Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Männän halkaisija on 100mm, iskunpituus 83mm ja koneessa on 11,5/1 puristus vakiona.
Paljonko kantta on laskettava, jotta saadaan 15/1 puristukset?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Morjens,

Mun laskujen mukkaan 1,98 mm. Käytännössä varmaan enämpi, koska venttiileillä tuskin enää riittää tila ja niille täytyy tehdä syvempää kuoppaa mäntiin. Jota taas täytyy kompensoida laskemalla kantta ja taas kierros alusta....
3210015
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Joulu 2006 19:59
Moottoripyörän malli: R1200GS

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja 3210015 »

1,684 mm
015
Mulli
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2014 23:43
Moottoripyörän malli: K 1200 RS

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Mulli »

Hyvät herrat...

Ennenkuin itse alkaisin laskea kantta tuossa mitassa, pohtisin paria pikkujuttua.

Puristussuhdehan on pytyn tilavuus + palotila jaettuna palotilan tilavuudella. Jos palotilan tilavuutta ei ota lukuun ja tekaisee lukeman vain iskunpituutta pohtien, ei välttämättä osu oikeaan.

Lisäksi palotila harvemmin jatkuu lieriön muotoisena ylös. Eiköpä tuo monestikin ole joniinlainen kupoli? Jos kaareutuminen alkaa kannesta jyrsittävällä osuudella (kuten on todennäköistä), tilavuus pienenee pikemminkin samassa suhteessa, kuin suomalainen verotus kasvaa.

En uskalla arvata omia numeroita tuohon juuri tästä syystä. Epäilen kuitenkin tuonkokoisen puristuspaineen nousun mahdollisuutta pelkästään kantta höyläämällä. Varsinkin, jos moottori on sitä lajia, että männissä on jo tehty venttiilinmuotoisia koloja.

Voin toki olla väärässä.

En minä mitään tiedä, mutta se ei ole tähänkään asti estänyt minua esittämästä varmoja mielipiteitä joka asiasta.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kantta lasketaan tässä tapauksessa vain lieriömäiseltä osalta.
Alkuperäisen palotilan tilavuuden saa laskemalla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ossi Viita-aho kirjoitti:Morjens,

Mun laskujen mukkaan 1,98 mm. Käytännössä varmaan enämpi, koska venttiileillä tuskin enää riittää tila ja niille täytyy tehdä syvempää kuoppaa mäntiin. Jota taas täytyy kompensoida laskemalla kantta ja taas kierros alusta....
Tähän minäkin olen päässyt useaan kertaan... tosin muitakin tuloksia on tullut! :lol:
Venttiilinkolojen kasvua ei ehkä tarvitse ottaa huomioon.

Ajattelin tehdä pikkugessun koneesta etanolille korkeapuristeversion. 106okt polttoaine sallii huomattavan puristuksennoston.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Mulli
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2014 23:43
Moottoripyörän malli: K 1200 RS

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Mulli »

Ismo Vaara kirjoitti:Kantta lasketaan tässä tapauksessa vain lieriömäiseltä osalta.
Alkuperäisen palotilan tilavuuden saa laskemalla.
Hm...

Olenkohan minä nyt jotenkin kuutamolla tässä?

Edit: Muokattu kauhea kasa kofeiinitason alhaisuudesta johtuvaa höpinää. Vastaus kuutamointiin kuuluu: Olen.

En minä mitään tiedä, mutta se ei ole tähänkään asti estänyt minua esittämästä varmoja mielipiteitä joka asiasta.
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Niin mää vähän arvelinkin puristuksen perusteella, että taittaa olla etanoolikonneesta kysymys. Aluksi vaan piti miettiä, että missä boxerissa on 652 cc pytty? Vaan se taiskin olla ykspyttynen kone. :lol:

Kuinkas tuossa pikkugessun konneessa voi ajoittaa nokkia? Tuollainen 2 mm lasku vaikuttaa jo kohtuullisen palijon nokkien ajoitukseen myöhästäen niitä. Tuon ajoituksen muutoksenkin voi laskea aika näpäkästi, kun tietää nokka-akselin hammaspyörän halkaisijan ketjun keskilinjan kohdalta. Muistelisin, että Jytän konneessa 0,15 mm lasku teki useamman asteen kampiakselikulmassa.
Mulli kirjoitti: Olenkohan minä nyt jotenkin kuutamolla tässä?
Juu, ei tarttee olla. Kanttahan voi laskea ilman, että koskee kanteen. Vaikkapa tiivisteitä ohentamalla.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Aika huimia projekteja on sulla Ismo työn alla.
Seurataan mielenkiinnolla.

terveisin
Pekka
:shock: :shock: :shock:
Mulli
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2014 23:43
Moottoripyörän malli: K 1200 RS

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Mulli »

Ossi Viita-aho kirjoitti:...
Juu, ei tarttee olla. Kanttahan voi laskea ilman, että koskee kanteen...
Eikäku...

Se ei aivo pelannut aamusella, kun pääsin koiraa leikkaukseen kuskaamasta tuossa aamukahden jälkeen. Vähällä unella tuo minun muutekin jähmeä vinttikamarini toimi lähinnä höyryvoimalla. Pitkään piti lämmittää ennen ensimmäisen hevosvoiman heräämistä.

Minulla oli siinä jo kaikkea varmaan kuun asentoa ja biorytmejä myöten, perustuen lähinnä siihen ajatukseen että kannessa olisi se kupolinmalli. Hävitin höpinät kuitenkin, kun kofeiinin herättelemä oivalluksen aurinko alkoi paistaa ajukoppaani - toivossa että todistajat tuolle lepertelylle olisivat jääneet mahdollisimman vähiin.

Vaan tolkkua siinä oli hiukkasen mukana. Höpisin nimittäin myös todellisesta puristuksesta ja teoreettisesta. Muistelen lukemia, jossa 60 asteen kohdalla sulkeutuvalla imuventtiilillä 9:1 suhteesta sai jotakin 0,85 x 9 tulosta aikaiseksi. Kierroksien vaihtelu lisäksi vielä sekoitti soppaa.

Mihin käytöön Ismo rakennat metanolivermettä? Meinasin lähinnä, että eikös sellainen projekti tuo mukanaan melkoisen kasan muitakin vaihdettavia osia, kun yksi sun toinen materiaali ei tykkää alkoholista? Jos ihan matka-ajoon, pitänee pohtia vielä voiteluakin.

En minä mitään tiedä, mutta se ei ole tähänkään asti estänyt minua esittämästä varmoja mielipiteitä joka asiasta.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Matemaattinen pähkinä pureskeltavaksi

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Mulli kirjoitti: Mihin käytöön Ismo rakennat metanolivermettä? Meinasin lähinnä, että eikös sellainen projekti tuo mukanaan melkoisen kasan muitakin vaihdettavia osia, kun yksi sun toinen materiaali ei tykkää alkoholista? Jos ihan matka-ajoon, pitänee pohtia vielä voiteluakin.
Ei metanoli, vaan etanoli, siis RE85 polttoaine.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin