Tapasin Ilves Meetingissä hemmon, Waltteri nimeltään, jolla oli R80GS pyörä vuodelta 1999.
Hän kertoi, että Saksassa niitä tehtiin vielä vuoden 1996 jälkeen, jolloin valmistus virallisesti kai loppui, vielä erikoissarja vain Saksan markkinoille. Oli ostanut pyörän viime keväänä Saksasta kai Motorrad lehden entiseltä päätoimittajalta, joka oli ostanut sen uutena. Hän on siis toinen omistaja.
Tietääkö joku jotain tuosta erikoissarjasta?
Pyörä oli hieno ja viimeistä mutteria myöden alkuperäisessä kunnossa.
Tuossa se pyörä ja onnellinen omistaja.
Pekka
R80GS Special Edition
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R80GS Special Edition
Kuukkeloin tuota hieman ja löytyi tämmöinen juttu:
The South African's BMW R 80 GS Kalahari
BMW R80GS Kalahari
The 5 September in a mail to the BMW -GS motorcycles mailing list, Lodewyk Steyn give us some information about a new "old" GS version :
I've got a bit of information I would like to share with the readers of BMW-GS.
Early in August this year (1997) a new model of the old model GS was launched in South Africa. Known as the R 80 GS Kalahari, it originates from the R 80 GS Basic available in Europe. It is white in colour with a blue frame.
The following is a description of what the motorcycle looks like: Round headlight with old instrument cluster as found on early model GS's and G/S's. Small windscreen. High front mudguard with Marzocchi front forks. White Power rear suspension. Early model 35 liter Paris Dakar petrol tank made of steel. No crashbars or sidestand. The rear subframe is the same as that of the first G/S's with the lugage rack at the back as an optional extra that bolt on. Paralever suspension. R 80 GS Kalahari decals. The old reliable 798cc aircooled boxer engine is used.
The model is currently only produced for the South African market but there is rumours that it might also be available elsewhere.
Tuossa kerrottiin, että se oli ensin tarjolla vain Etelä-Afrikkaan, sitten kai myöhemmin myös Saksaan.
Siinä Waltterin pyörässä oli tosiaan tuo WP:n iskari takana, jota ihmettelin. Siis ihan vakiona.
Ja siinä tosiaan luki "Kalahari" tankin kyljessä. Tuli vaan siellä juttua, kun mun R1100GS pyörä on Kalaharin keltainen, että ihan samaa juttua saman vuoden pyörissä.
Pekka
The South African's BMW R 80 GS Kalahari
BMW R80GS Kalahari
The 5 September in a mail to the BMW -GS motorcycles mailing list, Lodewyk Steyn give us some information about a new "old" GS version :
I've got a bit of information I would like to share with the readers of BMW-GS.
Early in August this year (1997) a new model of the old model GS was launched in South Africa. Known as the R 80 GS Kalahari, it originates from the R 80 GS Basic available in Europe. It is white in colour with a blue frame.
The following is a description of what the motorcycle looks like: Round headlight with old instrument cluster as found on early model GS's and G/S's. Small windscreen. High front mudguard with Marzocchi front forks. White Power rear suspension. Early model 35 liter Paris Dakar petrol tank made of steel. No crashbars or sidestand. The rear subframe is the same as that of the first G/S's with the lugage rack at the back as an optional extra that bolt on. Paralever suspension. R 80 GS Kalahari decals. The old reliable 798cc aircooled boxer engine is used.
The model is currently only produced for the South African market but there is rumours that it might also be available elsewhere.
Tuossa kerrottiin, että se oli ensin tarjolla vain Etelä-Afrikkaan, sitten kai myöhemmin myös Saksaan.
Siinä Waltterin pyörässä oli tosiaan tuo WP:n iskari takana, jota ihmettelin. Siis ihan vakiona.
Ja siinä tosiaan luki "Kalahari" tankin kyljessä. Tuli vaan siellä juttua, kun mun R1100GS pyörä on Kalaharin keltainen, että ihan samaa juttua saman vuoden pyörissä.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R80GS Special Edition
Kun laitetaan vakiopyörään vanhan P-D:n tankki, siitä tulee "erikoismalli"? BMW on aina ollut mestari tekemään "erikoismalleja", välillä erikoisuuteen on riittäneet vain tarrat, välillä jopa maali.
Mielestäni viimeinen oikea erikoismalli on ollut R90 S. Siihen valittiin osat hihnalta toleranssien keskeltä, yksi asentaja kokosi pyörän itse, maalari signeerasi työnsä, sekä jokainen pyörä testattiin ajamalla ja tehopenkissä erikseen. Viimeksimainittua voi jopa kutsua erikoismalliksi.
Mielestäni viimeinen oikea erikoismalli on ollut R90 S. Siihen valittiin osat hihnalta toleranssien keskeltä, yksi asentaja kokosi pyörän itse, maalari signeerasi työnsä, sekä jokainen pyörä testattiin ajamalla ja tehopenkissä erikseen. Viimeksimainittua voi jopa kutsua erikoismalliksi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R80GS Special Edition
Erikoista tuossa on ainakin se, että niitä myytiin vielä 5 vuotta sen jälkeen, kun R1100GS oli jo tullut markkinoilla. Noi saksalaiset ovat kai aika vanhoillisia. Ja rakastavat noita kaksiventtiili pyöriään.Ismo Vaara kirjoitti:Kun laitetaan vakiopyörään vanhan P-D:n tankki, siitä tulee "erikoismalli"? BMW on aina ollut mestari tekemään "erikoismalleja", välillä erikoisuuteen on riittäneet vain tarrat, välillä jopa maali.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: R80GS Special Edition
Se on kumma tuo ihmismieli. 90-luvun puolivälin 2v-boxereista joutuu maksamaan helposti tuplat verraten mihin tahansa muuhun saman ikäiseen BMW:hen.Pekkavee kirjoitti:Erikoista tuossa on ainakin se, että niitä myytiin vielä 5 vuotta sen jälkeen, kun R1100GS oli jo tullut markkinoilla. Noi saksalaiset ovat kai aika vanhoillisia. Ja rakastavat noita kaksiventtiili pyöriään.Ismo Vaara kirjoitti:Kun laitetaan vakiopyörään vanhan P-D:n tankki, siitä tulee "erikoismalli"? BMW on aina ollut mestari tekemään "erikoismalleja", välillä erikoisuuteen on riittäneet vain tarrat, välillä jopa maali.
Pekka
Itseäni vaivaa paha elektroniikka-allergia, joskin BMW:n oman kärjettömän sytytyksen kanssa olen jo oppinut elämään.
2v-boxerit oli kuulemma paljon kalliimpia valmistaa ja koota linjalla, kuin uudemmat versiot. 60-luvulla ei vielä osattu suunnitella koneita kokonaisedullisesti rakennettaviksi. Kun verrataan esim K-mallia 2v-malliin, niin K pystytään rakentamaan kahdella lyhyellä linjalla lähes valmiiksi saakka ja vasta lopussa yhdistää moottori-voimansiirto-takapyörä, runko-etupäähän. 2v-mallia täytyy nyhrätä alusta loppuun vaikeasti yhdellä linjalla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-