 680cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tarkoitus on, ettei mitään muita muutoksia tarvitse tehdä. Ehkä suuttimia joutuu suurentamaan ja neulaa nostamaan?
Tämä ei ole mun keksintö, vaan saksalaiset on näitä tehneet vuosia, mm. Gunther Michel GmbH.
Kokonaishinnasta on vielä melko mahdotonta sanoa tarkasti, mutta sanoisin kuitenkin, että n. 350-400€ + uudet männänrenkaat ja tiivisteet.
Jos asiakkaan kautta tulee pytyt ja männät, hinta luonnollisesti laskee huomattavasti.
Hinnoittelu ei sisällä asennusta, eikä mahdollisia säätöjä.
Tää on nyt tällaista pioneerityötä, josta ei varmasti voi sanoa mitään.
Mielenkiintoinen projekti on koska kuutiotilavuutta tulee n.45% lisää!
Naapurin kaveri toi kerran ko. virityksellä olevan bemarin Saksasta ja se myytiin mun kautta. Valitettavasti ei kukaan päässyt tiellä kokeilemaan, koska oli talvi. Kävi kuitenkin kuin sveitsiläinen kronometri!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: R45 680cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja mclean »

Uskon, että koneesta tulee hienokäytöksinen. Voisi kuvitella näin, koska uusi rakenne on hyvin lyhytiskuinen eli mäntä ei siellä kovin lujaa vauhtia edestakaisin vippase.
Oma kasisataseni muuttui todella hienosti kulkevaksi tonniseksi mutta yks probleemi tuli ja se sama kannattaa huomioida nelipuokillakin.
Nimittäin kytkin meni uusiksi. Vanha kytkin ei jaksa pitää uusilla väännöillä.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R45 680cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Projekti tuli valmiiksi, enää ei puutu kuin maantietestit.
Kone käy aivan uskomattoman hiljaisilla mekaanisilla äänillä, johtuisiko erikoisen lyhyistä työntötangoista, vai mistä?
Vastaa hyvin kaasuun, vaikka kaasarit ovat säädetty vain balanssiin R45:n vakiosäädöillä.
Mäntiä jouduttiin muokkaamaan neljään eri kertaan, jotta mahtuivat pyörimään kampiakselin limpuissa ja venttiilien aukeaman alla. Samalla tietysti saatiin painotettua ne justiinsa saman painoisiksi keskenään. Puristusta yritettiin jättää mahdollisimman paljon, jotta kyyti olisi hyvää.
Sormia syyhyttää päästä tielle testaamaan, niin hienosti tuo paikallaan pelittää! :)

Kaikki pyörän alkuperäiset osat jäivät koskemattomiksi. Pakokäyriä täytyi hieman levittää toisiinsa nähden, sillä pakoaukot ovat muutaman millin etäämmällä toisistaan. Se onnistui avaamalla yhdysputken klemmarit.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R45 680cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tänään oli kojeajopäevä.
115kg kuski kelkkahaalari päällä, mittarissa 160 km/h ja yli 8000 rpm.
Case closed.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R45 700cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Suorittamani tarkastuslaskelman mukaan kitistä tulikin 700cc!

Poraus 84,8mm - isku 61,5mm x2 = 694,7cc

Eriävän mielipiteenkin voi ilmaista!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R45 700cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ihan oikein tuo on laskettu. Aika iso tuohon alkuperäiseen R45 verrattuna. :)
Kestääkö paikat?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R45 700cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Paikat pitäisi kestää, onhan kone ja voimansiirto, kytkintä lukuun ottamatta, periaatteessa sama kuin 1000cc. Boxerissa ei ole myöskään kampiakselin tasapainotusongelmaa, koska männät toimivat toistensa vastapainoina.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: R45 700cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja cake »

G. Michel on tehnyt vastaavia 840/850-kuutioisia, jotka ratakäytössä kiertää 9000rpm.
Miksei tällainen katupelinä kestäisi

cake
Avatar
esyvanen
Viestit: 53
Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
Paikkakunta: Espoo, Finland

Re: R45 700cc bigbore kit

Viesti Kirjoittaja esyvanen »

Suoraan tehtaaltakin tuli aikanaan R65 malli joka on identtinen R45:n kanssa muuten paitsi porauksen suhteen.

R45: 70 x 61.5 mm = 473,4 cc
R65: 82 x 61.5 mm = 649,6 cc

Ero tuohon R65 poraukseen on niin pieni, että tuskin sen takia paikat hajoaa.
Toisaalta, löytyisikö helpommalla R65 kalut suoraan?
Askartelun ilo ei ole kyllä niin suurta :)
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
Vastaa Viestiin